Jak wymienić wał i uszczelniacze w silniku Minarelli Horizontal AC?

Wymiana wału Minarelli Horizontal AC/LC
Po co tak właściwie wymieniać wał lub jego podzespoły ? Jeżeli słyszysz wyraźny stukot z okolic silnika lub szum to może to wskazywać na mechaniczne uszkodzenie któregoś łożyska. Jeżeli zauważyłeś wyciek z okolic uszczelniaczy wału i twój skuter ma trudności z odpalaniem to najprawdopodobniej uszkodzone są uszczelniacze wału.

Jak sprawdzić czy łożyska lub uszczelniacze wału kwalifikują się do wymiany?

Luz na łożyskach wału oraz sprawność uszczelniaczy można sprawdzić unikając demontażu silnika z ramy w następujący sposób: Odkręć pokrywę napędu odkręć pompę wody lub wiatrak, następnie odkręć nakrętkę przy magnecie przy pomocy klucza pneumatycznego lub blokady wariatora, do ściągnięcia magneta przyda ci się specjalny ściągacz, jednak w warunkach domowych jesteś w stanie go wykonać sam (tutaj filmik jak go zrobić). Po zdemontowaniu magneta złap za wał i spróbuj go pociągnąć do góry i do dołu, jeżeli nie wyczuwasz żadnego luzu to znak, że twoje łożyska są wciąż w porządku. Zwróć uwagę również na jakiekolwiek wycieki, jeżeli obudowa karteru jest sucha to świadczy to o tym, że prawy uszczelniacz jest w porządku. Do sprawdzenia stanu lewego uszczelniania i łożyska musisz zdemontować wariator i pasek przy użyciu blokady wariatora lub klucza pneumatycznego. Po wymontowaniu części pociągnij za wał do góry i do doły jeżeli nie wyczuwasz żadnych luzów to łożysko jest w porządku, następnie zwróć uwagę na jakiekolwiek wycieki z okolic uszczelnienia jeżeli jest tam sucho to znaczy że uszczelniacz jest w dobrej kondycji.

Do operacji potrzebujesz:

  • kombinerki,
  • kombinerki tzw. oczkówki,
  • imbus 5mm,
  • imbus 4mm,
  • klucz 10mm,
  • klucz 17mm,
  • klucz 13mm,
  • młotek lub prasa,
  • śrubokręt,
  • klucz pneumatyczny lub blokada wariatora,
  • sylikon odporny na wysoką temperaturę,
  • benzyna ekstrakcyjna,
  • druga osoba do pomocy jeżeli będziesz wyciągał silnik.

W przypadku dodatkowej wymiany wału

  • gumowy młotek,
  • opalarka lub inne urządzenie, które ogrzeje kartery.

Rozbrajanie silnika

  1. Odkręć kluczem imbusowym 3 śruby mocujące wiatrak.
  2. Odkręć nakrętkę wału kluczem płaskim (patrz na film) lub kluczem pneumatycznym.
  3. Zdemontuj magneto, potrzebny Ci będzie ściągacz, który możesz wytworzyć samodzielnie (patrz na film).
  4. Pod magnetem ujrzysz stator, odkręć go przy pomocy klucza imbusowego.
  5. Odkręć i wymontuj pompę oleju przymocowana ona jest na 2 śrubach, odkręcisz ją przy użyciu klucza imbusowego 4mm.
  6. Przy kółku ujrzysz charakterystyczne zabezpieczenie ściągnij je przy użyciu kombinerek tzw. oczkówek (patrz na film) .
  7. Ściągnij kółko napędzające pompę oleju oraz zabezpieczenie znajdujące się za kółkiem.
  8. W miejscu w którym znajdowało się kółko pompy oleju zobaczysz wystający bolec wyciągnij go przy użyciu kombinerek.
  9. Jeżeli zdemontowałeś już wszystkie części od strony zapłonu to ujrzysz charakterystyczne zabezpieczenie uszczelniacza wału (zabezpieczenie wykonane jest ze specjalnie ukształtowanej blachy), odkręć je przy użyciu klucza imbusowego.
  10. Odkręć pokrywę napędu kluczem imbusowym 5mm.
  11. Odkręć nakrętkę wariatora przy użyciu klucza pneumatycznego lub klucza płaskiego i blokady wariatora lub klucza płaskiego i młotka.
  12. Wymontuj wszystkiego części z lewej osi wału.
  13. Przy pomocy śrubokręta odkręć mechanizm rozrusznika i zdemontuj go.
  14. Jeżeli ściągnąłeś już wariator to przygotować musisz specjalne kombinerki tzw. oczkówki, potrzebne one będą Ci do ściągnięcia zabezpieczenia uszczelniacza wału korbowego tzw. segera znajdującego się po lewej stronie silnika.

Demontaż wału korbowego

  1. Przy użyciu klucza imbusowego odkręć 6 śrub łączących połówki karterów (śruby umieszczone są pod zapłonem i pompą oleju).
  2. Twój silnik jest już gotowy do rozpołowienia, pamiętaj o tym, żeby nie wbijać śrubokręta pomiędzy połówki ponieważ prowadzi do to uszkodzenia karterów.
  3. Jeżeli nie posiadasz profesjonalnych ściągaczy, przygotuj gumowy młotek, kawałek deseczki oraz nakrętkę wału. Nakręć nakrętkę na wał od strony wariatora tak, żeby powierzchnia wału i nakrętki pokryła się, następnie przyłóż deseczkę i spróbuj uderzyć w nią energicznie lecz z wyczuciem (jeżeli zrobisz to z użyciem dużej siły wystąpi wysokie prawdopodobieństwo uszkodzenia wału), jeżeli jednak twój silnik nie chce się rozpołowić to spróbuj uderzać młotkiem w miejsca w których mocowany jest silnik do ramy skutera (patrz na film).
  4. Przygotuj benzynę ekstrakcyjną i dokładnie wymyj silnik z wszystkich brudów, skrzynia korbową musi być maksymalnie czysta.
  5. Wyciągnij stare uszczelnienia z połówek silnika przy użyciu śrubokręta płaskiego, jeżeli któreś łożysko zostało w lewym lub prawym karterze to ułóż go skrzynią korbową do dołu i wybij je rurką i młotkiem.
  6. Jeżeli stare łożysko zostało na wale a zamierzasz skorzystać ze starego wału to koniecznie będzie jego rozcięcie, możesz zrobić to przy użyciu szlifierki ręcznej, uważaj żeby nie uszkodzić wału!

Przygotowanie do montażu

  1. Nowe łożyska założyć można przy użyciu młotka oraz kawałka rurki, jednak lepszym sposobem jest wkręcenie kawałka pręta w imadło nałożenie łożyska oraz podgrzewania palnikiem pręta (pamiętaj o tym, żeby ogień nie był bezpośrednio skierowany na łożysko). Jeżeli podgrzałeś już pręt do wysokiej temperatury i czujesz że zewnętrzna bieżnia łożyska jest już gorąca to spróbuj nałożyć łożysko na wał (pamiętaj o założeniu rękawic, które ochronią Cię przed oparzeniami!). Jeżeli operacja się nie powiodła to spróbuj wcześniej włożyć wał do zamrażalnika.
  2. Włóż wał z nałożonymi wcześniej łożyskami do zamrażalnika (na ok. 2 godziny). Na 15 minut przed wyjęciem wału z zamrażalnika włóż mniejszy karter (ten od strony zapłonu) do piekarnika.

Montaż wału

  1. Następnie spróbuj włożyć wał z łożyskami w karter (pamiętaj, że do mniejszego kartera wał włożyć musisz od strony grubszego czopa i korbowód musi być skierowany pomiędzy szpilki cylindra).
  2. Drugą część karteru w miejscu gdzie znajdować się będzie łożysko ogrzej opalarką, następnie wsuń wał z prawą połówką w większy karter. Przed ponownym złożeniem dwóch połówek załóż uszczelkę lub posmaruj powierzchnię cieniutką warstewką sylikonu odpornego na działanie wysokiej temperatury.
  3. Skręć połówki śrubami przy użyciu klucza imbusowego (pamiętaj aby robić to z wyczuciem).
  4. Wciśnij nowe uszczelniacze przy użyciu palców i ponownie przy użyciu  specjalnych kombinerek załóż zabezpieczenie lewego uszczelniacza (większego).
  5. Na starym wale założony był klin ustalający pozycję magneta, wybij go ze starego wału i włóż do nowego.
  6. Następnie przykręć zabezpieczenie prawego uszczelniacza.
  7. Ponownie załóż zabezpieczenie pompy oleju oraz bolec ustalający położenie kółka pompy oleju.
  8. Włóż kółko pompy oleju i załóż drugie zabezpieczenie kółka.
  9. Upewnij się kilka razy że zabezpieczenia siedzą na właściwym miejscu.
  10. Wsuń pompę oleju i  przykręć ją dwoma śrubami.
  11. Przykręć zapłon.
  12. Następnie solidnie przykręć nakrętkę magneta w taki sam sposób w jaki ją odkręciłeś.
  13. Przykręć pompę wody z obudową lub wiatrak 3 śrubami.

Łożyska i uszczelniacze wału do skuterów z silnikiem Minarelli Horizontal

Wały korbowe do skuterów z silnikiem Minarelli Horizontal

2 komentarze

  1. PRZEMUŚ pisze:

    Czy metaliczny dźwięk który dochodzi z okolic pokrywy napędy może być spowodowany wyrobieniem się łożysk na wale?

  2. Maciej pisze:

    Witam, jesli bede wkładał do pierkarnika mniejszy karter to musi być piekarnik włączony? a jeśli tak to w ilu stopniach?
    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *