Ducati Monster

Monster 600

Zdjęcie Ducati

Monster 600 to prawdziwy motocyklowy asceta, który dosadnie udowadnia, że stworzenie ponadczasowego motocykla w oparciu o podstawowe wartości jest jak najbardziej możliwe. Trzeba przyznać, że w tej maszynie nie zawarto żadnych zbędnych bajerów, które mogłyby odciągnąć motocyklistów od czerpania przyjemności z samej jazdy. Kratownicowa rama trzymająca w żelaznym uścisku wyeksponowany silnik, łagodna linia nadwozia i potężny układ hamulcowy z kontrastującymi zaciskami Brembo w charakterystycznym kolorze złota. Tyle wystarczy, aby skoncentrować kierowców na pięknie pokonywanej trasy, a w trakcie postoju- na samym motocyklu.


Zazwyczaj włoskie produkcje, a już na pewno te spod znaku Ducati, mają w sobie pierwiastek, dzięki któremu zapamiętuje je się na długo. W przypadku najmniejszego członka gamy Monster nie jest inaczej. Jednakże, tym razem można zapomnieć o brutalnej mocy czy nieprzewidywalnej reakcji na ruch manetki gazu. Dwucylindrowa jednostka napędowa w układzie V (typ L) generuje moc 55 KM i maksymalny moment 50 Nm, czyli dość licho jak na motocykl dzierżący miano Potwora. Nie mniej jednak "600-ka" rozpędza się od 0 do 100 km/h w nieco ponad 5 sekund, a prędkość maksymalna przekracza 210 km/h. Takie wartości w zupełności wystarczą, aby na górskich serpentynach zapewnić podróżującym odpowiednią dawkę emocji.


Takie osiągi nie zniechęciły jednak na początku lat 90' motocyklistów, dzięki czemu Monster wyrobił sobie miano legendy i udało się go sprzedać na całym świecie w naprawdę dużym nakładzie. Warto zaznaczyć, że duży udział miała w tym przepiękna i nieprzeciętna stylistyka modelu. Na tle Hondy CB 500, Suzuki GS 500 czy Yamahy XJ 600 (czyli głównej konkurencji z lat produkcji) znacząco wyróżniał się pod względem wyglądu i całkowicie dyskwalifikował rywali pod tym względem. Pękaty zbiornik, smukły zadupek i potężne golenie przedniego zawieszenia tworzyły muskularną sylwetkę, dzięki której Monster w zupełności zasługiwał na swoją nazwę.


Motocykle Ducati wyróżniały się również pod względem konstrukcyjnym. Najlepszym przykładem jest charakterystyczny rozrząd desmodromiczny, który mimo dużych kosztów produkcyjnych i naprawdę skomplikowanej konstrukcji ma więcej zalet niż wad. Minimalizacja strat energii i możliwość osiągnięcia większej prędkości obrotowej silnika to ułamek tego, co ma do zaoferowania to rozwiązanie. Do słabych stron jednostki napędowej o pojemności 583 cm³ należy suche sprzęgło, czyli kolejny patent typowy dla maszyn z włoskich fabryk. Kosztowne i częste serwisy (co 10 000 kilometrów) oraz okresowa wymiana o-ringów czy wysprzęglika to fakty, z którymi musi pogodzić się każdy nabywca kultowego Monster'a. Poza tym, budowa czterosuwowego silnika prezentuje się zwyczajnie. Gaźnikowy układ zasilania, manualna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach, chłodzenie powietrzem i napęd końcowy łańcuchem nie pociągną już za sobą tak dużych kosztów podczas intensywnej eksploatacji.


Podwozie "małego" Monster'a to jedna z największych zalet tego modelu. Kratownicowa rama z rur stalowych o dużej wytrzymałości na rozciąganie stała się odpowiednim szkieletem dla solidnego zawieszenia i niezwykle skutecznego układu hamulcowego. Amortyzacją 17-calowych kół zajmuje się widelec teleskopowy typu Upside-dwon (średnica goleni to aż 43 mm!) oraz centralna kolumna resorująco-tłumiąca oparta na dwustronnym wahaczu wleczonym ze stali. Wyhamowanie lekkiego pojazdu (sucha masa 174 kilogramów w latach 90' była jedną z najniższych wartości w tym segmencie) powierzono liderowi w tej dziedzinie- marce Brembo. Na przednim kole zamontowano dwie tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm, które wraz z dwoma czterotłoczkowymi zaciskami hydraulicznymi zapewniały niesamowitą skuteczność. Z tyłu zobaczymy nieco mniejszą, bo 245 milimetrową tarczę i zacisk jednotłoczkowy, który również dorzucił swoje trzy grosze do krótkiej drogi hamowania.

Ducati Monster 600 to włoski duch lat 90', który na rok 2002 został zastąpiony zmodernizowanym modelem Monster 620. Doskonałe wyważenie, stuprocentowa stabilność i precyzyjne prowadzenie to cechy, które wraz z wystarczająco mocnym silnikiem i dopracowanym podwoziem pozwalały motocyklistom na pełne doświadczanie pokonywanej trasy. Mimo, że dziś na rynku znajdziemy wiele bardziej zaawansowanych technicznie jednośladów, to nadal "mały" Monster dla wielu będzie jedynym słusznym wyborem gdy przyjdzie pokonać trasę wijącą się pośród gór.



Monster 620


Monster 695


Monster 696


Monster 750


Monster 796

Ducati Monster 796 to szosowy motocykl typu naked o bardzo narowistym charakterze, którego prawdziwe oblicze w dosadny sposób oddaje już sama nazwa. Agresja płynąca od włoskiego "Potwora" pochodzi z połączenia niezwykle niskiej masy i dość mocnej jednostki napędowej. Jednakże w tym przypadku nieokiełznana osobowość nie koliduje z funkcjonalnością podczas codziennej eksploatacji. Niezrównana zwinność i kompaktowa budowa smukłej maszyny nie mają sobie równych na miejskich szlakach. Wąskie ścieżki w korku czy niewielka przestrzeń do zaparkowania nie stawiają przed nim żadnego wyzwania, co więcej Monster nie przejawia łakomstwa na paliwo podczas nieustannego przyspieszania i stawania na światłach. Choć betonowa dżungla wydaje się stworzona dla takiego pojazdu, to wykorzystanie "796-stki" jako zamiennika dla miejskiego skutera lub środków komunikacji masowej było by czystą profanacją i największą obrazą dla wielopokoleniowego dziedzictwa bolońskiej marki. Nieujarzmione Ducati najlepiej czuje się na wymagających torach, a w środowisku naturalnym nie znajdziemy dla niego lepszego miejsca niż kręte, górskie drogi lub zapomniane tereny, gdzie bez opamiętania będzie można się oddać sztuczkom z pogranicza stunt’u i świata wyjętego spod praw fizyki. Takie możliwości daje przede wszystkim dopracowane podwozie o doskonałej geometrii i jeszcze lepszy rozkład mas. Kratownicowa rama z rur stalowych została uzupełniona elementami z lekkich stopów, dlatego w porównaniu do klasycznych konstrukcji jest o wiele bardziej sztywna i dużo odporniejsza na skręcanie. Przednie zawieszenie Upside-down o potężnych goleniach i tylny, centralny element resorująco-tłumiący osadzony na aluminiowym wahaczu pozwalają w pełni wykorzystać możliwości żwawego L-Twina. Chłodzony cieczą, dwuzaworowy silnik o pojemności 803 cm ³ generuje moc 87 KM i moment obrotowy 78 Nm. Za zasilanie odpowiada nowoczesny, elektroniczny system wtrysku paliwa, zaś końcowe przeniesienie napędu realizowane jest za pośrednictwem łańcucha typu O-Ring. Umieszczenie takiego serca w motocyklu o "suchej" masie 190 kilogramów dało zatrważające rezultaty. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje Monster’owi mniej niż 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna oscyluje w granicach 220 km/h. Bezpieczeństwo podczas podróży i urywanie kolejnych ułamków sekund podczas torowych zmagań zapewni doskonały układ hamulcowy renomowanej marki Brembo z przeciwpoślizgowym systemem ABS (który w każdej chwili można dezaktywować z poziomu kierownicy) oraz innowacyjne sprzęgło antyhoppingowe, zapobiegające blokadzie tylnego koła przy zbyt ostrej redukcji biegów. Dwa dyski o średnicy 320 mm na przedniej osi i jeden, 280 milimetrowy na tylnej są gwarantem całkowitej skuteczności w każdych warunkach pogodowych niezależnie od stanu nawierzchni. Konfrontacja suchych danych technicznych z rzeczywistością nie budzi rozczarowania. Na drodze Monster prezentuje się jeszcze lepiej i mimo niewielkiej pojemności potrafi zaimponować nie jednemu doświadczonemu motocykliście, który zjadł zęby na wyczynowych "litrach" klasy SuperSport. Czy zatem najmniejszy członek współczesnej rodziny "Potworów" ma jakiej wady? Nieczytelny zestaw wskaźników, niewielki zbiornik paliwa o pojemności zaledwie 13 litrów i rozbudowany komputer pokładowy o mało intuicyjnej obsłudze to jego główne niedoskonałości, które na szczęście znikają wraz z pierwszym odkręceniem manetki gazu. Brutalne reakcje na polecenia kierowcy pochłoną całą uwagę użytkowników, którzy nie będą marnować czasu na zamartwianie się świecącą kontrolką rezerwy czy usilne odczytywanie wskazań prędkościomierza.   Monster to bez wątpienia maszyna której wybacza się drobne dolegliwości. Piękny wygląd będący efektem prac najlepszych włoskich projektantów, podzespoły z najwyższych półek markowych producentów, niezwykłe właściwości jezdne i mocna jednostka napędowa rekompensują wszystkie potknięcia konstruktorów z Bolonii. Nie bez znaczenia jest również cena nowego jednośladu, wypadająca bardzo konkurencyjnie na tle innych maszyn tej klasy pojemnościowej pochodzenia np. Japońskiego. Nie ma się czemu dziwić, a już na pewno posądzać Ducati o cięcie kosztów na jakości czy dopracowaniu wersji 796. Poprzez ten model koncern zamierzał poprawić swoją stabilność finansową, bowiem wiele drogich modeli zarezerwowanych dla małej grupy motocyklistów nie przynosiło kolosalnych przychodów. Dzięki dużej wszechstronności i skierowaniu "małego" Monstera do szerokiego grona odbiorców Włosi osiągnęli niebywały sukces, który znacząco poprawił sytuację firmy i pozwolił na jej dalszy rozwój.



Monster 797

Zdjęcie Ducati

Monster 797 został stworzony dla osób, które dysponując odpowiednim doświadczeniem chciałyby wkroczyć do świata jednej z najbardziej rozpoznawalnych serii Ducati. Jest to obecnie najmniejszy przedstawiciel gamy Potworów, choć patrząc wstecz na historię Monster'ów wcale nie najmniejszy w dziejach włoskiej marki.


Model 797 dysponuje wszystkimi charakterystycznymi cechami gamy Monster. Muskularna sylwetka, agresywna stylistyka dopieszczona w najmniejszym detalu, zaskakujące osiągi oraz dopracowana konstrukcja zapewniająca maksimum przyjemności i satysfakcji z prowadzenia to nieodłączne atuty każdego egzemplarza. Dzięki szerokiej kierownicy, wąskiemu i nisko osadzonemu siedzisku, kompaktowym rozmiarom oraz niskiej masie własnej (ze wszystkimi płynami tylko 175 kilogramów) sprawne poruszanie się "małym" Monster'em będzie możliwe zarówno w mieście jak i na trasie.


Sercem Monstera 797 jest dwucylindrowa jednostka napędowa Desmodue o pojemności skokowej 803 cm³, która trzymana w żelaznym uścisku kratownicowej ramy zapewni użytkownikom niesamowite przeżycia. Moc maksymalna 73 KM przy 8250 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 67 Nm przy 5750 obr./min. gwarantują dynamiczne przyspieszenia i prędkość maksymalną ponad 220 km/h, co na początek przygody z rasowym naked'em powinno w zupełności wystarczyć każdemu nabywcy. Ducati przewidziało również wersję dla nieco młodszych motocyklistów legitymujących się prawem jazdy kategorii A2, która dysponuje mocą maksymalną ograniczoną do 47 KM. Niezależnie od wybranej specyfikacji reakcja na ruch manetki gazu nie będzie narowista, a chłodzony powietrzem twin zapewni liniowe oddawanie mocy. Elektroniczny system wtrysku paliwa (dwa wtryskiwacze umieszczone pod pojedynczą przepustnicą) oraz nowoczesny układ wydechowy 2w1 zagwarantowały nie tylko donośne brzmienie i doskonałe zasilanie, ale również przyczyniły się do spełnienia wymogów normy emisji spalin Euro 4. Dzięki sparowaniu manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach z wielotarczowym, mokrym sprzęgłem APTC (wzorowane na wyścigowym sprzęgle typu slipper, które uniemożliwia blokadę tylnego koła podczas agresywnej redukcji biegów) użytkownicy będą mogli cieszyć się lekkim działaniem dźwigni oraz większym bezpieczeństwem i efektywnością jazdy.


Zastosowane w modelu 797 podwozie to kolejny powód, aby bliżej poznać się z obecnie najmniejszym Monster'em w ofercie Ducati. Sztywna rama kratownicowa o solidnej konstrukcji nie tylko dodaje mu charakteru, ale także zapewnia doskonałe oparcie dla optymalnie zestrojonego zawieszenia i niezwykle skutecznego układu hamulcowego. Amortyzację kół powierzono masywnemu widelcowi teleskopowemu typu Upside-down (średnica goleni 43 mm, skok zawieszenia 125 mm) oraz centralnej kolumnie resorująco-tłumiącej renomowanej marki Sachs (skok 150 mm, możliwość regulacji napięcia wstępnego sprężyny) opartej na dwustronnym wahaczu wleczonym z lekkich stopów aluminium. Układ hamulcowy Monster'a to efekt współpracy liderów w swoich dziecinach- marek Brembo i Bosh. Na przednim kole znajdziemy dwie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm i radialne, czterotłoczkowe zaciski hydrauliczne Monoblock, zaś na tylnym, pojedynczą (również wentylowaną) tarczę hamulcową o średnicy 245 mm i zacisk dwutłoczkowy. Dopełnieniem zestawu jest przeciwblokujący system ABS ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia, który przeniósł poziom bezpieczeństwa jazdy na najwyższy poziom. Analizując podwozie modelu 797 nie sposób pominąć 10-ramiennych felg z lekkich stopów aluminium obutych w opony Pirelli Diablo Rosso II, które cechują się doskonałą przyczepnością w pełnym złożeniu oraz konkurencyjną żywotnością przy niemałych obciążeniach. Dodatkowo producent zastosował w nich technologie EPT i FGD, które zwiększyły powierzchnie styku opony z podłożem i poprawiły przyczepność podczas jazdy w złych warunkach pogodowych.


Wyposażenie Monstera 797 nie jest zbyt bogate, aczkolwiek warto o nim wspomnieć ponieważ wpisuje go do obecnie obowiązujących trendów. Przednia oraz tylna lampa została wykonana w technologii LED, a na pokładzie znajdziemy również przycisk świateł awaryjnych. Co więcej, duży wyświetlacz przekazujący szereg istotnych informacji (prędkość, obroty silnika, temperatura oleju, pokonany dystans i czas podróży to tylko część z nich) wykonano w technologii LCD. Dzięki dużemu kontrastowi zawarte na nim wartości kierowca odczyta nawet w pełnym słońcu.

Jak widać, Monster 797 to ciekawa propozycja dla bardziej doświadczonych motocyklistów, którzy chcieliby wejść do świata wyjątkowych jednośladów Ducati. Brutalny charakter Monster'a idealnie sprawdzi się tam, gdzie niezbędne są emocje. Zachowanie na drodze, wygląd i nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne- na tych płaszczyznach każdy miłośnik motocykliści znajdzie coś, co bezpowrotnie zawładnie jego sercem i już nigdy nie pozwoli porzucić miłości do klasyki włoskiej motoryzacji. 



Monster 800


Monster 821

Zdjęcie Ducati

Powrót Legendy


Monster 821 to sportowy motocykl klasy naked, który łączy w sobie współczesne rozwiązania konstrukcyjne ze smaczkami stylistycznymi sprzed 25 lat, kiedy to gama "Potworów" dopiero co wchodziła do oferty Ducati. Model 821 oddaje hołd swoim protoplastom, czego przejawem jest m.in. charakterystyczny dla pierwszego Monster'a zaczep na muskularnym zbiorniku paliwa oraz okrągła przednia lampa o klasycznych kształtach.

Wykwalifikowana pomoc


Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne oraz rozbudowane systemy elektroniczne nie pozostawiają wątpliwości, że jak najbardziej jest to współczesny motocykl odziany w tradycyjne szaty. Na pokładzie modelu "821" znajdziemy:


  • Ducati Quick Shift- system umożliwiający zmianę przełożeń (zarówno w górę i w dół) bez konieczności użycia sprzęgła i odpuszczania manetki gazu, który przez lata gruntownie przetestował fabryczny zespół Ducati w najcięższych wyścigach na całym świecie. Na torze pozwoli on poprawić wynik okrążenia, zaś w normalnych warunkach drogowych kierowca będzie mógł skupić się na pokonywanej trasie, a nie na zmianie biegów, co będzie przydatne szczególnie podczas powolnej jazdy w mieście.

  • Technologia LED- w przednim reflektorze o klasycznych kształtach ukryto halogen i światła LED, które znalazły zastosowanie także w tylnej lampie.

  • Wyświetlacz TFT- centrum informacji dla kierowcy stanowi ciekłokrystaliczny, kolorowy wyświetlacz o doskonałej jakości wyświetlanego obrazu, dzięki któremu użytkownicy dowiedzą się m.in. o aktualnie wybranym przełożeniu, ilość paliwa oraz przebiegu dziennym i całkowitym. Co więcej, inżynierowie Ducati znaleźli nowe, najbardziej optymalne miejsce do jego umieszczenia, dzięki czemu jest on jeszcze lepiej widoczny podczas jazdy w pełnym słońcu.

  • System DTC- zastosowanie kontroli trakcji w tego typu motocyklu jest jak najbardziej na miejscu. Pomoc w okiełznaniu dużej mocy jednostki napędowej z pewnością zwiększy bezpieczeństwo oraz wygodę podróżowania.

  • System ABS- przeciwpoślizgowy układ ABS pochodzi z asortymentu lidera w tej dziedzinie- marki Bosch (dokładnie model 9.1 MP), więc jego skuteczność oraz przydatność w podbramkowych sytuacjach jest niepodważalna.

Mocne filary to podstawa


Kolejne zalety Monster'a 821 znajdziemy w podwoziu. Szkieletem motocykla jest kratownicowa rama z rur stalowych o dużej sztywności, która wraz z jednostką napędową daje solidną bazę dla zawieszenia oraz układu hamulcowego. Wykorzystanie silnika jako elementu nośnego nie jest nowością w świecie Ducati, ponieważ już kilka lat przed premierą modelu "821" wykorzystywano te rozwiązanie w wyścigowych maszynach, a później w sportowym modelu Panigale. Dzięki temu uzyskano lekką konstrukcję o kompaktowych rozmiarach, co wraz z dwustronnym wahaczem z lekkich stopów aluminium pozwoliło uzyskać rozstaw osi na poziomie 1480 mm. Amortyzacją kół (felgi o ażurowej konstrukcji z lekkich stopów aluminium) zajmuje się masywny widelec teleskopowy typu Upside-down (średnica lag to aż 43 mm) oraz centralna kolumna resorująco-tłumiąca, której górna część została osadzona w głowicy tylnego cylindra. Zawieszenie zostało dość sztywno zestrojone (tylny amortyzator posiada regulację napięcia wstępnego sprężyny), co odpowiada charakterowi motocykla. Kompromis pomiędzy wygodą podróżowania, a szybką zmianą kierunku jazdy wydaje się w nim możliwie najlepszym rozwiązaniem. Wyhamowanie lekkiego pojazdu (na sucho Monster waży tylko 180 kilogramów) powierzono dwóm wentylowanym tarczom hamulcowym o średnicy 320 mm i czterotłoczkowym zaciskom hydraulicznym (z przodu) oraz pojedynczej, 240 mm tarczy i dwutłoczkowemu zaciskowi (z tyłu). Wszystkie komponenty układu hamulcowego dostarczyło Brembo, co wraz z systemem ABS od Bosch'a daje gwarancję najlepszej skuteczności i wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Dopełnieniem dopracowanego podwozia są opony Pirelli Diablo Rosso TM III, które zapewnią maksimum przyczepności i dużą żywotność, pozwalając kierowcom w pełni wykorzystać potencjał Monster'a.

Urodzony Brutal


Sercem Monster'a 821 jest chłodzona cieczą, dwucylindrowa jednostka napędowa Testastretta 11º o pojemności skokowej 821 cm³, której osiągi w połączeniu z niską masą własną i dopracowanym podwoziem na pewno na każdym zrobią ogromne wrażenie. Moc maksymalna 109 KM przy 9250 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 86 Nm to gwarancja dynamicznych przyspieszeń, brutalnej reakcji na ruch manetki gazu i prędkości maksymalnej ponad 220 km/h. Twin w układzie V (typ L) to bardzo nowoczesna konstrukcja, w której znajdziemy m.in.:


  • Rozrząd desmodromiczny z czterema zaworami na cylinder, będący znakiem rozpoznawczym Ducati.

  • Masywny układ wydechowy 2w1 spełniający restrykcyjne normy emisji spalin Euro 4, który zaczerpnięto z większych członków rodziny Monster.

  • Przepustnice Ride-by-Wire, czyli rozwiązanie w którym pomiędzy manetką gazu a przepustnicą nie ma fizycznego połączeni, a całość sterowana jest elektronicznie.

  • Sprzęgło antyhoppingowe, dzięki któremu tylne koło nie zablokuje się przy gwałtownej redukcji biegów.

  • Manualną, sześciostopniową skrzynię biegów o doskonale dobranych przełożeniach.

Jak widać silnik Monster'a zapewnia użytkownikom wszystko, czego będą potrzebowali do naprawdę agresywnej jazdy. Warto również zaznaczyć, że Ducati może pochwalić się długimi przebiegami pomiędzy okresowymi serwisami- aż 15 000 kilometrów. Taka wartość świadczy o przemyślanej konstrukcji i wytrzymałych podzespołach, choć to nie jest żadną nowością wśród motocykli włoskiej marki.

Stworzony, by straszyć

Ducati Monster 821 to doskonała propozycja dla osób, które nie wyobrażają sobie jazdy motocyklem bez odpowiedniej dawki adrenaliny. Kipiący mocą silnik desmodromiczny, sztywno zestrojone zawieszenie, niezwykle wydajny układ hamulcowy, solidna rama i agresywny wygląd, który nie pozwala przejść obok niego obojętnie- to właśnie te cechy zaowocowały doskonałym powodzeniem na ogólnoświatowym runku motoryzacyjnym i wyrobiły rodzinie Monster'ów status legendy. Nowy Monster 821 mimo, że naszpikowany technologicznymi nowinkami, nadal charakteryzuje się cechami, które towarzyszą mu do samego początku. Czy nabywcy pokochają Monster'a za coś jeszcze? Jak pokazało ostatnie 25 lat brutalny styl i nietypowe rozwiązania konstrukcyjne, których nie znajdziemy u konkurencji w zupełności wystarczą, aby osiągnąć spektakularny sukces na arenie międzynarodowej.



Monster 900


Monster 916


Monster 1000


Monster 1100


Monster 1200

Zdjęcie Ducati

Najbrutalniejszy z największych


Monster 1200 to największy przedstawiciel rodziny "Potworów" w historii Ducati, który doskonale łączy w sobie najnowsze zdobycze z zakresu technologii i elektroniki z brutalną stylistyką z dawnych lat. Mocna jednostka napędowa, dopracowane podwozie, nowoczesne systemy i układy wspomagające kierowce w trudnych sytuacjach na drodze oraz muskularne kształty nadwozia sprawiły, że od 2014 roku (wtedy największy Monster zadebiutował na ogólnoświatowym rynku) miłośnicy mocnych wrażeń zostali obdarzeni nowym obiektem westchnień. Bezkompromisowy naked bike nie jest jednak w zasięgu każdego motocyklisty (i to bynajmniej nie tylko przez wysoką cenę, która obecnie oscyluje w granicach 65 tys. złotych za podstawową wersję), ponieważ do obcowania z Monster'em konieczne jest duże doświadczenie i respekt do dosiadanej maszyny.


Oto najważniejsze cechy świeżo upieczonego króla włoskich naked'ów, który tak, jak inne motocykle ze stajni Ducati, niedługo po premierze osiągnął status legendy, przez którą motocykliści już nigdy nie spojrzą na tę klasę jednośladów w ten sam sposób, jak przed jego premierą.

Nieokiełznane serce


Źródłem napędu Monstera 1200 jest chłodzony cieczą, dwucylindrowy silnik Testasrasetta 11º o pojemności skokowej 1198 cm³. Jednostka napędowa w układzie V (typ L) posiada cztery zawory na każdy cylinder, których pracą steruje oczywiście rozrząd desmodromiczny, będący znakiem rozpoznawczym motocykli Ducati. Tak jak w pozostałych Monster'ach ze współczesnej oferty silnik jest elementem nośnym, co pozwoliło na uzyskanie kompaktowych rozmiarów i niskiej masy własnej. Niepodważalną zaletą modelu "1200" są owalne przepustnice Ride-by-Wire (czyli bez fizycznego połączenia, sterowane wyłącznie elektroniką) o średnicy 56 mm, które zapewniają natychmiastową reakcję na ruch manetki gazu niezależnie od prędkości jazdy. Jak szczyci się sam producent dynamika jednostki napędowej stoi na tym samym poziomie jak u trzy- i czterocylindrowej konkurencji. Nie można się temu dziwić, ponieważ moc maksymalna 147 KM i maksymalny moment obrotowy 124 Nm w połączeniu z wagą 187 kilogramów (już ze wszystkimi płynami) nie może dawać słabych wyników na drodze. Agresywne przyspieszenia i prędkość maksymalna ponad 250 km/h z pewnością usatysfakcjonują nawet najbardziej doświadczonych motocyklistów. Czy to koniec zalet serca dużego Monstera? Bynajmniej. Masywny układ wydechowy 2w1 zapewnia doskonałe brzmienie i dokłada się do spełnienia wymogów normy emisji spalin Euro 4, a manualna skrzynia biegów o sześciu optymalnie dobranych przełożeniach bardzo dobrze przenosi moc na asfalt i pozwala w pełni wykorzystać ogromny potencjał wyżyłowanego twina.

Dopracowane podwozie


Szkieletem Monstera jest kratownicowa rama z rur stalowych oraz sama jednostka napędowa, która stanowi konkretny element nośny motocykla. Wykorzystanie bloku silnika do osadzenia tylnego amortyzatora i wahacza przez kilka lat testowano w wyścigowym zespole fabrycznym Ducati z bardzo pozytywnymi efektami, więc wdrożenie tego rozwiązania do seryjnej produkcji było jedynie kwestią czasu. Dzięki niemu uzyskano kompaktową i sztywną konstrukcję, co w połączeniu z masywnym, jednostronnym wahaczem z lekkich stopów aluminium zaowocowało rozstawem osi na poziomie 1485 mm.


Amortyzacją kół Monster'a zajmuje się potężny widelec teleskopowy typu Upside-down (średnica goleni to aż 43 mm) marki Kayaba oraz centralna kolumna resorująco-tłumiąca z regulacją napięcia wstępnego i odbicia sprężyny marki Sachs. Sztywne zestrojenie obu elementów zawieszenia doskonale pasuje do charakteru jednostki napędowej. Szybka zamiana kierunku jazdy i precyzja prowadzenia to największe zalety, jakie uzyskano kosztem komfortu podróżowania.

Wyhamowaniem lekkiego jednośladu zajmuje się potężny układ hamulcowy stworzony wspólnie przez firmy Brembo i Bosch, czyli liderów w swoich dziedzinach. Dwie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm i czterotłoczkowe zaciski hydrauliczne Monobloc M4.32 (z przodu) oraz pojedyncza, 245 mm tarcza z dwutłoczkowym zaciskiem (z tyłu) są gwarantem krótkiej drogi hamowania i niezastąpionej skuteczności na torze. Bosch doposażył ten zestaw docenionym układem przeciwpoślizgowym ABS, który znacząco zwiększa bezpieczeństwo podróżujących podczas jazdy w złych warunkach pogodowych.


Układ hamulcowy osadzono na ażurowych, dziesięcioramiennych felgach z lekkich stopów aluminium, które miłośnicy marki Ducati mogą kojarzyć ze sportowego modelu Panigale. Felgi obuto w najwyższej klasy opony Pirelli Diabolo Rosso TM III, które wykorzystują technologię EPT i FGD. Oznacza to, że mają o wiele lepszą przyczepność w pełnym złożeniu oraz cechują się ponadprzeciętną wytrzymałością przy dużych przeciążeniach i dużą żywotnością.

Nowoczesna elektronika


Tak, jak pozostałe motocykle Ducati, również największy Monster korzysta z rozwoju technologicznego, dzięki któremu na pokładzie znajdziemy wiele systemów i układów poprawiających bezpieczeństwo, przyjemność i komfort jazdy. Na liście wyposażenia modelu "1200" znajdziemy m.in.:


  • System Ducati Quick Shift, który pozwala na zmianę przełożeń bez konieczności zamykania przepustnicy i użycia sprzęgła (dostępny w wersji S).

  • System RbW posiadający trzy różne mapy zmieniające parametry silnika do rodzaju pokonywanej trasy (w trybie Sport i Touring dostępna jest pełna moc, zaś w trybie Urban kierowca ma do dyspozycji tylko 100 KM).

  • Systemy DTC (Ducati Traction Control) oraz DWC (Ducati Wheelie Control) z ośmiostopniową regulacją, które w sposób kontrolowany mogą ograniczyć uślizg tylnego koła lub wznoszenie się przedniego.

  • Ciekłokrystaliczny wyświetlacz TFT o różnych trybach pracy (Core, Track i Full), które kierowca dopasuje do własnych preferencji.

Z pozostałych systemów znajdziemy jeszcze wspomniany wcześniej Ride-by-Wire (elektronicznie sterowane przepustnice) oraz technologię LED, którą zastosowano w przednim i w tylnym oświetleniu.

Nie dla każdego

Ducati Monster 1200 od pierwszych dni obecności na rynku wzbudzał ogromne zainteresowanie i nie ma co się temu dziwić, ponieważ kipiący mocą "brutal" w przepięknym, włoskim wydaniu nie miał prawa wywołać innej reakcji na ogólnoświatowym rynku. Dopracowana konstrukcja oraz ciekawe rozwiązania i nowoczesne systemy elektroniczne, a także powrót do korzeni gamy na tyle przypadły do gustu dzisiejszym motocyklistom, że cztery lata po wprowadzeniu do oferty jego popularność stale rośnie i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych latach powodzenie Ducati miałoby ulec zmianie. Warto jednak pamiętać, że duży Monster to motocykl dla naprawdę doświadczonych jeźdźców, którzy okażą respekt włoskiej Bestii.



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe