Piaggio Liberty 50 to jeden z najpopularniejszych miejskich skuterów z najniższej klasy pojemnościowej - zarówno w gamie skuterów Piaggio, jak i w całej Europie. Co sprawiło, że ten elegancki mieszczuch jest już z nami od kilkunastu lat? Po pierwsze - duże koła, zapewniające fenomenalną zwrotność i poczucie panowania nad jednośladem. Nie straszne im także wszelkie dziury i inne pułapki czyhające na drodze na kierowców. Po drugie - ergonomiczna konstrukcja i jakość wykonania Piaggio, będąca wyznacznikiem dla innych producentów. Co jeszcze? O tym poniżej.
Piaggio Liberty 50 zostało wyposażone w jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności skokowej 49 ccm. Niepozorny, chłodzony powietrzem czterosuw z gamy silnikowej I-Get generuje moc maksymalną 3,2 KM i maksymalny moment obrotowy 3,1 Nm. Takie osiągi spokojnie wystarczają, aby zagwarantować dobre przyspieszenie i wysoką prędkość maksymalną (po demontażu blokad nawet 85 km/h). Duże znaczenie - nie tylko dla osiągów, ale też spalania - ma niska masa własna pojazdu. Na sucho, bez wszystkich płynów model Liberty 50 waży - uwaga - tylko 80 kilogramów. To również dzięki temu na zainstalowanym na pokładzie zbiorniku paliwa o pojemności 6 litrów użytkownicy pokonają aż 300 kilometrów na jednym tankowaniu. Konstrukcja jednostki I-Get przedstawia się naprawdę nowocześnie. Znajdziemy tu m.in. elektroniczny system wtrysku paliwa, dopracowaną przekładnie automatyczną CVT i niecodzienną, bo trzyzaworową głowicę (dwa zawory wlotowe, jeden wylotowy).
Czy podwozie modelu Liberty 50 sprawia równie dobre wrażenie? Tak, choć na tym polu Piaggio postanowiło na bardziej klasyczne rozwiązania. Rurowa rama kołyskowa ze stali o wzmocnionej wytrzymałości, hydrauliczny widelec teleskopowy (skok 76 mm), pojedynczy amortyzator (skok 73,5 mm, regulacja napięcia wstępnego sprężyny) i tarczowo-bębnowy układ hamulcowy, w którym pierwsze skrzypce gra wentylowana tarcza hamulcowa o średnicy 240 mm i jednotłoczkowy zacisk hamulcowy zamontowany z przodu pojazdu. Warto zwrócić uwagę na koła - z przodu 16. calowa, a z tyłu 14. calowa felga z lekkich stopów aluminium. Obie obute w wąskie opony szosowe zapewniające fenomenalną zwrotność i “czucie” drogi.