Jak zamontować osprzęt silnika AM6?

Po scaleniu karterów (przeczytasz o tym tutaj) przyszedł czas na skompletowanie silnika w cały osprzęt. Czego dowiesz się z tego poradnika serwisowego o silniku AM6? M.in. jak zamontować wysprzęglik, napęd obrotomierza i kompletny zapłon, a także połączymy przeniesienie napędu z wału korbowego na skrzynię biegów. Co więcej uzbroimy pokrywę boczną w pompę oleju i pompę wody, a na sam koniec podłączymy rozrusznik i zamontujemy zębatkę zdawczą 🙂

Przed przystąpieniem do serwisu zapoznaj się z listą części i narzędzi. Jeśli jeszcze nie zamontowałeś sprzęgła, to możesz zobaczyć nasz poradnik ➡ Jak zamontować sprzęgło w silniku AM6?

Czego potrzebujesz?

  1. Zestaw kluczy nasadowych.
  2. Zestaw bitów imbusowych.
  3. Klej do gwintów (niebieski, średni).
  4. Młotek.
  5. Wybijak (wbijesz nim klin).
  6. Środek odtłuszczający.
  7. Szmatka / czyściwo.
  8. Blokada wału korbowego.
  9. Silikon wysokotemperaturowy.
  10. Szczypce do zewnętrznych pierścieni Segera.
  11. Zestaw naprawczy pompy wody (z uszczelką pokrywy).
  12. Uszczelka silnika.
  13. Klin wałka wyrównoważającego.
  14. Klin wału korbowego.

Składanie osprzętu silnika

  1. Zamontuj wysprzęglik ze sprężyną i podkładką.
    Montaż podkładki pod sprężynę wysprzęglika.Wysprzęglik.
  2. Zamontuj elementy wałka obrotomierza.
    Składanie nasmarowanych elementów wałka obrotomierza.Dokręcanie elementów wałka obrotomierza.Montaż trybu obrotomierza.
  3. Załóż zębatki na prawym karterze i zabezpiecz je klinami (wybijakiem i młotkiem możesz dobić klin). Koła zębate pasują tylko w jednej pozycji. Zwróć uwagę na wybite kropki!
    Koło zębate z klinem.Zabite kliny kół zębatych.Koła zębate złożone zgodnie z widocznymi znakami.
  4. Zamontuj zębatkę napędu sprzęgła (możesz ją wbić za pomocą nasadki i młotka).
    Zębatka napędu sprzęgła.
  5. Zamontuj iskrownik, klin i magneto.
    Iskrownik.Montaż magneta.
  6. Zakręć nakrętki wału. Do zablokowania wału wykorzystaj blokadę wału (np. zakładaną na magneto).
    Dokręcanie lewej nakrętki wału.Dokręcanie prawej nakrętki wału.
  7. Zakręć nakrętkę wałka pośredniego.
    Dokręcanie nakrętki wałka pośredniego.
  8. Załóż podkładkę i zakręć nakrętkę wodzika zmiany biegów.
    Podkładka wodzika zmiany biegów.Przykręcanie nakrętki wodzika zmiany biegów.Dokręcona nakrętka wodzika zmiany biegów.
  9. Prawy dekiel silnika uzbrój w uszczelniacz pompy wody (zwróć uwagę na stronę montażu).
    Uszczelniacz pompy wody.
  10. Zamontuj wirnik pompy wody.
    Montaż wirnika pompy wody.
  11. Z drugiej strony pokrywy – na wałek wirnika – załóż podkładkę oraz bolec.
    Podkładka i bolec wałka pompy wody.
  12. Następnie koło napędu pompy (tak, żeby doszedł do końca na bolcu).
    Koło pompy wody.
  13. Teraz podkładka.
    Podkładka na kole napędowym pompy wody.
  14. Na koniec wszystko zabezpiecz pierścieniem Segera.
    Montaż zabezpieczenia Segera na wałku pompy wody.
  15. Na posmarowaną olejem oś koła pośredniego pompy wody i dozownika załóż podkładkę.
    Montaż podkładki pod koło pośrednie.
  16. Następnie koło zębate pośrednie (większą stroną do wewnątrz).
    Koło pośrednie.
  17. Na koniec zamontuj podkładkę i pierścień Segera.
    Podkładka na kole pośrednim.Montaż segera wałka.
  18. Posmaruj wałek i podkładkę olejem, a następnie załóż ją od zewnętrznej strony na wałek pompy oleju.
    Bolec z podkładką pod pompę oleju.
  19. Od wewnątrz załóż na nią podkładkę.
    Podkładka na wałku pompy oleju od wewnętrznej strony.
  20. Następnie przełóż bolec.
    Bolec wałka pompy oleju.
  21. Załóż koło napędu pompy.
    Koło napędu pompy oleju.
  22. Na koniec zabezpiecz pierścieniem Segera.
    Montaż segera zabezpieczającego wałek pompy oleju.
  23. Teraz załóż sprzęgło – opisaliśmy ten proces tutaj.
  24. Posmaruj silikonem wysokotemperaturowym łączenie kanału chłodzącego na karterze i pokrywie.
    Smarowanie okna kanału wodnego w karterze.Smarowanie łączenia kanału wodnego na pokrywie silnika.
  25. Załóż uszczelkę pokrywy na karter.
    Uszczelka prawej pokrywy silnika.
  26. Zamontuj pokrywę silnika i dokręć wszystkie śruby (7 sztuk).
    Montaż pokrywy prawej silnika.
  27. Posmaruj silikonem wysokotemperaturowym miejsce na uszczelkę pokrywy pompy wody – na pokrywie silnika i na pokrywie pompy.
    Smarowanie pokrywy silnika silikonem pod montaż uszczelki pokrywy pompy wody.Smarowanie pokrywy pompy wody silikonem.
  28. Załóż uszczelkę pokrywy pompy wody.
    Założona uszczelka pokrywy pompy wody.
  29. Zamontuj pokrywę przykręcając ją trzema śrubami.
    Przykręcanie pokrywy pompy wody.
  30. Zamontuj pompę oleju razem z oringiem i zakręć dwiema śrubami.
    Montaż pompy oleju.
  31. Następnie załóż pokrywę pompy i dokręć kolejnymi dwiema śrubami.
    Zamontowana pokrywa pompy oleju.
  32. Zamontuj rozrusznik.
    Montaż rozrusznika.
  33. Nie zapomnij dokręcić obejmy do karteru z tyłu rozrusznika.
    Przykręcanie obejmy rozrusznika.
  34. Załóż uszczelkę lewej pokrywy silnika.
    Lewa uszczelka pokrywy silnika.
  35. Zamontuj pokrywę. Mocowana jest pięcioma śrubami.
    Montaż lewej pokrywy silnika
  36. Na wałek zdawczy załóż pierścień Segera.
    Pierwszy seger wałka zdawczego pod zębatkę.
  37. Następnie posmaruj smarem i załóż zębatkę zdawczą.
    Zębatka zdawcza.
  38. Włóż koszyk.
    Koszyk zębatki zdawczej.
  39. Następnie kolejny pierścień Segera (w tym przypadku pierścień z jednej strony ma krawędzie obłe, a z drugiej ostre. Ostre krawędzie skieruj w stronę zębatki).
    Ostatni seger zębatki zdawczej.

I gotowe! 🙂 Zobacz inne poradniki serwisowe o silniku AM6 ➡ kliknij tutaj.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *