Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
132,00 zł
Koło przesuwne 19 zębów - 59530
76,00 zł
Koło przesuwne 17 zębów - 59529
143,21 zł
Zębatka 30z 4b długie Simson
120,19 zł
Zębatka 26z 4b długie Simson
Przeglądaj według producenta
Koła zębate skrzyni biegów motocyklowych do Najpopularniejszych motocykli
Koło zębate skrzyni biegów podstawą przeniesienia napędu z silnika
Koło zębate skrzyni biegów podstawą przeniesienia napędu z silnika
Koła zębate skrzyni biegów to elementy, które modyfikują prędkość obrotową wałów przenoszących moc silnika motocykla w zależności od prędkości obrotowej koła napędowego. Koła zębate skrzyni biegów pozwalają przenieść maksymalną moc silnika na koło napędowe w szerokim zakresie obrotów koła napędowego mimo tej samej prędkości obrotowej silnika. Uszkodzone koło zębate skrzyni biegów grozi problemami z napędem motocykla, a w skrajnych przypadkach uszkodzeniem silnika.
Koła zębate skrzyni biegów w praktyce w trzech odmianach
W typowej motocyklowej skrzyni biegów, koła zębate są teoretycznie przypisane parami dla każdego biegu. Ich różne rozmiary wynikają ze zmiany prędkości obrotowej, jaką ma przynieść dany bieg. W praktyce, koła zębate w skrzyni biegów można podzielić na trzy grupy.
Najprostsze koła zębate do skrzyni biegów związane z napędem
Pierwszą z nich są te związane wyłącznie z przeniesieniem napędu. Zwykle niewielkie, takie koło zębate skrzyni biegów jest narażone głównie na siły i drgania wynikające z przeniesienia napędu między wałkami skrzyni.
Większe koła zębate w skrzyni biegów podstawą załączenia biegu
Drugą grupą są większe koła zębate do skrzyni biegów związane z załączaniem danego biegu. Załączenie biegu następuje w wyniku przesunięcia po osi wału zębatki przesuwnej, której boczne zęby, tak zwane kły, zostają wciśnięte w odpowiednie otwory w kole zębatym. Wskutek tej funkcji, koło zębate skrzyni biegów jest narażone nie tylko na uszkodzenia zębów, ale i całej zębatki wynikającego z załączania biegów.
Przesuwne koło zębate skrzyni biegów załącza dany bieg
Ostatnią grupą są koła zębate w skrzyni biegów odpowiadające za załączanie biegów. Określane jako koło przesuwne, takie koło zębate skrzyni biegów może być związane z jednym lub dwoma biegami, załączanymi skutek przesuwania zębatki po wale skrzyni w dwóch kierunkach. Przesuwne koła zębate w skrzyni biegów są najbardziej narażone na zużycie i uszkodzenie, właśnie przez złożoną ich funkcję w układzie.
Uszkodzone koła zębate w skrzyni biegów groźne dla całego napędu
Uszkodzone koło zębate skrzyni biegów objawia się głośną i twardą pracą skrzyni. Częstym objawem jest też problem z załączeniem biegu przypisanego danej zębatce. Najczęściej jest to skutek wykruszenia zębów, tak zwanego pittingu, albo też błędu w montażu lub doborze zębatki, a w konsekwencji luzu w skrzyni i gwałtownych ruch zębatek przy załączaniu biegów. Brak reakcji grozi wytrącaniem biegu podczas jazdy lub przeciwnie, ograniczeniem ruchu zębatek, szczególnie przesuwnych. Skutkiem w tym przypadku może być nawet uszkodzenie elementów silnika, dlatego stan skrzyni warto okresowo sprawdzać, a zużyte lub uszkodzone koła zębate jak najszybciej wymieniać.
Koła zębate skrzyni biegów do wielu motocykli w Gmoto.pl
U nas znajdziesz koła zębate do skrzyni biegów wielu modeli motocykli. Oferujemy koła stałe i przesuwne dla różnych biegów, o konkretnych konstrukcjach i odpowiedniej ilości zębów. Cechy i parametry danego koła zębatego są dostępne po kliknięciu na produkt.