Suzuki XF 650 Freewind to motocykl klasy Adventure (turystyczne enduro) produkowany przez japoński koncern w latach 1997-2001. Model XF 650 Freewind został zaprojektowany z myślą o konkurowaniu z BMW F 650, które od 1993 roku cieszyło się ogromną popularnością wśród motocyklowych podróżników, oraz Aprilią Pegaso 650, które pojawiło się na rynku nieco wcześniej niż Suzuki i podobnie jak w przypadku BMW, ilość jego nabywców rosła w zawrotnym tempie.
Suzuki XF 650 Freewind zostało wyposażone w jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności skokowej 644 ccm. Chłodzony powietrzem i olejem silnik czterosuwowy otrzymał rozrząd SOHC (cztery zawory na cylinder sterowane przez jeden wałek rozrządu), gaźnikowy układ zasilania renomowanej marki Mikuni (średnica gardzieli - 32 mm), elektroniczny zapłon CDI i rozrusznik elektryczny. Serce XF 650 Freewind generuje moc maksymalną 48 KM (świetna wiadomość dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2, którzy obecnie poszukują budżetowego motocykla do pierwszych podróży) i maksymalny moment obrotowy 52 Nm, które trafiają na tylne koło za pomocą klasycznego łańcucha napędowego, mokrego sprzęgła wielotarczowego i manualnej skrzyni biegów o pięciu przełożeniach. Oferowane osiągi gwarantują odpowiedni zapas mocy na trasie, dynamiczne przyspieszenie od samego startu i pozwalają osiągnąć prędkość maksymalną 170 km/h. Niska masa motocykla (na sucho Suzuki waży tylko 162 kilogramy) pozytywnie wpływa zarówno na osiągi, jak i zużycie paliwa. Średnie spalanie na poziomie 5,5 l/100 kilometrów sprawia, że na zbiorniku paliwa o pojemności 18,5 litra użytkownicy będą mogli pokonać ponad 330 kilometrów na jednym tankowaniu.
Na dalekich dystansach komfort i bezpieczeństwo jazdy to podstawa, dlatego Suzuki XF 650 Freewind posiada miękko zestrojone zawieszenie i wydajny układ hamulcowy. Z przodu znajdziemy klasyczny widelec teleskopowy i wentylowaną tarczę hamulcową o średnicy 300 mm z dwutłoczkowym zaciskiem hamulcowym, zaś z tyłu - centralną kolumnę z amortyzatorem olejowym wyposażonym w regulację napięcia wstępnego sprężyny i tłumienia oraz wentylowaną tarczę hamulcową o średnicy 240 mm i zacisk dwutłoczkowy.