Aprilia RS4

RS4 50

Zdjęcie Aprilia

Czy 17 tysięcy złotych to cena którą warto zapłacić za motorower? Pod koniec 2010 roku takie pytanie zadali sobie wszyscy, którzy zobaczyli na targach EICMA i w doniesieniach prasowych nowy pojazd z Noale- Aprilię RS4 50. Jest to niedorzeczna suma za jednoślad tej klasy pojemnościowej, aczkolwiek niecodzienność pojazdu dorównuje horrendalnej kwocie. Rozważania trzeba zacząć przede wszystkim od faktu że całą konstrukcję (oczywiście oprócz jednostki napędowej) "50-tka" dzieli z mocniejszym modelem RS4 125. Tak więc motorower o dużo mniejszych osiągach jest wyposażony w niezwykle dopracowane zawieszenie oraz układ hamulcowy, których skuteczność wielokrotnie przewyższa możliwości silnika. Jest to także gwarant niezniszczalności wahacza, ramy i reszty podzespołów które przenosić będą dużo mniejsze obciążenia. Pod względem wytrzymałości konstrukcji Aprilia deklasuje konkurencję, choć właściciele jednośladów ze stajni Yamahy czy Hondy również nie narzekają na swoje maszyny, a musieli za nie zapłacić kilka tysięcy mniej.

Na szczęście dla motorowerów normy emisji spalin nie zostały równie restrykcyjnie zaostrzone jak w przypadku większych motocykli, dlatego RS4 50 nadal napędzana jest żywiołowym silnikiem dwusuwowym. W przypadku tego modelu producenci Aprili postawili na własną konstrukcję i zrezygnowali z renomowanych austriackich Rotaxów, które przez kilkanaście lat były nieodłącznym elementem serii RS. Jednostka napędowa o pojemności 49 cm ³ chłodzona jest cieczą, a za zasilanie odpowiada sprawdzony gaźnik marki Dell'Orto. Przeniesienie napędu jest realizowane za pośrednictwem skrzyni biegów o sześciu przełożeniach i wielotarczowego sprzęgła w kąpieli olejowej.

Jak na motocykl z najniższej klasy pojemnościowej Aprila RS4 charakteryzuje się ponadprzeciętnym wykonaniem. Wahacz, grzbietowa rama oraz felgi zostały odlane z lekkich stopów aluminium, a w oświetleniu użyto technologii LED. Tarczowy układ hamulcowy radzi sobie w każdych warunkach, głównie za sprawą czterotłoczkowego zacisku radialnego na przedniej osi oraz przewodom w stalowym oplocie. Zawieszenie idealnie sprawdza się zarówno podczas codziennego użytkowania, jak i jazdy na torze. Przedni widelec Upside-down oraz centralny amortyzator Monoshock oparty na asymetrycznym wahaczu zadowalająco tłumią nierówności, choć "zawiasy" zestrojone są dosyć sztywno. Dzięki temu RS4 prowadzi się pewnie i intuicyjnie, dużą rolę odgrywa w tym także dobry rozkład mas i niewielki rozstaw osi.

Jak zwykle Włosi nadali swojej maszynie atrakcyjny wygląd, w tym przypadku nawiązujący do modelu RSV4 w wersji Factory. Znajdziemy w nim charakterystyczną przednią owiewkę z trzema reflektorami oraz obłe kształty boczków i „zadupka”. Przez masywną bryłę nadwozia i agresywne malowanie nie trudno pomylić ją ze starszą siostrą, co oczywiście w przypadku "50-tki" jest jak najbardziej zaletą. Aprilia to zdecydowanie nietuzinkowy motorower. Przy jego produkcji wykorzystano rozległą wiedzę nabytą podczas zmagań w zawodach klasy Moto GP i World Superbike, jest także odzwierciedleniem najlepszej szkoły dizajnu z Noale. Jedynie ta irracjonalna cena, która odcina większość nastolatków od zaznania jazdy w najlepszym włoskim stylu, mogła by ulec zmianie.



RS4 125

Zdjęcie Aprilia

Aprilia RS4 to lekki motocykl sportowy klasy 125 zaprezentowany w 2011 roku. Jako następca kultowej serii RS początkowo budził wiele wątpliwości, zarówno wśród nastolatków o wyścigowych aspiracjach, jak i w szerokim gronie pasjonatów włoskiej motoryzacji. Jest on bowiem początkiem nowej ery, która definitywnie zakończyła czas wyżyłowanych ścigaczy o niewielkich pojemnościach generujących niebotyczne osiągi i cieszących specyficznym zapachem dwusuwowej mieszanki.

RS4 zostało wyposażone w nowoczesną, jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności 124 cm ³ generującą moc 15 KM i maksymalny moment obrotowy 11 Nm. W głowicy chłodzonego cieczą singla pracują cztery zawory i podwójny wałek rozrządu, a za zasilanie odpowiada elektroniczny system wtrysku paliwa. Bezkonkurencyjne przeniesienie napędu zapewnia precyzyjna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach oraz sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej. Na przedzie znajdziemy widelec typu Upside-down o dużej średnicy lag (41 mm) oraz ogromną 300 mm tarczę hamulcową współpracującą z radialnym czterotłoczkowym zaciskiem o niebywałej skuteczności, z tyłu zaś zawieszenie w systemie Monoshock. Dzięki odlewanej grzbietowej ramie oraz wahaczowi z lekkich stopów aluminium motocykl "na sucho" waży jedynie 121 kilogramów.W kolejnych latach sprzedaży wprowadzono model spełniający normy emisji spalin Euro 4, a na liście dodatkowego wyposażenia znalazł się układ hamulcowy z systemem ABS. Poprawiono również wygląd wahacza, który w pierwotnej wersji zakłócał dopracowaną linię nadwozia, a od czasu modernizacji idealnie współgra z wyeksponowaną ramą o dorosłych rozmiarach.

Jak widać, zestawienia użytych rozwiązań nie powstydziłby się żaden pełnoprawny motocykl sportowy, tak więc dlaczego RS4 budziła przed premierą tyle kontrowersji? Wszystkiemu był winien czterosuwowy silnik. Z jakiego powodu marketingowcy z Noale nie postanowili pozostać przy sprawdzonej konstrukcji? Dostosowanie dwusuwowego Rotaxa z ostatniej generacji RS na 2010 rok do ówcześnie obowiązujących norm emisji spalin wymagało wiele trudu i było najzwyklej nieopłacalne. Także spalanie austriackiego "pieca" na poziomie 9 litrów wzbudzało coraz większą dezaprobatę wśród motocyklistów. Czterosuwowa jednostka co prawda nie generuje 30 KM, nie pozwoli na osiągnięcie 160 km/h i nie jest aż tak podatna na tuning mechaniczny. W zamian zadowala się mniej niż 4 litrami na "setkę" i rozpędza pojazd do przyzwoitych 125 km/h. Ponadto dostosowanie czterosuwu do normy Euro 3 jest o wiele prostsze i wymaga mniejszych nakładów finansowych, co z kolei przekłada się na finalną cenę jednośladu.

Stylistyka motocykla nawiązuje bezpośrednio do topowego Supersporta z oferty Aprili- modelu RSV 4. Jest połączeniem niezwykle wysublimowanego poczucia stylu włoskich projektantów z obecnie panującymi trendami w świecie wyczynowych maszyn sportowych. Przednia czasza z trzema reflektorami emanuje dynamiką, boczna linia przebiega lekko i subtelnie, grafitowy silnik nieśmiało wygląda przez lukę w dopracowanej owiewce, a zgrabny „zadupek” z efektownie wkomponowaną lampą perfekcyjnie zamyka ponadczasową bryłę nadwozia. Do tego wszystkiego dochodzi malowanie będące nawiązaniem do stylizacji torowych maszyn z padoku Aprilia Racing, oczywiście oddane w typowo włoskich kolorach. Całość prezentuje się ciekawie i dynamicznie, gwarantując natychmiastowy opad szczęki.

Najdroższa wersja RS4 125 "Biaggi", sygnowana nazwiskiem włoskiego zawodowego motocyklisty z zespołu Aprilia Racing, wyposażona została w innowacyjny Quickshifter, umożliwiający zmianę biegu bez użycia sprzęgła i odejmowania gazu, co podczas torowych zmagań pozwala zaoszczędzić cenne ułamki sekund. Ponadto znajdziemy w niej Laptimer o szerokim zakresie zapamiętywanych informacji oraz wyczynowe opony Pirelli Diablo Rosso 2. Takiego zestawienia w motocyklu klasy 125 jeszcze nie było. Niestety suma, jaką trzeba zapłacić za RS4 powoduje zawały serca i nieodwracalne zmiany w psychice. W dniu premiery koszt podstawowego modelu wynosił ponad 22 000 złotych, a dziś cena oscyluje w okolicach 20 tysięcy. Jest to obecnie najdroższa, seryjnie produkowana "125-tka" z manualną skrzynią biegów. Czy warto zapłacić aż tyle za motocykl tej klasy pojemnościowej? W cenie otrzymujemy ułamek włoskiej historii motosportu, na małych Apriliach pierwsze zwycięstwa odnosiły takie sławy jak Rossi, Biaggi, Lorenzo czy Stoner. Ponadto ciężko o lepszy europejski zespół konstruktorów i projektantów niż Włosi z Noale, bowiem mają na swoim koncie 52 tytuły mistrzowskie w klasie Moto GP i World Superbike oraz 290 wygranych w najbardziej prestiżowych wyścigach na całym świecie. Aprilia postawiła przed motocyklistami bardzo ciężkie pytanie, choć patrząc przez pryzmat polskiego rynku motocyklowego, raczej niewielu rodaków będzie musiało się zastanawiać nad odpowiedzią.



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe