Jak wymienić lub zregenerować zawór membranowy w silniku Minarelli Horizontal AC?
Jeżeli zauważyłeś spadek osiągów twojego silnika a twój filtr powietrza zabrudzony jest mieszanką paliwowo-olejową to najprawdopodobniej winny będzie zawór membranowy, którego zadaniem jest wyeliminowanie powtórnego powrotu mieszanki ze skrzyni korbowej.
Co będzie potrzebne?
- klucz 10mm,
- imbus 5mm,
- nowy zawór lub nowe płytki zaworu,
- w przypadku regeneracji zaworu, płaska powierzchnia i papier ścierny o gramaturze 600,
- nowe uszczelki pomiędzy karter a zawór i zawór a krócieć (jeżeli stare są uszkodzone).
Demontaż zaworu
- Odkręć kufer, przymocowany jest on na 4 śrubach, które ujrzysz po otworzeniu siedzenia.
- Pod kufrem ujrzysz gaźnik oraz gumowy króciec.
- Odkręć 4 śruby króćca ssącego kluczem imbusowym 5mm i zdemontuj go.
Regeneracja starego zaworu i wymiana płytek
- Pod nim ujrzysz zawór. Wyciągnij zawór i popatrz przez niego pod światło, jeżeli widoczne są szczeliny lub końcówki płytek są postrzępione to konieczna będzie ich wymiana (zalecamy użycie w tym celu tuningowych płytek wykonanych z carbon’u lub kevlar’u).
- Jeżeli po wymianie płytek wciąż widoczna jest szczelina to najprawdopodobniej powierzchnia zaworu jest wytarta i konieczne będzie dotarcie jej lub wymiana na nowy zawór.
- W celu dotarcia powierzchni zaworu potrzebna ci będzie w 100% płaska powierzchnia oraz lekko ścierny papier wodny (np. o gramaturze 2500). Przed docieraniem powierzchni upewnij się, że robisz to na płaskim miejscu.
- Po dotarciu przykręć płytki do zaworu i jeszcze raz upewnij się, że leżą one w prawidłowy sposób, jeżeli jednak nie zauważyłeś efektów to powtórz operację aż do widocznego skutku.
- Jeżeli dotarłeś już swój zawór lub po prostu kupiłeś nowy to czas najwyższy przystąpić do montażu. Przy ponownym składaniu zwróć uwagę na uszczelkę znajdująca się pomiędzy króćcem ssącym a karterem, jeżeli jest ona uszkodzona to konieczna będzie jej wymiana.
Ponowny montaż
- Załóż nową uszczelkę pomiędzy karter a zawór.
- Zamontuj zawór membranowy.
- Załóż nową uszczelkę pomiędzy króciec a zawór
- Ponownie przyłóż króciec ssący i przykręć go 4 śrubami imbusowymi.
- Włóż kufer i przykręć go wszystkimi 4 śrubami.
Jeżeli twój stary zawór nie zapewniał odpowiedniej szczelności to widoczne rezultaty ujrzysz już po pierwszej przejażdżce, jednak minie jeszcze wiele kilometrów zanim twój filtr wyschnie.