Jak wymienić płyn hamulcowy w Derbi Senda 50?
Po zamontowaniu nowej pompy hamulcowej w motorowerze Derbi Senda 50 postanowiliśmy wymienić płyn hamulcowy. W poniższym poradniku serwisowym znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, jak zrobić to prawidłowo we własnej maszynie 🙂 Zanim jednak przejdziemy do zasadniczej części tego poradnika przeczytaj poniższą listę.
O czym musisz pamiętać?
- Nawet jeśli żaden z elementów układu hamulcowego konieczna jest cykliczna wymiana płynu hamulcowego. W przeciwnym razie – jeśli przez wiele lat będziesz jeździł na tym samym płynie – może dojść do zagotowania płynu, a w efekcie utratą hamulca w najmniej oczekiwanym momencie. Dzieje się tak, ponieważ z biegiem czasu w układzie hamulcowy (a co za tym idzie w płynie hamulcowym) gromadzi się woda.
- Odpowietrzając układ hamulcowy musisz tak długo przepompowywać płyn hamulcowy, aż nie będzie w nim bąbli powietrza.
- Płyn hamulcowy jest żrący, więc zadbaj o ochronę osobistą (okulary i rękawiczki to podstawa) oraz zabezpiecz motocykli i miejsce pracy (płyn może uszkodzić np. plastikowe owiewki).
Czego potrzebujesz?
- Śrubokręt.
- Strzykawka.
- Klucz płaski lub oczkowy (odkręcisz nim odpowietrznik).
- Przezroczysty przewód i pojemnik na zużyty płyn hamulcowy.
- Środek myjący i czyściwo (na wszelki wypadek, aby np. szybko zetrzeć płyn z motocykla lub własnego ciała).
- Płyn hamulcowy.
- Zmywacz uniwersalny.
Wymiana płynu hamulcowego
-
Zabezpiecz najbliższe owiewki oraz koło przy zacisku przed ewentualnym zabrudzeniem płynem hamulcowym.
-
Odkręć śrubki zbiorniczka przy pompie.
-
Ostrożnie zdejmij pokrywę zbiorniczka oraz membranę.
-
Stary płyn wyssij ze zbiorniczka za pomocą strzykawki.
-
Wyczyść zbiorniczek suchym ręcznikiem.
-
Nowy płyn hamulcowy wlej do zbiorniczka.
-
Zdejmij kapturek z odpowietrznika w zacisku, załóż klucz płaski lub oczkowy i nasuń końcówkę przezroczystego wężyka. Drugi koniec wężyka włóż do pojemnika na zużyty płyn hamulcowy.
Odpowietrzanie układu hamulcowego – przepompowywanie płynu hamulcowego
Za pomocą pompy hamulcowej – pompując dźwignię hamulca – wytwarzaj ciśnienie w układzie hamulcowym, a następnie upuszczaj je odpowietrznikiem przy zacisku hamulcowym. Pamiętaj, że przy odkręconym odpowietrzniku nie możesz zwolnić dźwigni hamulca – spowoduje to zassanie powietrza do układu hamulcowego. Stale kontroluj także poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku – jeśli go tam zabraknie do układu hamulcowego dostanie się powietrze, a Ty będziesz musiał powtarzać całe odpowietrzanie od początku.
-
Kilkukrotnie wciśnij do końca dźwignię hamulca i przytrzymaj z całej siły.
-
Drugą ręką odrobinę odkręć odpowietrznik (max 1/4 obrotu). W tej chwili wciąż wciśnięta klamka hamulca „wpadnie” do końca, a z odpowietrznika przez przewód wypłynie stary płyn, prawdopodobnie z widocznymi bąbelkami powietrza. Nadal nie puszczaj klamki hamulca!
-
Po około sekundzie zakręć odpowietrznik – teraz możesz puścić dźwignię hamulca.
-
Punkty 1, 2 i 3 powtarzaj do momentu, aż z odpowietrznika będzie się wydobywał nowy, czysty płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Takich powtórzeń może być kilkanaście lub więcej.
-
Załóż kapturek na odpowietrznik.
-
Do zbiorniczka dolej odpowiednią ilość płynu hamulcowego (pomiędzy min a max w okienku).
-
Załóż membranę z pokrywą zbiorniczka.
-
Zakręć śrubki pokrywy.
-
Przemyj pompę i zacisk.
I gotowe 🙂 Pamiętaj, że płyn hamulcowy jest niebezpieczny dla środowiska, więc musisz go oddać do odpowiedniego punktu utylizacji.
Jeśli chcesz zobaczyć inne poradniki serwisowe o Derbi Senda 50 kliknij tutaj.