Jakie klocki hamulcowe do motocykla wybrać? Omawiamy rodzaje, materiały i zjawisko fadingu

Klocki hamulcowe to bardzo ważny element układu hamulcowego. W ofercie Gmoto znajdziesz klocki hamulcowe do różnych modeli motocykli. Wszystkie klocki hamulcowe przeznaczone do użytku na drogach publicznych, jakie znajdziesz w Gmoto,  posiadają homologację TÜV i spełniają wymagania w zakresie dopuszczenia do ruchu drogowego. Na naszych półkach znajdziesz klocki hamulcowe do motocykli różnych producentów, np. TRW, EBC, Nissin, Brembo, czy też Galfer. Klocki hamulcowe do motocykli są dostępne w różnych wersjach, np. organiczne, sintermetalowe i ceramiczne.

Zanim wybierzesz klocki hamulcowe do swojego motocykla warto, żebyś poznał ich rodzaje oraz materiały, z jakich są wykonywane. Z poniższego poradnika dowiesz się również, czym jest zjawisko fadingu i jak się przed nim zabezpieczyć.

Rodzaje motocyklowych klocków hamulcowych

W motocyklach stosuje się kilka rodzajów klocków hamulcowych. Najpopularniejszym typem klocków hamulcowych są dziś klocki spiekane, czyli metalowe. Produkcja klocków zaczyna się od stalowej płytki mocującej. Powstaje ona z rolki stali kilkumilimetrowej grubości, która trafia na maszyny tłoczące. Tam prasa, o sile nacisku nawet 800 ton, tłoczy odpowiedni kształt płytki.

Innym rodzajem klocków hamulcowych są klocki organiczne, przeznaczone do motocykli lżejszych i mniejszych pojemnościach lub dla motocyklistów oczekujących miękkiej reakcji na naciśnięcie klamki hamulca. Organiczne klocki hamulcowe zawierają różne produkty zmieszane ze sobą, takie jak węgiel, guma, kevlar, włókno szklane, szkło i inne. Produkty te są mieszane z żywicą, dzięki czemu powstają nowoczesne klocki hamulcowe.

Materiały używane przy produkcji klocków hamulcowych do motocykli

Do produkcji okładzin hamulcowych wykorzystywane są różne kombinacje materiałów metalowych, ceramicznych i syntetycznych. Większość montowanych obecnie seryjnych motocyklowych klocków hamulcowych to klocki spiekane, czyli z okładzinami ze spieków metali – mosiądzu, miedzi, aluminium i magnezu. Najbardziej przydają się one w motocyklach, które osiągają większe prędkości i wymagają podwyższonych skuteczności, szybkiej reakcji na naciśnięcie klamki hamulca i stabilności temperaturowej.

Zjawisko fadingu — czym jest i jak się przed nim zabezpieczyć?

Fading to zjawisko, w którym siła hamowania zanika, a hamulce przestają spełniać swoją funkcję. Kluczowa kwestia fadingu to przekroczenie pewnej granicy temperatury w obszarze elementów ciernych układu hamulcowego. Między klockami a tarczą tworzy się wówczas poduszka gazowa, która osłabia efekt działania hamulców. Może dojść także do zmiany współczynnika tarcia na tarczy hamulcowej lub na powierzchni klocka, co daje podobny efekt. Aby uniknąć fadingu, warto stosować hamulce o większej skuteczności, a także unikać nagłych hamowań i długotrwałego hamowania.

Motocyklowe klocki hamulcowe Nissin. Dlaczego warto je wybrać?

Nissin to japoński producent klocków hamulcowych, który oferuje klocki hamulcowe do motocykli, skuterów i motorowerów. W ofercie Nissina znajdują się klocki hamulcowe w różnych wersjach, np. NS czy ST. Klocki hamulcowe Nissin są dedykowane do motocykli szosowych o pojemnościach od 300 do 1000 ccm, do motocykli o miejskim charakterze oraz motocykli klasycznych z nierdzewnymi tarczami hamulcowymi. Poznaj klocki hamulcowe marki Nissin.

Klocki hamulcowe do motocykli z oznaczeniem NS dedykowane są do maszyn szosowych o pojemnościach od 300 do 1000 ccm, rekomendowane przez producenta do jednośladów o turystycznym i miejskim charakterze. Z kolei klocki hamulcowe ST (złote) to klocki hamulcowe sintermetalowe (z okładziną ze spieków metali), dedykowane do motocykli o dużych mocach i dużej masie.

Motocyklowe klocki hamulcowe Nissin i innych marek znajdziesz w naszym sklepie motocyklowym. Kliknij tutaj i przenieś się do bogatej oferty klocków hamulcowych.

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *