Jak zamontować nowe łożyska w silniku Motorynki?
Motorynka to dziecięce marzenie niejednego z nas – nawet dziś patrzymy na nią z poruszeniem i z nostalgią wspominamy czasy, gdy naprawdę robiła oszałamiające wrażenie. Masz swój egzemplarz i chciałbyś zabrać się za jego renowację? Przede wszystkim – zazdrościmy takiej maszyny w garażu! 😍
Przechodząc do sedna tego poradnika 😉 Musisz wiedzieć, że wymiana łożysk w silniku Motorynki to sprawa bardzo prosta i na pewno poradzisz sobie znakomicie, o ile będziesz pamiętał o kilku ważnych wytycznych. Przede wszystkim czystość, czystość i jeszcze raz czystość – zarówno karterów, jak i stanowiska pracy oraz narzędzi, których będziesz używał podczas wymiany łożysk.
Pamiętaj!
Nawet najlepiej wykonana robota nie przyniesie Ci oczekiwanych rezultatów, jeśli w finalnie złożonym silniku będzie „mieliła się” choćby jedna drobinka piasku.
Inne cechy prawidłowego montażu łożysk:
- Montuj je równomiernie – niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz (prasa hydrauliczna, na ciepło czy młotkiem i tuleją).
- Montując łożysko wewnętrzne (np. w karterze) kieruj całą siłę na zewnętrzną bieżnię łożyska.
- Montując łożysko zewnętrzne (np. na czop wału) kieruj całą siłę na wewnętrzną bieżnię łożyska.
- Wbijaj/wprasowuj łożysko wyłącznie za pośrednictwem odpowiednio dobranych tulei, dzięki którym siła będzie oddziaływała na całą powierzchnię bieżni danego łożyska.
- Dokładność i cierpliwość – jeśli nie posiadasz prasy hydraulicznej, a chcesz jak najlepiej osadzić łożyska polecamy metodę „na ciepło” 🙂 Rozgrzanie gniazd lub łożysk (w zależności, czy montujesz łożysko zewnętrzne, czy wewnętrzne) to naszym zdaniem najbezpieczniejszy sposób. Używając tej metody masz najmniejsze szanse na zniekształcenie gniazd w karterach i uszkodzenie łożysk.
Czego potrzebujesz?
- Szczypce do wewnętrznych pierścieni Segera.
- Opalarka lub palnik gazowy.
- Prasa hydrauliczna lub młotek i tuleje o odpowiedniej średnicy (możesz użyć np. starych nasadek).
- Zestaw zabezpieczeń ( pierścienie Segera).
- Zestaw łożysk i uszczelniaczy do silnika ( pamiętaj o wyborze odpowiedniego zestawu do Twojego silnika – wersje dwu- i trzybiegowe się od siebie różnią!).
- Nowy oring wałka kopniaka.
Montaż łożysk w silniku Motorynki
-
Zamontuj 4 segery ustalające łożyska w karterach.
-
Osadź łożyska w karterach. Jak? Możesz skorzystać z prasy hydraulicznej, podgrzać łożyska palnikiem/opalarką lub wbić je młotkiem za pośrednictwem tulei o odpowiednich średnicach. My zamontowaliśmy je na gorąco, a następnie sprawdziliśmy osadzenie dobijając łożyska młotkiem.
-
Na dłuższy czop wału korbowego zamontuj pierwsze łożysko.
-
Następnie załóż podkładkę.
-
Zamontuj drugie łożysko na dłuższy czop wału korbowego.
-
Jeśli chcesz ułatwić sobie montaż możesz podgrzać wewnętrzną bieżnię łożyska.
-
Załóż oring wałka kopniaka.
Ciekawie napisane. Chciałbym podziękować za Twój trud. Mam nadzieję, że będzie więcej takich wpisów 🙂 Po prostu super. Będę częściej zaglądał.