Jak zdemontować wał korbowy i skrzynię biegów w Derbi Senda 50?

Po zdemontowaniu sprzęgła i innych podzespołów ukrytych pod prawym deklem silnika EBS (o czym przeczytasz tutaj) czas na demontaż wału korbowego i skrzyni biegów. O czym dokładnie będzie ten poradnik serwisowy o motorowerze Derbi Senda 50? Rozpołowimy kartery, wyjmiemy wał korbowy i skrzynię biegów, a na koniec wybijemy z karterów łożyska wraz z uszczelniaczami silnika.

Jakie błędy łatwo popełnić podczas wyjmowania wału korbowego i skrzyni biegów? Przede wszystkim nie wybijaj wału młotkiem (uszkodzisz w ten sposób gwinty) i nie wbijaj płaskiego przedmiotu – np. śrubokręta – pomiędzy kartery podczas rozpoławiania silnika (zabijesz tym szczelność). I tak jak zawsze uważaj, żeby niczego nie pogubić 😉

Łożyska, uszczelniacze i uszczelki należy wyrzucić po demontażu – nie spełnią one swojego zadania jeśli zamontujesz je po raz drugi w silniku!

Czego potrzebujesz?

  1. Zestaw kluczy nasadowych.
  2. Zestaw bitów imbusowych.
  3. Młotek – miedziany lub gumowy.
  4. Nasadka/rurka do wybicia łożysk i uszczelniaczy.
  5. Ściągacz wału korbowego.
  6. Prosta konstrukcja stabilizująca silnik (opcjonalnie, my zrobiliśmy ją z kilku desek – bardzo ułatwia naprawę 😎)

Rozpoławianie karterów

  1. Odkręć wszystkie śruby scalające kartery.
    Odkręcanie śrub karterów.
  2. Przykręć palcami nakrętkę wału korbowego.
  3. Załóż ściągacz na wał i przykręć ramiona w miejsce mocowania dekla.
    Zamontowany ściągacz.
  4. Wraz z dokręcaniem śruby ściągacza połówki karterów zaczną się rozdzielać. Pamiętaj, aby cały czas sprawdzać, czy połówki rozchodzą się w takim samym stopniu na całej powierzchni styku (być może będziesz musiał lekko puknąć młotkiem w wałek zdawczy).
    Dokręcanie śruby ściągacza (rozpoławianie połówek).
  5. Zdejmij karter.
    Oddzielone kartery.

Demontaż wału korbowego i skrzyni biegów

  1. Wyjmij prowadnice wodzików skrzyni biegów.
    Demontaż prowadnic wodzików.
  2. Zdemontuj wodziki.
  3. Z bębna zmiany biegów zdejmij podkładkę.
    Demontaż podkładki bębna.
  4. Jednocześnie zdemontuj oba wałki wraz z trybami. Uważaj, aby podczas demontażu z wałka zdawczego nie zsunęły się koła zębate. Jeśli chcesz możesz zdjąć je wcześniej, żeby się nie pogubiły.
    Wyjęta skrzynia biegów.
  5. Z drugiej strony odkręć i wyjmij zapadkę (gwiazdkę) wybieraka.
    Odkręcanie gwiazdki.
  6. Zdemontuj bęben zmiany biegów.
  7. Analogicznie do punktu 3. i 4. załóż ściągacz i wyciśnij wał korbowy z gniazda.
    Wyciskanie wału korbowego z karteru.
  8. Jeśli w karterach zostały łożyska wału wybij je (od zewnątrz do środka za pomocą np. nasadki) lub wyciśnij specjalnym ściągaczem. Pozbądź się również wszystkich innych łożysk z obu karterów.
  9. Wybij uszczelniacze wału.
    Wybijania uszczelniacza wału.
  10. Pozostałe uszczelniacze wyjmij ostrożnie śrubokrętem.
    Wyjmowanie uszczelniacza śrubokrętem.

I gotowe! 😃 Zobacz inne poradniki serwisowe o Derbi Senda 50, w których pokazujemy m.in. jak złożyć silnik EBS ➡ kliknij tutaj.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *