8 podstawowych kroków, które przygotują Twój motocykl do zimy

Zbliżająca się zima wymusza na Tobie – motocyklisto, przygotowanie maszyny do dłuższego postoju… Zapoznaj się z podstawowymi krokami, które przygotują Twój motocykl na zimę, a po około 4 miesiącach pozwolą przywitać upragnioną wiosnę! Przekonaj się, jak niewielkim nakładem pracy, Twoja maszyna bezpiecznie przezimuje w garażu lub na świeżym powietrzu.

Jak przygotować motocykl do zimy

Kolejność kroków nie jest przypadkowa, ponieważ najlepiej rozpocząć od brudnych prac tj. czyszczenie łańcucha motocyklowego, następnie przejść do konserwacji aż do pozostawienia motocykla na stojaku motocyklowym.

1. Wyczyść łańcuch motocyklowy

Czyszczenie łańcucha motocyklowego nie odbędzie się bez specjalnej szczotki oraz środka czyszczącego w spray’u. Musisz bardzo dokładnie nanieś na powierzchnię łańcucha motocyklowego środek czyszczący np. HLP i odczekać kilka minut. Za pomocą szczotki doskonale wyczyścisz łańcuch, a jeżeli jest konieczność czynność powtórz raz jeszcze. Na koniec łańcuch motocyklowy dokładnie spłucz wodą.

2.  Wymień olej oraz filtr oleju

Wymiana oleju i filtra jest bardzo prosta, nim jednak ją rozpoczniesz zaopatrz się w: odpowiedni olej, filtr oleju, klucz do demontażu filtra oraz duży pojemnik na stary olej (może być poziomo przecięta butelka po płynie do spryskiwaczy). Aby usunąć wszystkie nieczystości, które mogą blokować pracę pierścieni tłokowych i układu smarowania silnika – przed uruchomieniem motocykla dolej do silnika np. środek Ipone Engine Cleaner (jeżeli ten etap pominiesz, przystąp do rozgrzania silnika). Uruchom motocykl na około 10 minut. Motocykl ustaw na stopce centralnej i zabezpiecz podłoże folią. Pod miskę olejową (blok silnika) podłóż pojemnik na „przepracowany” olej i odkręć korek spustowy. Odczekaj do momentu, aż olej zleje się z silnika.

Zwróć uwagę, że Twój motocykl może posiadać dwa filtry: filtr zewnętrzny wkręcany w karter silnika i wkład filtracyjny pod deklem jak np. w motocyklach cross/enduro. Najczęściej jednak spotykany jest filtr zewnętrzny, który musisz zdemontować specjalnym kluczem do filtrów. Przed zamontowaniem nowego, pamiętaj aby szmatką wyczyść powierzchnię pomiędzy filtrem a silnikiem. Posmaruj uszczelkę oraz wlej do środka filtra trochę świeżego oleju. Tak przygotowany filtr możesz wkręci w krater silnika. Nie rób tego zbyt mocno, aby nie uszkodzić gwintu lub nie spowodować zawinięcia uszczelki. W konsekwencji może to doprowadzić do wycieku oleju.

3. Umyj motocykl

Mycie motocykla – jakże banalne, ale niestety zapominasz o dokładnym myciu i pozbawieniu swojego motocykla: brudu, błota i owadów. Wstępnie popłucz motocykl wodą, nanieś środek myjący (polecam Motul E2 Moto Wash) i odczekaj kilka minut. Za pomocą miękkiej szmatki myj powierzchnię motocykla. Na końcu opłucz go wodą i pozostaw do wyschnięcia. Jeżeli, chcesz szybko przystąpić do kolejnych czynności, wytrzyj motocykl czystymi i miękkimi szmatkami (tak, aby nie porysować lakieru).

4. Zakonserwuj wszystkie powierzchnie motocykla

Zakonserwuj wszystkie elementy lakierowane, plastikowe, gumowe, chromowane i aluminiowe motocykla. Do części lakierowanych proponuję Motul Shine&Go, który zabezpieczy i pozostawi antystatyczną warstwę odpychającą kurz. Elementy plastikowe, gumowe i chromowane zaimpregnuj środkami silikonowymi, które stworzą barierę ochronną np. Bel-Ray Silicone. Aluminium zaimpregnuj pastą Motul E6 Chrome&Alu Polish – usuniesz tym samym drobne rysy i ograniczysz utlenianie wypolerowanych elementów. Wszystkie wymienione powyżej produkty, to tylko i wyłącznie propozycje. Sam zdecyduj, metodą prób i błędów, jaki środek i jaka metoda jego aplikacji sprawdzi się najlepiej.

5. Nasmaruj łańcuch motocyklowy

Na tym etapie możesz już smarować łańcuch:-) Użyj do tego odpowiedniego smaru w spray’u np. Motul C2 Road Lube . Ustaw motocykl na stopce centralnej i pokryj wewnętrzną cześć łańcucha smarem. Obracaj tylnym kołem, tak aby rozprowadzić smar równomiernie po całej powierzchni łańcucha i zębatek.

6. Zatankuj motocykl do pełna

Benzyna działa jak konserwant, dlatego na zimę pozostaw pełny bak paliwa. Unikniesz skraplania pary wodnej i ochronisz bak przed korozją. Jeżeli pozostawisz bak do połowy uzupełniony benzyną, w baku powstaną opary benzyny, a wilgoć dodatkowo spotęguje powstanie korozji.

7. Doładuj lub wyjmij akumulator

Jeżeli Twój motocykl, w trakcie zimy będzie stał w ogrzewanym garażu – wystarczy, że doładujesz akumulator (raz na 3 bądź 4 tygodnie). Gdy nie masz możliwości garażowania motocykla, tylko będzie on stał na dworze lub zimnym pomieszczeniu, wyjmij akumulator i przechowuj w suchym i ciepłym pomieszczeniu. Brak ładowania i niska temperatura powodują zasiarczenie akumulatora. Może się okazać, że nowy sezon motocyklowy rozpoczniesz od zakupu…akumulatora. Aby nie doprowadzić do całkowitego rozładownia, raz w miesiącu ładuj baterię prostownikiem, a w przypadku akumulatorów żelowych – ładowarką do tego przeznaczoną. Warto zastanowić się nad ładowarką do akumulatorów, którą podłącza się do gniazdka elektrycznego i sama weryfikuje stan baterii, ładuje i utrzymuje w stanie pełnego ładowania np. Optimate 4.

8. Opony motocyklowe

Wskazane jest, aby zmieniać pozycję motocykla… Opony bowiem, nie lubią ucisku w jednym miejscu. Raz w miesiącu przesuń motocykl, dzięki czemu guma nie odkształciła się i nie zmieni swoich właściwości jezdnych. Niedrogim rozwiązaniem są stojaki motocyklowe, które rozwiążą problem przetaczania motocykla z miejsca na miejsce.

 

Wszystkie czynności są do ogarnięcia w pojedynkę, jednak kto z Nas nie lubi towarzystwa? Warto zaprosić kumpla i zapewnić jemu i sobie dobre piwko:-)

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.