Aprilia RX

Zdjęcie Aprilia otomoto.pl

RX to seria małolitrażowych motocykli klasy enduro produkowanych przez włoski koncern Aprilia. W 1985 roku zaprezentowano model 125, a po czterech latach sprzedaży gamę lekkich terenówek poszerzyła wersja o pojemności 50 cm ³. Jednoślady cechują się zdolnościami terenowymi zbliżonymi do specyfikacji maszyn ze świata motocrossu, są jednakże dopuszczone do ruchu drogowego. Poprzez redukcję homologacyjnego osprzętu (ograniczonego do lusterek, mocowania tablicy rejestracyjnej oraz oświetlenia) zachowano niską masę własną motocykla, co pozwoliło na utrzymanie nienagannej sprawności poza utartymi szlakami. Również w kwestii obejścia z właścicielami wiele nie różnią się od torowych konstrukcji. Dla wygody użytkowników zamontowano jedynie elektryczny rozrusznik silnika oraz zbiornik paliwa z rezerwą, które podnoszą komfort jazdy do minimalnego poziomu.

Wersje z jednostką napędową o pojemności 125 cm ³ bez cienia wątpliwości można określić mianem wytrwałego pogromcy najbardziej niewdzięcznego terenu. Maszyna wyposażona w dwusuwowy silnik austriackiego Rotaxa odnosiła sukcesy w najcięższych wyścigach światowej klasy. Startowała m.in. w marokańskim Tuareg Rally, gdzie na przestrzeni ponad dwóch tysięcy kilometrów była skazana na dziewicze piaski największej gorącej pustyni na świecie- Sahary. Kolejne pozycje w portfolio RX to także wygrane godne podziwu. Znajdziemy w nim zwycięstwo w Six Day of Enduro France w 1991 roku, czyli w sześciodniowym teście zmagań w zróżnicowanym terenie zarezerwowanym jedynie dla najtwardszych zawodników i bezkompromisowych maszyn.

Dzięki sprawdzonej konstrukcji Aprilia zdobyła szerokie grono fanów. Niezawodna jednostka Rotaxa sprzężona ze skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, tylne zawieszenie typu Monoshock z regulacją napięcia wstępnego sprężyny, przedni widelec teleskopowy o skoku 250 mm, idealne rozłożenie mas oraz duże koła (21 i 18 cali) dają idealną maszynę do szaleństw, która zadowoli nie tylko amatorów. Niestety w 2013 roku zakończono produkcje modelu 125. Wielkie zasługi w rajdach oraz rzesze miłośników nie wystarczyły, aby przeciwstawić się rygorystycznej normie spalin Euro 3. Na targach EICMA zaprezentowano następcę legendy- nowoczesny model RXV.

Wersja z silnikiem o pojemności 50 cm ³ to z kolei propozycja dla początkujących motocyklistów, którzy chcieliby pozostawić pierwszy ślad wśród wertepów. Młodsza siostra nie odnosiła co prawda sukcesów w zawodach, została bowiem stworzona do amatorskiej jazdy dla najmłodszych. Nie oznacza to jednak że czegoś jej brakuje. Na wyposażeniu znajdziemy zawieszenie typu upside-down o dużym skoku, tarczowy układ hamulcowy, podzespoły ramy wykonane z lekkich stopów aluminium oraz żwawą jednostkę napędową ze stajni Minarelli lub Piaggo (w zależności od roku produkcji). Ponadto, dzięki zmianom w przepisach w 1995 roku, motorower został wyposażony w skrzynię biegów o pięciu przełożeniach. Przedtem regulacje prawne ograniczały konstruktorów jedynie do 3 biegów, co uniemożliwiało Włochom rozwinięcie skrzydeł. Ta zmiana znacząco poprawiła osiągi narwanego singla. RX to bez wątpienia seria udanych motocykli enduro, której pozycję potwierdzają zarówno opinie użytkowników, jak i uczestnictwo oraz wygrane w morderczych rajdach w najmniej sprzyjających miejscach naszego globu.

RX 50

Zdjęcie Aprilia

Aprilia RX 50 to rasowy motorower klasy Enduro, który doskonale sprawdzi się na początek off-road'owej przygody. Pokonywanie zdradliwego terenu, pierwsze podróże przez leśne szlaki, a może niezobowiązujące wyjazdy na tor motocrossowy? W każdej z tych sytuacji model RX 50 czuje się jak przysłowiowa "ryba w wodzie". Oczywiście jest to zasługa dopracowanej konstrukcji, dużej mocy (jak na tą pojemność skokową silnika) i fenomenalnego podwozia, które nie pozwolą zostać w tyle za rówieśnikami na konkurencyjnych maszynach.


Model RX 50 został wyposażony w jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności skokowej 49 cm³, która, mimo niepozornej kubatury, gwarantuje niesamowite przeżycia poza utartymi szlakami. Moc maksymalna 5,5 KM i maksymalny moment obrotowy 4 Nm w połączeniu z niewielką masą własną motocykla (ze wszystkimi płynami to tylko 92 kilogramy) zapewnia dynamiczne przyspieszenie i zdecydowaną reakcję na ruch manetki gazu. Z takimi osiągami jedynie prędkość maksymalna nie imponuje, aczkolwiek przez terenowe opony trudno oczekiwać od Aprili żeby osiągała więcej, niż 70 km/h (po demontażu blokad fabrycznych producenta). Chłodzony cieczą silnik dwusuwowy otrzymał klasyczny układ zasilania gaźnikiem, przez co zużycie paliwa nie do końca wpisuje się w dzisiejsze standardy. Średnie spalanie utrzymuje się na poziomie około 4 l/100 kilometrów (w cyklu mieszanym), przez co na zbiorniku paliwa o pojemności 7 litrów użytkownicy pokonają dystans niespełna 200 kilometrów. Na pokładzie znajdziemy również rozrusznik nożny, manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach oraz mokre, wielotarczowe sprzęgło. Nieskomplikowana budowa jednostki napędowej ma również swoje plusy. Wytrzymałość na duże przeciążenia i pracę w ciężkich warunkach, duża żywotność czy przystępny serwis i proste naprawy to tylko część z nich.


Podwozie modelu RX 50 zostało przygotowane na trudy poruszania się po wymagającym terenie, dlatego żaden z użytkowników, który planuje nabyć własny egzemplarz, nie powinien bać się o jego możliwości. Stalowa rama (typu kołyskowego) zdecydowanie nie ugnie się pod nawałem skoków i dynamicznej jazdy po wertepach. Amortyzację kół powierzono masywnemu widelcowi teleskopowemu typu Upside-down (średnica lag- 40 mm, skok- 195 mm) oraz centralnej kolumnie resorująco-tłumiącej z mono-hydraulicznym amortyzatorem (skok- 180 mm) opartej na dwustronnym wahaczu wleczonym ze stali. Wyhamowaniem pojazdu zajmuje się tarczowy układ hamulcowy współpracujący z przeciwpoślizgowym systemem ABS, który nie dopuści do blokady kół podczas wytracania prędkości w złych warunkach pogodowych lub drogowych. Na przedniej osi znajdziemy pojedynczą, wentylowaną tarczę hamulcową o średnicy 260 mm i dwutłoczkowy zacisk hamulcowy (pływający), zaś na tylnej, wentylowaną tarczę o średnicy 200 mm i zacisk jednotłoczkowy. Jak przystało na prawdziwe enduro, w Aprili RX 50 znajdziemy szprychowe koła w klasycznym rozmiarze 21 i 18 cali (przód/tył).


Aprilia RX 50 to doskonała propozycja dla młodych osób, które za nic na początku swojej motocyklowej ścieżki nie chcą iść na żadne kompromisy. Włoski design, wieloletnie dopracowywana konstrukcja i przystępna cena nowych oraz używanych egzemplarzy to wystarczające powody, aby przygarnąć własny egzemplarz RX 50 do przydomowego garażu.



RX 125

Zdjęcie Aprilia

Aprilia RX 125 to małolitrażowy motocykl klasy Enduro stworzony dla nastoletnich łowców przygód. Wytrzymała konstrukcja, włoski design i satysfakcjonujące osiągi- tyle potrzeba, aby w wymagającym off-road'zie oddać się prawdziwej zabawie.


Model RX 125 został wyposażony w jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności skokowej 124 cm³, która dzięki doskonałemu stosunkowi mocy do masy motocykla gwarantuje odpowiednią dawkę emocji. Moc maksymalna 15 KM, maksymalny moment obrotowy 13 Nm i masa własna nieprzekraczająca 115 kilogramów (ze wszystkimi płynami) to połączenie, które zrobi na posiadaczach kategorii A1 ogromne wrażenie. Chłodzony cieczą czterosuw z z czterozaworową głowicą z pojedynczym wałkiem rozrządu otrzymał nowoczesny układ zasilania elektronicznym systemem wtrysku paliwa. Dzięki niemu, na 7,5-litrowym zbiorniku paliwa użytkownicy będą mogli pokonać dystans ponad 200 kilometrów. Zużycie paliwa na poziomie około 3 l/100 kilometrów to jednakże nie jedyna zaleta tego rozwiązania. Zdecydowana reakcja na ruch manetki gazu, dynamiczne przyspieszenie i prędkość maksymalna ponad 115 km/h to "efekty uboczne" zaawansowanej elektroniki. Gdy dodamy do tego manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach i mokre, wielotarczowe sprzęgło – oba o nienagannej kulturze pracy - otrzymamy idealne źródło napędu, które nie pozwoli nudzić się za kierownicą niepozornej Aprili.


Podwozie modelu RX 125 zostało przygotowane do terenowych szaleństw, więc o jego wytrzymałość i sztywność nie powinien się martwić żaden z użytkowników. Optymalnie zestrojone zawieszenie i skuteczny układ hamulcowy osadzono na stalowej ramie, która w nowszych generacjach doskonale imituje aluminiowy odlew. Amortyzację kół powierzono masywnemu widelcowi teleskopowemu typu Upside-down (średnica lag- 41 mm, skok- 240 mm) i centralnej kolumnie resorująco-tłumiącej (skok- 220 mm) opartej na dwustronnym wahaczu wleczonym ze stali. Wyhamowaniem lekkiego pojazdu zajmuje się w pełni tarczowy układ hamulcowy: dwie tarcze o średnicach 260 mm i 220 mm (przód/tył) oraz dwu- i jednotłoczkowe zaciski hydrauliczne (pływające). Oczywiście na pokładzie znajdziemy również system ABS, który nie dopuści do blokady kół podczas wytracania prędkości w złych warunkach pogodowych lub drogowych.

Aprilia RX 125 to doskonała propozycja dla osób, które mimo młodego wieku chciałyby rozpocząć swoją przygodę z off-road'em i terenowymi podróżami. Lekkie enduro od Włochów z całą pewnością spełni oczekiwania nawet najwybredniejszych użytkowników. Jakość wykonania, osiągi, możliwości zawieszenia i układu hamulcowego oraz stylistyka- to wszystko stoi w RX 125 na najwyższym poziomie.



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe