Jaki olej do motocykla wybrać? Omawiamy oleje silnikowe i doradzamy!

Pamiętasz jeszcze czasy, kiedy motocykliści szukali informacji na forach internetowych? Wystarczyło jedno pytanie “Jaki olej silnikowy wybrać?” i dyskusja rozgrzewała serwery do czerwoności. W tym materiale postaramy się na nie kompleksowo odpowiedzieć — tak, żebyś po przeczytaniu całego artykułu sam mógł zdecydować, jaki olej będzie najlepszy do twojego motocykla.

Na skróty:

Funkcje oleju silnikowego

Olej silnikowy spełnia fundamentalne zadania — smaruje, chłodzi, czyści i uszczelnia jednostkę napędową. W silnikach motocyklowych ze wspólnym obiegiem oleju dba również o utrzymanie odpowiednich parametrów pracy skrzyni biegów i sprzęgła, a w dwusuwach, ma wpływ na czystość spalin i układu wydechowego. Utrzymanie optymalnego filmu olejowego pozwala na korzystanie z pełnych możliwości jednostki, bez strachu o przegrzanie, zatarcie czy uszkodzenie podzespołów. Dlatego tak ważne jest, żebyś pamiętał o regularnej wymianie oleju silnikowego i filtra oleju w swojej maszynie. Pozwoli ci to uniknąć nie tylko zbędnych nerwów (np. awarii na trasie), ale także dodatkowych wydatków na zakup i wymianę części w jednostce napędowej.

Wybór odpowiedniego oleju silnikowego

W temacie wyboru oleju silnikowego mamy dla ciebie jedną radę — zaufaj osobom, które zbudowały twój motocykl. Chemicy, inżynierowie i specjaliści od mechaniki dostają duże pieniądze, żeby zaprojektować dopracowany pojazd, który nie nadszarpnie budowanego przez dekady wizerunku marki. Dlatego jesteśmy zdania, że możesz zaufać producentom i wybrać rekomendowany przez nich olej. Marka ma znaczenie drugorzędne, liczą się parametry — od klasy lepkości, przez klasę jakości, do rodzaju oleju silnikowego. Nie znaczy to oczywiście, że nie warto pogłębiać swojej wiedzy na ten temat. W dalszej części materiału znajdziesz omówienie wszystkich parametrów.

Lepkość oleju silnikowego

Podstawowym parametrem oleju silnikowego jest lepkość, której klasy zostały uregulowane klasyfikacją SAE. Dzięki niej, bez względu na pochodzenie i producenta produktu, będziesz mógł określić, czy dany olej nadaje się do twojego motocykla. Lepkość jest przedstawiana za pomocą prostego schematu — dwie cyfry (określające lepkość zimową; im jest większa, tym temperatura pompowalności oleju jest wyższa), litera W i dwie cyfry (określające lepkość wysokotemperaturową, czyli podczas pracy silnika; według klasyfikacji SAE dla 100 stopni Celsjusza). Jako że z motocykli korzystamy głównie w sezonie letnim, ciebie powinno interesować głównie to, co znajduje się po literze W. Przykładami oznaczenia klasy lepkości jest olej 10W40 i 10W50.

Jakość oleju silnikowego

Obok klasy lepkości znajduje się kolejny ważny parametr, czyli klasa jakości. Motocyklowe oleje silnikowe opisuje się zgodnie z dwoma klasyfikacjami — JASO (silniki czterosuwowe) i ISO (silniki dwusuwowe). Ponadto, w klasyfikacji JASO znajdziemy oznaczenia MA (jednostki ze wspólnym obiegiem oleju — silnik, skrzynia biegów i sprzęgło) i MB (jednostki z połączonym systemem smarowania — silnik i skrzynia biegów; dotyczy m.in. motocykli marki BMW). Oleje z oznaczeniem MA możesz spotkać w dwóch wersjach: MA-1 (mało wysilone jednostki) i MA-2 (mocno wysilone jednostki).

Rodzaj oleju silnikowego

Rodzaj oleju silnikowego to jedyny parametr, przy którym możesz zaszaleć. Do wyboru masz trzy opcje — mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Najlepszym wyborem jest zdecydowanie olej syntetyczny, to on posiada najwięcej uszlachetniaczy. Jest co prawda droższy od konkurentów (zapłacisz średnio dwa razy więcej niż za mineralny i 30 — 50% więcej niż za półsyntetyczny), jednak przy corocznej wymianie warto zapłacić kilkadziesiąt złotych więcej i zapewnić swojemu silnikowi najlepsze warunki do pracy.

Producent oleju silnikowego

Tak jak wspominaliśmy, największe znaczenie mają parametry, a nie producent oleju silnikowego. Nie oznacza to jednak, że powinieneś wybrać produkt z niesprawdzonego źródła. Motul, francuski koncern założony w 1853 roku, to marka ciesząca się ogromnym zaufaniem wśród motocyklistów. Dopracowane produkty, konkurencyjne ceny i innowacyjne rozwiązania, które dbają o wnętrze twojego motocykla, to mocne strony tej marki. Zobacz ofertę marki Motul w naszym sklepie.

Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju

Ostatnim, jednak równie ważnym zagadnieniem dotyczącym olejów silnikowych, jest regularna wymiana. Nawet najlepszy olej zużywa się podczas eksploatacji — tak samo jest z filtrem oleju. Dlatego pamiętaj, żeby regularnie wymieniać tę parę na nowy zestaw. Jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się z naszego poradnika — Jak wymienić olej silnikowy i filtr oleju w motocyklu?

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *