Jawa Pancerka P20 50
Jawa 50 typ 20 (zwana potocznie “Pancerką” lub “Kaczką”) to kultowy motorower produkowany w latach 80 przez czechosłowackie zakłady z małego miasteczka Týnec nad Sázavou. Opisywany model z wyglądu bardziej przypomina skuter, niż klasyczny motorower, za sprawą solidnej karoserii z tłoczonej blachy - to właśnie dzięki niej zyskał przydomek “Pancerka”.
Jawa 50 typ 20 została wyposażona w jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności skokowej 49 ccm, więc można ją prowadzić na podstawie prawa jazdy kategorii AM (dawna Karta Motorowerowa) lub dowodu osobistego (dotyczy osób pełnoletnich). Chłodzony powietrzem silnik dwusuwowy posiada rozrusznik mechaniczny (kopniak) i gaźnikowy układ zasilania. Niewielki singiel generuje moc maksymalną 2 KM przy 4500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 3,5 Nm przy 6250 obr./min. Warto zaznaczyć, że na polski rynek trafiały wersje ze zdławionymi silnikami - bazowa jednostka Jawy 50 typ 20 generuje moc 3,5 KM przy 6500 obr./min i moment obrotowy 4 Nm przy 6250 obr./min. Moc i moment obrotowy trafiają na tylne koło za pomocą manualnej skrzyni biegów o trzech przełożeniach, mokrego sprzęgła wielotarczowego i klasycznego łańcucha napędowego. Na pokładzie Jawy 50 typ 20 “Pancerka” znajdziemy zbiornik paliwa o pojemności 5,5 litra. Przy średnim spalaniu na poziomie 3 l/100 kilometrów zapewni on zasięg niecałych 200 kilometrów.
Szkieletem “Pancerki” jest rama grzbietowa i dwustronny wahacz wleczony - oba elementy wykonano ze stali. Mimo to motorower jest bardzo lekki, na sucho waży tylko 65 kilogramów (bez paliwa i płynów eksploatacyjnych). Wygodę podróżowania zapewnia konwencjonalny widelec teleskopowy i dwa amortyzator hydrauliczne. Nad bezpieczeństwem użytkowników czuwają dwa mechaniczne hamulce bębnowe. Jawa 50 typ 20 “Pancerka/Kaczka” porusza się na 16 calowych felgach szprychowych, które obuto w opony szosowe.