Części motocyklowe

części silnikowe
Silnik
elektryka motocyklowa
Elektryka
filtry motocyklowe
Filtry
hamulce motocyklowe
Hamulce
nadwozie motocykli
Nadwozie
napęd skutera
Napędy skuterowe
napęd motocyklowy
Układ napędowy
chłodzenie motocykla
Układ chłodzenia
układ paliwowy motocykla
Układ paliwowy
wydech motocyklowy
Układ wydechowy
zawieszenie motocyklowe
Zawieszenie


athena ebc hiflofiltro kn prox tourmax woessner yuasa brembo did allballs trw ariete bando dayco denso ngk yuasa

W przypadku wielu części do motocykli, ich wymiana umożliwia również poprawę niektórych, a nawet wszystkich, parametrów uzyskiwanych dzięki pracy danego układu. Dzięki lepszym materiałom, bardziej zaawansowanej technicznie i staranniej wykonanej konstrukcji części, motocykl może na przykład poprawić osiągi i zyskać na dynamice jazdy. Wielu użytkowników jednośladów korzysta z takiej opcji, nawet pomimo wyższej ceny danej części czy utraty innych, mniej pożądanych parametrów motocykla.

Silnik - fabryka mocy

Dla większości motocyklistów, silnik to najważniejszy element ich jednośladu. Dzięki dobrze znanemu, wielokrotnie powtarzanemu w komorach cylindrów procesowi chemicznemu – wybuchowi – silnik motocykla wytwarza moc i moment obrotowy, dzięki któremu motocyklista może poruszać się znacznie szybciej i dalej, niż za pomocą własnych nóg.

Silnik to także idealny przykład mechanizmu, w którym ekstremalne temperatury, ciśnienia i siły są jednocześnie pożądane i niszczące dla układu. Wysoka temperatura, duże ciśnienie i powstająca przez to siła nacisku generują, napędzający wał korbowy, ruch tłoka w cylindrze, który ostatecznie przenosi się na koło motocykla. Te same czynniki stopniowo niszczą wiele części silnika, zmuszając użytkownika motocykla do ich okresowej wymiany. Narażone na zużycie są przede wszystkim części ruchome, czyli tłoki, wały korbowe, zawory czy elementy odpowiedzialne za rozrząd. Te ostatnie są szczególnie ważne ze względu na łączenie pracy tłoków i wału korbowego z zaworami dostarczającymi paliwo i odprowadzającymi spaliny. Bardziej odporne na zużycie są elementy takie jak cylindry czy głowice, które niszczeją głównie wskutek nieodpowiedniej pracy elementów ruchomych. Aby zachować poziom tarcia pomiędzy elementami ruchomymi i nieruchomymi, stosowane są tu elementy typu pierścieni tłoków i uszczelek, a także oleje, które zmniejszają tarcie. Te pierwsze, choć drobne i tanie, w praktyce odgrywają niezwykle ważną rolę w całym układzie, a ich kontrola i wymiana to jedna z najważniejszych czynności pozwalających ograniczyć do minimum zużycie silnika.

Z pracą silnika wiążą się także dwa innych urządzenia- skrzynia biegów i sprzęgło. Dzięki skrzyni biegów dostępna jest nie jedna, ale kilka możliwych różnic między prędkościami obrotowymi wału korbowego i tylnego koła. Pozwala to wykorzystać moc silnika zarówno przy małej, jak i bardzo dużej prędkości obrotowej tylnego koła, a więc przy małej i dużej prędkości motocykla. Sprzęgło pozwala zmienić różnicę prędkości obrotowych bez uszkodzenia układów, chwilowo odcinając silnik od koła. Obecność obu tych urządzeń wpływa na zwiększenie ilości części wymagających przeglądu i wymiany. Ich funkcje są jednak na tyle przydatne, że, choć nie niezbędne do pracy silnika, praktycznie nikt dziś nie wyobraża sobie ich braku w motocyklu.

Układ paliwowy - czyli jak zasilić silnik

Praca silnika, tak jak każda inna, nie jest możliwa bez dostarczenia odpowiedniej dawki paliwa. W przypadku benzynowych silników spalinowych stosowanych w motocyklach, paliwem jest mieszanka benzyny i powietrza dostarczana do cylindrów. Obecnie w motocyklach stosuje się układ z wtryskiem paliwa, który benzynę i powietrze doprowadza w praktyce do samego cylindra – w starszych konstrukcjach, a także niektórych skuterach, wciąż stosuje się jednak gaźniki, które tworzą mieszankę paliwa i powietrza przed wprowadzeniem jej do cylindra. Wadą gaźników jest potrzeba stosowania dodatkowych elementów, by zmienić mieszankę według potrzeb danej sytuacji, np. rozruchu czy dużego przyspieszania. W przypadku układów z wtryskiem jest to zapewnione przez układ sterujący, oparty, najczęściej, na komputerze sterującym pracą silnika. Bez względu na typ konstrukcji, paliwo musi być odpowiednio czyste, aby brud nie wpłynął negatywnie na właściwości poszczególnych elementów. Czyszczeniem paliwa zajmują się filtry, oddzielne dla benzyny i powietrza, które wychwytują zanieczyszczenia przed ich dotarciem do cylindrów. Podobne zadanie mają również filtry oleju, które wychwytują nieczystości obecne w czynniku zmniejszającym tarcie między elementami układów. Czystość oleju jest niezwykle ważna, gdyż obecny tam brud może nie tylko pogorszyć właściwości układu, ale i doprowadzić do jego uszkodzenia. Wymiana filtrów to kolejna czynność pozwalająca utrzymać układy motocykla na pożądanym poziomie.

Układ chłodzenia - jak studzimy motocykl

Efektem obecności paliwa w silniku jest praca, ale nie tylko. Spalanie paliwa oraz ruch, a także tarcie wytwarzane między poszczególnymi elementami generują ciepło, które częściowo przenosi się na elementy silnika. Zwiększa się wobec tego temperatura poszczególnych elementów. Nie jest to efekt pożądany, ponieważ części motocykla są zbudowane z materiałów o konkretnych własnościach, które, wskutek wysokiej temperatury, można łatwo stracić. Z tego względu, w motocyklach obecne są układy chłodzące, których zadaniem jest utrzymanie stałej temperatury silnika. Przy mniejszych i, przez to, generujących mniej ciepła silnikach, wystarczające są układy chłodzenia powietrzem, odpowiednio naprowadzanym na poszczególne elementy silnika. Kiedy jednak silnik generuje większą moc, a, przez to, także więcej ciepła, wymagany jest układ chłodzenia cieczą, wodą. Dzięki pompie wody i odpowiednim kanałom, ciecz zbiera ciepło z silnika i, gorąca, płynie do chłodnicy. Ustawiona na jak najkorzystniejsze działanie powietrza w trakcie jazdy, chłodnica chłodzi wodę, która, zimna, znów może popłynąć do silnika i zebrać kolejną porcję ciepła. W niektórych motocyklach, prócz chłodnic wody, są wykorzystywane również chłodnice oleju, ponieważ i olej w trakcie pracy może zostać nagrzany do poziomu, w którym traci swoje właściwości. W przypadku układów chłodzenia, szczególną uwagę należy zwracać na stan chłodnicy, a także działanie pompy wody i czujników sprawdzających temperaturę silnika, by te wywoływały optymalne działanie układu chłodzącego.

Elektryka i oświetlenie, czyli skąd ten prąd?

Choć znane są różne sposoby na wytworzenie iskry czy światła, nie ma wątpliwości, że najbardziej wydajnym w motocyklach jest wykorzystanie energii elektrycznej. Prądem zasilane są lampy, kierunkowskazy czy oświetlenie rejestracji. Elektryka odgrywa też kluczową rolę dla pracy silnika, gdzie, wywoływany przez świecę zapłonową, łuk elektryczny zapala mieszankę paliwa i powietrza. To niewielkie urządzenie jest kolejnym wymagającym regularnej kontroli i okresowej wymiany, ponieważ źle działająca świeca wyraźnie wpływa na pogorszenie działania silnika. Prądem zasilany jest również rozrusznik, który pozwala w ogóle rozpocząć pracę silnika, później jedynie kontynuowaną dzięki wygenerowanemu ruchowi elementów układu. W końcu, w nowoczesnych motocyklach, elektryka daje energię wielu czujnikom i urządzeniom elektronicznym, dzięki którym praca układów motocykla jest jeszcze wydajniejsza. Z tych wszystkich powodów, bardzo ważnym jest odpowiednia kontrola urządzenia gromadzącego prąd w motocyklu – akumulatora – który jednocześnie jest źródłem energii dla wymienionych urządzeń. Podobnie, warto jest sprawdzać pracę alternatora, czyli urządzenia, które ładuje akumulator podczas jazdy i, dzięki temu, nie zmusza użytkownika motocykla do częstego ładowania układu. Układ elektryczny w motocyklu ma także swój zestaw bezpieczników, które chronią poszczególne urządzenia przed uszkodzeniami wywołanymi przez skoki napięcia.

Układ napędowy - z silnika do koła

Gdy odpowiednio schłodzony silnik wygeneruje ruch i przekaże go do skrzyni biegów, ruch o odpowiednio dobranej prędkości obrotowej trzeba przekazać na tylne koło. Prostym, a jednocześnie skutecznym i zaskakująco trwałym sposobem jest zastosowanie łańcucha napędowego, który wciąż jest obecny w bardzo wielu nowych motocyklach. Oprócz samego łańcucha, na taki układ składa się zębatka połączona ze skrzynią biegów, przednia (albo „zdawcza”, ponieważ „zdaje” ona ruch na łańcuch), a także zębatka tylna, która jest połączona z osią tylnego koła. W razie potrzeby wymiany jednego z elementów, nierzadko wymienia się tu cały układ, ponieważ zużyty element przyśpiesza zużycie pozostałych dwóch członów. Przy łańcuchu obecny jest także napinacz, który pozwala optymalnie napiąć łańcuch, by ten, zbyt napięty, nie pękł, a zbyt luźny- nie spadł. Jak łatwo się domyślić, obie te sytuacje mogą być niezwykle groźne nie tylko dla motocykla, ale i jego użytkowników, a nawet osób obecnych przy motocyklu w momencie zerwania bądź spadku łańcucha. Prócz dokonywania kontroli naciągu łańcucha, układ należy także smarować, okres uzależniając głównie, choć nie zawsze, od przebytego przez motocykl dystansu.

Nieco inaczej układ przeniesienia napędu na koło wygląda w małych skuterach. Tutaj, dla oszczędności miejsca, nie stosuje ani manualnej skrzyni biegów, ani też, wbrew przekonaniom, skrzyni automatycznej. Ich rolę przejmują dwa typy sprzęgła połączone wzmocnionym paskiem na kształt tzw. bezstopniowej skrzyni biegów. Cechą układu jest płynnie zmieniająca się różnica między prędkością obrotową silnika i tylnego koła. Zmiana ta nie jest kontrolowana przez kierowcę skutera, ale automatyczna, zależna wyłącznie od prędkości obrotowej generowanej w silniku. Jednym z tych sprzęgieł jest umieszczony przy silniku wariator, w którym pasek napędowy jest osadzony na dwóch rozsuwających się, stożkowych talerzach. Gdy zwiększy się prędkość obrotowa generowana przez silnik, talerze rozsuwają się, zmniejszając drogę pokonywaną przez pasek napędowy. Działanie to można porównać do zmniejszenia się promienia zębatki, na której osadzony byłby pasek, i zmiany biegu na wyższy. Drugie sprzęgło zamontowane jest przy tylnym kole i pełni rolę typowego sprzęgła i biegu jałowego, w razie potrzeby odcinając ruch paska od ruchu tylnego koła. W przypadku tego napędu, okresowa wymiana dotyczy przede wszystkim paska napędowego.

Hamulce - sztuka zatrzymania

Niezbędnym elementem każdego urządzenia generującego ruch jest układ, który umożliwia szybkie jego zatrzymanie. W przypadku motocykli stosowane są dwa typy hamulców: bębnowe i tarczowe. Starsze konstrukcyjnie układy bębnowe stosowane są w mniej wymagających motocyklach i skuterach, a opierają się na rozpieraniu szczęk, które trą o wewnętrzną część bębna hamulcowego. Skuteczniejsze pod tym względem są układy tarczowe, w których na tarcze hamulcowe naciskają od dwóch stron klocki osadzone w zaciskach. Oprócz samych układów, różne są także sposoby wywoływania wzmiankowanego nacisku – tu, w zależności od potrzeb, stosuje się układy mniej lub bardziej trwałe. Tańszymi, ale bardziej narażonymi na uszkodzenie są cięgna i linki łączące układ hamulcowy z elementem, za pomocą którego kierowca uruchamia hamulce. Obawa o zerwanie linki sprawia, że w motocyklach wymagających mocniejszych hamulców stosowane są przewody hamulcowe z płynem hydraulicznym, których konstrukcja uniemożliwia zerwanie. Aby hamulce pracowały zgodnie z oczekiwaniami, niezbędna jest przede wszystkim okresowa wymiana klocków i szczęk hamulcowych, a także kontrola linek i przewodów hamulcowych, gdyż ich uszkodzenie może poskutkować brakiem reakcji hamulców i tragicznymi konsekwencjami. Rzadziej wymiany wymagają bębny i tarcze oraz elementy nienarażone na tarcie.

Układ wydechowy - między hałasem a muzyką

Aby opisać całość efektów pracy silnika spalinowego, trzeba pamiętać o jeszcze dwóch ważnych jej owocach, którymi są spaliny i hałas. Pierwotnie były one po prostu wyrzucane z silnika motocykla bez żadnych dodatkowych układów, co powodowało jednak zarówno ogromny hałas, jak i wydobywanie się całości spalin do powietrza. Aby zniwelować ten pierwszy efekt, zastosowane zostały tłumiki, które swoją wewnętrzną konstrukcją doprowadzają odgłosy pracy silnika do poziomu akceptowalnego w ruchu miejskim. Za pomocą odpowiedniej końcówki, dźwięk ten można dodatkowo zmodyfikować, adekwatnie do gustu użytkownika. Obecnie, coraz ważniejszą cechą tłumika staje się również filtrowanie spalin w celu niewydostawania się do powietrza najbardziej niebezpiecznych substancji będących efektem pracy silnika. Podstawową kwestią przy układach wydechowych jest odpowiednie jego uszczelnienie oraz utrzymanie jego pozycji przy ramie motocykla.

Zawieszenie - komfort i prowadzenie motocykla

Zawieszenie w motocyklu pełni kilka ważnych funkcji, nie tylko związanych z komfortem jazdy użytkownika. Pochłaniając nierówności na drodze, zawieszenie przeciwdziała drganiom układów motocykla, które w przeciwnym wypadku byłyby narażone na dużo szybsze zużycie i uszkodzenia. Zawieszenie pochłania również siły wywoływane przez sam motocykl, a pojawiające się np. w trakcie hamowania, wówczas przeciwdziałając utracie kontaktu tylnego koła z podłożem. Z tego ostatniego powodu, za ważniejsze uważane jest zawieszenie przodu, częściej zmuszone do gwałtownego działania. Najczęściej spotykanym typem zawieszenia przedniego są dwa zamknięte zespoły hydraulicznych amortyzatorów i sprężyn śrubowych, wymagające przede wszystkim optymalnego uszczelnienia, a często także regulacji, opartej zarówno na wadze kierowcy, jak i motocykla, czy stylu jazdy. Z tyłu zespoły są bardziej niezależne, a do tak zwanej masy nieresorowanej, czyli takiej, która nie podlega działaniu zawieszenia, dochodzi wahacz, na którym osadzone jest koło. W przypadku zawieszenia, niezwykle ważne są łożyska, którymi układy są połączone z osiami kół, ograniczając przez to tarcie i zużycie łączonych elementów. Pod uwagę należy brać także inne elementy, którymi amortyzatory są połączone z kołami i ramą motocykla, a także szczelność amortyzatorów oraz stan sprężyn.

Nadwozie, czyli wygląd, kształt i funkcjonalność

Pojęcie „elementy nadwozia motocykla” kryje w sobie w praktyce najróżniejsze akcesoria motocyklowe o często bardzo różnych funkcjach. Ich wspólną cechą jest wpływ na wygląd jednośladu, a więc kryterium, które w przypadku tych części jest nierzadko jednym z najważniejszych podczas ich wyboru przez właściciela. O wyglądzie motocykla decydują w końcu zarówno, niezbędna w jednośladzie, kierownica, koła, lusterka czy dźwignie, jak i różnego rodzaju szyby, osłony, owiewki czy chlapacze, przydające się w podróżach bagażniki, wpływające na bezpieczeństwo gmole i crash pady, czy też, pełniące w większości funkcję ozdoby, naklejki i emblematy. W przeciwieństwie do innych rodzajów części, elementy nadwozia nie muszą być ściśle związane z konkretnym modelem motocykla. Wiele z nich pasuje do całej gamy różnych modeli, a kolejna grupa ma określony styl i jedynie pod kątem odpowiednich zamocowań jest dostosowana do danego motocykla.

Gmoto, czyli wszystkie części w jednym miejscu

Wszystkie części składające się na konstrukcję motocykla, od 2009 roku można znaleźć w sklepie motocyklowym Gmoto. Listę części zawiera nasz katalog części motocyklowych, gdzie są one podzielone na poszczególne kategorie według układów i funkcji sprawowanych w motocyklu. Ich zakup umożliwia sklep internetowy oraz sklep z częściami motocyklowymi znajdujący się w Łańcucie na ulicy Kościuszki 78. Dostępne są części zarówno do motocykli nowych, jaki nowe, wysokiej jakości części do starych motocykli. Dzięki częściom zakupionym w Gmoto, motocykl długo zachowa swoje pierwotne parametry.

Części do motocykli

ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe