Jak odpowietrzyć przedni hamulec hydrauliczny w skuterze?

Po co tak właściwie robić coś przy hamulcach skoro jakoś działają? Jeżeli zauważyłeś, klamka hamulca wpada dość głęboko i nie jest twarda tylko „gąbczasta” to świadczy to o tym, że w układzie hamulcowym znajduje się pęcherzyk powietrza. Należy również zwrócić uwagę na fakt, że każdy płyn ma określoną żywotność, dokładnie tak jak w przypadku oleju silnikowego w 4T (po pewnym przebiegu lub okresie po prostu trzeba go wymienić). Pamiętaj o tym, że płyn hamulcowy ma bezpośredni wpływ na jakość twojego hamulca.

Do wymiany płynu lub odpowietrzenia potrzebne nam będą:

  • płyn hamulcowy (pamiętaj o tym, żeby był to płyn dobrej jakości),
  • klucz płaski w tym przypadku 10mm,
  • śrubokręt,
  • gumowa rurka,
  • zbiornik do którego zlejesz stary płyn,
  • klucz płaski 13mm,
  • druga osoba do pomocy.

Odpowietrzenie hamulca

W naszym przypadku hamulec znajdował się w stanie całkowitego zapowietrzenia (brak jakiejkolwiek reakcji na klamkę hamulca).

  1. przy klamce hamulcowej znajduje się zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego, odkręć pokrywkę, która przymocowana jest dwoma śrubkami (w tym przypadku potrzebny Ci będzie śrubokręt).
  2. Zdejmij pokrywkę zbiorniczka wraz z uszczelką.
  3. Odkręć zacisk przy użyciu klucza płaskiego 13mm.
  4. Poluzuj odpowietrznik kluczem płaskim 10mm.
  5. Skieruj zacisk odpowietrznikiem do góry.
  6. Nałóż na odpowietrznik gumową rurkę.
  7. dolej płynu do zbiorniczka wyrównawczego (jeżeli płyn hamulcowy kapnie Ci na powierzchnie lakierowaną to jak najszybciej go wytrzyj, płyn hamulcowy szybko wchodzi w reakcję z lakierem stale go uszkadzając).
  8. Naciskaj klamkę hamulcową do czasu przelania płynu przez gumowy wężyk.
  9. Pamiętaj aby nie dopuścić do sytuacji opróżnienia zbiorniczka wyrównawczego (na bieżąco dolewaj płyn hamulcowy).
  10. powtarzaj do czasu gdy przez gumowy wężyk będzie leciał praktycznie sam płyn (bez powietrza). Nie zrażaj się odpowietrzanie hamulca to żmudna praca jednak efekt będzie genialny.
  11. Jeżeli przez wężyk przepływa już praktycznie sam płyn to zakręć odpowietrznik (rób to z wyczuciem, odpowietrznik nie jest zbytnio mocny i możesz go łatwo uszkodzić).
  12. Ponownie zamontuj zacisk na swoje miejsce.
  13. niech twój pomocnik trzy razy mocno wciśnie klamkę hamulcową i za trzecim razem trzyma wciśniętą klamkę, ty w tej chwili odkręć odpowietrznik, gdy klamka wpadnie do spodu to zakręć odpowietrznik. Powtarzaj do czasu, gdy z odpowietrznika leciał będzie czysty płyn bez powietrza.
  14. Ponownie zamontuj uszczelkę i pokrywkę zbiorniczka wyrównawczego.
  15. Upewnij się, że prawidłowo przykręciłeś zacisk i odpowietrznik.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.