Yamaha XJ 600 to motocykl sportowo-turystyczny produkowany przez japoński koncern Yamaha Motor Company w latach 1984-1991. Niska masa, dopracowany silnik gwarantujący odpowiedni zapas mocy, wygodna pozycja za kierownicą i owiewka zapewniająca satysfakcjonującą ochronę przed wiatrem - te cechy miały istotny wkład w sukces tego modelu. Następcą XJ 600 jest kultowa Yamaha XJ 600 Diversion.
Yamaha XJ 600 jako pierwszy motocykl w historii koncernu została wyposażona w czterocylindrową jednostkę napędową w układzie rzędowym o pojemności 598 ccm. Chłodzony powietrzem silnik czterosuwowy otrzymał gaźnikowy układ zasilania renomowanej marki Mikuni, rozrząd DOHC (cztery zawory na cylinder sterowane za pomocą dwóch wałków rozrządu), zapłon tranzystorowy i elektryczny rozrusznik. Serce XJ 600 generuje moc maksymalną 72 KM i maksymalny moment obrotowy 80 Nm są przenoszone na tylne koło za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach, mokrego sprzęgła wielotarczowego i klasycznego łańcucha napędowego. Takie osiągi w motocyklu o masie własnej 193 kilogramów (na sucho, bez płynów eksploatacyjnych i paliwa) stały się gwarancją dynamicznych przyspieszeń i prędkości maksymalnej ponad 195 km/h. Waga miała również istotny wpływ na zużycie paliwa. Średnie spalanie na poziomie 5 l/100 kilometrów sprawia, że na zbiorniku paliwa o pojemności 20 litrów nabywcy pokonają 400 kilometrów na jednym tankowaniu.
Szkieletem Yamahy XJ 600 jest stalowa rama kołyskowa (podwójna) i dwustronny wahacz wleczony z lekkich stopów aluminium, które stały się bazą dla wydajnego układu hamulcowego i optymalnie zestrojonego zawieszenia. Przy przednim kole znajdziemy dwie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm i dwutłoczkowe zaciski hamulcowe, zaś przy tylnym - wentylowaną tarczę o średnicy 245 mm i zacisk jednotłoczkowy. Komfort na drodze zapewnia klasyczny widelec teleskopowy (średnica lag - 38 mm) i centralna kolumna z amortyzatorem olejowym wyposażonym w regulację napięcia wstępnego sprężyny w systemie Monocross - model XJ 600 był jednym z pierwszych motocykli z tym rodzajem tylnego zawieszenia.
XJ 600 1984
Produkowana w latach 1984-1991 sportowo-turystyczna Yamaha XJ600 H dostarcza użytkownikom sporo wrażeń. Przez cały okres motocykl był wypuszczany w różnych odsłonach, które spełniały odmienne wymogi prawne. Opisywana XJ600 H 51J nie posiadała ograniczeń, producenci bazowali na niej przy tworzeniu innych wersji.
Jednostka napędowa generowała moc 73 KM, odznaczała się prostą konstrukcją i małą awaryjnością. Dzięki pół-owiewce kierowca jest dobrze chroniony przed wiatrem i innymi niekorzystnymi warunkami. Na dużą popularność jednośladu złożyła się także niska cena zakupu i eksploatacji, skuteczny układ hamulcowy, łatwość prowadzenia oraz udane zawieszenie. Drobniejsi kierowcy oraz kobiety docenią także nisko poprowadzoną kanapę oraz smukłą sylwetkę. Uznanie motocyklistów budzi również dobrej jakości seryjne ogumienie Michelin Macadam, a ci bardziej wybredni będą mogli je zamienić na lepsze Bridgestone Battlax.