Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
Przeglądaj według producenta
Cylindry silnika i głowice cylindrów do Najpopularniejszych motocykli
Artykuły z bloga
Cylindry i głowice miejscem wytwarzania siły napędowej motocykla
Będąc miejscem pracy tłoka i przez to powstawania siły napędowej, cylindry i głowice motocyklowe stanowią centralną część układu napędowego motocykla. Ze względu na swoją funkcję, cylindry i głowice są też jednym z najbardziej narażonych na najróżniejsze czynniki elementów jednośladu. Pomimo dużych różnic temperatur i działających na jego ściany sił cylinder, głowica cylindra i związane z nimi elementy muszą zachować bardzo rygorystycznie uwarunkowane kształty, a ich uszkodzenie naraża użytkownika na spore wydatki.
Cylindry silnika osobne lub w różnych układach w motocyklu
Cylindry silnika i głowice cylindrów wykorzystywane w motocyklach możemy spotkać w kilku wariantach. Jako pojedyncze elementy, cylindry silnika występują głównie w układach jedno- lub dwucylindrowych typu V i przeciwległych (boxer). Przy większej ilości, cylindry silnika składają się natomiast na jednolitą konstrukcję zwaną blokiem. Każdy rząd wieńczy głowica cylindrów, w przypadku silnika rzędowego określana też jako głowica silnika.
Cylindry i głowice motocyklowe w każdym układzie mają swoje zalety
Osobne cylindry silnika mają szereg zalet. Nie tylko pozwalają na wymianę pojedynczego elementu, a nie całego bloku, ale ułatwiają chłodzenie powietrzem i dostęp do szeregu elementów przy silniku. Z drugiej strony, cylindry silnika złożone w blok dają bardziej zwartą konstrukcję, a jednolita głowica cylindrów umożliwia zastosowanie wielu nowoczesnych rozwiązań związanych z poprawą parametrów pracy.
Na co narażone są cylindry silnika i głowice cylindrów podczas typowej pracy?
Ze względu na obecne w nich procesy, cylindry i głowice są narażone na cały szereg uszkodzeń. Sprężanie i spalanie mieszanki paliwa i powietrza wymaga więc odporności na wysokie temperatury i ciśnienia, a także optymalnego odprowadzania powstałego ciepła. Z tych powodów, cylindry i głowice motocyklowe są wykonywane przede wszystkim z żeliwa lub aluminium, dobrze przewodzących ciepło.
Każdy cylinder i głowica cylindra wymaga dokładności i dopasowania
W trosce o szczelność układu, każdy cylinder i głowica silnika są bardzo precyzyjne dostosowane do tłoka i jego pierścieni, zaworów i wałka rozrządu oraz odpowiedniego smarowania elementów. Nawet niewielkie odkształcenia lub niedokładności grożą wyciekiem mieszanki z komory spalania, pojawieniem się w niej oleju, niedokładnym smarowaniem, a w efekcie uszkodzeniami tłoka, zatarciem silnika czy zniszczeniem wału korbowego i korbowodów.
Cylindry i głowica silnika ulegają uszkodzeniom także wskutek brudu
Cylinder i głowica cylindra, a także umieszczone w cylindrach tłoki mogą zostać uszkodzone także wskutek niskiej jakości oleju i brudu dostającego się chociażby w powietrzu. Efektem zużytego lub uszkodzonego filtra powietrza, zabrudzonych elementów łożysk tłoka i korbowodu czy ścian bocznych cylindra także będą zgubne dla motocykla i portfela jego użytkownika.
Nietypowe cylindry i głowica cylindrów dla poprawy osiągów jednośladu
Osobną kwestią jest możliwość poprawienia walorów silnika. Popularnym sposobem na modyfikację jednośladów są cylindry tuningowe o większej objętości skokowej, innych materiałach czy choćby uszczelnieniach. Przy ich wykorzystaniu warto jednak sprawdzić, jak zmiany wpłyną na wytrzymałość elementów i jakie zmiany wymagać będzie także głowica cylindra. Wiele modyfikacji dają dużo lepsze osiągi, ale też zmniejszają trwałość cylindra i wymuszają modyfikację lub zmianę szeregu innych elementów silnika, począwszy właśnie od głowicy.
Cylindry silnika i głowice cylindrów w rozmaitych wersjach w Gmoto.pl
U nas znajdziesz cylindry silnika i głowice cylindrów wielu cenionych producentów. Oferujemy cylindry i głowice standardowe i tuningowe poprawiające osiągi jednośladu, a także szereg elementów związanych z montażem, uszczelnieniem i pracą układu. Cechy i parametry danego elementu są dostępne po kliknięciu na produkt.