Zimowanie motocykla — 8 kroków, które przygotują twój motocykl do długiego postoju

Koniec sezonu wymusza na tobie przygotowanie maszyny do dłuższego postoju? Zapoznaj się z podstawowymi krokami, które przygotują Twój motocykl na zimowe wyzwania, a wraz z nadejściem wiosny pozwolą bez stresu przywitać nowy sezon motocyklowy. Przekonaj się, jak niewielkim nakładem pracy, przystosować motocykl do bezpiecznego zimowania na świeżym powietrzu lub w garażu.

Uwaga — kolejność poniższych kroków nie jest przypadkowa! Najlepiej rozpocząć od brudnych prac — m.in. czyszczenia łańcucha napędowego i mycia motocykla — a następnie przejść do konserwacji, na postawieniu motocykla na stojakach i przykryciu go pokrowcem kończąc.

1. Wyczyść i nasmaruj łańcuch motocyklowy

Podczas czyszczenia łańcucha napędowego nie obędzie się bez specjalnej szczotki i środka czyszczącego w sprayu. Dokładnie nanieś środek na powierzchnię łańcucha — zobacz nasze środki do czyszczenia łańcuchów motocyklowych — i odczekaj kilka minut, aż zawarta w nim chemia wejdzie w reakcję z zabrudzeniami. Za pomocą szczotki do czyszczenia łańcuchów motocyklowych wyczyść każde ogniwo, aż łańcuch będzie zupełnie czysty — być może tę czynność będziesz musiał powtórzyć kilkukrotnie. Na koniec zakonserwuj łańcuch za pomocą dedykowanego smaru do łańcucha w sprayu, a jeśli to konieczne — przy okazji wyreguluj naciąg łańcucha napędowego.

Zobacz nasze poradniki o serwisie łańcuchów napędowych:

2.  Wymień olej silnikowy i filtr oleju

Wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem jest dość prosta, jednak nim się za nią zabierzesz, wyposaż się w kilka rzeczy — przyda się odpowiedni olej silnikowy, nowy filtr oleju, klucz do demontażu filtra oleju oraz duży pojemnik na stary olej (tzw. zlewka). W celu usunięcia wszystkich nieczystość zalegających w silniku, które mogą blokować pracę pierścieni tłokowych i układu smarowania silnika, przed uruchomieniem jednostki dolej do silnika środek czyszczący — dobrze sprawdzi się Ipone Engine Cleaner. Zaparkuj motocykl na macie chłonnej lub rozłóż pod nim folię ochronną/karton — zabrudzenia z oleju silnikowego mogą nieodwracalnie poplamić podłogę garażu — i postaw maszynę na stopce centralnej lub podnośnikach. Uruchom silnik na około 15 minut, żeby olej osiągnął temperaturę pracy, a następnie odkręć korek spustowy i zlej przepracowany olej do zlewki — pamiętaj, żeby poczekać do momentu, aż z silnika spłynie cały płyn. Uwaga, olej silnikowy będzie gorący.

Warto mieć na uwadze, że twój motocykl może posiadać dwa filtry oleju — zewnętrzny wkręcany w karter silnika i wkład filtracyjny pod deklem, tak jak m.in. w motocyklach klasy cross/enduro. Najczęściej spotyka się jeden filtr oleju, do którego odkręcenia będziesz potrzebował specjalnego klucza do filtrów oleju. Przed zamontowaniem nowego filtra dokładnie wyczyść powierzchnię pomiędzy filtrem a silnikiem. Następnie nasmaruj uszczelkę i wlej do nowego filtra trochę świeżego oleju silnikowego. Tak przygotowany filtr możesz wkręcić w karter silnika. Pamiętaj, żeby nie robić tego zbyt mocno — w przeciwnym razie możesz uszkodzić gwint lub uszczelkę filtra, co doprowadzi do wycieku oleju.

Zobacz nasz szczegółowy poradnik o wymianie oleju silnikowego i filtra oleju — Jak wymienić olej silnikowy i filtr oleju w motocyklu?

3. Umyj motocykl

Mycie motocykla — niby prosta sprawa, jednak usuwając resztki owadów i błoto można solidnie nabroić. Pamiętaj, żeby podczas używania myjki ciśnieniowej nie kierować dyszy na układ zasilania (gaźnik lub wtrysk paliwa), wszelkiego rodzaju otwory i łączenia (m.in. wylot układu wydechowego) oraz układ elektryczny. Mycie motocykla zacznij od wstępnego namoczenia pojazdu, a następnie użyj środków myjących i odczekaj kilka minut, aż chemia ze środka czyszczącego wejdzie w reakcję z zabrudzeniami. Na końcu spłucz motocykl wodą i pozostaw do wyschnięcia. Jeśli zamierzasz wycierać motocykl, pamiętaj, żeby robić to ściereczkami z delikatnych materiałów, np. z mikrofibry. W przeciwnym razie możesz porysować lakier.

Zobacz nasz poradnik — Jak myć motocykl? 7 sprawdzonych rad od motocyklistów!

4. Zakonserwuj wszystkie powierzchnie motocykla

Po dokładnym oczyszczeniu motocykla z zabrudzeń przyszedł czas na konserwację — poświęć chwilę wszystkim elementom lakierowanym, gumowym i stalowym (nie pomijaj podzespołów z aluminium i pokrytych chromem). Do części lakierowanych proponujemy środek Motul Shine&Go, który zabezpiecza powłokę lakieru i pozostawia antystatyczną warstwę minimalizującą osadzanie się kurzu. Elementy plastikowe, gumowe i chromowane zaimpregnuj środkami na bazie silikonów, które tworzą barierę ochronną — polecamy Bel-Ray Silicone. Z usuwaniem drobnych rys i ograniczaniem utleniania aluminium dobrze radzi sobie pasta Motul Chrome&Alu Polish. Jeśli chcesz skorzystać z innych produktów, zapraszamy cię na stronę naszego sklepu do działu środki do czyszczenia motocykla.

5. Zatankuj motocykl do pełna

Podczas długiego postoju na wewnętrznych ściankach zbiornika paliwa mogą pojawić się ogniska korozji — żeby tego uniknąć, zatankuj motocykl pod sam korek. To skuteczna metoda konserwacji, która zabezpieczy wnętrze baku przed skraplaniem wilgoci.

6. Podłącz akumulator do ładowarki

Akumulator to jeden z wielu elementów motocykla, który nie lubi bezczynności. Wraz z upływem czasu będzie się rozładowywał — jeśli pozwolisz mu na głębokie rozładowanie, na wiosnę możesz go już nie odratować. Brak ładowania i niskie temperatury prowadzą do zasiarczenia akumulatora, co znacząco wpływa na jego wydajność. Jeśli chcesz temu zapobiec — a prawdopodobnie chcesz, bo baterie motocyklowe swoje kosztują — podłącz akumulator do specjalnej ładowarki motocyklowej. Podczas zimowania pod chmurką powinieneś wyjąć akumulator z jednośladu i podłączyć go w ogrzewanym pomieszczeniu. Jeśli przez zimę motocykl będzie w garażu, w którym panują dodatnie temperatury, wystarczy, że podłączysz ładowarkę — nie musisz go wyjmować z pojazdu, a w przypadku wielu ładowarek nawet odłączać go od instalacji elektrycznej. Ładowarkę do akumulatorów motocyklowych musisz wybrać w zależności od posiadanej baterii, tak więc zapraszamy cię do zapoznania się ze wszystkimi produktami z naszej oferty — na pewno znajdziesz tam coś dla siebie.

Zobacz nasz poradnik — Akumulator motocyklowy — wymiana, ładowanie i utylizacja

7. Opony motocyklowe

W trakcie postoju cały ciężar motocykla spoczywa na oponach. Jeśli nie będziesz zmieniał ich położenia, mogą pojawić się odkształcenia, które niestety dyskwalifikują je do dalszej jazdy. Jest kilka sposobów, żeby temu zaradzić — możesz postawić motocykl na stopce centralnej/stojakach motocyklowych lub przetaczać jednoślad co 2/3 tygodnie, zmieniając punkt, na którym opiera się masa pojazdu.

8. Przykryj motocykl pokrowcem

Niezależnie od tego, w jakich warunkach zimujesz motocykl, powinieneś przykryć go pokrowcem motocyklowym. Jeśli motocykl stoi w pomieszczeniu, wybierz pokrowiec wewnętrzny (najlepiej z oddychającego materiału), a jeśli pod chmurką, wyposaż się w pokrowiec zewnętrzny (najlepiej kilkuwarstwowy). Pokrowce ograniczają wpływ warunków pogodowych na motocykl (m.in. deszcz i śnieg) oraz minimalizują osadzanie się kurzu i innych zanieczyszczeń.

To ostatni etap przygotowań motocykla do zimy. Mamy nadzieję, że wiosna zaskoczy nas wczesnym nadejściem, a my znowu będziemy spotykali się na trasach całego kraju. Do zobaczenia na drodze!

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

2 komentarze

  1. Tomek pisze:

    Fajny artykuł, wiele można się nauczyć. Osobiście używałem smaru na zimę https://gmoto.pl/smar-lancucha-bel-rey-blue-tac-off-road-400ml,77123.html Bardzo dobrze smaruje, polecam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *