Jak dobrać opony motocyklowe? Wszystko, co powinieneś wiedzieć przed zakupem opony do motocykla!

Opony motocyklowe to jedyny punkt styku motocykla z drogą, dlatego tak ważny jest ich właściwy wybór. Zapewniają przyczepność i bezpieczeństwo niezależnie od warunków, w których się poruszasz. Dobór opon motocyklowych zależy od typu motocykla i stylu jazdy. Jeśli posiadasz motocykl turystyczny, nie możesz założyć opony sportowej i odwrotnie. Nie traktuj tego tematu po macoszemu i już teraz zadbaj o swoje bezpieczeństwo na drodze.

Dobór opony motocyklowej — od czego zacząć?

Kto, jeśli nie producent, będzie najlepiej wiedział, jakie opony motocyklowe zamontować w twojej maszynie? Konstruktorzy jednośladów podają preferowane dane techniczne (m.in. rodzaj bieżnika, rozmiar, indeks prędkości i indeks nośności), a czasem nawet marki lub konkretne modele. Oczywiście to, na jakie opony motocyklowe się zdecydujesz, zależy od ciebie. Zwróć jednak uwagę na rodzaj motocykla, styl jazdy i warunki, w jakich będzie używana opona. Dlatego nie powinieneś zakładać np. opon szosowych do motocykla enduro. Jeśli dużo i często podróżujesz, sprawdź istotne parametry jezdne opon motocyklowych w zróżnicowanych warunkach pogodowych oraz ich żywotność. Jesteś miłośnikiem jazdy w terenie? Zdecyduj się na opony motocyklowe o bieżniku dedykowanym do tego stylu jazdy. Zanim jednak kupisz wymarzony model, zapoznaj się z budową opony motocyklowej.

Budowa opony motocyklowej. Jak zrobiona jest opona motocyklowa?

  • Opona diagonalna (tj. krzyżowa) — ma dwie warstwy kordu, osnowy składającej się z gumowych nici ułożonych względem siebie skośnie, a do płaszczyzny symetrii opony pod kątem 20-40 stopni. Opona jest opleciona nićmi (mocne i sztywne, np. nylon lub stalowe linki) na czole, jak i po bokach. Taka budowa zapewnia dużą sztywność i lepsze tłumienie drgań. Opony diagonalne dobrze sprawdzają się w motocyklach cross i enduro.
  • Opona radialna  (tj. promieniowa) — ma jedną warstwę kordu. Składa się ze stalowych linek rozciągających się promieniowo (równolegle względem siebie), tworząc tym samym kąt prosty z płaszczyzną symetrii opony. Taka budowa opony zapewnia elastyczność i większą przyczepność podczas wchodzenia w zakręt. Im mniejsza sztywność opony, tym większa przyczepność i lepszy komfort jazdy. Opony radialne dobrze sprawdzają się w motocyklach szosowo-turystycznych i sportowych.

Opony motocyklowe — kupić nowe czy używane?

Ekipa Gmoto to ponad setka motocyklistów. Każdy z nas ma swój ulubiony styl jazdy, producenta motocykli czy markę kasków, więc stale dyskutujemy na tematy związane z motocyklami. Jednak w jednej sprawie jesteśmy zgodni — opony motocyklowe należy kupować wyłącznie nowe! Nie oznacza to oczywiście, że muszą być wyprodukowane w bieżącym roku, ale na pewno nie mogą być używane.

Każda opona motocyklowa ma oznaczenie DOT, w którym 3 lub 4 ostatnie cyfry oznaczają kolejno tydzień i rok produkcji. Opony składowane w odpowiednich warunkach (tzn. zabezpieczone przed promieniami słonecznymi, odpowiednio ułożone na stojakach i magazynowane w temperaturze powyżej 5 stopni Celsjusza) nie tracą swoich właściwościach. To dlatego tak ważne jest, żeby podczas zimowania zagwarantować motocyklowi odpowiednie warunki (tzn. ciepłe pomieszczenie, stojaki etc.). W innym wypadku prędzej czy później pojawią się oznaki starzenia, pęknięcia i odkształcenia.

Podsumowując — nigdy nie kupuj używanych opon motocyklowych. Na pierwszy rzut oka może ci się wydawać, że są w dobrym stanie, jednak nigdy nie będziesz miał pewności, w jaki sposób ktoś ich używał. Najstarsze opony motocyklowe, jakie znajdziesz w naszym sklepie, mają 2, maksymalnie 3 lata, jednak nadal posiadają gwarancję producenta. Dlatego lepiej kupić opony nowe, 2/3-letnie (często z solidną zniżką) niż używane, które nie zapewnią ci komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Rodzaje opon motocyklowych

  • Opony skuterowe — opony motocyklowe przeznaczone do skuterów i motorowerów, w których średnica felgi wynosi od 8 do 12 cali. W większości przypadków posiadają niski indeks prędkości, ze względu na małą pojemność silnika jednośladów, do których zostały zaprojektowane. Nie oznacza to jednak, że w naszej ofercie zabrakło opon do dużych skuterów o pojemności nawet 850 ccm — również znajdziesz je w tej kategorii.
  • Opony chopper/cruiser — opony motocyklowe o szosowym bieżniku, cechujące się dużą średnicą i małą szerokością dla opon przednich i odwrotnymi parametrami dla opon tylnych.
  • Opony do oldtimerów — opony motocyklowe przeznaczone do maszyn wyprodukowanych m.in. w czasach PRL. Cechuje je klasyczny wygląd i konstrukcja wierna epoce, w której produkowano dany jednoślad.
  • Opony wyścigowe — opony motocyklowe przeznaczone do motocykli sportowych gotowe na największe obciążenia na torach wyścigowych. Zazwyczaj nie posiadają homologacji drogowej.
  • Opony turystyczne — opony motocyklowe typu dual-sport, przeznaczone m.in. do motocykli klasy ADV. Umożliwiają wygodną i bezpieczną jazdę zarówno po drogach asfaltowych, jak i bezdrożach.
  • Opony sportowe — opony motocyklowe przeznaczone do motocykli sportowych i naked, które mają wysoki indeks prędkości. Sportowe opony motocyklowe to przede wszystkim mocne materiały i innowacyjne rozwiązania, które umożliwiają szybką jazdę.
  • Opony cross/ednuro — opony motocyklowe przeznaczone do jazdy w terenie, zazwyczaj zaprojektowane z myślą o danym terenie (np. jazdy po błocie, kamieniach lub śniegu). Mają różne stopnie twardości mieszanki.
  • Opony trialowe — opony motocyklowe przeznaczone do motocykli klasy trial. Umożliwiają precyzyjną jazdę po torach przeszkód, skałach i innych formacjach, z którymi kierowcy muszą zmierzyć się w terenie.
  • Opony uniwersalne (szosowe) — opony motocyklowe przeznaczone do jazdy po drogach asfaltowych, zaprojektowane z myślą o szerokiej gamie motocykli (m.in. supermoto, naked, sport, oldtimer etc.).

Podstawowe oznaczenia opon  motocyklowych

Na oponie motocyklowej znajdziesz następujące informacje:

  • nazwa,
  • budowa: Radial lub Diagonal,
  • średnica felgi [cal],
  • wysokość opony [%],
  • szerokość opony [mm],
  • typ opony: TT (tubeless — bezdętkowa), TL (tubetype — dętkowa),
  • indeks dopuszczalnej nośności,
  • indeks dopuszczalnej prędkości,
  • przeznaczenie: Rear (opona tylna), Front (opona przednia),
  • M/C— opona przeznaczona tylko do motocykli,
  • Z(ZR), VR, V, H i inne — indeks prędkości i nośności,
  • DOT — data produkcji, gdzie 3 lub 4 końcowe cyfry oznaczają kolejno tydzień i rok produkcji,
  • B — opona diagonalna z opasaniem,
  • A — opona w wersji specjalnej,
  • RF — opona wzmacniana z podwyższonym indeksem nośności,
  • NHS — opona przeznaczona wyłącznie na tor.

Ciśnienie w oponach motocyklowych

Pamiętaj o sprawdzaniu ciśnienia w oponach motocyklowych, ponieważ wpływa ono na komfort jazdy i twoje bezpieczeństwo.

  • Zbyt niskie ciśnienie powoduje nierównomierne zużycie bieżnika oraz powstawanie nadmiernych naprężeń. Szkielet opon zostanie stale uszkodzony poprzez pęknięcia i przegrzanie ogumienia. W efekcie opona motocyklowa nie nadaje się do dalszej eksploatacji.
  • Zbyt wysokie ciśnienie w oponach  motocyklowych powoduje szybkie zużycie bieżnika w centralnej części. Zmniejszenie powierzchni styku bieżnika z drogą znacząco pogarsza jej parametry jezdne. Opona motocyklowa jest niedogrzana ze względu na mniejsze opory toczenia, co w efekcie wpływa na zmniejszenie przyczepności, szczególnie gdy jest zimno.

Podsumowanie

Zapamiętaj te informacje o oponach motocyklowych:

  • Nie wolno montować różnych typów opon na przedniej i tylnej osi (czyli radialnej i diagonalnej), chyba że producent na to zezwala.
  • Każda opona ma oznaczenie, na której osi powinna zostać zamontowana.
  • Opon dętkowych nie montuj na felgi dedykowane do opon bezdętkowych — odwrotnie możesz.
  • Zwiększ ciśnienie w oponach o 0,3 bar, gdy zabierasz ze sobą pasażera lub bagaż.
  • Kontroluj ogumienie — zmieniająca się struktura gumy pogarsza jej właściwości jezdne.
  • Nie naprawiaj opon, chyba że ma to służyć odstawieniu motocykla do warsztatu celem zmiany opon na nowe.

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *