Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
134,40 zł
Koło magnesowe Yamaha TZR 50 - 135189
106,14 zł
Koło magnesowe statora 4 cewki - 228916
306,67 zł
Magneto iskrownik 6V 17W Puch Maxi Sachs Hercules Zündapp 101 Octane - IP44402
Przeglądaj według producenta
Koła magnesowe - zamachowe do Najpopularniejszych motocykli
Artykuły z bloga
Koło magnesowe podstawą iskrownika motocyklowego
Koło magnesowe to jeden z głównych elementów typowego iskrownika motocyklowego. Zwykle połączone z kołem zamachowym silnika koła magnesowe stanowią ruchomą część iskrownika i doprowadzają do wytwarzania się prądu niezbędnego w świecy. Koło magnesowe wymaga przy tym odpowiednich magnesów, których żywotność zależy między innymi od zużycia mechanicznego.
Ruchome koło magnesowe pozwala generować prąd dzięki zjawisku indukcji
W motocyklach można spotkać kilka rozwiązań generujących prąd wysokiego napięcia w świecy zapłonowej. Jednym z nich jest iskrownik. Znany z jednośladów historycznych, obecnie iskrownik jest stosowany tam, gdzie niezbędna jest niska masa pojazdu i przez to niestosowany jest ciężki akumulator. W takim motocyklu, układ elektryczny jest zasilany prądem wytwarzanym dzięki załamaniu pola magnetycznego i zjawisku indukcji. Niezbędnym elementem takiego układu jest ruchome koło magnesowe, popularnie znane jako magneto. Często koło magnetyczne i koło zamachowe stanowią jeden połączony element. Dzięki temu koła magnesowe poruszają się razem z wałem korbowym silnika.
Koło magnesowe iskrownika źródłem prądu dla świecy i innych urządzeń
Poruszające się koło zamachowe, a przez to także koło magnesowe jest wyposażone w szereg magnesów stałych generujących pole magnetyczne wokół uzwojeń. Wskutek ruchu magnesów, zmiany pola magnetycznego i zjawiska indukcji, w uzwojeniu generowany jest prąd elektryczny o niskim napięciu. Zależnie od potrzeb, prąd jest następnie wykorzystywany do zasilania urządzeń elektrycznych lub, wskutek gwałtownego załamania przepływu prądu, wykorzystywany do wytworzenia prądu wysokiego napięcia dla świecy.
Z czasem, koła magnesowe tracą swoje właściwości
Koła zamachowe magnesowe mogą mieć magnesy montowane stale lub przykręcane. W takim przypadku, magnesy można wymienić osobno. Jest to niezbędne, gdyż magnesy z czasem tracą swoje właściwości. Wpływ na to ma kilka czynników. Jednym z nich jest wysoka temperatura i osiągnięcie poziomu, w którym nawet nowe koło magnesowe zostanie rozmagnesowane. Duże znaczenie ma jednak także zużycie mechaniczne, szczególnie uderzenia. Efektem zużycia magnesów jest problem z zapłonem silnika oraz niedostateczna praca urządzeń zasilanych przez iskrownik.
Koło zamachowe magnesowe wymaga też odpowiedniego montażu
Takie efekty będą też skutkiem nieprawidłowej pozycji magnesów w kole lub samego koła magnesowego. Nieodpowiednie pole magnesowe nie pozwoli wytworzyć prądu o odpowiednich parametrach. Częstym objawem jest tu hałas i stuki w kole magnesowym. Przyczyną może tu być koło magnesowe, ale też związane z nim koło zamachowe, które nie pozwala odpowiednio osadzić koła magnesowego. Częścią koła magnesowego jest też krzywka osadzona na osi koła. Obracająca się razem z kołem krzywka wymusza ruch przerywacza, a w efekcie doprowadza do wytworzenia się prądu wysokiego napięcia w uzwojeniu wtórnym. Uszkodzenie lub nieprawidłowy kształt krzywki poskutkują brakiem napięcia na świecy, a przez to brakiem zapłonu mieszanki w silniku.
Koła zamachowe magnesowe do wielu modeli motocykli w Gmoto.pl
U nas znajdziesz koła magnesowe cenionych producentów, od Romet-Arkus do Stage6. Oferujemy osobne koło magnetyczne i koła zamachowe magnesowe do wielu modeli skuterów i motocykli, a także związane z nim elementy, w tym krzywki zapłonowe. Cechy i parametry elementu znajdziesz klikając na produkt.