Hamulce motocyklowe
Yamaha DT 125
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
147,72 zł
164,13 zł
Najniższa cena: 164,13 zł
Klocki hamulcowe EBC FA 209/2 HH (2 szt.) - FA209/2HH
107,68 zł
119,64 zł
Najniższa cena: 119,64 zł
Klocki hamulcowe EBC FA 209/2 V (2 szt.) - FA209/2V
70,21 zł
73,90 zł
Najniższa cena: 73,90 zł
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej przód Tourmax MSB-204 - MSB-204
76,48 zł
80,50 zł
Najniższa cena: 80,50 zł
Trzpień zacisku do mocowania klocków Tourmax PPS-901 - PPS-901
31,49 zł
Automat stopu przód JMP
108,78 zł
114,50 zł
Najniższa cena: 114,50 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 671 (2 szt.) - MCB671
89,78 zł
94,50 zł
Najniższa cena: 94,50 zł
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej tył Tourmax MSR-213 - MSR-213
67,36 zł
70,90 zł
Najniższa cena: 70,90 zł
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej przód Tourmax MSB-205 - MSB-205
135,74 zł
142,88 zł
Najniższa cena: 142,88 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 671 SV (2 szt.) - MCB671SV
16,52 zł
Śruba tarczy hamulcowej M6x16 OEM
107,07 zł
112,70 zł
Najniższa cena: 112,70 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 539 SI (2 szt.) - MCB539SI
12,71 zł
Śruba tarczy hamulcowej M6x16
31,49 zł
Automat stopu przód JMP
359,00 zł
HEL komplet typ P (2szt.) przewodów hamulcowych w oplocie stalowym przód/tył Yamaha DT 125
31,26 zł
32,90 zł
Najniższa cena: 32,90 zł
Śruba do przewodów hamulcowych TRW Lucas MCH901CM 10X1,25 kolor stalowy chrom - MCH901C
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Yamaha DT 125
- Yamaha DT 125 E 1976
- Yamaha DT 125 R H 1997
- Yamaha DT 125 R N 1997
- Yamaha DT 125 R H 1998
- Yamaha DT 125 R 1987
- Yamaha DT 125 R 1988
- Yamaha DT 125 R 1989
- Yamaha DT 125 R 1990
- Yamaha DT 125 LC 1983
- Yamaha DT 125 LC 1984
- Yamaha DT 125 R 1993
- Yamaha DT 125 R 1995
- Yamaha DT 125 RE MX Everts 2006
- Yamaha DT 125 RH 2001
- Yamaha DT 125 RH 2003
- Yamaha DT 125 RN 80 Km/h 2001
- Yamaha DT 125 RN 80 Km/h 2003
- Yamaha DT 125 1974
- Yamaha DT 125 1975
- Yamaha DT 125 E 1977
- Yamaha DT 125 E 1978
- Yamaha DT 125 E 1979
- Yamaha DT 125 LC 1982
- Yamaha DT 125 R 1991
- Yamaha DT 125 R 1992
- Yamaha DT 125 R 1994
- Yamaha DT 125 R 1996
- Yamaha DT 125 RE 2004
- Yamaha DT 125 RE 2005
- Yamaha DT 125 RE 2006
- Yamaha DT 125 RE MX Everts 2005
- Yamaha DT 125 RH 1999
- Yamaha DT 125 RH 2000
- Yamaha DT 125 RH 2002
- Yamaha DT 125 RN 80 km/h 1998
- Yamaha DT 125 RN 80 km/h 1999
- Yamaha DT 125 RN 80 km/h 2000
- Yamaha DT 125 RN 80 km/h 2002
- Yamaha DT 125 X 2005
- Yamaha DT 125 X 2006
- Yamaha DT 125 1976
- Yamaha DT 125 F 1976
- Yamaha DT 125 1977
- Yamaha DT 125 F 1977
- Yamaha DT 125 MX 1977
- Yamaha DT 125 MX 1978
- Yamaha DT 125 MX 1979
- Yamaha DT 125 MX 1980
- Yamaha DT 125 MX 1981
- Yamaha DT 125 MX 1982
- Yamaha DT 125 1982
- Yamaha DT 125 MX 1983
- Yamaha DT 125 1983
- Yamaha DT 125 1984
- Yamaha DT 125 MX 1984
- Yamaha DT 125 1985
- Yamaha DT 125 LC 1985
- Yamaha DT 125 MX 1985
- Yamaha DT 125 LC 1986
- Yamaha DT 125 MX 1986
- Yamaha DT 125 LC 1987
- Yamaha DT 125 MX 1987
- Yamaha DT 125 MX 1988
- Yamaha DT 125 E 1989
- Yamaha DT 125 MX 1989
- Yamaha DT 125 E 1990
- Yamaha DT 125 E 1991
- Yamaha DT 125 E 1992
- Yamaha DT 125 E 1993
- Yamaha DT 125 E 1994
- Yamaha DT 125 E 1995
- Yamaha DT 125 E 1996
- Yamaha DT 125 R 1997
- Yamaha DT 125 RE 1997
- Yamaha DT 125 R 1998
- Yamaha DT 125 RE 1998
- Yamaha DT 125 R 2000
- Yamaha DT 125 R 2001
- Yamaha DT 125 R 2002
- Yamaha DT 125 E 1974
- Yamaha DT 125 F 1974
- Yamaha DT 125 E 1975
- Yamaha DT 125 F 1975
- Yamaha DT 125 1978
- Yamaha DT 125 1979
- Yamaha DT 125 1981
- Yamaha DT 125 1980
- Yamaha DT 125 LC 1988
- Yamaha DT 125 LC 1991
- Yamaha DT 125 LC 1989
- Yamaha DT 125 LC 1990
- Yamaha DT 125 MX 1990
- Yamaha DT 125 MX 1991
- Yamaha DT 125 MX 1992
- Yamaha DT 125 MX 1993
- Yamaha DT 125 R 2004
- Yamaha DT 125 R 2005
- Yamaha DT 125 RE 1989
- Yamaha DT 125 RE 1990
- Yamaha DT 125 RE 1991
- Yamaha DT 125 RE 1992
- Yamaha DT 125 RE 1993
- Yamaha DT 125 RE 1994
- Yamaha DT 125 RE 1995
- Yamaha DT 125 RE 1996
- Yamaha DT 125 RE 1999
- Yamaha DT 125 RE 2000
- Yamaha DT 125 RE 2001
- Yamaha DT 125 RE 2002
- Yamaha DT 125 RE
Inne modele
- Yamaha DT 400
- Yamaha DT 50
- Yamaha DT 175
- Yamaha DT 80
- Yamaha DT 200
- Yamaha DT 100
- Yamaha DT 250
- Yamaha DT 360
- Yamaha DT-3 250
- Yamaha DT-2 250
- Yamaha DT-1 250
- Yamaha MT-250
- Yamaha FJR 1300
- Yamaha YFM 660
- Yamaha YFM 700
- Yamaha YFM 550
- Yamaha YFM 90
- Yamaha YFM 400
- Yamaha YFM 225
- Yamaha YFM 300
- Yamaha YFM 200
- Yamaha YFM 100
- Yamaha YFM 80
- Yamaha YXR 700
- Yamaha YXR 660
- Yamaha YXP 1000
- Yamaha YXP 700
- Yamaha YXM 700
- Yamaha YXE 700
- Yamaha YXE 850
- Yamaha YXC 700
- Yamaha EC-03
- Yamaha SX Venom 400
- Yamaha Venture 480
- Yamaha Sno Scoot 200
- Yamaha YA 25
- Yamaha XZ 550
- Yamaha XS 650
- Yamaha VK 540
- Yamaha V 75
- Yamaha RS 100
- Yamaha GPX 338
- Yamaha SW 433
- Yamaha V 50
- Yamaha SW 396
- Yamaha SG 25
- Yamaha SDR 200
- Yamaha RX 50
- Yamaha PW 0