Nowy sezon motocyklowy – co sprawdzić przed pierwszą podróżą?

Czekasz z utęsknieniem, aby odpalić swój motocykl i wybrać się na przejażdżkę? Chociaż zima jest łaskawa i daje Ci możliwości offroad’u po leśnych ścieżkach – nie unikniesz przygotowań motocykla do jazdy po asfalcie. Początek sezonu jest okresem wzmożonych kontroli policyjnych dlatego nie daj sobie wlepić mandatu za spaloną żarówkę, bądź „łyse” opony. Częste przeglądy techniczne pozwalają dłużej cieszyć się sprawnym motocyklem, ale pamiętaj również o aktualnych badaniach technicznych i ubezpieczeniu – bez tego ani rusz! Podpowiemy, co powinieneś sprawdzić nim wsiądziesz na motocykl.

nowy sezon motocyklowy - co sprawdzić w motocyklu

 

Akumulator

Jak odpalić motocykl, skoro rozładował się akumulator? Pewnie znowu zapomniałeś wyjąć go na zimę. Podłącz go więc do ładowarki już teraz 😉 Warto pamiętać, że akumulator pod wpływem niskiej temperatury rozładuje się. Jeżeli motocykl stoi w garażu – pamiętaj, aby ładować go mniej więcej co 2-3 tygodnie. Najlepszym rozwiązaniem jest demontaż przed zimą i przechowywanie go w domu. Jeżeli ładowanie nie pomaga i motocykl ani drgnie, to czeka Cię zakup nowego akumulatora motocyklowego.

Zobacz nasz poradnik o wymianie akumulatora w motocyklu – Jak wymienić akumulator w motocyklu?

Płyny

Sprawdź stan płynu hamulcowego i chłodniczego. Powinno się je wymieniać minimum co 2 lata, ale ma na to wpływ głównie eksploatacja Twojego motocykla (czyli ilość kilometrów jakie robisz w ciągu roku). Zwróć na to szczególną uwagę, ponieważ brak płynu hamulcowego może skutkować „brakiem” hamulca, a niski stan płynu chłodniczego spowoduje „zagotowanie się” motocykla w podróży.

Filtry

Filtr powietrza ma duże znaczenie dla poprawnej pracy silnika naszego motocykla. Przez niego przedostają się drobiny zanieczyszczeń. Powoduje to szybsze zużycie silnika, zmniejszając jego osiągi, ale także właściwości eksploatacyjne. Ma to wpływ również na moc silnika – która maleje, zwiększając tym samym zużycie oleju i paliwa. Jeżeli używasz papierowego wkładu, od razu zmień go na nowy. Filtr gąbkowy możesz wyczyścić i zamontować z powrotem.

Filtr paliwa ma za zadanie oczyścić paliwo z zanieczyszczeń. Niektórzy za nas nie wiedzą, że pojawiają się one już w trakcie samej produkcji paliwa. Do baku zanieczyszczenia przedostają się przez pistolet z dystrybutora w trakcie tankowania. Pilnuj wymiany tego filtra – dzięki temu unikniesz naprawy całego silnika.

Łańcuch

Systematyczne smarowanie i naciąganie łańcucha jest bardo ważne, ponieważ konserwuje go i chroni przed wilgocią.  W ten sposób wydłużasz jego żywotność. Jeżeli tego nie zrobiłeś przed zimą… zrób to teraz 🙂 Zaopatrz się w odpowiedni smar, a następnie naciągnij łańcuch. Zajmie Ci to tylko chwilę, a unikniesz szarpnięć niszczących łańcuch, elementy układu napędowego, sprzęgła i łożyska.

Zobacz nasze poradniki o tej tematyce: Jak sprawdzić i wyregulować naciąg łańcucha? i Jak wyczyścić i nasmarować łańcuch?

Żarówki

Bardzo rzadko zwracamy na nie uwagę, a przecież działające żarówki stopu niekiedy mogą uratować nam życie! Sprawdź więc, działanie świateł drogowych, mijania, kierunkowskazów, awaryjnych i pozycyjnych. Nie zapomnij o działającym klaksonie.

Ogumienie

Guma im starsza, tym twardsza. Traci swoją przyczepność. Jeżeli więc, jeździsz na tych samych oponach kolejny sezon, sprawdź ich stan. Nie warto bagatelizować  i odkładać na później ich wymiany. Utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach ma wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale również na „przechowywanie” opony.

Zapewne co roku obiecujesz sobie, że przyłożysz się do przygotowania motocykla na zimowanie w garażu.  Sprawdź o czym zapomniałeś w tym roku, a o czym możesz pamiętać w przyszłym 😉

  • Umyj motocykl – chodzi o dokładne spłukanie z niego błota i pozostałości smarów czy nawet asfaltu. Wyczyść łańcuch, dźwignie i cięgna odpowiednimi preparatami. Po osuszeniu odpowiednio zakonserwuj – części ruchome, uszczelki oraz wszystkie powierzchnie lakierowane, aluminiowe oraz chromowane.
  • Zostaw motocykl z pełnym bakiem – dzięki temu unikniesz pojawieniu się wilgoci wewnątrz baku, a tym samym nie dopuścisz do jego korozji.
  • Ustaw motocykl na podnośniku – oczywiście jeżeli masz możliwość. Opony nie lubią dociążenia w jednym miejscu. Powoduje to odkształcenie opony, a w efekcie jej uszkodzenie (również dętki w przypadku opony dętkowej). Jeżeli nie masz podnośników co jakiś czas zaglądaj do garażu i przesuwaj motocykl (tym samym zmienisz ustawienie opon).
  • Na zimę nie przykrywaj motocykla sztucznym pokrowcem – zmiana temperatur, może spowodować „pocenie się” motocykla. Lepiej będzie jeżeli użyjesz do tego np. starego, bawełnianego prześcieradła.

Prawdę mówiąc, najlepszym miejscem do przechowywania motocykla jest Twój własny pokój 🙂 Odważysz się? 

Jeśli chcesz, aby Twój motocykl był w jak najlepszej formie zobacz nasze poradniki serwisowe ➡ kliknij tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.