Jak wyregulować luzy zaworowe w Yamaha Radian?

W tym poradniku serwisowym o Yamaha Radian zajmiemy się regulacją luzów zaworowych. Zobacz listę niezbędnych części i zaczynamy. Pamiętaj, żeby do tego serwisu nie rozgrzewać silnika i wszystko regulować „na zimno„.

W Yamaha Radian luz zaworowy należy kontrolować co 25 000 kilometrów lub co 2 lata. Prawidłowy luz zaworu ssącego wynosi 0,11-0,15 mm, a luz zaworu wydechowego 0,16-0,20 mm – luz zaworu wydechowego musi być większy ze względu na wyższe temperatury. Warto zapamiętać, że zawory ssące to te od strony dolotu, a zawory wydechowe to te, od strony kolektorów wydechowych.

Czego potrzebujesz?

  1. Plastikowe szczypce do demontażu przewodów.
  2. Kombinerki.
  3. Zestaw kluczy nasadowych.
  4. Śrubokręt krzyżakowy.
  5. Klucz płaski (do obracania wałem korbowym).
  6. Szczelinomierz z dokładnością do 0,01 mm.
  7. Klucz do demontażu płytek zaworowych.
  8. Magnes na pałąku (dzięki niemu wygodnie wyjmiesz płytki zaworowe).
  9. Mikrometr (płytki mogą być opisane, jednak zawsze warto je zmierzyć).
  10. Klucz dynamometryczny.
  11. Płytki zaworowe (szerokość 29 mm).
  12. Uszczelka pokrywy zaworowej.
  13. Uszczelniacz śruby pokrywy zaworowej.

Torowanie dostępu do wałków rozrządu

  1. Odczep przewód od zbiornika.
    Odczepianie przewodu zbiornika paliwa.
  2. Zdejmij prawą osłonę zbiornika.
    Demontaż prawej osłony.
  3. Odkręć i zdejmij mocowanie zbiornika.
    Odkręcanie mocowania baku.Zdjęte mocowanie baku.
  4. Zdejmij osłonę kranika (lewa osłona).
    Demontaż osłony kranika.
  5. Odepnij przewody paliwowe od kranika.
    Demontaż przewodu paliwowego z kranika.Demontaż drugiego przewodu paliwowego z kranika.
  6. Zdejmij zbiornik paliwa. Najpierw pociągnij do góry tylną część, a następnie cały wysuń do tyłu.
    Demontaż zbiornika paliwa.
  7. Zdejmij fajki zapłonowe ze świec (kolejność ciężko pomylić ze względu na różne długości przewodów, jednak warto zaznaczyć kolejność fajek).
    Zamontowane fajki na świecach.Zdemontowane fajki ze świec.
  8. Odkręć śruby pokrywy zaworowej.
  9. Zdemontuj klakson (może przeszkadzać).
  10. Ostrożnie zdejmij pokrywę. Możliwe, że uszczelka ulegnie uszkodzeniu.
    Zdjęta pokrywa zaworów.
  11. Zdemontuj lewą pokrywę silnika odkręcając 4 śruby.
    Lewa pokrywa silnika.Zdjęta lewa pokrywa silnika.

Regulacja, pomiary luzów i wymiana płytek

  1. Chwytając kluczem za wirnik pod lewą pokrywą silnika będziesz obracać wałem.
    Klucz obracający wałem za pośrednictwem wirnika.
  2. Przykład dla pierwszego cylindra. Ustaw wał w takiej pozycji, aby znak „T” na wirniku zgrał się ze znakiem impulsatora, kiedy tłok jest w górnym martwym punkcie (GMP) w suwie sprężania.
    Znak na wirniku "T" ustawiony na równo z impulsatorem. (Pierwszy tłok w GMP).
  3. Suw sprężania dla danego cylindra rozpoznamy wtedy, kiedy zawory będą całkowicie zamknięte. W przypadku Radiana, krzywki wałków rozrządu mają szczyty zwrócone na zewnątrz silnika, czyli po prostu oba zawory nie są przez nie wciskane.
    Ustawione krzywki pierwszego cylindra w pozycji gotowej do pomiaru.
  4. Teraz możesz zmierzyć luz zaworowy dla tego cylindra.
  5. Luz sprawdzaj poprzez wkładanie płytek szczelinomierza o różnej grubości pomiędzy krzywkę wałka, a płytkę zaworową. Luz określamy na podstawie takiej blaszki szczelinomierza, która jest w stanie przesuwać się w mierzonym miejscu z lekkim oporem, czyli nie jest zbyt luźno i nie jest zbyt ciasno.
    Pomiar luzu zaworu ssącego szczelinomierzem. Listek wsadzony pomiędzy krzywkę, a płytkę zaworową.Pomiar luzu zaworu wydechowego szczelinomierzem. Listek wsadzony pomiędzy krzywkę, a płytkę zaworową.
  6. Prawidłowy luz w Yamaha Radian dla zaworu wydechowego wynosi 0,16-0,20mm, a dla zaworu ssącego 0,11-0,15mm.
  7. Jeżeli luz pod danym zaworem nie jest prawidłowy, to zdemontuj płytkę zaworową z wykorzystaniem np. magnesu i specjalnego klucza, którym dociśniesz zawór.
    Klucz do de/montażu płytek zaworowych.Wyjęta płytka zaworowa.
  8. Mikrometrem zmierz grubość wyjętej płytki i dobierz odpowiednią.
  9. PRZYKŁAD: Jeżeli luz zaworu ssącego wynosił 0,17mm, to dobierz blaszkę o 0,02 – 0,06mm grubszą. Dla przypomnienia prawidłowy luz zaworu ssącego mieści się w granicach 0,11-0,15mm.
    Pomiar grubości płytki zaworowej za pomocą mikrometru.
  10. W sposób odwrotny zamontuj nową płytkę i sprawdź luz jeszcze raz.
  11. Powyższe czynności powtórz dla każdego cylindra.

Składanie wszystkiego w całość po regulacji

  1. Zamontuj nową uszczelkę pokrywy zaworowej.
    Montaż nowej uszczelki pokrywy zaworowej.
  2. Załóż pokrywę zaworową na głowicy.
    Założona pokrywa zaworów.
  3. Na śruby pokrywy załóż nowe uszczelniacze.
    Uszczelniacze śrub pokrywy zaworowej.Śruby z uszczelniaczami przed wkręceniem.
  4. Dokręć śruby pokrywy zaworowej.
    Dokręcanie śrub pokrywy zaworowej kluczem dynamometrycznym.
  5. Zamontuj i przykręć obudowę silnika.
    Montaż lewej pokrywy silnika.
  6. Załóż fajki na świece zapłonowe.
    Montaż fajek na świecach.
  7. Zamontuj z powrotem klakson, jeżeli był zdejmowany.
  8. Posmaruj gumy mocujące zbiornik paliwa w celu łatwiejszego montażu.
    Smarowanie gum zbiornika.
  9. Zamontuj zbiornik paliwa.
    Montaż zbiornika paliwa.
  10. Przykręć mocowanie zbiornika.
    Dokręcanie śruby mocowania zbiornika.
  11. Podepnij wszystkie przewody do kranika oraz zbiornika.
    Założone przewody paliwowe w kraniku.Zamontowany przewód zbiornika paliwa.
  12. Załóż osłony boczne i siedzisko.
    Montaż osłony kranika.Zamontowana prawa osłona i siedzisko.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.