Jak przygotować się do wyjazdu motocyklowego? Poradnik dla początkujących i nie tylko

Wakacje to najlepszy czas na pierwsze wypady za horyzont. Słoneczna pogoda i sezon urlopowy zachęcają do maksymalnego wykorzystania dwóch najbliższych miesięcy. Na bazie własnych doświadczeń przygotowaliśmy dla ciebie poradnik, który wprowadzi cię do świata turystyki motocyklowej.

W poniższym poradniku zebraliśmy informacje, dobre praktyki i wskazówki, dzięki którym będziesz mógł przygotować się do bezpiecznej i udanej podróży po Polsce. Nie ważne, czy jesteś początkującym motocyklistą czy starym wyjadaczem, który od lat jeździ “wokół komina” – warto zapoznać się z listą ekwipunku przydatnego na krótkim i średnim dystansie.

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną na świecie postanowiliśmy skupić się na turystyce krajowej, jednakże informacje zawarte w poradniku przydadzą ci się również podczas planowania zagranicznych wypadów na motocyklu. 

Z tego poradnika dowiesz się:

  1. Jak zadbać o bezpieczeństwo – swoje i innych – podczas wyjazdu motocyklowego.
  2. Jakie ubrania, kask i obuwie sprawdzają się w turystyce motocyklowej.
  3. Jakie narzędzia i części zapasowe zabrać ze sobą na kilkudniową podróż.
  4. W co spakować cały ekwipunek w zależności od rodzaju motocykla.
  5. Jakie akcesoria zabrać ze sobą, aby podróż przebiegała bezpiecznie i komfortowo.

Bezpieczeństwo podczas wyjazdu motocyklowego

Zaczynamy od kwestii najważniejszej, czyli bezpieczeństwa, na które składa się wiele czynników. Oczywiście na niektóre nie mamy wpływu (np. na zachowania innych uczestników ruchu drogowego), jednocześnie wiele leży po naszej stronie (m.in. stan techniczny motocykla i to, czy jesteśmy w pełnym rynsztunku motocyklowym, a nie np. szortach i japonkach).

Stan techniczny motocykla

Zanim ruszysz w trasę koniecznie szczegółowo sprawdź stan techniczny motocykla. Pozwoli ci to nie tylko zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drodze, ale również uniknąć napraw i niezaplanowanych wydatków, które z pewnością wprowadziłyby do podróży sporą dawkę irytacji i nerwów. Koniecznie sprawdź kondycję opon, układu hamulcowego, oświetlenia i stan wszystkich płynów eksploatacyjnych.

Jeśli jakimś cudem nie udało ci się wykorzystać czerwcowej pogody i motocykl kurzy się w garażu od poprzedniego sezonu zalecamy przegląd przedsezonowy. O tym, co warto sprawdzić po zimowaniu pisaliśmy w tym artykule. Po wykonaniu serwisu nie ruszaj od razu na wakacje, tylko nawiń minimum kilkadziesiąt, a najlepiej kilkaset (np. 200-300), kilometrów po swojej okolicy, aby mieć pewność, że motocykl jest w pełni sprawny i przygotowany do drogi.

Odpowiedni ubiór na motocykl

Ustalmy jedno. Niezależnie od tego, czy jedziemy na zakupy do sąsiedniego sklepu, wyruszamy na nocny podbój miasta, czy jedziemy w kilkusetkilometrową trasę, powinniśmy mieć na sobie pełen rynsztunek motocyklowy. To od ubrań, kasku, rękawic i obuwia zależy nasze bezpieczeństwo, a gra toczy się o nasze zdrowie, a nawet życie.

O ile w mieście dobrze sprawdzają się trampki motocyklowe, otwarty kask czy ochraniacze zewnętrzne, to podczas kilkudniowej podróży raczej nie zdadzą egzaminu. W zależności od planowanej trasy i rodzaju nawierzchni (asfalt czy teren) wybierzemy inny rodzaj motocyklowego outfitu.

