Jak wymienić olej silnikowy z filtrem?

Czterosuwowy silnik spalinowy to skomplikowana konstrukcja. Pełno w nim ruchomych elementów, które pracują pod dużym obciążeniem. Chcesz cieszyć się pełnymi możliwościami i bezawaryjnym działaniem swojego pieca? Musisz zadbać o układ smarowania, który rozprowadza olej pełniący szereg funkcji- zmniejsza tarcie, chłodzi oraz wygłusza silnik.

Foto ogólnePodstawową czynnością serwisową układu smarowania jest wymiana zużytego oleju wraz z filtrem. W przypadku każdego motocykla cykliczność serwisu olejowego jest ustalana przez producenta. Najczęstszym interwałem wymiany oleju i filtra jest 10 000 kilometrów lub rok. Będziesz miał pewność, że serwisujesz swój motocykl prawidłowo, jeśli zapoznasz się z instrukcją obsługi dołączoną do jednośladu. Kupiłeś sprzęt z drugiej ręki i nie posiadasz oryginalnej instrukcji? Koniecznie poszukaj dokładnych informacji w internecie!

Z tego poradnika dowiesz się:

  • jak często wymieniać olej i filtr
  • jakie dobrać narzędzia
  • jak prawidłowo posłużyć się narzędziami
  • jak spuścić stary olej
  • jak odkręcić stary filtr
  • jak prawidłowo zamontować nowy filtr
  • jak zalać nowy olej
  • jak sprawdzić poziom oleju
  • jak zutylizować zużyty olej i filtr oleju

Czego potrzebujesz?

  1. Klucza / śrubokrętu do śrub mocujących owiewki (jeżeli demontaż owiewek będzie konieczny).
  2. Klucza nasadowego lub solidnego, płaskiego oczkowego pasującego do śruby spustowej oleju.
  3. Miski, kuwety lub przeciętego pojemnika do spuszczenia starego oleju o pojemności nieco większej, niż ilość oleju w silniku.
  4. W zależności od rodzaju filtra:
    • wkład – odpowiedniego klucza do odkręcenia pokrywy filtra (imbus, torx…),
    • puszka – klucza płasko-oczkowego / nasadowego lub klucza uniwersalnego (pazurkowy lub taśmowy) / dedykowanego do danego filtra.
  5. Szmatki i czyściwa.
  6. Nowej podkładki miedzianej pod korek spustowy (zalecane).
  7. Olej silnikowy.
  8. Filtr oleju.

Jeśli nie wiesz jaki filtr oleju dobrać do swojego motocykla skontaktuj się z nami. Przygotuj wcześniej takie informacje jak marka, model, pojemność i rok produkcji jednośladu.

Zanim zabierzesz się do wymiany oleju i filtra

Rozgrzej silnik do temperatury pracy. Ciepły olej spłynie szybciej, a Ty będziesz miał pewność, że jednostka jest całkowicie pozbawiona zużytego płynu. Podczas serwisu miej na uwadze to, że silnik i osprzęt jest gorący, więc zachowaj należytą ostrożność. Oczywiście wszystkie czynności serwisowe wykonuj na wyłączonym silniku.

Spuszczanie oleju

  1. Ustaw motocykl na równej powierzchni.
  2. Ułatw sobie dostęp do filtra i śruby spustowej, która znajduje się na spodzie miski olejowej, demontując niezbędne owiewki lub gmole. Być może będziesz musiał zdemontować także kolektory wydechowe.
  3. Odkręć korek wlewu oleju.
    Odkręcanie korka wlewu
  4. Kluczem nasadowym z solidną lagą / grzechotką lub płaskim oczkowym popuść śrubę spustową oleju, ale jeszcze jej nie odkręcaj do końca. Klucz musi być pewnie osadzony na główce śruby, bo można ją łatwo uszkodzić. Pociągnij dynamicznie, możesz puknąć drugą ręką w klucz.
  5. Podstaw pod korek naczynie na stary olej.
    Kuweta pod korkiem spustowym
  6. Korek najlepiej odkręć w palcach. Gdy poczujesz, że wisi już na ostatnich zwojach, to odkręcaj dociskając śrubę w stronę miski. Gdy odkręcisz, dynamicznie ją zabierz, aby się nie ochlapać.

Wymiana filtra

Wkład

Filtr oleju, typu wkład
  • Zdemontuj pokrywę filtra i wyjmij wkład filtrujący oraz uszczelkę z pokrywy. Może wylać się trochę oleju.
  • Wyczyść powierzchnię styku pokrywy i bloku silnika.
  • Włóż nowy filtr tak, żeby pewnie osiadł na gnieździe i żeby się nie pogniótł.
  • Przesmaruj nową uszczelkę świeżym olejem i załóż ją na pokrywę.
  • Zamontuj całość.

Puszka

Filtr oleju, typu puszka
  • Za pomocą pasującego klucza odkręć stary filtr. Jeśli klucz będzie się obracał to ostatecznie możesz wbić w bok filtra duży śrubokręt i wtedy odkręcić.
  • Wyczyść powierzchnię styku pokrywy z blokiem silnika.
  • Przesmaruj świeżym olejem uszczelkę na nowym filtrze.
  • Zakręć nowy filtr dokręcając z całej siły w RĘKACH.

 

Wlewanie nowego oleju

  1. Gdy olej z miski olejowej spłynie, zacznie powoli kapać – zakręć śrubę spustową, najlepiej z nową podkładką miedzianą. Dokręć mocno, ale z wyczuciem.
    Śruba spustu oleju z nową podkładką
  2. Nowy olej wlej przez otwór wlewu oleju. Ilość podana jest w instrukcji motocykla oraz zwykle na pokrywie silnika przy wlewie.
    Dekiel silnika z otworem wlewu oleju. Widoczne oznaczenie: ile wlać oleju.
  3. Sprawdź poziom oleju. Może go wskazywać przezroczyste okienko w obudowie silnika, w którym poziom oleju powinien znajdować się pomiędzy wyznaczonymi kreskami. Może też występować mierniku poziomu oleju (tzw. bagnet). Powinien być zamoczony co najmniej do granicy min., a maksymalnie do granicy max.
    Prawidłowy poziom oleju widoczny w oczku kontrolnym.
  4. Zakręć korek wlewu oleju i bagnet (jeśli występuje).
  5. Uruchom silnik na kilka sekund. W tym czasie olej rozprowadzi się po całym układzie oraz zapełni nowy filtr.
  6. Sprawdź ponownie poziom oleju i uzupełnij do prawidłowego poziomu.
  7. Wyczyść okolice korka spustowego oraz filtra z resztek starego oleju.
  8. Uruchom silnik i sprawdź, czy pojawiają się wycieki z okolic korka i filtra. Jeśli nie, to znaczy że dobrze Ci poszło 🙂
  9. Złóż z powrotem to, co zdemontowałeś torując sobie wygodny dostęp do filtra i śruby spustowej.

O czym musisz pamiętać?

Wymiana oleju i filtra to nie powód żebyś zapomniał o regularnej kontroli poziomu oleju w silniku. Przed dłuższymi wyjazdami warto skontrolować jego stan, aby silnik mógł pracować w optymalnych warunkach.

Nie zapomnij również o odpowiedzialnej utylizacji zużytego oleju silnikowego i filtra. Oba odpady możesz oddać na stacji benzynowej, w specjalnych punktach lub zaprzyjaźnionym warsztacie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.