Stalowy i papierowy filtr powietrza standardem w motocyklach
Filtr powietrza papierowy i stalowy to podstawowe typy filtrów powietrza wykorzystywanych w motocyklach. Filtry powietrza papierowe i stalowe należą do najprostszych i najtańszych konstrukcji stosowanych w układach dolotowych silników spalinowych. Papierowe i stalowe filtry powietrza spełniają swoje zadanie przy typowym wykorzystywaniu jednośladu i utrzymywaniu filtrów w dobrym stanie, przede wszystkim w warunkach miejskich i przy nieagresywnej jeździe motocyklem.
Filtr powietrza stalowy lub papierowy wystarczy w typowym jednośladzie
Sprawna praca jednostki napędowej motocykla wymaga, między innymi, dostarczenia do niej pozbawionego rozmaitych cząstek brudu powietrza w odpowiedniej ilości. W tej kwestii, kluczową rolę gra filtr powietrza. Z jednej strony, musi on skutecznie oczyszczać powietrze wprowadzane do układu dolotowego z rozmaitych zabrudzeń. Z drugiej, musi on pozwalać na sprawny przepływ powietrza do silnika, by utrzymać optymalny skład mieszanki. W przypadku typowej, nieagresywnej jazdy, do tego zadania wystarczy prosty i względnie tani filtr powietrza papierowy, stalowy lub o podobnych materiałach, z których wykonany jest wkład filtra powietrza.
Filtr powietrza papierowy prosty, tani i zaskakująco wytrzymały
Filtry powietrza papierowe należą do filtrów suchych, czyli takich, które nie potrzebują zastosowania dodatkowych płynów. Wkład filtra powietrza wykorzystujący materiał papierowy lub bawełniany sprawia, że papierowy filtr powietrza ma stosunkowo niską przepustowość i zdolność do pochłaniania zabrudzeń. Jego właściwości wystarczają jednak do typowej jazdy jednośladem. Papierowy filtr powietrza dość skutecznie zatrzymuje podstawowe zanieczyszczenia krążące w powietrzu, przepuszcza wystarczająco dużą ilość powietrza do silnika, a mimo materiału stosowanego przez wkład filtra powietrza, jest też w miarę odporny na uszkodzenia. Duże znaczenie ma tu jednak ułożenie i kształt wkładu filtra powietrza, a także jego poprawny montaż.
Filtr powietrza stalowy stosowany w starszych jednośladach
W starszych motocyklach, popularny był też tak zwany filtr powietrza stalowy. Jest to filtr złożony z kilku nałożonych na siebie, metalowych siatek. Elementem wychwytującym brud z powietrza przepływającego przez filtr nie były jednak same siatki, ale płyn do filtrów rozprowadzany po układzie. W przeciwieństwie do filtrów papierowych, filtr powietrza stalowy wymaga przez to specjalnego oleju, który zatrzymuje cząstki brudu na poziomie metalowej siatki filtra. Bez niego, filtry powietrza stalowe nie spełnią swojej funkcji, a jego względnie duża wytrzymałość nie będzie miała tu żadnego znaczenia.
Stalowe i papierowe filtry powietrza do spokojnej jazdy
Główną zaletą obu typów filtrów jest prosta konstrukcja i niska cena. Odpowiednie dla typowej, spokojnej jazdy jednośladem, filtry powietrza papierowe i stalowe nie sprawdzą się w trudnych warunkach i przy agresywnym wykorzystywaniu silnika. Tylko jednym z powodów jest tu zdolność filtracyjna danego filtra. Kolejnymi są niska odporność na dużą ilość brudu i wysokie temperatury układu. Te bardzo szybko doprowadzą do utraty właściwości filtracyjnych przez filtry papierowe i stalowe.
Filtry stalowe i papierowe wymagają kontroli i szybkiej reakcji na uszkodzenia
Nawet przy typowej jeździe, filtr powietrza papierowy i stalowy warto regularnie sprawdzać pod kątem zabrudzeń i uszkodzeń. Obok uszkodzeń wkładu, warto zwrócić uwagę także na jego mocowanie. Uszkodzenie grozi tu tym samym, to niepoprawny montaż, uszkodzenie lub zły dobór filtra, a więc dostaniem się zabrudzonego powietrza do silnika uszkodzenia gaźnika, zaworów czy