Wszystko, co musisz wiedzieć o wymianie opon motocyklowych

Wielu motocyklistów nie wie, jak zabrać się za wymianę opon motocyklowych. Zebraliśmy najbardziej nurtujące was pytania i postanowiliśmy na nie odpowiedzieć w naszym kompendium wiedzy o wymianie opon motocyklowych. Masz dodatkowe pytania? Sekcja komentarzy jest twoja!

Dlaczego regularna wymiana opon motocyklowych jest istotna?

Opony to jedyny element motocykla, który ma bezpośredni kontakt z podłożem. To sprawia, że są szczególnie ważne w kwestii bezpieczeństwa — naszego i innych uczestników ruchu drogowego. Zniszczone, stare lub uszkodzone opony motocyklowe to nic innego jak zła trakcja, wydłużona droga hamowania, brak trzymania w zakrętach czy nerwowe zachowanie podczas jazdy w deszczu lub na luźnych nawierzchniach. Zaryzykujemy stwierdzenie, że zły stan opon odbiera przyjemność z jazdy motocyklem. A czy nie właśnie po to zasiadamy za kierownice naszych jednośladów? Przejeżdżając kolejne kilometry obranej trasy, warto czerpać radość z pokonywanych zakrętów, zachwycać się widokami czy cieszyć się przyspieszeniem, a nie martwić się o to, czy opony zamontowane na kołach naszego motocykla dadzą sobie radę podczas ostrego hamowania lub nie doprowadzą do szlifa podczas pokonywania winkla.

Co ile powinno się wymieniać opony motocyklowe?

Przyjęło się, że żywotność opony motocyklowej wynosi od 12 000 do 15 000 kilometrów, aczkolwiek nie powinieneś opierać się wyłącznie na tej jednej, umownie ustalonej wartości. Na szybkość zużycia opon wpływa wiele czynników, m.in. styl i dynamika jazdy, osiągi motocykla oraz nawierzchnia, po której się poruszasz. Nie można również pominąć wieku ogumienia oraz tego, czy była odpowiednio konserwowana i eksploatowana. Wszystko sprowadza się do tego, że opona, na której nawinięto 10 000 kilometrów, może być w lepszym stanie niż taka, która ma na swoim koncie ledwie 1000 kilometrów . Oznacza to, że na pytanie “Co ile wymieniać opony motocyklowe?” jedyna słuszna odpowiedź brzmi niestety “to zależy”.

Kiedy należy wymienić opony w motocyklu?

Całe szczęście, gdy w pytaniu zamienimy “Co ile?” na “Kiedy?” sprawa zaczyna nabierać kształtów, a odpowiedź staje się znacznie prostsza. Przede wszystkim, opona motocyklowa nadaje się do wymiany po upływie 10 lat od daty produkcji (tydzień i rok produkcji znajdziesz na oponie zaraz za symbolem DOT) oraz w przypadku, gdy wysokość bieżnika wynosi mniej niż 1,6 mm (wartość przewidziana w polskim prawie). Jeśli opona posiada zniekształcenia (zazwyczaj pojawiają się po długim postoju, np. podczas zimowania) lub wszelkiego rodzaju uszkodzenia (nacięcia, przetarcia, urwany bieżnik w oponach enduro/cross, widoczne wewnętrzne warstwy opony, wystające druty etc.) to również powinna trafić do utylizacji*.

*Warto zaznaczyć, że starych opon nie powinieneś wyrzucać na śmietnik. Zużyte ogumienie zanieś do Centrum Utylizacji Opon lub Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Możesz zapytać również w warsztatach samochodowych, punktach wulkanizacji i serwisach oponiarskich w twojej okolicy — te miejsca często prowadzą zbiórkę starych opon. Wierzymy w Ciebie, więc nie musimy wspominać, że zużytego ogumienia nie wyrzuca się do lasu, jeziora i innych miejsc, gdzie radośnie kicają sobie zwierzątka.

Wymiana opon w motocyklu — jak zrobić to samemu?

Stojąc przed koniecznością wymiany opon, masz dwie opcje: zrobić to samemu lub pojechać do stosownego warsztatu. Jeśli nie dysponujesz umiejętnościami, garażem i narzędziami wybór jest prosty — serwis. Tak jak wspominaliśmy na początku, opony mają kolosalny wpływ na poziom twojego bezpieczeństwa na drodze, więc jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie wymienić opony, nie zabieraj się za to. W tym przypadku wszystko musi być wykonane perfekcyjnie, w końcu chodzi o twoje życie i zdrowie. Za oddaniem zadania w ręce specjalistów przemawia także wygoda i oszczędność czasu.

Samodzielna wymiana opon motocyklowych — pod warunkiem, że wykonana prawidłowo — to oszczędność pieniędzy i pewność, że wszystko zostało zrobione zgodnie ze sztuką. Co więcej, zazwyczaj podczas samodzielnej naprawy rodzi się satysfakcja, co także zapisujemy na liście plusów. Jeśli posiadasz wszystkie niezbędne narzędzia (w tym wyważarkę do kół) i umiejętności, to nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś we własnym zakresie założył nowy komplet opon.

Ile kosztuje wymiana opon motocyklowych i wyważanie?

Koszty wymiany opon wraz z wyważaniem uzależniony jest wielu czynników. Na ostateczną cenę usługi składa się m.in. wielkość miejscowości, czas realizacji (oczywiście za ekspres zapłacisz więcej), renoma warsztatu i jakość wykonania powierzonych zadań. Przeglądając cenniki różnych warsztatów, stwierdzamy, że wymiana opon motocyklowych w serwisie kosztuje od 100 do 200 złotych. Wyważarka do kół motocyklowych to koszt od 200 do 850 złotych, więc jeśli masz smykałkę do naprawiania motocykli, dysponujesz narzędziami i garażem (lub innym miejscem, które pełni rolę amatorskiego warsztatu), to warto zastanowić się nad taką inwestycją. Zakup wyważarki do kół jest jeszcze bardziej opłacalny, gdy masz kilka motocykli lub często zmieniasz opony, bo np. jeździsz w terenie lub po torach wyścigowych.

Nie po drodze ci z zakupem wyważarki do kół, ale chcesz nieco zaoszczędzić na wymianie opon? Powinieneś zdemontować koła z motocykla i dostarczyć je wraz z nowymi oponami do serwisu. W taki sposób wykonasz za mechaników lwią część pracy, co powinno ich zachęcić do obniżenia ceny. Patrząc na cenniki warsztatów, za taką usługę wraz z wyważeniem nie powinieneś zapłacić więcej, niż 100 zł.

Naprawa uszkodzonej opony w motocyklu — jak sobie poradzić w trasie?

W większości przypadków wymiana opony motocyklowej w trasie to zadanie z kategorii “Mission: Impossible”. Przede wszystkim — kto wozi ze sobą zestaw narzędzi umożliwiających demontaż koła i opony oraz zapasową oponę? Co więcej, trzeba ją jeszcze jakoś napompować. Poza nielicznymi wyjątkami, np. motocyklistami wybierającymi się w naprawdę daleką podróż, takie wyposażenie nie jest spotykane na pokładzie jednośladów. Dlatego, zamiast zastanawiać się, jak wymienić oponę podczas podróży, warto zawczasu wyposażyć się w spray do naprawy opon motocyklowych. Koło zapasowe w sprayu to najlepszy sposób, aby w krótkim czasie ruszyć w drogę.

Jeśli nie chcesz stosować chemicznych środków naprawczych do opon i wolisz tradycyjne rozwiązania, to koniecznie weź ze sobą w trasę łyżki do opon, zestaw narzędzi umożliwiający demontaż koła, łatki i zapasową dętkę.

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

1 Response

  1. Kasia pisze:

    Super artykuł! Już wysztko wiem 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *