Romet Z 150 to wszechstronny
motocykl stworzony do poruszania się po zatłoczonym mieście,
którego produkcja odbywała się w Polsce w niewielkiej wsi
Podgrodzie. Został wyposażony w prosty, jednocylindrowy silnik o
bezpośrednim układzie chłodzenia powietrzem. Z pojemności 149 cm³
udało się uzyskać moc maksymalną 10,7 KM i maksymalny moment
obrotowy ponad 9 Nm, które dzięki sześciostopniowej skrzyni biegów
o dość "długich" przełożeniach pozwalają na spokojne
przyspieszenia i jazdę z prędkością maksymalną 105 km/h.
Niewysilona jednostka czterosuwowa dobrze radzi sobie z niewielką
masą własną, która wraz z 14 litrami paliwa wynosi jedynie 115
kilogramów. Niewielkie spalanie, które nie odbiega od apetytu
powszechnych"125-tek", wynoszące nieco ponad 3 l/100
kilometrów generuje zasięg ponad 400 kilometrów na jednym
tankowaniu.
W podwoziu Z 150 nie znajdziemy żadnych innowacji, aczkolwiek
sprawdzone rozwiązania pasują tu jak ulał. Klasyczny widelec
teleskopowy i podwójny amortyzator olejowy zapewniają zadowalający
komfort jazdy i pozwalają na solidne objuczenie maszyny.
Tarczowo-bębnowy układ hamulcowy gwarantuje przepisową drogę
hamowania, jednakże w zestawieniu z fabrycznymi oponami o bardzo
słabej jakości użytkownicy powinni zachować czujność podczas
jazdy po drogach o złej nawierzchni w słabych warunkach pogodowych
lub niezwłocznie wymienić je na lepszy produkt. Dobre właściwości
jezdne to zasługa głównie dużych kół w rozmiarze 18 i 16 cali.
Mimo dopracowanej konstrukcji Romet Z 150 nigdy nie odniósł w
naszym kraju dużego sukcesu. Pojemność skokowa silnika nie
wpasowała się atrakcyjnie w żadną kategorię prawa jazdy, przez
co często była pomijana przez większość motocyklistów z prawem
jazdy A2. Jedyny skok sprzedaży odnotowano w 2010 roku po
przeprowadzeniu poważnego facelifting'u, który nadał Z 150
bardziej sportowego wyglądu, jednakże i to nie wystarczyło, aby
zawładnąć sercami młodych jeźdźców.