Jak wymienić płyn hamulcowy w motocyklu?
Po wymianie klocków hamulcowych (o czym przeczytasz tutaj) przyszedł czas na wymianę płynu hamulcowego w Twoim motocyklu. Budowa i działanie hydraulicznego układu hamulcowego nie jest skomplikowana, więc również wymiana płynu nie należy do najtrudniejszych zadań.
Dlaczego regularna wymiana płynu hamulcowego jest ważna?
Tak jak wielokrotnie wspominaliśmy hamulce to najważniejszy układ w każdym motocyklu- to w końcu one zapewniają Tobie i innym bezpieczeństwo. Przepracowany płyn hamulcowy obniża ich sprawność i może prowadzić do na prawdę ciężkich sytuacji na drodze. Zagotowanie starego płynu, w którym dodatkowo zgromadziła się woda, może sprawić, że całkowicie stracisz hamulce i wtedy regularny serwis klocków czy tarcz przestanie mieć znaczenie.
Nie zaniedbuj więc interwału wymiany płynu hamulcowego podanego przez producenta Twojego motocykla. Najczęściej wymiana jest przewidziana co 2-3 lata, więc nie jest to tak częsta czynność, jak np. czyszczenie i smarowanie łańcucha napędowego (o czym przeczytasz tutaj).
Pamiętaj!
Do wymiany zastosuj bezwarunkowo klasę płynu hamulcowego podaną przez producenta Twojego motocykla. Najpopularniejszą klasą jest DOT-4, jednakże źle dobrany płyn może uszkodzić uszczelnienia układu hamulcowego, co w awaryjnej sytuacji może doprowadzić do nieszczęścia.
Z tego poradnika dowiesz się:
- kiedy i dlaczego wymienić płyn hamulcowy,
- jak przepompować nowy płyn hamulcowy,
- jak odpowietrzyć układ hamulcowy,
- w jakiej kolejności odpowietrzyć zaciski.
Przygotuj sobie:
- Rękawiczki jednorazowe.
- Klucz lub śrubokręt odpowiadający śrubom pokrywy zbiorniczka na płyn hamulcowy.
- Szmatki.
- Strzykawkę.
- Klucz płaski oczkowy do odpowietrznika.
- Przezroczysty wężyk (szczelnie pasujący do odpowietrznika).
- Pojemnik na stary płyn hamulcowy.
- Kompana do pomocy 😉 (będzie łatwiej, ale sam również sobie poradzisz).
- Nowy płyn hamulcowy.
Uwaga!
Płyn hamulcowy jest silnie żrący, więc unikaj kontaktu ze skórą i oczami (może doprowadzić do poparzeń i uszkodzenia wzroku). Koniecznie załóż rękawiczki i okulary ochronne. Zabezpiecz również te części motocykla, które mogą zostać zabrudzone podczas serwisu (głównie okolice zbiorniczka i zacisków). Płyn hamulcowy może trwale uszkodzić lakier.
Wymiana płynu hamulcowego
-
Zdemontuj pokrywę zbiorniczka na płyn.
-
Strzykawką odessij płyn ze zbiorniczka.
-
Zalej zbiorniczek nowym płynem.
-
Zdejmij kapturek z odpowietrznika przy zacisku hamulcowym.
-
Załóż na odpowietrznik klucz płaski oczkowy.
-
Wciśnij na odpowietrznik przezroczysty wężyk, a drugi koniec włóż do pojemniczka i połóż poniżej.
Masz pod ręką kompana? Teraz jest odpowiedni moment, aby on też wziął się do pracy 😉
-
Wciśnij kilka razy dźwignię hamulca, aby utworzyło się ciśnienie w układzie.
-
Przy maksymalnie wciśniętej dźwigni odkręć odpowietrznik przy zacisku o ok. 1/4 obrotu (dźwignia wpadnie do końca). W tym momencie zauważysz wewnątrz wężyka upuszczoną część starego płynu. Będzie prawdopodobnie brudny, ciemnego koloru. Zakręć odpowietrznik po paru sekundach.
-
Powtórz kolejno punkty nr 1 i 2 do momentu, aż w wężyku zauważysz nowy, jasny płyn bez bąbelków powietrza. Kontroluj stan płynu w zbiorniczku i na bieżąco go uzupełniaj, bo jego brak zapowietrzy układ i będziesz musiał powtarzać całą procedurę dłużej.
-
Jeżeli w Twoim motocyklu są co najmniej dwa zaciski współpracujące z jedną pompą, to powtórz wszystko do punktu 4. przy kolejnym zacisku.
-
Załóż z powrotem gumowy kapturek na odpowietrznik.
-
Uzupełnij zbiorniczek płynem hamulcowym do odpowiedniego poziomu, który jest wskazany w okienku kontrolnym.
-
Zamontuj pokrywę zbiorniczka.
-
Sprawdź, czy hamulec działa poprawnie i czy dźwignia szybko twardnieje po wciśnięciu.
A co z odpowietrzeniem układu?
Odpowietrzenie hamulców wygląda dokładnie tak samo, jak wymiana poprzez przepychanie starego płynu nowym. Przepompowuj więc płyn hamulcowy do momentu, w którym pęcherzyki powietrza przestaną wydobywać się z odpowietrznika. Jeśli masz np. dwa zaciski hamulcowe zasilane jedną pompą, to odpowietrzanie zaczynaj zawsze od zacisku najbardziej oddalonego od pompy, czyli od tego po lewej stronie motocykla.