Jak zrobić serwis gaźników w Yamaha Radian?

Jeśli Twój motocykl osłabł, nierówno pracuje lub brakuje mu mocy to jest duża szansa, że przyszedł czas na serwis gaźników. Najczęściej winny jest brud zalegający w gaźnikach, ale może to być także spowodowane uszkodzeniem jakiegoś elementu. Dlatego nie ma wyjścia – trzeba wszystko rozebrać w drobny mak, wyczyścić i przyjrzeć się każdemu elementowi 🙂

Na początek kilka wskazówek

  • Przed całkowitym odkręceniem śrubek ostrożnie je poluzuj idealnie dopasowanym śrubokrętem – łatwo obrobić łby tak małych śrub, które czasem są bardzo mocno dokręcone.
  • Podczas rozbierania gaźników segreguj wszystkie elementy – przygotuj po jednej misce na jeden gaźnik, a najmniejsze elementy wkładaj do woreczków strunowych.
  • Razem z serwisem gaźników warto wymienić filtr paliwa i filtr powietrza.
  • Bądź ostrożny podczas demontażu membran – mogą być one „przyklejone” do obudowy przez co łatwo je uszkodzić.
  • W trakcie rozbierania co jakiś czas warto robić zdjęcia, żeby podczas składania wiedzieć, co gdzie zamontować 🙂
  • Uszczelki i oringi najlepiej wymienić na nowe – jest z tym trochę zabawy, więc lepiej załatwić wszystko podczas jednego rozbierania.
  • Zadbaj o czystość narzędzi, rąk/rękawiczek i stanowiska/miejsca pracy.

Czego potrzebujesz?

  1. Plastikowe szczypce do demontażu przewodów.
  2. Zestaw kluczy nasadowych.
  3. Kombinerki.
  4. Śrubokręty płaskie i krzyżakowe (różnej wielkości).
  5. Haczyk/szpikulec (do demontażu starych oringów i innych drobiazgów).
  6. Cienki wybijak.
  7. Mały młotek.
  8. Myjka ultradźwiękowa lub środek do czyszczenia gaźników.
  9. Sprężarka/inne źródło sprężonego powietrza.
  10. Bity imbusowe/torxy do demontażu króćców.
  11. Wakuometr i inne narzędzia do synchronizacji gaźników.
  12. Nowy filtr powietrza.
  13. Nowy filtr paliwa.
  14. Nowe króćce ssące.
  15. Nowe uszczelki komory pływakowej.

Demontaż zbiornika paliwa

  1. Odczep gumowy wąż ze zbiornika paliwa.
    Odczepianie węża od zbiornika.
  2. Zdejmij prawą osłonę plastikową ze zbiornika.
    Zdjęta prawa osłona plastikowa.
  3. Odkręć śrubę mocowania baku.
    Odkręcanie mocowania zbiornika.
  4. Wyjmij blachę z gumą, która mocuje zbiornik paliwa.
    Zdjęta blacha z gumą mocująca zbiornik.
  5. Zdejmij osłonę kranika z lewej strony baku.
    Demontaż plastikowej osłony kranika.
  6. Odczep węże paliwowe od kranika.
    Odczepianie przewodów paliwowych.
  7. Zdejmij zbiornik paliwa – tylną część pociągnij do góry, a następnie wysuń zbiornik z gum mocujących umieszczonych na ramie.
    Demontaż zbiornika paliwa.

Demontaż gaźników

  1. Poluzuj wszystkie obejmy króćców ssących oraz gum filtra przy gaźnikach.
    Odkręcanie śrub obejm króćców.
  2. Odkręć mocowanie linki.
    Odkręcanie mocowania linki.
  3. Wyjmując gaźniki bokiem odczep linki.
  4. Przy okazji warto odkręcić króćce ssące i sprawdzić ich stan. Sparciałe i spękane koniecznie wymień na nowe wraz z nowymi uszczelkami.
    Odkręcony 1 króciec ssący.Nowe króćce ssące z uszczelniaczami.
  5. Zabezpiecz otwory w głowicy przed dostaniem się zanieczyszczeń i drobnych elementów – możesz zatkać je szmatkami.

Rozbieranie wspólnych elementów gaźników

  1. Odkręć wszystkie śrubki blaszek scalających gaźniki, a następnie zdemontuj blaszki.
    Odkręcanie górnej blaszki ustalającej gaźniki.Odkręcanie dolnej blaszki ustalającej gaźniki.
  2. Odkręć śrubę regulującą poziom przepustnic i wyjmij sprężynkę.
    Odkręcanie śruby regulacyjnej poziom przepustnic.
  3. Odkręć dźwigienki ssania.
    Odkręcanie dźwigienek ssania.
  4. Wysuń oś z gaźników i wyjmij dźwigienki.
    Wysuwanie osi gaźników.

Rozbieranie pojedynczego gaźnika

  1. Odkręć pokrywę membrany.
    Odkręcona pokrywa zaworu membranowego.
  2. Wyjmij sprężynę.
    Wyjęta sprężyna.
  3. Ostrożnie wyjmij membranę z przepustnicą i iglicą (przy okazji warto sprawdzić stan membrany).
    Wyjęta membrana z przepustnicą.
  4. Odkręć pokrywę zaworku ssania.
    Odkręcona pokrywa zaworku ssania.
  5. Wyjmij sprężynkę ssania.
  6. Wyjmij zaworek ssania.
    Wyjęty zaworek ssania.
  7. Wyjmij króciec paliwowy łączący 2 gaźniki i usuń gumki.
    Zdejmowanie oringów króćca paliwowego.
  8. Odkręć śrubę regulacyjną i wyjmij cały komplet (śruba, sprężynka, podkładka i uszczelniacz).
    Odkręcanie śruby regulacyjnej.
  9. Odkręć pokrywę komory pływakowej.
    Odkręcona pokrywa komory pływakowej.
  10. Usuń uszczelkę komory.
    Demontaż uszczelki komory pływakowej.
  11. Odkręć śrubkę spustową paliwa.
    Odkręcanie śruby spustowej paliwo.
  12. Wybij i wysuń oś pływaka.
    Demontaż osi pływaka.
  13. Wyjmij pływak razem z zaworkiem iglicowym.
    Wyjęty pływak z zaworkiem iglicowym.
  14. Odczep zaworek iglicowy.
    Odczepiony zaworek iglicowy.
  15. Odkręć śrubę z blaszką trzymającą gniazdo zaworu iglicowego.
    Odkręcanie śrubki trzymającej blaszkę ustalającą gniazdo zaworka iglicowego.
  16. Wyjmij gniazdo zaworu iglicowego i usuń z niego oring.
    Gniazdo zaworu iglicowego. Zdjęta gumka.
  17. Odkręć dyszę główną.
    Odkręcanie dyszy głównej.
  18. Wyjmij podkładkę.
    Demontaż podkładki dyszy.
  19. Wybij rozpylacz.
    Wybijanie rozpylacza.Wybity rozpylacz.
  20. Odkręć pozostałe dysze.
    Pozostała dysza w komorze pływakowej.Pozostała dysza w komorze membrany.

Czyszczenie korpusów i innych elementów gaźnikowych

W warunkach domowych możesz zastosować specjalną chemię do gaźników. Najlepiej jednak umyć gaźniki w myjce ultradźwiękowej – możesz zlecić to w zaprzyjaźnionym serwisie. Jeśli jesteś z okolic Łańcuta zapraszamy do naszego serwisu 🙂

Pamiętaj, żeby po umyciu dokładnie przedmuchać gaźniki sprężonym powietrzem. Gdy wszystko będzie już czyste złóż wszystko w całość w odwrotnej kolejności. Nie zapomnij o zastosowaniu nowych gumek i innych elementów, które wymagają wymiany oraz o czystości miejsca pracy i rękawiczek.

Gaźniki w myjce ultradźwiękowej.

Montaż gaźników

  1. Posmaruj wewnętrzną stronę króćców w celu łatwiejszego montażu gaźników.
    Smarowanie króćców lubrykantem.
  2. Wsuń gaźniki na miejsce. W najdogodniejszym momencie podepnij linki i przykręć mocowanie pancerza.
    Dokręcanie mocowania linki.
  3. Włóż gaźniki w króćce ssące i w króćce filtra.
    Zakładanie gum na gaźnik.
  4. Dokręć wszystkie obejmy na króćcach.
    Dokręcanie obejm króćców.

I gotowe! 😃 Pamiętaj, że świeżo zamontowane gaźniki trzeba wyregulować. Jak to zrobić? Tego dowiesz się z naszego poradnika – Jak wyregulować gaźniki w motocyklu?

Po synchronizacji gaźników zamontuj zbiornik paliwa i wszystkie plastikowe osłony oraz podłącz wszystkie przewody. 

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.