Jak wymienić tylne szczęki hamulcowe w skuterze?

Zawsze, gdy tematem naszych poradników serwisowych są hamulce, wspominamy o bezpieczeństwie na drodze – zarówno Twoim, jak i innych. W pełni sprawne heble powinny być dla Ciebie priorytetem, ponieważ to właśnie dzięki nim będziesz mógł realizować swoją pasję do końca życia 🙂

W skuterze odgrywają one tak samo ważną rolę, jak w pełnowymiarowym motocyklu. Dlatego, jeśli podczas jazdy czujesz, że tylny hamulec działa mało skutecznie zabierz się za jego regulację. Jeśli nie da Ci ona oczekiwanych rezultatów prawdopodobnie będziesz musiał wymienić tylne szczęki hamulcowe na nowe. Jak to zrobić dobrze? Właśnie tego Cię dzisiaj nauczymy 😎

Żeby Ci to dobrze wyjaśnić wzięliśmy na warsztat „nieco” 😉 zapuszczone Malaguti Phantom F12 naszego kolegi z Gmoto.pl, w którym tylny hamulec przed naprawą pozostawiał wiele do życzenia. Podczas serwisu okazało się, że głównym winowajcą był uszkodzony uszczelniacz na wałku zdawczym przekładni. Niepozorna awaria skutkowała tym, że do bębna hamulcowego przedostawał się olej przekładniowy, który zmniejszał skuteczność tylnego hamulca do zera. W swoim skuterze też masz taki problem? Jeśli tak, to wystarczy, że przeczytasz nasz poradnik o wymianie łożysk i uszczelniaczy przekładni, który znajdziesz tutaj.

Czego potrzebujesz?

  1. Komplet nasadek.
  2. Imbus 5 mm – odkręcisz nim wydech.
  3. Nowe szczęki hamulcowe.
  4. Benzyna ekstrakcyjna.
  5. Pędzel / szmatki.
  6. Kombinerki.

Wymiana szczęk hamulcowych

  1. Odkręć wydech – jest on przymocowany dwoma śrubami do cylindra i kolejnymi dwoma do karteru silnika.
    Śruby kolanka wydechu.
  2. Postaw skuter na stopce centralnej – tylne koło musi być uniesione.
  3. Odkręć tylne koło.
    Odkręcona nakrętka koła.Widok po zdjęciu koła (szczęki hamulcowe)
  4. Zdemontuj dwie sprężynki.
    Zdemontowana jedna sprężyna.
  5. Zdemontuj stare szczęki hamulcowe.
    Demontaż szczękWidok po demontażu szczęk.
  6. Dokładnie wyczyść bęben za pomocą pędzla/szmatki i benzyny ekstrakcyjnej.
  7. Załóż jedną sprężynkę na nowe szczęki hamulcowe.
    Zamontowana pierwsza sprężyna na nowych szczękach.
  8. Zamontuj nowe szczęki hamulcowe.
    Montaż nowych szczęk z 1 sprężyną.
  9. Za pomocą kombinerek załóż drugą sprężynkę.
    Montaż drugiej sprężyny.Zamontowany nowy komplet szczęk.
  10. Upewnij się, że mechanizm działa prawidłowo.
  11. Załóż tylne koło – pamiętaj, żeby solidnie je dokręcić.
  12. Przykręć wydech do cylindra i karteru silnika.
    Tłumik.Kolanko wydechowe przykręcone do okna wydechowego w cylindrze.
  13. Wyreguluj dźwignię hamulca.
    Nakrętka regulacyjna rozpieraka.

Nowe okładziny będą układały się przez kilka pierwszych kilometrów, więc tylny hamulec nie będzie od razu w pełni skuteczny. Ale nie przejmuj się! Jeśli wszystko wykonałeś poprawie po kilku – kilkunastu użyciach hamulec pokaże na co go stać 🙂

Masz jakieś pytania? Wal śmiało w komentarzach, a my z chęcią na nie odpowiemy! 😊

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *