Jak zrobić serwis gaźników w Yamaha Radian?
Jeśli Twój motocykl osłabł, nierówno pracuje lub brakuje mu mocy to jest duża szansa, że przyszedł czas na serwis gaźników. Najczęściej winny jest brud zalegający w gaźnikach, ale może to być także spowodowane uszkodzeniem jakiegoś elementu. Dlatego nie ma wyjścia – trzeba wszystko rozebrać w drobny mak, wyczyścić i przyjrzeć się każdemu elementowi 🙂
Na początek kilka wskazówek
- Przed całkowitym odkręceniem śrubek ostrożnie je poluzuj idealnie dopasowanym śrubokrętem – łatwo obrobić łby tak małych śrub, które czasem są bardzo mocno dokręcone.
- Podczas rozbierania gaźników segreguj wszystkie elementy – przygotuj po jednej misce na jeden gaźnik, a najmniejsze elementy wkładaj do woreczków strunowych.
- Razem z serwisem gaźników warto wymienić filtr paliwa i filtr powietrza.
- Bądź ostrożny podczas demontażu membran – mogą być one „przyklejone” do obudowy przez co łatwo je uszkodzić.
- W trakcie rozbierania co jakiś czas warto robić zdjęcia, żeby podczas składania wiedzieć, co gdzie zamontować 🙂
- Uszczelki i oringi najlepiej wymienić na nowe – jest z tym trochę zabawy, więc lepiej załatwić wszystko podczas jednego rozbierania.
- Zadbaj o czystość narzędzi, rąk/rękawiczek i stanowiska/miejsca pracy.
Czego potrzebujesz?
- Plastikowe szczypce do demontażu przewodów.
- Zestaw kluczy nasadowych.
- Kombinerki.
- Śrubokręty płaskie i krzyżakowe (różnej wielkości).
- Haczyk/szpikulec (do demontażu starych oringów i innych drobiazgów).
- Cienki wybijak.
- Mały młotek.
- Myjka ultradźwiękowa lub środek do czyszczenia gaźników.
- Sprężarka/inne źródło sprężonego powietrza.
- Bity imbusowe/torxy do demontażu króćców.
- Wakuometr i inne narzędzia do synchronizacji gaźników.
- Nowy filtr powietrza.
- Nowy filtr paliwa.
- Nowe króćce ssące.
- Nowe uszczelki komory pływakowej.
Demontaż zbiornika paliwa
-
Odczep gumowy wąż ze zbiornika paliwa.
-
Zdejmij prawą osłonę plastikową ze zbiornika.
-
Odkręć śrubę mocowania baku.
-
Wyjmij blachę z gumą, która mocuje zbiornik paliwa.
-
Zdejmij osłonę kranika z lewej strony baku.
-
Odczep węże paliwowe od kranika.
-
Zdejmij zbiornik paliwa – tylną część pociągnij do góry, a następnie wysuń zbiornik z gum mocujących umieszczonych na ramie.
Demontaż gaźników
-
Poluzuj wszystkie obejmy króćców ssących oraz gum filtra przy gaźnikach.
-
Odkręć mocowanie linki.
-
Wyjmując gaźniki bokiem odczep linki.
-
Przy okazji warto odkręcić króćce ssące i sprawdzić ich stan. Sparciałe i spękane koniecznie wymień na nowe wraz z nowymi uszczelkami.
-
Zabezpiecz otwory w głowicy przed dostaniem się zanieczyszczeń i drobnych elementów – możesz zatkać je szmatkami.
Rozbieranie wspólnych elementów gaźników
-
Odkręć wszystkie śrubki blaszek scalających gaźniki, a następnie zdemontuj blaszki.
-
Odkręć śrubę regulującą poziom przepustnic i wyjmij sprężynkę.
-
Odkręć dźwigienki ssania.
-
Wysuń oś z gaźników i wyjmij dźwigienki.
Rozbieranie pojedynczego gaźnika
-
Odkręć pokrywę membrany.
-
Wyjmij sprężynę.
-
Ostrożnie wyjmij membranę z przepustnicą i iglicą (przy okazji warto sprawdzić stan membrany).
-
Odkręć pokrywę zaworku ssania.
-
Wyjmij sprężynkę ssania.
-
Wyjmij zaworek ssania.
-
Wyjmij króciec paliwowy łączący 2 gaźniki i usuń gumki.
-
Odkręć śrubę regulacyjną i wyjmij cały komplet (śruba, sprężynka, podkładka i uszczelniacz).
-
Odkręć pokrywę komory pływakowej.
-
Usuń uszczelkę komory.
-
Odkręć śrubkę spustową paliwa.
-
Wybij i wysuń oś pływaka.
-
Wyjmij pływak razem z zaworkiem iglicowym.
-
Odczep zaworek iglicowy.
-
Odkręć śrubę z blaszką trzymającą gniazdo zaworu iglicowego.
-
Wyjmij gniazdo zaworu iglicowego i usuń z niego oring.
-
Odkręć dyszę główną.
-
Wyjmij podkładkę.
-
Wybij rozpylacz.
-
Odkręć pozostałe dysze.
Czyszczenie korpusów i innych elementów gaźnikowych
W warunkach domowych możesz zastosować specjalną chemię do gaźników. Najlepiej jednak umyć gaźniki w myjce ultradźwiękowej – możesz zlecić to w zaprzyjaźnionym serwisie. Jeśli jesteś z okolic Łańcuta zapraszamy do naszego serwisu 🙂
Pamiętaj, żeby po umyciu dokładnie przedmuchać gaźniki sprężonym powietrzem. Gdy wszystko będzie już czyste złóż wszystko w całość w odwrotnej kolejności. Nie zapomnij o zastosowaniu nowych gumek i innych elementów, które wymagają wymiany oraz o czystości miejsca pracy i rękawiczek.
Montaż gaźników
-
Posmaruj wewnętrzną stronę króćców w celu łatwiejszego montażu gaźników.
-
Wsuń gaźniki na miejsce. W najdogodniejszym momencie podepnij linki i przykręć mocowanie pancerza.
-
Włóż gaźniki w króćce ssące i w króćce filtra.
-
Dokręć wszystkie obejmy na króćcach.
I gotowe! 😃 Pamiętaj, że świeżo zamontowane gaźniki trzeba wyregulować. Jak to zrobić? Tego dowiesz się z naszego poradnika – Jak wyregulować gaźniki w motocyklu?
Po synchronizacji gaźników zamontuj zbiornik paliwa i wszystkie plastikowe osłony oraz podłącz wszystkie przewody.