Jak zamontować nowe łożyska w silniku Motorynki?

Motorynka to dziecięce marzenie niejednego z nas – nawet dziś patrzymy na nią z poruszeniem i z nostalgią wspominamy czasy, gdy naprawdę robiła oszałamiające wrażenie. Masz swój egzemplarz i chciałbyś zabrać się za jego renowację? Przede wszystkim – zazdrościmy takiej maszyny w garażu! 😍 

Przechodząc do sedna tego poradnika 😉 Musisz wiedzieć, że wymiana łożysk w silniku Motorynki to sprawa bardzo prosta i na pewno poradzisz sobie znakomicie, o ile będziesz pamiętał o kilku ważnych wytycznych. Przede wszystkim czystość, czystość i jeszcze raz czystość – zarówno karterów, jak i stanowiska pracy oraz narzędzi, których będziesz używał podczas wymiany łożysk. 

Pamiętaj!

Nawet najlepiej wykonana robota nie przyniesie Ci oczekiwanych rezultatów, jeśli w finalnie złożonym silniku będzie „mieliła się” choćby jedna drobinka piasku.

Inne cechy prawidłowego montażu łożysk:

  • Montuj je równomiernie – niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz (prasa hydrauliczna, na ciepło czy młotkiem i tuleją).
  • Montując łożysko wewnętrzne (np. w karterze) kieruj całą siłę na zewnętrzną bieżnię łożyska.
  • Montując łożysko zewnętrzne (np. na czop wału) kieruj całą siłę na wewnętrzną bieżnię łożyska.
  • Wbijaj/wprasowuj łożysko wyłącznie za pośrednictwem odpowiednio dobranych tulei, dzięki którym siła będzie oddziaływała na całą powierzchnię bieżni danego łożyska.
  • Dokładność i cierpliwość – jeśli nie posiadasz prasy hydraulicznej, a chcesz jak najlepiej osadzić łożyska polecamy metodę „na ciepło” 🙂 Rozgrzanie gniazd lub łożysk (w zależności, czy montujesz łożysko zewnętrzne, czy wewnętrzne) to naszym zdaniem najbezpieczniejszy sposób. Używając tej metody masz najmniejsze szanse na zniekształcenie gniazd w karterach i uszkodzenie łożysk.

Czego potrzebujesz?

  1. Szczypce do wewnętrznych pierścieni Segera.
  2. Opalarka lub palnik gazowy.
  3. Prasa hydrauliczna lub młotek i tuleje o odpowiedniej średnicy (możesz użyć np. starych nasadek).
  4. Zestaw zabezpieczeń ( pierścienie Segera).
  5. Zestaw łożysk i uszczelniaczy do silnika ( pamiętaj o wyborze odpowiedniego zestawu do Twojego silnika – wersje dwu- i trzybiegowe się od siebie różnią!).
  6. Nowy oring wałka kopniaka.

Montaż łożysk w silniku Motorynki

  1. Zamontuj 4 segery ustalające łożyska w karterach.
    montaż łożysk silnik motorynkamontaż łożysk silnik motorynka
  2. Osadź łożyska w karterach. Jak? Możesz skorzystać z prasy hydraulicznej, podgrzać łożyska palnikiem/opalarką lub wbić je młotkiem za pośrednictwem tulei o odpowiednich średnicach. My zamontowaliśmy je na gorąco, a następnie sprawdziliśmy osadzenie dobijając łożyska młotkiem.
    wymiana łożysk silnik motorynkałożyska wymiana silnik motorynkanowe łożyska wymiana motorynka silnikłożyska motorynka wymiana silnik nowe
  3. Na dłuższy czop wału korbowego zamontuj pierwsze łożysko.
    łożysko wał korbowy silnik nowe motorynka montaż
  4. Następnie załóż podkładkę.
    łożysko na wale montaż nowe silnik motorynka
  5. Zamontuj drugie łożysko na dłuższy czop wału korbowego.
    montaż łożysko silnik motorynka silnik na wale czop
  6. Jeśli chcesz ułatwić sobie montaż możesz podgrzać wewnętrzną bieżnię łożyska.
    montaż łożyska wał korbowy motorynka silnik nowe
  7. Załóż oring wałka kopniaka.
    montaż nowych łożysk silnik motorynka nowy oring

Nowe łożyska zamontowane? Super, ale dobrze wiesz, że to dopiero początek remontu Twojej Motorynki. Polub nasz fanpage i zasubskrybuj nasz kanał na YT – tylko wtedy będziesz na bieżąco z kolejnymi poradnikami na temat remontu Motorynki!

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

1 Response

  1. wodawfirmie pisze:

    Ciekawie napisane. Chciałbym podziękować za Twój trud. Mam nadzieję, że będzie więcej takich wpisów 🙂 Po prostu super. Będę częściej zaglądał.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *