Honda CX 500 to motocykl klasy naked produkowany w japońskich fabrykach od 1982 roku. Model CX 500 na stałe zapisał się na kartach motocyklowej historii Hondy, ponieważ był pierwszym jednośladem z silnikiem V2, jaki kiedykolwiek zjechał z linii produkcyjnej koncernu. Co więcej, jednostki nie zamontowano poprzecznie - jak np. w kultowych motocyklach ze stajni Harleya-Davidsona - ale wzdłużnie, jak miało to miejsce np. we włoskich motocyklach Moto Guzzi.
Honda CX 500 została wyposażona w dwucylindrową jednostkę napędową w układzie widlastym o pojemności skokowej 497 ccm. Chłodzony cieczą czterosuw o 80-stopniowym rozwidleniu cylindrów posiada rozrząd OHV (wałek rozrządu umieszczony jest pomiędzy cylindrami, a 4 zawory na każdym cylindrze są obsługiwane za pomocą popychaczy), gaźnikowy układ zasilania marki Keihin (średnica gardzieli - 35 mm), elektryczny rozrusznik i elektroniczny zapłon CDI. W modelu CX 500 zastosowano popularne w tamtych czasach przeniesienie napędu: mokre sprzęgło wielotarczowe, manualna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach i wał napędowy. Serce Hondy generuje moc maksymalną 50 KM i maksymalny moment obrotowy 46 Nm, co gwarantuje użytkownikom dynamiczne przyspieszenie i prędkość maksymalną ponad 180 km/h. Dzięki niskiej masie pojazdu - na sucho CX 500 waży tylko 208 kilogramów - i nie wysilonej jednostce napędowej uzyskano satysfakcjonujące zużycie paliwa. Średnie spalanie wynosi 4,5 l/100 kilometrów, co przy zbiorniku paliwa o pojemności 19 litrów zapewnia ponad 400 kilometrów zasięgu na jednym tankowaniu.
Mimo, że w Hondzie CX 500 pierwsze skrzypce gra silnik, to w podwoziu również zastosowano ciekawe rozwiązania. W skład zawieszenia wchodzą: widelec teleskopowy marki Showa (średnica goleni - 37 mm) i centralna kolumna Pro-Link z amortyzatorem olejowym i systemem antynurkującym TRAC. O bezpieczeństwo podróżujących dbają dwie wentylowane, pływające tarcze hamulcowe o średnicy 275 mm i dwutłoczkowe zaciski hamulcowe (z przodu) oraz pojedyncza tarcza hamulcowa (niewentylowana) o średnicy 275 mm i zacisk dwutłoczkowy (z tyłu).