Ochraniacze motocyklowe — jakie wybrać na motocykl cross/enduro, a jakie na szosę?

Zależy ci na bezpieczeństwie podczas jazdy na motocyklu? Powinieneś solidnie zabezpieczyć swoje ciało i zminimalizować następstwa upadku. Istnieją dwie drogi do osiągnięcia celu — odzież motocyklowa lub ochraniacze motocyklowe. W tym materiale zajmiemy się tymi drugimi. Przedstawimy ci ich rodzaje oraz podpowiemy, na jakie modele ochraniaczy motocyklowych warto zwrócić uwagę.

Ochraniacze motocyklowe — rodzaje

Branża motocyklowa od zawsze stara się zagwarantować kierowcom jak najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Producenci prześcigają się coraz to bardziej innowacyjnymi rozwiązaniami, które minimalizują skutki upadku zarówno w terenie, jak i na drogach asfaltowych. Poznaj wszystkie rodzaje ochraniaczy motocyklowych i wybierz optymalne rozwiązanie dla siebie.

Ochraniacze motocyklowe cross/enduro

  • Ochraniacz pleców/kręgosłupa — tzw. żółw, chroni kierowcę podczas upadku na plecy, co zdarza się często np. podczas podjazdów pod strome wzniesienia lub szaleństw na muldach na torze motocrossowym.
  • Ochraniacz klatki piersiowej — tzw. zbroja lub buzer, chroni klatkę piersiową i barki jednocześnie zapewniając dobrą wentylację, co z pewnością docenisz podczas jazdy w upalne dni i w trakcie dużego wysiłku za kierownicą crossa/enduro.
  • Ochraniacze kolan/ortezy/nakolanniki  — chronią kolana kierowcy,  nie ograniczając ruchów, dzięki czemu można zająć optymalną pozycję za kierownicą.
  • Ochraniacze łokci/nałokietniki — chronią łokcie kierowcy bez niepożądanego ograniczania zakresu ruchów, dzięki czemu można zająć agresywną pozycję za kierownicą.
  • Spodenki z ochraniaczami — chronią biodra, uda i kość ogonową przed urazami. Niektóre modele pełnią funkcję odzieży termoaktywnej, dbając o komfort cieplny kierowcy.
  • Ochraniacz szyi — pozwala na stabilizację szyi i zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa podczas upadku.

Zastanawiasz się, czy ochraniacz szyi jest dla ciebie? Zobacz nasz poradnik Jaki ochraniacz szyi cross/enduro wybrać? Zastosowanie, zalety i wady

Ochraniacze motocyklowe na szosę

  • Ochraniacz klatki piersiowej i pleców — chroni tułów kierowcy, uzupełniając protektory łokci i barków, w które jest wyposażona kurtka motocyklowa.
  • Kamizelka z ochraniaczem pleców — chroni plecy, zapewniając dodatkową ochronę podczas jazdy w kurtce motocyklowej.
  • Zewnętrzne ochraniacze kolan i łokci — chronią najbardziej newralgiczne części ciała, które jako pierwsze obrywają podczas upadku. Idealne rozwiązanie dla osób jeżdżących w ubraniach codziennych.

Ochraniacze motocyklowe do odzieży motocyklowej

Nie wszystkie kurtki i spodnie motocyklowe posiadają na wyposażeniu wyjściowym protektory, które można w nich zamontować. Większość modeli ma przewidziane miejsce na protektory, które możesz kupić oddzielnie.

  • Protektory barków
  • Protektory łokci
  • Protektor pleców
  • Protektor kości ogonowej
  • Protektory bioder
  • Protektory kolan

Ochraniacze motocyklowe cross/enduro

Wybierając się w teren lub na tor motocrossowy nie możesz zapomnieć o odpowiedniej ochronie swojego ciała. Upadki, kamienie lecące spod kół innych motocykli czy znajdujące się na trasie przeszkody to tylko część rzeczy, które podczas off roadu może zrobić ci krzywdę. Jeśli nie chcesz ryzykować kontuzją lub urazem na samym początku przygody z motocyklem cross/enduro potrzebujesz solidnego zabezpieczenia, które zagwarantują ci właśnie ochraniacze motocyklowe. Zobacz propozycje ochraniaczy motocyklowych cross/enduro w naszym sklepie.

Ochraniacze motocyklowe na szosę

Ochraniacze motocyklowe sprawdzają się również na drogach asfaltowych. Wielu motocyklistów podczas szlifowania swoich umiejętności w szkołach nauki jazdy lub na samym początku przygody z jednośladami decyduje się na zakup ochraniaczy zamiast odzieży motocyklowej — dzięki nim zapewnisz sobie na drodze podstawowy poziom bezpieczeństwa i będziesz mógł używać ubrań, które nosisz na co dzień. Zobacz propozycje ochraniaczy motocyklowych na szosę w naszym sklepie.

Przypominamy jednak, że ochraniacze motocyklowe nie zastąpią dedykowanej odzieży motocyklowej, która podczas wypadków na drodze — szczególnie przy dużej prędkości — sprawdza się o wiele lepiej i chroni większą powierzchnię ciała, a nie tylko doraźne miejsca, jak łokcie czy kolana. Ubrania codzienne są w większości przypadków uszyte z materiału, który przy kontakcie z asfaltem nie zapewnia nawet najmniejszej ochrony. Do produkcji odzieży motocyklowej używa się takich materiałów jak Cordura, Kevlar, tkaniny z włóknami aramidowymi itd., które zapewniają odpowiednią ochronę podczas upadku. Co więcej, protektory wszyte w kurtkę czy spodnie motocyklowe nie przemieszczają się podczas kontaktu z podłożem (pod warunkiem, że rozmiar odzieży został odpowiednio dobrany), czego nie można powiedzieć w każdym przypadku o ochraniaczach motocyklowych. Jeśli chcesz zapewnić sobie odpowiednie bezpieczeństwo na drogach asfaltowych, wybierz dedykowaną odzież motocyklową, która będzie odpowiadać twojemu motocyklowi i terenowi, w którym się poruszasz.

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *