W 2003 roku na francuskim torze Paul Ricard Yamaha zaprezentowała model XT 660, następcę wysłużonego XT600. Od 2004 roku japoński producent oferował swoje dzieło w dwóch wersjach- R oraz X. Motocykle opierały się na tej samej konstrukcji, jednak końcowy efekt sprawdzał się na dwóch różnych płaszczyznach.
Opisywany model R jest uniwersalnym jednośladem użytkowym, któremu niestraszny zarówno miejski zgiełk, jak i dalekie podróże po bezdrożach. Od bliźniaczego modelu X różni się kilkoma elementami podwozia oraz ogumieniem. Stylistyka pojazdu inspirowana była pojazdami biorącymi udział w rajdzie Paryż-Dakar, a prosta konstrukcja jednocylindrowego silnika zdobyła duże uznanie. Chłodzona cieczą jednostka z pojedynczym wałkiem rozrządu generuje moc 48 KM i maksymalny moment obrotowy 60 Nm. Dzięki tym wartościom motocykl osiąga „setkę” w 5,4 sekundy i maksymalną prędkość 160 km/h. Dzięki pięciu przełożeniom skrzyni biegów, zapłonowi TCI, elektronicznemu wtryskowi paliwa oraz wałkowi wyrównoważającemu jednoślad jest bardzo przyjemny i bezproblemowy w użytkowaniu. Wraz z tą niewielką mocą producent daje użytkownikowi skuteczny układ hamulcowy, przednie zawieszenie z oferty Paioil, układ wydechowy ze stali nierdzewnej oraz tylne zawieszenie typu Monocross. XT 660 R to idealny wybór dla osób szukających wielozadaniowego motocykla, który nie przerazi kosztami zakupu oraz eksploatacji.
zobacz części »Druga generacja Yamahy XT 660 R była produkowana w latach 2007-2012. W stosunku do poprzedniej wersji, motocykl przeszedł głównie zmiany stylistyczne, które spowodowały bardziej dorosły i masywniejszy wygląd.
Nowy układ wydechowy otrzymał stonowane tłumiki, przednia lampa nabrała bardziej obłych kształtów, a ogumienie, poprzez większy profil, uzyskało mięsisty wygląd. Jednak to co najważniejsze w tym modelu pozostało bez zmian. Nadal jest to motocykl wielozadaniowy, z dużym skokiem zawieszeń i elastycznym silnikiem. Jednocylindrowa jednostka napędowa chłodzona cieczą generuje moc 48 KM i maksymalny moment obrotowy 60 Nm, gwarantując wystarczające osiągi. Ponadto producent oferuje wyposażenie i rozwiązania najwyższego sortu- przednie zawieszenie Paioil, pływające tarcze hamulcowe, elektroniczny wtrysk paliwa, kute tłoki oraz regulowane tylne zawieszenie Monocross współgrające z aluminiowym wahaczem. Dzięki przyzwoitemu spalaniu, niskiej masie i wygodnej pozycji oraz kanapie, Yamaha to idealny motocykl do dalekiej turystyki.
zobacz części »Druga generacja Yamahy XT 660 X była produkowana w latach 2007-2012. Na pierwszy rzut oka nowa odsłona prezentuje się dużo korzystniej, jej wygląd podkreśla dynamizm jednostki, uwagę zwracają również ostre zakończenia i kanciaste kształty.
Producenci postanowili także zmniejszyć masę motocykla. W tym celu zmniejszono ilość ruchomych elementów w głowicy oraz odciążono wał korbowy oraz cylinder. Jednak założenia jednostki napędowej nie zmieniły się. Nadal był to niezawodny singiel chłodzony cieczą z pojedynczym wałkiem rozrządu. Niewysilony czterosuw generował moc 48 KM oraz maksymalny moment obrotowy 60 Nm. Dla zredukowania wibracji „jednocylindrowca”, został on wyposażony w wałek wyrównoważający. O bezpieczeństwo podczas jazdy dba układ hamulcowy z zaciskami Brembo oraz dobrej jakości opony Pirelli. Do tego motocykl oferuje tylne zawieszenie w systemie Monocross oraz przednie teleskopy Paioil.
zobacz części »W 2007 roku w Maroku Yamaha zaprezentowała Yamahę XT 660 Z. Przydomek Tenere nie jest przypadkowy, nawiązuje do regiony pustynnego na Saharze w Afryce Północnej o tej samej nazwie.
Już sama nazwa mówi nam, do czego został stworzony ten motocykl. Jako prawdziwy „turystyk” ma koła 21 i 17 cali, uniwersalne opony i wysoką owiewkę, zapewniającą odpowiednią ochronę przed niekorzystnymi warunkami. Pokonywanie długich dystansów ułatwi także wałek wyrównoważający, ograniczający wibracje emitowane przez singla o niemałej pojemności oraz pięciobiegową skrzynię. Jednostka napędowa jest typowa dla serii XT 660. Chłodzony cieczą czterosuw generuje moc 48 KM i maksymalny moment 60 Nm. Współgra on z zapłonem TCI i elektronicznym wtryskiem paliwa. Mimo 209 kilogramów masy motocykl osiąga prędkość 100 km/h w niecałe 6 sekund, gdy prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Nowością wśród serii 660 jest podwójna tarcza hamulcowa na przedniej osi, z dobrze już znanymi zaciskami Brembo. Kolejną, dużą zaletą Tenere jest ogromny zasięg na jednym zbiorniku paliwa. Mieszczący 23 litry bak, przy oszczędnej jeździe, pozwala na przejechanie ponad 500 kilometrów. Yamaha XT 660 Z jest przez niektórych uznawana za najlepszy motocykl turystyczny średniej klasy wagowej, na co poparciem jest niezliczona ilość udanych dalekich podróży.
zobacz części »W 2011 roku zadebiutowała Yamaha XT 660 Z Tenere z systemem ABS. Przydomek nie jest przypadkowy, nawiązuje do pustynnego regionu w Afryce, jednocześnie mówiąc o przeznaczeniu motocykla.
Jednostka napędowa to singiel chłodzony cieczą o mocy 48 KM, będący klasycznym rozwiązaniem serii XT 660. Główną różnicą byłp pojawienie się układu hamulcowego z systemem ABS, który poprawił bezpieczeństwo jazdy, lecz także zmniejszył skok zawieszeń oraz zwiększył masę pojazdu. Reszta, jak pięciobiegowa skrzynia, elektroniczny wtrysk paliwa czy zapłon TCI, pozostała bez zmian. Ostała się również jedna z największych zalet jednośladu, czyli 23 litrowy zbiornik paliwa, który w połączeniu z oszczędnym czterosuwem pozwala na przejechanie ponad 500 kilometrów na jednym baku. XT 660 Z Tenere z systemem ABS, kosztem zdolności terenowych, zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
zobacz części »