Jak zacząć przygodę z motocyklem cross/enduro?

Zastanawiasz się, jak zacząć przygodę z motocyklami cross/enduro i wejść do świata offroad? Zrobiliśmy rozeznanie wśród największych fanów terenu w ekipie Gmoto i przygotowaliśmy dla ciebie garść solidnych wskazówek, dzięki którym — mamy nadzieję — twój start w terenie będzie przyjemniejszy, bezpieczniejszy i bardziej satysfakcjonujący.

Jaki motocykl cross/enduro na początek?

Naszym zdaniem motocykl klasy cross lub enduro na początek powinien być przede wszystkim tani, prosty i wytrzymały. Maszyny wyprodukowane w Japonii pod koniec ubiegłego wieku (ze stajni Yamahy, Hondy, Suzuki i Kawasaki) świetnie sprawdzą się podczas nauki jazdy w terenie, nie będą wymagały nieustannego serwisowania i tym bardziej nie obciążą drastycznie konta bankowego. Powinieneś zdać sobie sprawę z tego, że podczas jazdy offroad motocykl naturalnie zużywa się szybciej — duże obciążenie silnika, zawieszenia i hamulców sprzyja awariom i przyspiesza wyeksploatowanie części i płynów, a wszelkiej maści gleby, wywrotki i niepowodzenia wymuszają częstszą wymianę takich elementów, jak kierownica, lusterka, podnóżki etc. Dlatego naszym zdaniem na początek nie warto kupować drogiego motocykla z salonu, a zaoszczędzone środki przeznaczyć na nieuchronny serwis, zakup części i wymianę podzespołów. Co więcej, o ile na początku nie potrzebujesz topowego modelu enduro/cross, o tyle twoje wyposażenie (czyli kask, odzież i buty) powinny być na możliwie najwyższym poziomie. Jeśli od początku nie zapewnisz sobie odpowiedniego bezpieczeństwa i wygody jazdy, to twoja przygoda z maszynami enduro/cross może szybko dobiec końca — czy to przez frustrację wynikającą z niewygodnego i niefunkcjonalnego stroju, kasku i obuwia, czy przez kontuzje i urazy wykluczające z dalszej zabawy w terenie.

Jak zacząć jeździć na cross/enduro?

Przygotowania do rozpoczęcia przygody z motocyklami cross/enduro można podzielić na trzy etapy. Pierwszy to zakup motocykla i przygotowanie go do zmagań w terenie (serwis i montaż akcesoriów, np. osłony pod silnik czy handbarów). Drugi to wyposażenie się w niezbędną odzież na crossa, czyli zakup obuwia, rękawiczek, ochraniaczy/buzera, spodni, bluzy oraz kasku motocyklowego i gogli. Trzeci — ten najprzyjemniejszy — to praktyka, czyli pierwsze kroki w terenie, stopniowe pokonywanie coraz trudniejszych tras oraz szkolenia jazdy cross/enduro, które mogą zrobić ci bardziej doświadczeni znajomi lub profesjonalna szkoła jazdy offroad.

Z własnego doświadczenia wiemy, że na początku emocje są duże, a wyobraźnia podpowiada, że damy sobie radę z większością przeszkód i tras. W końcu na Instagramie i YouTube to tak prosto wygląda. Pamiętaj jednak, żeby stopniowo zwiększać trudność i tempo pokonywanych szlaków. Tak jak na każdym innym motocyklu, na maszynach cross/enduro nietrudno o uraz czy naprawdę solidną glebę.

Niezawodna odzież cross/enduro marki Thor

W terenie potrzebujesz bezpiecznej, wygodnej i wytrzymałej odzieży i kasku motocyklowego cross/enduro. Właśnie takie produkty dostarcza Thor — marka założona przez Torstena Hallmana, wielokrotnego mistrza świata w motocrossie i wizjonera, który w świecie offroad dorobił się statusu legendy. Więcej o założycielu marki dowiesz się z artykułu Od dominacji na torach motocross do lidera w branży motocyklowej. Historia Torstena Hallmana i marki Thor.

Thor to zdecydowanie lider w branży odzieży, butów i kasków cross/enduro, który w swojej ofercie posiada dopracowane i przystępne cenowo produkty dla każdego, kto lubi jazdę w terenie. Zobacz najciekawsze propozycje od Thora, skompletuj optymalny zestaw i zacznij swoją przygodę z motocyklem cross/enduro w wielkim stylu!

Kaski cross/enduro Thor

Thor Reflex Cast
  • Skorupa kompozytowa wzmocniona włóknem szklanym zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i niską wagę.
  • Technologie wysokich lotów — zapięcie DD, Karoyd i MIPS (system redukujący przenoszenie siły na mózg w momencie uderzenia).
  • Antybakteryjna wyściółka Dry Form, wyprofilowane poduszki policzkowe i w pełni regulowany daszek dla lepszego komfortu podczas użytkowania.

Zobacz w sklepie

Strój cross/enduro Thor

Thor Prime Status
  • Nowa konstrukcja tkaniny In-motion zapewnia jeszcze lepszą mobilność i trwałość podczas najostrzejszych przejazdów.
  • Krój R.A.P. (Rider Attack Position) umożliwia zajęcie agresywnej pozycji za kierownicą crossa lub enduro.
  • Laserowo wycinane otwory wentylacyjne to gwarancja efektywnego przepływu powietrza. Docenisz to podczas upałów i ostrego wysiłku.

Zobacz w sklepie

Ochraniacze cross/enduro Thor

Thor Guardian S20 Roost
  • Buzer zaprojektowany z myślą o jak najlepszym rozpraszaniu energii uderzenia.
  • Strategicznie rozmieszczone porty wentylacyjne zapewniają maksymalne chłodzenie.
  • Poduszki naramienne Bio-Foam i system regulacji pozwalają na optymalne dopasowanie zbroi do ciała.

Zobacz w sklepie

Akcesoria cross/enduro Thor

Thor Reservoir S9
  • 3 litrowy bukłak na wodę umożliwia uzupełnianie płynów bez przerywania jazdy w terenie.
  • Poliester 1200D i zamki YKK gwarantują dużą wytrzymałość i trwałość plecaka.
  • Duża komora główna, paski i wewnętrzne kieszenie z siatki pozwolą ci przewieźć wszystko, czego potrzebujesz na offroadowym wypadzie.

Zobacz w sklepie

Poznaj historię marki Thor

  • Przegląd kariery sportowej Torstena Hallmana.
  • Przełomowe rozwiązania założyciela marki Thor.
  • Początki marki Thor.

Przejdź do artykułu

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.