Jak wymienić płyn hamulcowy w Derbi Senda 50?

Po zamontowaniu nowej pompy hamulcowej w motorowerze Derbi Senda 50 postanowiliśmy wymienić płyn hamulcowy. W poniższym poradniku serwisowym znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, jak zrobić to prawidłowo we własnej maszynie 🙂 Zanim jednak przejdziemy do zasadniczej części tego poradnika przeczytaj poniższą listę.

O czym musisz pamiętać?

  • Nawet jeśli żaden z elementów układu hamulcowego konieczna jest cykliczna wymiana płynu hamulcowego. W przeciwnym razie – jeśli przez wiele lat będziesz jeździł na tym samym płynie – może dojść do zagotowania płynu, a w efekcie utratą hamulca w najmniej oczekiwanym momencie. Dzieje się tak, ponieważ z biegiem czasu w układzie hamulcowy (a co za tym idzie w płynie hamulcowym) gromadzi się woda.
  • Odpowietrzając układ hamulcowy musisz tak długo przepompowywać płyn hamulcowy, aż nie będzie w nim bąbli powietrza.
  • Płyn hamulcowy jest żrący, więc zadbaj o ochronę osobistą (okulary i rękawiczki to podstawa) oraz zabezpiecz motocykli i miejsce pracy (płyn może uszkodzić np. plastikowe owiewki).

Czego potrzebujesz?

  1. Śrubokręt.
  2. Strzykawka.
  3. Klucz płaski lub oczkowy (odkręcisz nim odpowietrznik).
  4. Przezroczysty przewód i pojemnik na zużyty płyn hamulcowy.
  5. Środek myjący i czyściwo (na wszelki wypadek, aby np. szybko zetrzeć płyn z motocykla lub własnego ciała).
  6. Płyn hamulcowy.
  7. Zmywacz uniwersalny.

Wymiana płynu hamulcowego

  1. Zabezpiecz najbliższe owiewki oraz koło przy zacisku przed ewentualnym zabrudzeniem płynem hamulcowym.
  2. Odkręć śrubki zbiorniczka przy pompie.
    Odkręcanie śrub zbiorniczka na płyn hamulcowy.
  3. Ostrożnie zdejmij pokrywę zbiorniczka oraz membranę.
    Demontaż membrany.
  4. Stary płyn wyssij ze zbiorniczka za pomocą strzykawki.
  5. Wyczyść zbiorniczek suchym ręcznikiem.
  6. Nowy płyn hamulcowy wlej do zbiorniczka.
    Zalewanie zbiorniczka nowym płynem hamulcowym.
  7. Zdejmij kapturek z odpowietrznika w zacisku, załóż klucz płaski lub oczkowy i nasuń końcówkę przezroczystego wężyka. Drugi koniec wężyka włóż do pojemnika na zużyty płyn hamulcowy.
    Klucz i przewód na odpowietrzniku.

Odpowietrzanie układu hamulcowego – przepompowywanie płynu hamulcowego

Za pomocą pompy hamulcowej – pompując dźwignię hamulca – wytwarzaj ciśnienie w układzie hamulcowym, a następnie upuszczaj je odpowietrznikiem przy zacisku hamulcowym. Pamiętaj, że przy odkręconym odpowietrzniku nie możesz zwolnić dźwigni hamulca – spowoduje to zassanie powietrza do układu hamulcowego. Stale kontroluj także poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku – jeśli go tam zabraknie do układu hamulcowego dostanie się powietrze, a Ty będziesz musiał powtarzać całe odpowietrzanie od początku.

  1. Kilkukrotnie wciśnij do końca dźwignię hamulca i przytrzymaj z całej siły.
    Pompowanie hamulcem.
  2. Drugą ręką odrobinę odkręć odpowietrznik (max 1/4 obrotu). W tej chwili wciąż wciśnięta klamka hamulca „wpadnie” do końca, a z odpowietrznika przez przewód wypłynie stary płyn, prawdopodobnie z widocznymi bąbelkami powietrza. Nadal nie puszczaj klamki hamulca!
    Popuszczenie odpowietrznika.
  3. Po około sekundzie zakręć odpowietrznik – teraz możesz puścić dźwignię hamulca. 
  4. Punkty 1, 2 i 3 powtarzaj do momentu, aż z odpowietrznika będzie się wydobywał nowy, czysty płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Takich powtórzeń może być kilkanaście lub więcej.
  5. Załóż kapturek na odpowietrznik.
    Demontaż kapurka z odpowietrznika.
  6. Do zbiorniczka dolej odpowiednią ilość płynu hamulcowego (pomiędzy min a max w okienku).
  7. Załóż membranę z pokrywą zbiorniczka.
  8. Zakręć śrubki pokrywy.
  9. Przemyj pompę i zacisk.

I gotowe 🙂 Pamiętaj, że płyn hamulcowy jest niebezpieczny dla środowiska, więc musisz go oddać do odpowiedniego punktu utylizacji.

Jeśli chcesz zobaczyć inne poradniki serwisowe o Derbi Senda 50 kliknij tutaj.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *