Jak zamontować nowy wał i scalić połówki silnika w Motorynce – Romecie Pony?

Po zamontowaniu łożysk i złożeniu skrzyni biegów (poradniki serwisowe o tym znajdziesz tutaj) możesz zamontować wał korbowy i finalnie złożyć silnik 🙂

Podobnie jak w przypadku montażu łożysk, także podczas scalaniu karterów możesz napotkać pewne opory. Nie spiesz się i uzbrój się w cierpliwość – nie w ciężki młotek 😉 Nie montuj nic na siłę, a podczas osadzania simeringów zachowaj ostrożność, aby ich nie uszkodzić podczas uszczelniania silnika.

Czego potrzebujesz?

  1. Opalarka / palnik gazowy.
  2. Szmatka / czyściwo.
  3. Środek do odtłuszczania.
  4. Olej przekładniowy (posmarujesz nim elementy skrzyni biegów).
  5. Olej do mieszanki paliwowej (posmarujesz nim wewnętrzne części uszczelniaczy wału korbowego).
  6. Uszczelki silnika (do modelu 2B lub 3B, w zależności od posiadanej wersji).
  7. Zestaw simeringów / uszczelniaczy silnika.

Montaż wału i scalanie połówek silnika

  1. Podgrzej gniazdo łożysk wału w lewym karterze.
    Podgrzewanie gniazda łożysk wału.
  2. Załóż wał z łożyskami.
    Założony wał korbowy.
  3. Skompletuj wałek rozrusznika i włóż w gniazdo karteru.
    Włożony wałek rozrusznika.
  4. Odtłuść miejsca styku karterów, wbij tulejki ustalające i  połóż uszczelkę (rozetnij ją tam, gdzie przechodzi przez korbowód).
    Założona uszczelka karterów.
  5. Podgrzej wewnętrzną bieżnię łożyska wału w drugim karterze.
    Podgrzewanie wewnętrznej bieżni łożyska wału w prawym karterze.
  6. Załóż drugi karter. Przyda Ci się narzędzie śrubowe do dociskania, takie jak na poniższym zdjęciu.
    Zakładanie drugiego karteru.Dokręcanie śruby urządzenia scalającego połówki.
  7. Stopniowo skręcaj połówki silnika nowymi śrubami – zrób to metodą na krzyż.
    Skręcanie śrub karterów.
  8. Posmaruj uszczelniacze od wewnątrz i zamontuj.
    Montaż uszczelniacza.Zamontowany uszczelniacz.

Gotowe 😎 Pamiętaj, że inne poradniki o Motorynce – Romecie Pony znajdziesz tutaj.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *