Jak zamontować skrzynię biegów i wał oraz scalić kartery w silniku AM6?

W tym poradniku pokażemy Ci, jak prawidłowo zamontować wał korbowy, skrzynię biegów, łożyska i uszczelniacze w silniku AM6. Uważnie zapoznaj się z listą niezbędnych części i narzędzi oraz uwagami odnośnie montażu łożysk, a następnie uzbrój się w cierpliwość i zaczynamy! 😎

Czego potrzebujesz?

  1. Zestaw bitów imbusowych z odpowiednim kluczem.
  2. Opalarka/palnik/prasa/młotek (w zależności od wybranej metody montażu łożysk).
  3. Stare łożyska lub odpowiednie tuleje (do montażu łożysk).
  4. Klucz dynamometryczny.
  5. Środek odtłuszczający.
  6. Szmatka/czyściwo.
  7. Młotek gumowy.
  8. Sylikon wysokotemperaturowy.
  9. Łożyska i uszczelniacze silnikowe.

Sposoby montażu łożysk

Przed przystąpieniem do montażu łożysk musisz wybrać metodę, z której skorzystasz w zależności od posiadanych narzędzi. Jest ich kilka, a oto nasze propozycje:

  1. Za pomocą prasy wykorzystując tuleje o odpowiedniej średnicy (najlepsze rozwiązanie).
  2. Podgrzewając gniazda w karterach za pomocą opalarki lub palnika (tak, jak zostało to przedstawione w naszym poradniku). Podwyższenie temperatury aluminium sprawi, że gniazdo zwiększy delikatnie swój rozmiar, więc nie będziesz miał problemu z włożeniem łożyska. Jeśli zdecydujesz się na ten sposób, to podgrzewaj dane gniazdo przez kilka minut po czym jak najszybciej zamontuj łożysko. Jeżeli za słabo rozgrzejesz aluminium i łożysko nie wskoczy – spokojnie, to czasem zdarza się nawet największym wyjadaczom, więc się nie przejmuj – to nie próbuj go wyjmować, tylko skorzystaj z pozostałych sposobów z tej listy. Uwaga! Przy tym sposobie łatwo się oparzyć.
  3. Przy użyciu młotka i tulei o odpowiedniej średnicy (nada się również stare łożysko o tych samych wymiarach). Uderzając delikatnie i z wyczuciem wbijaj łożysko w gniazdo – gdy dojdzie do samego końca usłyszysz charakterystyczny dźwięk. Dzięki niemu będziesz wiedział, że nie musisz wykonywać więcej uderzeń.

Zanim zaczniesz – informacje o montażu łożysk

Montaż każdego łożyska możesz przeprowadzić tylko RAZ, dlatego nie spiesz się i ciągle sprawdzaj czy łożysko prosto wchodzi do gniazda. Pamiętaj, że jeśli montujesz łożysko wewnętrzne (wchodzące w gniazdo) to wszystkie siły muszą trafiać na zewnętrzną bieżnię łożyska. Dlatego średnica tulei musi być minimalnie mniejsza niż średnica zewnętrznej bieżni (nie stosuj tulei o takim samym rozmiarze, bo może zakleszczyć się w gnieździe). Jeśli montujesz łożysko zewnętrzne (wchodzące np. na wał) to wszystkie siły muszą trafiać na wewnętrzną bieżnię. Analogicznie zastosuj tuleję o nieco większej średnicy wewnętrznej żeby nie zakleszczyła się na elemencie, na który wbijasz łożysko.

Nieprawidłowe i niedokładne zamontowane łożysko długo nie popracuje lub w ogóle nie spełni swojej funkcji, a Ty będziesz musiał znowu wszystko rozebrać w drobny mak. Dlatego nie spiesz się i pamiętaj o powyższych zasadach.

Składanie skrzyni biegów

  1. Zamontuj wszystkie łożyska w prawym karterze (pomiń łożysko wału – je zamontujemy na wał podczas scalania karterów).
    Grzanie gniazd łożyskowych za pomocą palnikaKartery z zamontowanymi łożyskami skrzyni
  2. Kompletne wałki z kołami zębatymi włóż razem do karteru w takiej pozycji, w jakiej pracują. Pamiętaj, że osobno nie będziesz w stanie ich zamontować.
  3. Pod wałek zdawczy (za łożysko igiełkowe) włóż podkładkę – wałek pośredni zamontuj od razu z wodzikiem.
    Skrzynia biegów przed montażem
  4. Zamontuj wodziki na wałku zdawczym.
    Wodziki skrzyni biegów
  5. Włóż sprężynę w gniazdo. Od razu połóż na nią kulkę, na którą zaraz zamontujesz wałek krzywkowy.
    Montaż kulki na sprężynie w gnieździe
  6. Załóż wałek krzywkowy i połącz z nim wodziki.
    Założony wałek krzywkowy i dołączone wodziki.
  7. Włóż prowadnicę wodzików wałka zdawczego.
    Zamontowana prowadnica wodzików.
  8. Załóż podkładkę na wałek zdawczy.
    Montaż podkładki na wałku zdawczym.
  9. Załóż podkładkę na wałek krzywkowy.
    Montaż podkładki na wałku krzywkowym.
  10. Zamontuj kompletny wałek zmiany biegów. Nie zapomnij o podkładkach- jedną włóż od spodu, a drugą od góry.
    Wałek zmiany biegów z podkładką pod nią.Podkładka na wałek zmiany biegów.
  11. Zamontuj wałek balansujący.
    Montaż wałka balansującego.
  12. Załóż drugi karter i skręć je ze sobą dwoma śrubami. Spokojnie, o niczym nie zapomnieliśmy Zrób to tylko po to, aby upewnić się, że prawidłowo złożyłeś skrzynię biegów. Pokręć wałkami, sprawdź czy gładko zmieniają się biegi itd. Jeśli coś poszło nie tak, to właśnie teraz masz szansę poprawić swoje błędy- gdybyśmy od razu złożyli silnik pomijając ten krok i dopiero podczas jazdy okazałoby się, że skrzynia pracuje nieprawidłowo, to musiał byś rozebrać wszystko i zacząć wszystko od nowa. A tak możesz od razu dokonać poprawek i zaoszczędzić sobie sporo nerwów i straconego czasu.
    Sprawdzenie działania skrzyni biegów.
  13. Po sprawdzeniu pracy skrzyni biegów odkręć śruby i zdejmij lewy karter. Uważaj, żeby nie pogubić podkładek z wałków.

Montaż wału korbowego i scalanie karterów

  1. Podgrzej wewnętrzną bieżnię łożyska wału, a następnie zamontuj je na prawą stronę wału korbowego.
    Podgrzewanie wewnętrznej bieżni łożyska wału korbowego przed montażem na wale.Łożysko zamontowane na wale korbowym.
  2. Podgrzej gniazdo łożyska wału (prawy karter) i włóż wał razem z wcześniej zamontowanym łożyskiem.
    Grzanie gniazda łożyska wału w karterze przed montażem wału z łożyskiem.Montaż wału.
  3. Odtłuść powierzchnię styku karterów i nałóż na prawy karter cienką warstwę silikonu wysokotemperaturowego.
    Smarowanie miejsc styku kartery silikonem.
  4. W prawym karterze wbij tuleje ustalające.
    Tuleja ustalająca kartery.Montaż drugiej tulei ustalającej kartery.
  5. Nagrzej wewnętrzną bieżnię łożyska wału w lewym karterze i połącz oba kartery sprawdzając pozycję wszystkich wałków. Nieprzylegające kartery dobij delikatnie gumowym młotkiem.
    Kartery prawie scalone.
  6. Przykręć wszystkie 13 śrub łącząc ze sobą kartery. Pamiętaj, żeby nie dokręcać śrub sąsiadujących po kolei. Najlepiej dokręć je na krzyż, po przekątnej. Dzięki temu dobrze rozłożysz siły, a kartery dojdą do siebie równo na całej powierzchni styku. Scalanie karterów to odpowiedni moment na użycie klucza dynamometrycznego – siła dokręcania śrub wynosi od 10 do 15 Nm – wszystko zależy od klasy użytych śrub.
    Dokręcanie śrub karterów kluczem dynamometrycznym

Montaż uszczelniaczy

  1. Olejem do mieszanki nasmaruj uszczelniacze wału. Nie smaruj zewnętrznej strony uszczelniacza oraz gniazda! Wpuść trochę oleju w łożyska.
    Wstrzykiwanie odrobiny oleju w łożysko wału przed montażem uszczelniacza.
  2. Zamontuj uszczelniacze na wał. Jeśli masz problem z osadzeniem uszczelniaczy na wale wykorzystaj stare łożysko oraz długą tuleję (lub rurkę/nasadkę) i je dobij.
    Dobijanie uszczelniacza wału przez stare łożysko wału
  3. Takim samym sposobem zamontuj pozostałe uszczelniacze na wałku zdawczym i wałku zmiany biegów. Pamiętaj, że oba wałki musisz nasmarować olejem przekładniowym. Aby podczas montażu nie uszkodzić uszczelniaczy możesz okleić górne krawędzie wałków.
    Założone uszczelniacze bez uszczelniacza wysprzęglika
  4. Zamontuj uszczelniacz wysprzęglika.
    Zamontowany uszczelniacz wysprzęglika
  5. Tuleję wału nasmaruj po zewnętrznej stronie, a następnie ją zamontuj.
    Montaż tulei wału

I gotowe! 🙂 W kolejnym poradniku serwisowym przystąpimy do dalszych prac nad silnikiem AM6.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.