Jak wymienić olej silnikowy i filtr oleju w motocyklu? Wymiana oleju w motocyklu krok po kroku

Czterosuwowy silnik spalinowy to skomplikowana konstrukcja. Pełno w nim ruchomych elementów, które pracują pod dużym obciążeniem. Chcesz cieszyć się pełnymi możliwościami i bezawaryjnym działaniem silnika w swoim motocyklu? Powinieneś zadbać o układ smarowania, który rozprowadza olej silnikowy, który spełnia szereg funkcji — zmniejsza tarcie oraz chłodzi, uszczelnia i wygłusza silnik.

Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju to podstawowa czynność serwisowa układu smarowania silnika. Najczęstszy interwał wymiany oleju i filtra to 10 000 kilometrów lub rok. Kupiłeś właśnie motocykl z drugiej ręki i nie wiesz, kiedy poprzedni właściciel wymienił olej z filtrem? Zrób to zaraz po zakupie!

W poradniku znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • Jak wymienić olej silnikowy w motocyklu?
  • Co ile wymieniać olej silnikowy i filtr oleju w motocyklu?
  • Jak spuścić stary olej silnikowy z motocykla?
  • Jak odkręcić filtr oleju w motocyklu?
  • Jak zamontować nowy filtr oleju w motocyklu?
  • Jak wlać nowy olej silnikowy do motocykla?
  • Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego w motocyklu?
  • Gdzie wyrzucić stary olej silnikowy?

Czego potrzebujesz do wymiany oleju silnikowego i filtra oleju?

  1. Nowy filtr oleju.
  2. Świeży olej silnikowy.
  3. Nowa podkładka miedziana pod korek spustowy.
  4. Klucze i śrubokręty do demontażu owiewek i innych elementów, które blokują dostęp do filtra oleju, śruby spustowej lub korka wlewu.
  5. Klucz nasadowy lub płaski do śruby spustowej oleju.
  6. Naczynie na zużyty olej silnikowy (np. kuweta warsztatowa).
  7. Klucz do odkręcenia pokrywy filtra oleju (np. imbus, torx) lub klucz uniwersalny (taśmowy lub pazurkowy) do odkręcenia puszkowego filtra oleju.
  8. Czyściwo.

Jeśli nie wiesz jaki filtr oleju dobrać do swojego motocykla, skontaktuj się z nami. Przygotuj wcześniej takie informacje jak marka, model, pojemność i rok produkcji jednośladu.

Zanim zabierzesz się do wymiany oleju i filtra

Rozgrzej silnik do temperatury pracy. Ciepły olej spłynie szybciej, a ty będziesz miał pewność, że jednostka jest całkowicie pozbawiona zużytego oleju silnikowego. Podczas serwisu miej na uwadze, że silnik i osprzęt jest gorący, więc zachowaj należytą ostrożność. Oczywiście wszystkie czynności serwisowe wykonuj na wyłączonym silniku.

Wymiana oleju w motocyklu — spuszczanie oleju

Krok 1. Ustaw motocykl na również powierzchni.

Krok 2. Ułatw sobie dostęp do filtra oleju i śruby spustowej znajdującej się na spodzie miski olejowej, demontując przeszkadzające owiewki lub gmole. W niektórych motocyklach będzie trzeba zdemontować również kolektory wydechowe.

Krok 3. Odkręć korek wlewu oleju silnikowego.

Krok 4. Poluzuj śrubę spustową oleju silnikowego za pomocą klucza nasadowego lub oczkowego (na razie nie odkręcaj jej do końca!). Klucz powinien być pewnie osadzony na główce śruby spustowej, ponieważ łatwo można ją uszkodzić.

Krok 5. Postaw pod śrubę spustową naczynie na zużyty olej silnikowy.

Krok 6. Odkręć palcami śrubę spustową oleju silnikowego. Gdy poczujesz, że trzyma się na ostatnich zwojach gwintu, odkręcaj ją, dociskając śrubę w stronę miski olejowej. Odkręciłeś do końca? Zabierz dynamicznie rękę, żeby się nie ochlapać zużytym olejem silnikowym.

Wymiana filtra oleju w motocyklu

Wariant nr 1 — Wkład

  • Zdemontuj pokrywę filtra i wyjmij wkład filtrujący i uszczelkę z pokrywy. Uważaj, może wylać się z niej trochę zużytego oleju silnikowego.
  • Wyczyść powierzchnie styku pokrywy filtra i bloku silnika.
  • Włóż nowy filtr oleju tak, żeby pewnie osiadł w gnieździe i się nie pogniótł.
  • Przesmaruj nową uszczelkę świeżym olejem silnikowym i załóż ją na pokrywę filtra oleju.
  • Zamontuj całość.

Wariant nr 2 — Puszka

  • Okręć stary filtr oleju za pomocą klucza do filtrów oleju.
  • Wyczyść powierzchnie styku pokrywy filtra oleju z blokiem silnika.
  • Przesmaruj świeżym olejem silnikowym uszczelkę na nowym filtrze.
  • Dokręć rękami nowy filtr oleju.

Wymiana oleju w motocyklu — wlewanie nowego oleju silnikowego

Krok 1. Gdy spłynie olej z miski olejowej i zacznie powoli kapać, zakręć śrubę spustową, używając nowej podkładki miedzianej. Dokręć mocno, ale z wyczuciem, żeby nie uszkodzić gwintu.

Krok 2. Wlej nowy olej przez otwór wlewu oleju. Ile? Informacje znajdziesz w instrukcji motocykla lub na pokrywie silnika przy wlewie.

Krok 3. Sprawdź poziom oleju za pomocą przezroczystego okienka w obudowie silnika (olej powinien znajdować się pomiędzy dwoma kreskami) lub miernika oleju (tzw. bagnetu), na którym olej powinien znajdować się pomiędzy znacznikami „MIN” i „MAX”.

Krok 4. Zakręć korek wlewu oleju i bagnet (jeśli występuje w twoim motocyklu).

Krok 5. Uruchom silnik na kilkanaście sekund. W tym czasie olej rozprowadzi się po całym układzie i zapełni nowy filtr oleju.

Krok 6. Ponownie sprawdź poziom oleju w silniku. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uzupełnij jego stan.

Krok 7. Wyczyść okolice korka i filtra oleju z pozostałości starego oleju silnikowego.

Krok 8. Uruchom silnik i sprawdź, czy nie pojawiają się wycieki oleju silnikowego z okolic korka i filtra oleju.

Krok 9. Zamontuj elementy, które zdemontowałeś wcześniej, torując sobie wygodny dostęp do filtra oleju i śruby spustowej.

Pamiętaj!

Wymiana oleju i filtra to nie powód, żebyś zapomniał o regularnej kontroli poziomu oleju w silniku. Przed dłuższymi wyjazdami warto skontrolować jego stan, aby silnik mógł pracować w optymalnych warunkach. Nie zapomnij również o odpowiedzialnej utylizacji zużytego oleju silnikowego i filtra. Oba odpady możesz oddać na stacji benzynowej, w najbliższym PSZOK-u lub zaprzyjaźnionym warsztacie.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *