Honda CBR

Niespodziewane powodzenie na amerykańskim rynku oraz utworzony w 1982 roku dział wyścigowy Honda Racing Corporation spowodowały rosnący popyt na lekkie motocykle sportowe. Honda wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów w 1983 roku stworzyła nową linię „ City Bike Racing”, w skrócie CBR. Jednoślady z tego segmentu od pierwszego modelu charakteryzowały się dobrymi osiągami oraz ciekawymi rozwiązaniami, jak choćby system VTEC zmieniający ilość używanych zaworów odpowiednio do obrotów silnika. Już rok po prezentacji pierwszej generacji zaszły duże zmiany w wyglądzie. Pojazd otrzymał pełną owiewkę, zapewniającą niestety kiepską aerodynamikę. Japończycy przez kolejne lata położyli duży nacisk na ten parametr, dzięki czemu dziś są liderami w tej dziedzinie z kilkoma własnymi tunelami aerodynamicznymi na koncie.

W 1987 roku na salony wjechał udany model CBR 1000F, jednakże nie zrobił on tak wielkiego wrażenia jak wprowadzona jednocześnie CBR 600 Huricane. Mniejsza siostra dzięki zaawansowanej aerodynamice i ogromnej mocy zmiażdżyła konkurencję. Do dziś „600-tka” jest najbardziej uznawanym motocyklem tej klasy pojemnościowej. Na opinie zasłużyła sobie legendarną trwałością Hondy i wytrzymałością wysilonej jednostki. Jednakże o niezawodności modelu 600 świadczy przede wszystkim 30 lat nieprzerwanej produkcji, zakończonej dopiero w 2017 roku z powodu nieopłacalności kolejnych modyfikacji mających na celu spełnienie rygorystycznych norm emisji spalin i hałasu. Motocykle z gamy CBR zyskały też dużą popularność wśród stunterów, którzy najbardziej upodobali sobie model F4i. Warto dodać, że Honda w 2009 roku jako pierwszy producent wdrożył do motocykli klasy Super Sport układ hamulcowy z systemem ABS, co zrewolucjonizowało poniekąd ten segment i jest do dziś stosowanym rozwiązaniem.

Niestety przez ostatnie 35 lat produkcji najlepiej sprzedających się motocykli sportowych w Europie dochodziło również do wpadek. Już w pierwszej „600-tce” (F1) przeprowadzano akcję serwisową pompy paliwa, a późniejsze modele cechowała choćby awaryjność napinacza łańcuszka rozrządu. Ci bardziej oszczędni narzekali także na wysokie spalanie, które mimo zastosowania w kolejnych generacjach wtrysku paliwa nie malało.

Od początku w szeregach Hondy to właśnie segment CBR gwarantował największą dawkę emocji. Żaden inny motocykl ze skrzydłem na baku nie zaspakajał tak wygórowanych oczekiwań żądnych sportowych wrażeń motocyklistów z całego świata. Do czasu, gdy w 2015 roku Japończycy zaprezentowali model RC213V-S. Torowa wyścigówka z homologacją zawładnęła działem Super Sport spychając topowy model CBR1000RR Fireblade na drugi plan, jednocześnie odbierając dzierżone przez kilka dekad berło w dziedzinie designu, osiągów i nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

CBR 125

Zdjęcie Honda

Honda CBR 125 R to małolitrażowy motocykl sportowy należący do grona najszybszych jednośladów na prawo jazdy kat. A1. Mimo, że zaawansowanie konstrukcji ustępuje innym markowym maszynom z tego segmentu (takim jak Yamaha YZF-R 125 i Aprilia RS4 125), to Honda ma nad rywalami pewną przewagę, osiąganą tylko dzięki jednemu czynnikowi. Atrakcyjnie niska cena (mniejsza od wartości konkurentów o kilka tysięcy złotych) zapewniła niewielkiemu sportowcowi niebywale dużą popularność wśród środkowoeuropejskiej młodzieży. Na próżno szukać w niej wysublimowanych innowacji czy nowoczesnych systemów elektronicznych, aczkolwiek jakość wykonania i materiały użyte przy produkcji stoją na tym samym poziomie, co w pozostałych pojazdach japońskiego producenta. Oznacza to, że za przystępną kwotę otrzymujemy legendarną trwałość oraz wiedzę zdobytą przez kilkadziesiąt lat doświadczeń w świecie motoryzacji.

Źródłem napędu najmniejszego modelu serii CBR jest jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 125 cm ³ generujący moc 13,5 KM i moment obrotowy 10,5 Nm. Zadowalające osiągi, ale nie najlepsze w tej klasie, pozwalają rozpędzić motocykl do 120 km/h i zagwarantować godne przyspieszenia. Budowa jednostki napędowej jest nieco przestarzała. W głowicy pracują jedynie dwa zawory sterowane pojedynczym wałkiem rozrządu, za zasilanie odpowiada elektroniczny wtrysk paliwa PGM-Fi, a przeniesieniem mocy na tylne koło zajmuje się sześciostopniowa skrzynia biegów i wielotarczowe, mokre sprzęgło. Czterosuwowa konstrukcja napędu pozwala na bardzo ekonomiczną eksploatację. Nawet przy nonszalanckim traktowaniu manetki gazu zużycie paliwa nie powinno wzrosnąć powyżej 3l/100 km, co w połączeniu z 13 litrowym zbiornikiem paliwa daje ponad 400 kilometrów zasięgu na jednym tankowaniu.

W zawieszeniach widać kolejne oszczędności, jednak tym razem bez korzyści dla użytkowników. Przedni, klasyczny widelec teleskopowy należycie wywiązuje się z powierzonego mu zadania, oferuje dobre tłumienie nierówności i optymalny skok. Jednakże na tle "125-tek" z widelcem typu Upside-down wygląda nieco mizernie. Archaiczny wahacz wleczony z aluminiowych profili także nie poprawia wizerunku CBR-ki. Całe szczęście dynamiczna karoseria i ciekawy układ wydechowy nawiązujący do większych modeli całkowicie odciąga uwagę od drobnego cięcia kosztów. Linia poprowadzona jest agresywnie, wiele załamań i przetłoczeń na owiewkach z tworzyw sztucznych zachęca do wyścigów spod świateł. Ażurowe, pięcioramienne felgi i malowanie Repsol przypominające barwy torowych maszyn prezentują się świetnie i z pewnością wzbudzą zazdrość u właścicieli "przecinaków" o stonowanej kolorystyce.

Uwagę przykuwa także odsłonięta grzbietowa rama ze stali i pokaźne tarcze układu hamulcowego. Dwa dyski o średnicy 280 i 220 mm współpracują z dwutłoczkowymi zaciskami dając dużą skuteczność i ogromne możliwość podczas pierwszych wyjazdów na tor.

Honda CBR 125 R to z pewnością świetny wybór dla młodocianych amatorów mocnych wrażeń. Wyśmienita stabilność na ostrych zakrętach, dobre właściwości jezdne oraz odpowiedni rozkład mas i optymalne położenie środka ciężkości pozwoli pozostawić pierwsze ślady na zamkniętych torach. Jednak Ci, którzy będą w niej szukać kompana na dalsze wycieczki i codziennego środka transportu również się nie zawiodą. Ergonomiczna pozycja za kierownicą, bardzo niski apetyt na paliwo oraz duża zwrotność na zawsze odsunął od jazdy zatłoczonymi środkami komunikacji miejskiej lub dalekobieżnymi autobusami. Mimo, że Honda nie gwarantuje najlepszych osiągów w swojej klasie, to daje wszystko czego potrzebują świeżo upieczeni motocykliści. Wolność, bezawaryjność konstrukcji i, przede wszystkim, ułamek legendy zawarty we własnym jednośladzie.



CBR 250


CBR 300


CBR 400


CBR 500


CBR 600


CBR 650


CBR 900


CBR 1000


CBR 1100


Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe