Jak złożyć lagi w WSK 125?

Przednie zawieszenie to ważny element każdego motocykla – także kultowego WSK 125. Jego rdzeniem są amortyzatory, które tłumią drgania spowodowane nierównościami na drodze oraz zapewniają komfort i bezpieczeństwo jazdy. Nie jest to oczywiste, ale prawidłowo utrzymane przednie zawieszenie również ogranicza zużywanie się innych części motocykla.

Mimo, że budowa i zasada działania amortyzatorów zastosowanych w WSK 125 jest dosyć prosta (olej tłoczony jest przez ciasny otwór, w efekcie tworząc kontrolowany opór), to naprawa tego elementu może stawiać pewne wyzwania przed początkującymi motocyklistami.

Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na czystość i staranny montaż wszystkich elementów – jest to w końcu najważniejszy element każdego serwisu motocyklowych podzespołów 😀 Brud wewnątrz układu bez wątpienia negatywnie wpłynie na żywotność i sprawność przedniego zawieszenia. Szybsze zużycie elementów ruchomych i uszczelnień doprowadzi do zatoru w kanalikach olejowych, których niedrożność uniemożliwi dalszą pracę amortyzatorów.

Dlatego odpowiednio przygotuj stanowisko pracy i znajdź odpowiednią ilość wolnego czasu. Poniżej znajdziesz szczegółowe wskazówki, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez proces składania lag w motocyklu WSK 125. Jeśli jednak będziesz miał wątpliwości, śmiało zapytaj nas w sekcji komentarzy 😁

Poniżej znajdziesz listę potrzebnych narzędzi i części motocyklowych, które przydadzą Ci się podczas tej naprawy. Aby przejść do naszego sklepu motocyklowego wystarczy, że klikniesz w pomarańczową nazwę danego produktu 😉

Czego potrzebujesz?

  1. Młotek gumowy.
  2. Klucz nasadowy lub płaski oczkowy (odkręcisz nim dolną nakrętkę).
  3. Stara tuleja ślizgowa i długa rurka.
  4. Folia / taśma.
  5. Klucz hakowy (do pierścienia).
  6. Klucz płaski (do górnego korka).
  7. Śrubokręt płaski.
  8. Zestaw naprawczy zawieszenia.
  9. Olej 15W (1 litr).
  10. Olej 10W (100 ml).

Składanie lag

  1. Wbij dolną tuleję amortyzatora w lagę.
    Wbijanie dolnej tulei.
  2. Wkręć z obu stron sprężyny – ślimak oraz ślimak z gumą i prętem.
    Wkręcanie ślimaka w sprężynę.Wkręcanie drugiego ślimaka.
  3. Elementy z poprzedniego punktu włóż w lagę.
    Wkładanie kompletnej sprężyny w lagę.Kompletna laga.
  4. Na pręt amortyzatora załóż podkładkę, a następnie podkładkę skórzaną.
    Montaż podkładek od spodu.
  5. Całość włóż w dolną goleń.
    Montaż całości w goleń.
  6. Od spodu załóż na pręt podkładkę sprężystą i zakręć nakrętkę.
    Podkładka i nakrętka u spodu goleni.
  7. Włóż na lagę tuleję ślizgową i wbij ją za pośrednictwem starej tulei.
    Montaż tulei ślizgowej.
  8. Popracuj kilka razy lagą, aby upewnić się, że tuleja siedzi pewnie i nie wypada.
  9. Przygotuj lagę do bezpiecznego montażu uszczelniaczy. Jeśli dana część jest np. skorodowana owiń ją i krawędzie folią stretch.
    Oklejanie lagi folią.
  10. Możesz posmarować wewnętrzne krawędzie uszczelniaczy smarem.
  11. Załóż uszczelniacze na lagę.
    Montaż uszczelniacza.
  12. Usuń wcześniej nawiniętą folię.
  13. Za pomocą klucza hakowego zakręć pierścień na dolną goleń amortyzatora.
    Dokręcanie pierścienia.
  14. Załóż odbój lagi.
    Zamontowany odbój lagi.
  15. Od góry zalej amortyzator olejem do zawieszeń i popracuj lagą.
    Zalewanie lagi olejem.
  16. Zakręć górny korek i śrubę.
    Korki lag.
  17. Identycznie postąp z drugą lagą i gotowe 😊

Montaż przedniego zawieszenia opisaliśmy w tym poradniku ➡ Jak zamontować przednie zawieszenie w WSK 125? (już wkrótce)

Jeśli chcesz zobaczyć inne poradniki serwisowe o motocyklu WSK 125 kliknij tutaj 😎

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.