Kask motocyklowy – w trasie najlepiej sprawdzi się turystyczny kask motocyklowy wyposażony w dobry system wentylacji i blendę przeciwsłoneczną. Jeśli wybierasz się w podróż nastawioną na jazdę w terenie dobrym wyborem będą kaski ADV/enduro LS2 MX436 Pioneer Evo Evolve i Airoh Commander. Do nawijania kilometrów po drogach asfaltowych rekomendujemy kaski z trzech różnych półek cenowych:  LS2 FF399 Valiant, Airoh Rev 19 i HJC R-PHA-90. Wybierając nowy kask warto zwrócić uwagę na możliwość zamontowania interkomu. Jeśli jedziesz z plecaczkiem lub w grupie znajomych twoja podróż może nabrać zupełnie nowego wymiaru. Zaufaj nam 😉

Jeśli twój obecny kask nie posiada blendy koniecznie zabierz ze sobą okulary przeciwsłoneczne. Lepsza widoczność w pełnym słońcu oznacza większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. W końcu nie chcesz chyba mrużyć oczu przez kilka godzin dziennie, żeby uciekły ci wszystkie widoki i przyjemność podróżowania?

Odzież motocyklowa – nawet podczas jednodniowego wyjazdu możesz napotkać radykalną zmianę pogody (deszcze i różnica temperatur to nieodłączna część turystyki motocyklowej, na którą warto być przygotowanym), dlatego rekomendujemy ubrania tekstylne wyposażone w wypinane warstwy ocieplające i przeciwdeszczowe. Ciekawe propozycje dla motocyklowych obieżyświatów przygotowali Modeka (m.in. modele Panamericana i Talismen), Rebelhorn (m.in. modele Patrol i Hardy II) i RST (m.in. model Pro Series Adventure X CE). Część z tych kurtek przedstawiliśmy w naszym zestawieniu kurtek wyprawowych, z którym możesz zapoznać się tutaj.

Jeśli twoje obecne ubrania motocyklowe nie są wodoodporne lub kiepsko sprawdzają się podczas intensywniejszych opadów koniecznie zabierz ze sobą dodatkową ochronę przeciwdeszczową. Obowiązkowo na kurtkę i spodnie, a jako dodatek na rękawice i buty motocyklowe. Dla poprawy widoczności na drodze warto wybrać komplet przeciwdeszczowy z materiałem odblaskowym. Takie propozycje przygotowała marka Rebelhorn – ich kurtka motocyklowa Rebel lub kombinezon Travel sprawią, że pozostaniesz zauważony nawet podczas najgorszego oberwania chmury. Jeśli wolisz klasyczną czerń, do gustu powinien przypaść ci kombinezon Oxford Rain Seal.

Dla dodatkowej ochrony przed deszczem, który potrafi pokrzyżować plany niejednego urlopu, możesz zaimpregnować swoje ubrania specjalnymi kosmetykami. Impregnat do tkanin i skór S100 tworzy powłokę hydrofobową, która jest kolejną barierą do pokonania dla kropel deszczu.

Buty motocyklowe – na długich trasach najlepiej sprawdzą się buty turystyczne (na drogi asfaltowe) i klasy Adventure (w teren). Wygoda, wysoka cholewka i użycie miękkich materiałów wewnątrz skorupy to gwarancja bezpiecznej i komfortowej jazdy. Warto również zwrócić uwagę na membranę – renomowany Gore-Tex (np. w szosowych Gaerne G-Hybrid Gore-Tex) lub DryTech (np. w terenowych Gaerne G-Adventure AquaTech) to rozwiązania, dzięki którym twoje stopy pozostaną suche.

Na naszym blogu pojawiło się już porównanie różnych modeli obuwia motocyklowego (o tutaj), więc jeśli chcesz porównać cechy butów turystycznych do “innych”, to zachęcamy do przeczytania.

Rękawice motocyklowe – w podróży nie możemy zapomnieć o ochronie naszych dłoni. Na długich trasach w wysokiej temperaturze dobrze sprawdzą się miękkie, krótkie rękawice (np. Shima One), w których ręce nie będą się “gotować”. Jeśli nastawiasz się na jazdę w nocy, w niższej temperaturze, to warto zdecydować się na rękawice z wysokim mankietem (np. Shima D-Tour). Z doświadczenia wiemy, że w podróży najlepiej mieć dwie pary rękawic – to jeden z tych elementów ubioru motocyklisty, który schnie najwolniej.

Bielizna termoaktywna – bieliźnie termoaktywnej poświęciliśmy już wpis na naszym blogu (o tutaj), dlatego tylko przypomnimy, że zapewnia ona twojemu ciału komfort termiczny. W dużym skrócie oznacza to, że nie tylko grzeje kiedy tego potrzebujesz, ale również nie pozwala się przegrzać.

Liderem motocyklowej bielizny termoaktywnej jest firma Brubeck, która przygotowała komplety Brubeck Dry i Brubeck Extreme Merino. Pierwszy z nich sprawdzi się podczas upałów, a drugi – wykonany z wełny merynosów – zapewni ciepło podczas jazdy w chłodniejsze dni.

Narzędzia i części zapasowe. Zabrać ze sobą czy zostawić w garażu?

Wybierając się w dłuższą trasę warto mieć ze sobą zestaw podstawowych narzędzi. Przepalona żarówka, odkręcony handbar, pęknięta klamka sprzęgła lub urwane mocowanie kufra to tylko kilka przykładów awarii, które potrafią zepsuć wyjazd motocyklowy. Aby zapewnić sobie spokój i możliwość szybkiej naprawy koniecznie schowaj do bagażu zestaw podstawowych narzędzi dopasowany do swojego jednośladu. Przed wyruszeniem w trasę sprawdź, czy zawarte w nim klucze i nasadki umożliwią ci odkręcenie/przykręcenie najbardziej newralgicznych elementów, m.in. lusterek, handbarów, klosza reflektora, dźwigni sprzęgła i hamulca itd. Jeśli planujesz wypad w teren koniecznie sprawdź wszystkie elementy, które są narażone na uszczerbek podczas wywrotki.

Jakie narzędzia zabrać ze sobą na kilkudniowy wypad motocyklowy?
  • Komplet łyżek do opon, dzięki któremu szybko zdemontujesz oponę do naprawy lub wymiany dętki. Solidnie wykonane łyżki, np. metodą CNC ze wzmocnionego aluminium od Accel, przydadzą się podczas wypraw na odludzia.
  • Opona zapasowa “w płynie” to najszybsza metoda naprawy przebitej opony. Uszczelniacz opon wykonany w technologii Fibro-Seal od MA Professional uleczy twoją oponę w sekundę!
  • Zestaw naprawczy linki gazu i sprzęgła od Psychic lub Oxforda pozwoli szybko usunąć awarię po zerwaniu linki.
  • Smar do łańcucha, dzięki któremu zadbasz o swój napęd. Szczególnie przydatny po długiej jeździe w deszczu. O tym, jak prawidłowo wyczyścić i nasmarować łańcuch motocyklowy pisaliśmy w tym wpisie.
  • Zestaw naprawczy do opon z nabojami CO2 to kolejny sposób na naprawę przebitej opony. 
  • Zestaw podstawowych narzędzi – tutaj opcje masz dwie. Możesz skompletować zestaw z tego co znajdziesz w garażu lub kupić gotowy zestaw. Jedną z ciekawszych propozycji zestawu podstawowych narzędzi motocyklowych, który idealnie sprawdzi się podczas podróży, jest Oxford Tool Kit Pro. Zestaw składa się z 27 uniwersalnych elementów i praktycznego pokrowca, dzięki któremu zajmuje bardzo mało miejsca w bagażu. Oxford przygotował również tańszy Tool Kit, który również sprawdzi się podczas prostych napraw w trasie. Taki zestaw można uzupełnić kieszonkowym, wielofunkcyjnym Oxford Torque Multitool, będącym połączeniem 10 różnych narzędzi w sprytnym zestawie.
  • Zestaw MacGyvera – nic nie zastąpi szarej taśmy, opasek zaciskowych (trytytek), taśmy izolacyjnej i WD40.
Zapasowe części

Jednym z podstawowych elementów naszego wyjazdowego ekwipunku powinny być zapasowe części. Pojawia się jednak pytanie – “Czy warto je zbierać, jeśli nie znam się na mechanice?”. Naszym zdaniem tak! Zawsze jest szansa, że znajdzie się osoba, która będzie mogła nam pomóc je wymienić. Może to być kolega lub koleżanka z grupy albo mieszkaniec wioski, w której nie ma mechanika, a akurat w niej zepsuł się nam motocykl. W najgorszym wypadku przejdziesz chrzest bojowy i postawiony przed trudnym zadaniem sam uporasz się z naprawą. Oczywiście dotyczy to prostych awarii, np. ułamanej klamki sprzęgła, przepalonej żarówki czy przebitej opony.

Warto, aby w twoim ekwipunku znalazły się m.in. zapasowe dźwignie sprzęgła i hamulca (tym bardziej, jeśli jedziesz w teren) oraz żarówki i bezpieczniki. Jeśli posiadasz swój motocykl od dłuższego czasu, to sam najlepiej wiesz, co lubi się w nim zepsuć. A jeśli to twój pierwszy sezon na danym jednośladzie poszperaj w internecie i dowiedz się od użytkowników, jakie są najczęstsze usterki.

Co jeszcze warto zabrać w podróż?

  • Apteczka to rzecz, która w pierwszej kolejności powinna trafić do twojego bagażu. Pamiętaj, że nawet jeśli tobie nigdy się nie przydała, to będziesz mógł pomóc towarzyszom podróży lub zupełnie obcym ludziom, których spotkasz na swojej drodze.
  • Papierowe mapy regionu, do którego się udajesz. Przydadzą się, gdy rozładuje się elektronika (telefon lub nawigacja GPS).
  • Chusteczki ze środkiem czyszczącym lub ściereczka z mikrofibry do czyszczenia wizjera kasku motocyklowego.
  • Powerbank wyposażony w starter. Za jego pomocą nie tylko naładujesz elektronikę, ale również odpalisz motocykl z rozładowanym akumulatorem.
  • Ładowarki do telefonu, nawigacji, aparatu etc.
  • Zatyczki do uszu przydadzą się szczególnie posiadaczom głośnych wydechów. O ile twój przelot może budzić postrach na mieście, a w tunelu skutecznie zwiększać produkcję endorfin, to już w wielogodzinnej trasie prawdopodobnie sprawi, że będziesz miał go dosyć.
  • Rękawiczki jednorazowe przydadzą się podczas napraw. Pamiętaj, że nie zawsze będziesz miał możliwość solidnie umyć ręce, a chodzenie przez cały dzień z dłońmi w smarze nie należy do najprzyjemniejszych atrakcji wyjazdu.
  • Paski transportowe i siatka bagażowa to doskonały sposób na zamocowanie dodatkowego bagażu. Co więcej, paski mogą przydać się np. do zamocowania urwanego po glebie kufra.
  • Kamizelka odblaskowa.
  • Latarka, najlepiej czołówka. Przyda się m.in. podczas napraw po zmroku, odczytywaniu klasycznej mapy czy rozbijania obozu.
  • Buty sportowe, tym bardziej, jeśli chcesz podróżować w sztywnych butach motocyklowych (np. crossowych). Lekkie adidasy nie zajmują dużo miejsca, choć nie jest to rzecz pierwszej potrzeby.
  • Dokumenty, czyli prawo jazdy, dowód osobisty i dowód rejestracyjny motocykla wraz z polisą OC. Jeśli masz wykupione assistance koniecznie zapisz numer w telefonie, aby w razie awarii szybko zadzwonić po wsparcie.
  • Uchwyt na nawigację GPS lub uniwersalny uchwyt X-Grip na telefon przyda się do komfortowego kontrolowania przebiegu trasy.
  • Niewielki zapas wody (np. 2 litry). Jeśli chcesz wygodnie uzupełniać płyny podczas jazdy możesz zdecydować się na plecak z camelbagiem.
  • Interkom pozwoli kontaktować się z resztą grupy i/lub plecaczkiem, co podnosi walory wspólnego podróżowania. Poza funkcją czysto towarzyską interkom pozwala zwiększyć poziom bezpieczeństwa – zawsze można ostrzec kompanów przed wyrwą w asfalcie czy autem stojącym na awaryjnych zaraz za zakrętem.
  • Kanister to pozycja obowiązkowa jeśli wybierasz się w podróż po odludziach. Co prawda w Polsce trudno o regiony bez stacji benzynowych, jednak niewielki zapas nie waży dużo, a potrafi zaoszczędzić nerwów i kombinowania.

W co spakować bagaż?

Ekwipunek na wyjazd skompletowany? Teraz czas to wszystko spakować, a jak sam widzisz trochę tego jest. Całe szczęście wybór masz ogromny: od kufrów wykonanych z aluminium lub tworzyw sztucznych, przez sakwy tekstylne lub skórzane, aż po wodoodporne worki, które od wielu lat wiodą prym na wyprawach enduro. 

Właściciele motocykli szosowych i szosowo-turystycznych najczęściej wybierają kufry boczne (np. Shad SH36 Carbon lub Givi E360N) i centralne wykonane z tworzyw sztucznych (np. kufer centralny z płytą montażową Shad SH48 Titanium). Na jednośladach klasy ADV najlepiej prezentują się kufry z aluminium (np. kufer centralny SW-Motech Trax Adventure lub Givi Trekker TRK46N), sakwy tekstylne (np. Kriega OS-32 Overlander) i rollbagi, czyli torby wodoodporne z rolowanym zapięciem (np. Rebelhorn Discover 30L). Uniwersalnym rozwiązaniem są torby centralne wykonane z wytrzymałych materiałów (np. SW-Motech Speedpack) lub miękkie sakwy boczne (np.  Shad SL58). Taki zestaw możemy uzupełnić praktycznym tankbagiem (np. Oxford F1 lub Shad Tankbag), do którego spakujemy rzeczy pierwszej potrzeby.

Systemy bagażowe to temat bardzo rozległy, dlatego poświęciliśmy mu na blogu kilka wpisów. Ich spis znajdziesz poniżej:

  1. Przegląd tankbagów poniżej 500 zł.
  2. Przegląd kufrów motocyklowych od topowych marek.
  3. Wpis o sakwach i rollbagach.
  4. Wpis o kufrach motocyklowych – aluminiowych i z tworzyw sztucznych.

Ruszaj w drogę!

Jeśli to czytasz, to znaczy, że zapoznałeś się już z wyposażeniem motocyklowego turysty. Wiemy, że ilość rzeczy do zabrania (a co gorsze, spakowania ich do kilku kufrów/sakw) może być przytłaczająca, dlatego uspokajamy! Jeśli w pierwszą podróż zabierzesz za dużo i drugiego dnia wyjazdu będziesz zachodził w głowę “Dlaczego zabrałem moją ulubioną patelnię do naleśników?!?”, to nie martw się. Wszyscy przez to przechodziliśmy. Z każdym kolejnym wyjazdem lista rzeczy do zabrania będzie się skracać i w końcu sam ustalisz swój optymalny ekwipunek wyjazdowy.

Przyczepności!

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

3 komentarze

  1. Justyna pisze:

    Dzięki Gmoto za ten super pomocny artykuł!

  2. K. pisze:

    Nie ma czegoś takiego jak karnister.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *