Jaki kask motocyklowy kupić dla siebie i pasażera? Propozycje od HJC, Bell, Caberg i Airoh

Na rynku kasków motocyklowych robi się tłoczno — co raz pojawiają się nowi gracze, którzy obiecują niepowtarzalną jakość i nowoczesne rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jednak nie wszystkim udaje się utrzymać na boisku. W tym materiale przyjrzymy się propozycjom od czterech producentów — Airoh, HJC, Bell i Caberg, których kaski motocyklowe od wielu lat udowadniają swoją wartość i utrzymują mocną pozycję na rynku. Doradzimy także, jaki kask motocyklowy wybrać dla siebie i pasażera/pasażerki z myślą o wysokim poziomie bezpieczeństwa jazdy.

Na skróty:

  1. Cechy dobrego kasku motocyklowego
  2. Jak wybrać bezpieczny kask motocyklowy?
  3. Czy warto inwestować w porządny kask motocyklowy dla pasażera?
  4. Bezpieczne kaski motocyklowe

Cechy dobrego kasku motocyklowego

Zanim zabierzemy się za propozycje z konkretnych segmentów — integralny, otwarty, enduro/cross i szczękowy, warto odpowiedzieć na pytanie, jakie cechy definiują dobry kask motocyklowy.

  • Widoczność — podstawowy czynnik bezpiecznej jazdy. Wybierając kask motocyklowy, warto zdecydować się na model, który zapewnia jak najszerszy kąt widzenia. Najlepszą widoczność zapewniają kaski otwarte/typu jet, jednak wśród modeli integralnych, szczękowych i adventure również znajdziemy propozycje z bardzo szerokim wizjerem. W kaskach cross/enduro kwestia widoczności schodzi na dalszy plan, ponieważ w dużej mierze zależy ona od gogli.
  • Wentylacja — kolejny czynnik, który wpływa na poziom bezpieczeństwa i pierwszy w tym zestawieniu, od którego zależy komfort jazdy. Niewydolny system wentylacji to m.in. zaparowany wizjer podczas jazdy w deszczu, zbyt wysoka temperatura wewnątrz skorupy i nieprzyjemny zapach, który kumuluje się podczas dłuższej przejażdżki. Takie warunki panujące w kasku powodują dekoncentrację i zmęczenie, zmniejszając poziom komfortu i bezpieczeństwa jazdy.
  • Waga — parametr wpływający przede wszystkim na komfort jazdy, choć mówi także o użytych materiałach. Zbyt ciężki kask (ponad 2000 g) szybko zmęczy szyję w trakcie szybkiej jazdy — duży napór wiatru, z kolei zbyt lekki (poniżej 1300 g) może świadczyć — paradoksalnie — o bardzo wysokiej lub bardzo niskiej jakości materiałów. Im lepszy materiał, tym mniejsza jego masa, aczkolwiek bardzo słabej jakości kaski motocyklowe również mogą mało ważyć.
  • Wygłuszenie — hałas to największa zmora motocyklistów poruszających się z dużą prędkością. Wiatr próbując przecisnąć się przez każdą szparę w źle wyciszonym kasku, potrafi zepsuć nawet najciekawszą podróż, więc warto wybrać odpowiednio wygłuszony model — a za to odpowiada aerodynamika skorupy i jakość materiałów, z którego zrobione jest wypełnienie. Dodatkowym akcesorium zmniejszającym hałas są zatyczki do uszu.

Jak wybrać bezpieczny kask motocyklowy?

Podczas wypadku kask motocyklowy chroni najważniejszą część ciała — nie bez powodu to właśnie on jest obowiązkowym elementem ubioru motocyklisty, bez którego nie można legalnie poruszać się po drogach publicznych. Poziom ochrony głowy zależy od zastosowanych materiałów i technologii. Warto je poznać, żeby dokonać świadomego wyboru podczas zakupu.

  • Skorupa — element kasku motocyklowego mający za zadanie rozproszyć energię uderzenia i w efekcie pozwolić motocykliście na wyjście z kolizji bez szwanku. Rodzaje skorup w kaskach motocyklowych to — od najmniej zaawansowanych technicznie, zapewniających najmniejszą ochronę, do najlepszych, które cechuje najniższa masa i najlepsza ochrona — termoplastik, technopolimer, poliwęglan/policarbon, kevlar/karbon i włókno szklane/fiberglass. 
  • Zapięcie — rynek kasków motocyklowych zdominowały dwa rodzaje zapięć — DD (nazywane też 2D) oraz mikrometryczne (nazywane też microlock). Przyjęło się, że to właśnie zapięcie DD jest najlepsze — jako argument motocykliści podają stosowanie go w większości sportów motorowych.
  • Wypełnienie — środkowa warstwa kasku motocyklowego — znajdująca się pomiędzy skorupą a wyściółką. Wypełnienie odgrywa równie ważną rolę, co skorupa, dlatego warto zdecydować się na kask z wypełnieniem z materiału EPS, a nie zwykłego styropianu, który zapewnia bardzo słabe właściwości ochronne.

Bezpieczny kask motocyklowy nie tylko dla kierowcy

Czy warto inwestować w bezpieczny kask motocyklowy dla pasażera, jeśli będzie on używany sporadycznie? Jasne, że tak! W końcu podczas kolizji pasażer będzie narażony na takie same obrażenia co kierowca. Wielu motocyklistów jest niestety innego zdania. Często pomijają zakup dobrego kasku, odzieży i obuwia motocyklowego dla plecaczka, a przecież ryzyko wypadku jest równie wysokie, co zawsze. Jasne — im mniej jeździsz, tym mniej okazji do kraksy. Jednocześnie każdy wyjazd z garażu wiąże się z ryzykiem wypadku.

Kask integralny od 1099 do 2399 PLN — na miasto i w trasę

Kask otwarty/typu JET od 779 do 999 PLN — na podbój miasta

Kask cross/enduro od 799 do 3099 PLN — poza utartymi szlakami

Kask szczękowy od 999 do 1749 PLN — uniwersalne rozwiązanie

Bezpieczny kask motocyklowy — twoja propozycja

Jesteśmy ciekawi, w jakim kasku motocyklowym jeździsz i czy jesteś z niego zadowolony. Podziel się w komentarzu swoimi wrażeniami — być może pomoże to innym motocyklistom i motocyklistkom w wyborze następnego kasku.

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *