Jak zdemontować wał korbowy i skrzynię biegów w Derbi Senda 50?
Po zdemontowaniu sprzęgła i innych podzespołów ukrytych pod prawym deklem silnika EBS (o czym przeczytasz tutaj) czas na demontaż wału korbowego i skrzyni biegów. O czym dokładnie będzie ten poradnik serwisowy o motorowerze Derbi Senda 50? Rozpołowimy kartery, wyjmiemy wał korbowy i skrzynię biegów, a na koniec wybijemy z karterów łożyska wraz z uszczelniaczami silnika.
Jakie błędy łatwo popełnić podczas wyjmowania wału korbowego i skrzyni biegów? Przede wszystkim nie wybijaj wału młotkiem (uszkodzisz w ten sposób gwinty) i nie wbijaj płaskiego przedmiotu – np. śrubokręta – pomiędzy kartery podczas rozpoławiania silnika (zabijesz tym szczelność). I tak jak zawsze uważaj, żeby niczego nie pogubić 😉
Łożyska, uszczelniacze i uszczelki należy wyrzucić po demontażu – nie spełnią one swojego zadania jeśli zamontujesz je po raz drugi w silniku!
Czego potrzebujesz?
- Zestaw kluczy nasadowych.
- Zestaw bitów imbusowych.
- Młotek – miedziany lub gumowy.
- Nasadka/rurka do wybicia łożysk i uszczelniaczy.
- Ściągacz wału korbowego.
- Prosta konstrukcja stabilizująca silnik (opcjonalnie, my zrobiliśmy ją z kilku desek – bardzo ułatwia naprawę 😎)
Rozpoławianie karterów
-
Odkręć wszystkie śruby scalające kartery.
-
Przykręć palcami nakrętkę wału korbowego.
-
Załóż ściągacz na wał i przykręć ramiona w miejsce mocowania dekla.
-
Wraz z dokręcaniem śruby ściągacza połówki karterów zaczną się rozdzielać. Pamiętaj, aby cały czas sprawdzać, czy połówki rozchodzą się w takim samym stopniu na całej powierzchni styku (być może będziesz musiał lekko puknąć młotkiem w wałek zdawczy).
-
Zdejmij karter.
Demontaż wału korbowego i skrzyni biegów
-
Wyjmij prowadnice wodzików skrzyni biegów.
-
Zdemontuj wodziki.
-
Z bębna zmiany biegów zdejmij podkładkę.
-
Jednocześnie zdemontuj oba wałki wraz z trybami. Uważaj, aby podczas demontażu z wałka zdawczego nie zsunęły się koła zębate. Jeśli chcesz możesz zdjąć je wcześniej, żeby się nie pogubiły.
-
Z drugiej strony odkręć i wyjmij zapadkę (gwiazdkę) wybieraka.
-
Zdemontuj bęben zmiany biegów.
-
Analogicznie do punktu 3. i 4. załóż ściągacz i wyciśnij wał korbowy z gniazda.
-
Jeśli w karterach zostały łożyska wału wybij je (od zewnątrz do środka za pomocą np. nasadki) lub wyciśnij specjalnym ściągaczem. Pozbądź się również wszystkich innych łożysk z obu karterów.
-
Wybij uszczelniacze wału.
-
Pozostałe uszczelniacze wyjmij ostrożnie śrubokrętem.
I gotowe! 😃 Zobacz inne poradniki serwisowe o Derbi Senda 50, w których pokazujemy m.in. jak złożyć silnik EBS ➡ kliknij tutaj.