Jak wymienić tłok i cylinder w silniku Minarelli Horizontal AC?

Wymiana tłoka i cylindra Minarelli Horizontal AC/LCPo co tak właściwie wymieniać te części ? Jeżeli słyszysz wyraźny stukot z okolic silnika lub szum to może to wskazywać na mechaniczne uszkodzenie łożyska igiełkowego stopy /  główki korbowodu lub nadmierny luz pomiędzy gładzią cylindra a tłokiem.

Po co wymieniać tłok, cylinder, głowice w silniku 2T?

Jeżeli czujesz, że twój silnik nie legitymuje się już książkową mocą i sprawdziłeś już sprawność napędu oraz gaźnika to najprawdopodobniej twój silnik wymaga już remontu. Jednak nie obawiaj się, na początku zmierz kompresję jeżeli jest ona za niska (dla każdego cylindra jest ona inna) to świadczy to o dużym luzie pomiędzy gładzią cylindra a tłokiem. W przypadku cylindra żeliwnego możemy wykonać szlif i założyć tłok nadwymiarowy, jeżeli jest to cylinder aluminiowy wyposażony w gładź z powłoką nicasilu to najprawdopodobniej konieczna będzie wymiana całego zestawu.

Do operacji potrzebne nam będą:

  • kombinerki,
  • imbus 5mm,
  • klucz płaski 10mm,
  • klucz płaski 13mm,
  • śrubokręt,
  • sylikon odporny na wysoką temperaturę,
  • benzyna ekstrakcyjna,
  • druga osoba do pomocy jeżeli będziesz wyciągał silnik,
  • komplet nowych uszczelek cylindra

Demontaż głowicy i cylindra i tłoka

  1. Nadszedł czas na demontaż głowicy oraz cylindra, do tego zadania potrzebny będzie klucz 10mm. Pamiętaj o tym aby odkręcać śruby metodą na krzyż, luzując głowicę powoli.
  2. Zdemontuj głowicę oraz cylinder.
  3. Przygotuj kombinerki, którymi ściągniesz zabezpieczenia tłoka i wyciągnij je.
  4. Wypchnij sworzeń przy pomocy np. śrubokręta.
  5. Wyjmij tłok wraz z łożyskiem igiełkowym i odłóż je w czyste miejsce.
  6. Przed demontażem tłoka warto również sprawdzić kondycję łożyska igiełkowego w następujący sposób, ustawiamy wał w g.m.p. (wał i tłok muszą być jak najbardziej wysunięte od karteru), trzymamy jedną ręką za korbowód drugą za tłok, jeżeli wyczuwalny jest luz wzdłużny to świadczy to o zużyciu i konieczności wymiany łożyska igiełkowego.

Montaż tłoka, cylindra i głowicy

  1. Nałóż pierścienie na nowy tłok
  2. Załóż nowy tłok wraz z łożyskiem igiełkowym i sworzniem, zwróć uwagę na denko tłoka, ujrzysz na nim strzałkę, który musi być skierowana w kierunku okna wydechowego (w tym przypadku do dołu).
  3. Dokładnie oczyść przylgnię pomiędzy cylinder a karterem (zrób to przy użyciu jakiegoś miękkiego materiału np. drewienka i benzyny ekstrakcyjnej).
  4. Przedmuchaj skrzynię korbową sprężonym powietrzem.
  5. Posmaruj karter cieniutką warstewką sylikonu odpornego na wysoką temperaturę
  6. Nałóż nową uszczelkę.
  7. Wsuń cylinder, druga ręką ściskaj pierścienie i powoli wsuwaj cylinder na swoje miejsce.
  8. Obróć wałem korbowym i posmaruj powierzchnię cylindra olejem.
  9. Nałóż uszczelkę głowicy i głowicę.
  10. Przykręć głowicę 4 nakrętkami, metodą na krzyż z momentem 20nm. Jeżeli nie posiadasz klucza dynamometrycznego to przykręć głowice solidnie jednak z wyczuciem.
  11. Ponownie pokręć wałem, upewnij się że wszystko lekko chodzi.

Cylindry i tłoki do skuterów z silnikiem Minarelli Horizontal

1 Response

  1. Szymon pisze:

    Siemka zamówilem zestaw czekam i jak przyjdzie cylinder to odrazu montuje go w 2t 70cm zamowilem bo 50 szla ale slabo xd skuter padal mi po 100metrach jazdy gasl bo sie grzal dzis odkrecalem stary cylinder i tlok caly bronzowo czarny 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *