Honda CB

CB 50


CB 100


CB 125


CB 200


CB 250


CB 300


CB 350


CB 360


CB 400


CB 450


CB 500


CB 550


CB 600

Zdjęcie Honda

Honda CB 600 (zwana także Hornetem) to ponadczasowy wzorzec uniwersalności motocyklowej. Jest połączeniem mocarnego silnika z bliźniaczego Super Sporta z niezwykle lekkim podwoziem zapożyczonym od "250-tki" produkowanej jedynie na rynek japoński. Jednoślad powstał, aby zapełnić lukę w rynku ówczesnego świata motoryzacyjnego. Gdy na początku lat 90' świat zalała fala reinkarnowanych maszyn stylizowanych na najlepsze wzorce z lat 70' niektórzy motocykliści niczego nie mogli dla siebie znaleźć, bowiem nie zgadzali się na przestarzałe konstrukcje, proste rozwiązania konstrukcyjne i klasyczny dizajn.

Sytuacja uległa zmianie gdy w 1995 roku Suzuki wypuściło dynamicznego Bandita 650, jednocześnie dyktując nowe trendy i tworząc zupełnie oryginalny segment naprawdę szybkich "golasów". Już trzy lata później Honda dołączyła do rywalizacji prezentując model CB 600 Hornet, wyposażony w dynamiczny silnik ze sportowej CBR 600F. Czterocylindrowa jednostka pierwszej generacji w stosunku do protoplasty została lekko stłumiona, generowała moc 97 KM i maksymalny moment obrotowy 63 Nm. Mimo mniejszych osiągów Hornet jedynie w małym stopniu odstawał od CBR-ki, bowiem moc i moment były dostępne od niższych prędkości obrotowych. Był też ponad 10 kilogramów lżejszy, aczkolwiek przez brak jakiejkolwiek osłony przed napierającym wiatrem, w bezpośrednim starciu powyżej pewnej prędkości jego możliwości malały z każdym dodatkowym kilometrem na prędkościomierzu. Warto wspomnieć o liczbach. Hornet pierwszą "setkę" osiągał w spektakularne 3,5 sekundy, natomiast maksymalnie rozwijał 222 km/h, choć zapewne niewielu lubowało się w aż tak szybkiej jeździe na "golasie". Chłodzony cieczą silnik z podwójnym wałkiem rozrządu i czterema zaworami na cylinder charakteryzował się ponadprzeciętnym przyspieszeniem. Była to zasługa dopracowanego układu zasilania, który składał się z czterech gaźników renomowanej firmy Keihin. Sześciostopniowa skrzynia biegów i łańcuch napędowy O-ring skutecznie przenosiły moc na tylne koło, całość odznaczała się dużą żywotnością.

W 2000 roku japoński koncern wprowadził do oferty wersję S, posiadającą masywną owiewkę solidnie przytwierdzoną do ramy. W dużym stopniu niwelowała ona niesprzyjający wiatr, zmniejszała także nieznacznie spalanie i nieco podnosiła prędkość maksymalną. Kolejne lata przynosiły kolejne zmiany, głównie mające na celu dostosować CB 600 do obowiązujących norm emisji spalin Euro. Modyfikowano wtedy układy zasilania oraz udoskonalano katalityczne systemy dopalania spalin. Do seryjnego osprzętu wcielono także widelce teleskopowe Upside-down, ciekłokrystaliczne deski rozdzielcze, oświetlenie w technologii LED, a do układu zapłonowego zainstalowano mikroprocesor. Do 2007 roku Hornet nie doczekał się porządnego faceliftingu, choć przez 9 lat produkcji wprowadzano pewne zmiany (np. nowy zbiornik paliwa, wygląd kanapy czy inny przedni reflektor). Dopiero trzecia generacja pokazała unowocześnioną konstrukcję o bardziej zadziornej stylistyce i agresywnych liniach, która nawiązywała wyglądem do tuningowanych street fighterów. Trzecia odsłona to także gruntownie przeprojektowana rama, obręcze i wahacz, które pozwoliły na znaczną redukcję masy oraz usztywniły konstrukcję. Wszystkie te elementy zostały wykonane z lekkich stopów aluminium.

CB 600 Hornet to bez wątpienia jeden z najbardziej uniwersalnych jednośladów spod znaku Hondy. Przez lata znajdował się w czołówce segmentu Naked, do czego przyczyniły się nie tylko osiągi zbliżone do "sportów", ale także dzielność na długich trasach i dobra mobilność w zakorkowanych miastach. Intuicyjne prowadzenie, wzorowa stabilność podczas jazdy i nigdy niekończąca się moc to kolejne zalety tego "golasa".



CB 650


CB 750


CB 900


CB 1000


CB 1100

Zdjęcie Honda

W 1968 roku na targach w Tokio Honda zaprezentowała swój pierwszy motocykl klasy Universal Japanese Motorcycles. Japońskim wizjonerom przyświecała idea stworzenia jednośladu na tyle wszechstronnego, żeby sprawdzał się zarówno w roli sportowej maszyny, jak i długodystansowego krążownika. Modele z tego segmentu miały się także charakteryzować prostotą wykonania i przystępną ceną, aby mogły sprostać zadaniom codziennego środka transportu w zatłoczonych aglomeracjach. Był to również pomysł marketingowców Hondy na zmniejszenie popularności europejskich i amerykańskich motocykli na ich rodzimych rynkach.

Poprzez model CB 750 Four nie dość że w pełni zrealizowali swoje zamiary, to dodatkowo stworzyli nowy nurt motocyklowy za którym w mig podążyli inni producenci. Każdy chciał mieć w swojej ofercie model wpisujący się w ramy UJM, bowiem podczas 10 lat produkcji protoplasta tej klasy sprzedał się w zatrważającej ilości 400 000 sztuk. Już w latach 70' świat zalała fala podobnych maszyn, aczkolwiek z każdą dekadą ich wzięcie malało, żeby na dobre zniknąć wraz z początkiem nowego tysiąclecia. Co prawda wiele japońskich koncernów nadal produkuje jednoślady tego typu, ale są one jedynie ciekawostką w ich ofercie i nie brylują wśród motocyklistów w takim stopniu jak kilkadziesiąt lat temu.

W 2007 roku Honda postanowiła wrócić do swoich dawnych idei i kolejny raz na targach w Tokio zaprezentowała prototypowy model CB 1100. Jednakże liczne przeciwności losu sprawiły, że japońscy wielbiciele dwóch kółek musieli czekać na jego wprowadzenie do oferty ponad 3 lata. W salonach europejskich i amerykańskich przedstawicieli Hondy reinkarnowane modele pojawiły się jeszcze później, bo w 2013 roku. Nowego członka gamy CB można śmiało porównać do modeli z początków powstania ideologii UJM. Nie ma co prawda kopniaka, czy choćby bębnowego hamulca na tylnym kole, aczkolwiek stylistyka i materiały użyte do produkcji karoserii pozostały te same. Piękna, klasyczna linia o stonowanym wyglądzie została wyeksponowana przez ciężkie błotniki ze stalowej blachy, archaiczny zestaw wskaźników, wiele chromowanych podzespołów i elementów nadwozia, niecodziennie wąskie opony i monumentalną jednostkę napędową, której dopracowany odlew zakrawa o dzieło sztuki. Co ciekawe, producent oferuje trzy wersje kolorystyczne, aczkolwiek jedynie zbiornik paliwa zostaje poddany procesowi lakierowania na barwę inną, niż czerń. Wysublimowany dizajn, to to, na co w tym modelu położono największy nacisk.

W sercu maszyny na próżno szukać innowacji czy wyszukanych rozwiązań, zostało zbudowane na bazie starej, gruntownie przetestowanej jednostce napędowej modelu CB 1300. Czterocylindrowy silnik w układzie rzędowym chłodzony jest powietrzem i olejem, w głowicy pracują cztery zawory sterowane podwójnym wałkiem rozrządu, a za zasilanie odpowiada elektroniczny system wtrysku paliwa. Z pojemności 1140 cm ³ udało się uzyskać moc 90 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 93 Nm, co przy wadze prawie 250 kilogramów generuje godziwe osiągi. Moc oddawana jest liniowo, choć duży moment pozwala na sprawne przyspieszenia. Z zadowalającej prędkości maksymalnej 180 km/h, pierwsza setka osiągana jest już po upływie nieco ponad 4 sekund. Nad bezpieczeństwem motocyklisty czuwa zintegrowany układ hamulcowy CBS, który dzięki trzem tarczom o średnicy prawie 300 mm i czterotłoczkowym zaciskom zapewnia optymalną skuteczność. W zawieszeniu pojazdu postawiono na klasykę. Z przodu zainstalowano tradycyjny widelec teleskopowy, z tyłu zaś dwa elementy resorująco-tłumiące opierają się na stalowym wahaczu. Oba układy zostały wyposażone w regulację napięcia wstępnego, aczkolwiek użytkownicy nie powinni nastawiać się na zbyt duży zakres doboru charakterystyki tych podzespołów.

Honda CB 1100 to niezwykłe narzędzie do przyziemnych podróży, choć najlepiej sprawdzi się w tych w czasie. Archaiczna budowa, spokojna praca silnika i wygląd sprzed laty są gwarantem niecodziennych doznań, które docenią głównie starsi motocykliści pamiętający czasy debiutu CB 750 Four. Dla młodszych będzie to idealny kompan do swawolnej jazdy, podczas której liczyć się będzie tylko kontemplacja i radość płynąca z samej jazdy jednośladem.



CB 1300


Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe