Honda CBR

Niespodziewane powodzenie na amerykańskim rynku oraz utworzony w 1982 roku dział wyścigowy Honda Racing Corporation spowodowały rosnący popyt na lekkie motocykle sportowe. Honda wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów w 1983 roku stworzyła nową linię „ City Bike Racing”, w skrócie CBR. Jednoślady z tego segmentu od pierwszego modelu charakteryzowały się dobrymi osiągami oraz ciekawymi rozwiązaniami, jak choćby system VTEC zmieniający ilość używanych zaworów odpowiednio do obrotów silnika. Już rok po prezentacji pierwszej generacji zaszły duże zmiany w wyglądzie. Pojazd otrzymał pełną owiewkę, zapewniającą niestety kiepską aerodynamikę. Japończycy przez kolejne lata położyli duży nacisk na ten parametr, dzięki czemu dziś są liderami w tej dziedzinie z kilkoma własnymi tunelami aerodynamicznymi na koncie.

W 1987 roku na salony wjechał udany model CBR 1000F, jednakże nie zrobił on tak wielkiego wrażenia jak wprowadzona jednocześnie CBR 600 Huricane. Mniejsza siostra dzięki zaawansowanej aerodynamice i ogromnej mocy zmiażdżyła konkurencję. Do dziś „600-tka” jest najbardziej uznawanym motocyklem tej klasy pojemnościowej. Na opinie zasłużyła sobie legendarną trwałością Hondy i wytrzymałością wysilonej jednostki. Jednakże o niezawodności modelu 600 świadczy przede wszystkim 30 lat nieprzerwanej produkcji, zakończonej dopiero w 2017 roku z powodu nieopłacalności kolejnych modyfikacji mających na celu spełnienie rygorystycznych norm emisji spalin i hałasu. Motocykle z gamy CBR zyskały też dużą popularność wśród stunterów, którzy najbardziej upodobali sobie model F4i. Warto dodać, że Honda w 2009 roku jako pierwszy producent wdrożył do motocykli klasy Super Sport układ hamulcowy z systemem ABS, co zrewolucjonizowało poniekąd ten segment i jest do dziś stosowanym rozwiązaniem.

Niestety przez ostatnie 35 lat produkcji najlepiej sprzedających się motocykli sportowych w Europie dochodziło również do wpadek. Już w pierwszej „600-tce” (F1) przeprowadzano akcję serwisową pompy paliwa, a późniejsze modele cechowała choćby awaryjność napinacza łańcuszka rozrządu. Ci bardziej oszczędni narzekali także na wysokie spalanie, które mimo zastosowania w kolejnych generacjach wtrysku paliwa nie malało.

Od początku w szeregach Hondy to właśnie segment CBR gwarantował największą dawkę emocji. Żaden inny motocykl ze skrzydłem na baku nie zaspakajał tak wygórowanych oczekiwań żądnych sportowych wrażeń motocyklistów z całego świata. Do czasu, gdy w 2015 roku Japończycy zaprezentowali model RC213V-S. Torowa wyścigówka z homologacją zawładnęła działem Super Sport spychając topowy model CBR1000RR Fireblade na drugi plan, jednocześnie odbierając dzierżone przez kilka dekad berło w dziedzinie designu, osiągów i nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

CBR 125

Zdjęcie Honda

Honda CBR 125 R to małolitrażowy motocykl sportowy należący do grona najszybszych jednośladów na prawo jazdy kat. A1. Mimo, że zaawansowanie konstrukcji ustępuje innym markowym maszynom z tego segmentu (takim jak Yamaha YZF-R 125 i Aprilia RS4 125), to Honda ma nad rywalami pewną przewagę, osiąganą tylko dzięki jednemu czynnikowi. Atrakcyjnie niska cena (mniejsza od wartości konkurentów o kilka tysięcy złotych) zapewniła niewielkiemu sportowcowi niebywale dużą popularność wśród środkowoeuropejskiej młodzieży. Na próżno szukać w niej wysublimowanych innowacji czy nowoczesnych systemów elektronicznych, aczkolwiek jakość wykonania i materiały użyte przy produkcji stoją na tym samym poziomie, co w pozostałych pojazdach japońskiego producenta. Oznacza to, że za przystępną kwotę otrzymujemy legendarną trwałość oraz wiedzę zdobytą przez kilkadziesiąt lat doświadczeń w świecie motoryzacji.

Źródłem napędu najmniejszego modelu serii CBR jest jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 125 cm ³ generujący moc 13,5 KM i moment obrotowy 10,5 Nm. Zadowalające osiągi, ale nie najlepsze w tej klasie, pozwalają rozpędzić motocykl do 120 km/h i zagwarantować godne przyspieszenia. Budowa jednostki napędowej jest nieco przestarzała. W głowicy pracują jedynie dwa zawory sterowane pojedynczym wałkiem rozrządu, za zasilanie odpowiada elektroniczny wtrysk paliwa PGM-Fi, a przeniesieniem mocy na tylne koło zajmuje się sześciostopniowa skrzynia biegów i wielotarczowe, mokre sprzęgło. Czterosuwowa konstrukcja napędu pozwala na bardzo ekonomiczną eksploatację. Nawet przy nonszalanckim traktowaniu manetki gazu zużycie paliwa nie powinno wzrosnąć powyżej 3l/100 km, co w połączeniu z 13 litrowym zbiornikiem paliwa daje ponad 400 kilometrów zasięgu na jednym tankowaniu.

W zawieszeniach widać kolejne oszczędności, jednak tym razem bez korzyści dla użytkowników. Przedni, klasyczny widelec teleskopowy należycie wywiązuje się z powierzonego mu zadania, oferuje dobre tłumienie nierówności i optymalny skok. Jednakże na tle "125-tek" z widelcem typu Upside-down wygląda nieco mizernie. Archaiczny wahacz wleczony z aluminiowych profili także nie poprawia wizerunku CBR-ki. Całe szczęście dynamiczna karoseria i ciekawy układ wydechowy nawiązujący do większych modeli całkowicie odciąga uwagę od drobnego cięcia kosztów. Linia poprowadzona jest agresywnie, wiele załamań i przetłoczeń na owiewkach z tworzyw sztucznych zachęca do wyścigów spod świateł. Ażurowe, pięcioramienne felgi i malowanie Repsol przypominające barwy torowych maszyn prezentują się świetnie i z pewnością wzbudzą zazdrość u właścicieli "przecinaków" o stonowanej kolorystyce.

Uwagę przykuwa także odsłonięta grzbietowa rama ze stali i pokaźne tarcze układu hamulcowego. Dwa dyski o średnicy 280 i 220 mm współpracują z dwutłoczkowymi zaciskami dając dużą skuteczność i ogromne możliwość podczas pierwszych wyjazdów na tor.

Honda CBR 125 R to z pewnością świetny wybór dla młodocianych amatorów mocnych wrażeń. Wyśmienita stabilność na ostrych zakrętach, dobre właściwości jezdne oraz odpowiedni rozkład mas i optymalne położenie środka ciężkości pozwoli pozostawić pierwsze ślady na zamkniętych torach. Jednak Ci, którzy będą w niej szukać kompana na dalsze wycieczki i codziennego środka transportu również się nie zawiodą. Ergonomiczna pozycja za kierownicą, bardzo niski apetyt na paliwo oraz duża zwrotność na zawsze odsunął od jazdy zatłoczonymi środkami komunikacji miejskiej lub dalekobieżnymi autobusami. Mimo, że Honda nie gwarantuje najlepszych osiągów w swojej klasie, to daje wszystko czego potrzebują świeżo upieczeni motocykliści. Wolność, bezawaryjność konstrukcji i, przede wszystkim, ułamek legendy zawarty we własnym jednośladzie.



CBR 250


CBR 300


CBR 400


CBR 500


CBR 600


CBR 650

Zdjęcie Honda

Honda CBR 650 to sportowy motocykl klasy średniej, który w ofercie japońskiej marki pojawił się w 2014 roku. Kompaktowa konstrukcja, niska masa własna, smukłe nadwozie o ostrych liniach i czterocylindrowa jednostka napędowa o dynamicznym charakterze to tylko część powodów, dla których warto zapoznać się z najmłodszym członkiem legendarnej rodziny CBR. Jak zapewnia producent doskonałe właściwości jezdne, natychmiastowa reakcja na ruch manetki gazu i dopracowane podwozie dostarczą motocyklistom prawdziwej eksplozji wrażeń.


Model CBR 650 został wyposażony w czterocylindrowy silnik w układzie rzędowym o pojemności 649 cm³. W głowicy czterosuwowego motoru znajdziemy szesnaście zaworów sterowanych podwójnym wałkiem rozrządu, zaś w układzie zasilania nowoczesny system elektronicznego wtrysku paliwa PGM-Fi. W rękach doświadczonych użytkowników oba podzespoły zapewnią jak najlepszą wydajność i niskie zużycie paliwa, będą także gwarantem wysokiej kultury pracy jednostki przy każdej prędkości obrotowej. Kolejnym czynnikiem spokojnej eksploatacji będzie manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach oraz efektywny układ chłodzenia cieczą, który nie dopuści do przegrzania silnika podczas jazdy w niesprzyjających warunkach. Tak, jak w każdym motocyklu klasy Super Sport, tak i w przypadku CBR 650 główną rolę grają osiągi. Moc maksymalna 90 KM jest osiągana przy 11 000 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy 64 Nm dostępny jest już od 8 000 obr/min. Nie daje to wprawdzie optymalnej elastyczności, jednakże podczas torowej jazdy lub szalonych gonitw po górskich serpentynach sprawdza się znakomicie. Ponadprzeciętne przyspieszenie (w porównaniu do innych członków tej klasy pojemnościowej) oraz prędkość maksymalna ponad 200 km/h osiągana w natychmiastowym tempie to zalety, które doceni każdy miłośnik sportowych motocykli.


Podwozie CBR 650 zostało skonstruowane tak, aby w pełni wykorzystać potencjał jednostki napędowej. Jednocześnie użyto takich komponentów, aby cena finalnego produktu była przystępna dla przeciętnego klienta, co widać na przykład po budowie zawieszenia. Amortyzacją przedniego koła zajmuje się klasyczny widelec teleskopowy SDBV o średnicy goleni 41 mm bez możliwości regulacji (dokładnie taki, jaki mogliśmy znaleźć w CBR 600 F2 produkowanej przed modernizacją z 1994 roku). Z tyłu znajdziemy pojedynczy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny, który osadzono na dwustronnym wahaczu wleczonym z lekkich stopów aluminium. W przypadku układu hamulcowego sprawa wygląda zupełnie inaczej. Na przedniej osi zamontowano dwie tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm i czterotłoczkowe zaciski hydrauliczne, zaś na tylnej- jedną tarczę o nieco mniejszej, bo 240 mm średnicy i zacisk jednotłoczkowy. Zarówno z przodu, jak i z tyłu znajdziemy dwukanałowy system antypoślizgowy ABS, który nie dopuści do blokady kół podczas hamowania w złych warunkach pogodowych i na drogach o gorszej nawierzchni. Ważnymi elementami podwozia są również ażurowe felgi z lekkich stopów aluminium w rozmiarze 17 cali (zapewniające dobrą zwrotność i niską masę nieresorowaną) oraz stalowa rama typu Diamond, która zagwarantuje wystarczająco sztywny szkielet dla całego motocykla.


CBR 650 to jeden z tych jednośladów, który stale podnosi popularność i renomę Hondy na całym świecie. Długą listę zalet zamykają: niska masa własna (221 kilogramów ze wszystkimi płynami) oraz ekonomiczne spalanie. Średnie zużycie benzyny w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 3,5 l/100 kilometrów (wartość uzyskana w testach, mimo, że na stronie producenta podano wynik aż 4,75 l/100 km) sprawia, że na zbiorniku paliwa o pojemności 17,3 litra zasięg może wynieść nawet 500 kilometrów na jednym tankowaniu. W tej klasie pojemnościowej o sportowym charakterze jest to fenomenalny wynik, który rzadko pojawia się u konkurencji.

Honda CBR 650 to doskonały wybór dla tych, co chcieliby doświadczyć eksplozji wrażeń, ale nie są przygotowani na spotkanie z "królewską" klasą pojemnościową segmentu Super Sport. Nowoczesny design (pełne oświetlenie w technologii LED), mocna jednostka napędowa oraz podwozie zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy to doskonały pretekst, aby w salonie Hondy zostawić ponad 35 tys. złotych i wyjechać z niego z uczuciem pełnej satysfakcji.



CBR 900


CBR 1000


CBR 1100


Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe