Honda CRF

Zdjęcie Honda

CRF to rozległa rodzina motocykli Hondy, w której skład wchodzą jednoślady terenowe z trzech klas: Motocross, Enduro i Dual Sport. Od samego początku, gdy w 2000 roku seria zastąpiła gamę XR, modele o oznaczeniu CRF wiodą prym wśród wielbicieli off-road'u w każdej postaci, w tym także miłośników dalekiej turystyki po krajach, gdzie drogi asfaltowe można policzyć na palcach jednej ręki. Kilka lat temu gama CRF została powiększona o maszynę klasy Supermoto, która przez niespełna pięć sezonów zdążyła zawładnąć sercami pasjonatów tras o nieskazitelnej nawierzchni.

Niezawodność, bezkompromisowa konstrukcja i legendarna trwałość Hondy towarzyszy każdemu motocyklowi tej serii, czego potwierdzeniem jest choćby tytuł "Najlepszego motocykla motocrossowego" w latach 2002-2009 przyznanego CRF 450 R przez renomowane czasopismo Cycle World.

Motocykle z serii CRF dzielą się na następujące segmenty:

CRF-F- to jednoślady przystosowane dla najmłodszych użytkowników. Proste, chłodzone powietrzem jednostki napędowe o pojemności od 50 do 230 cm³ charakteryzuje intuicyjna obsługa i wytrzymała konstrukcja, która przetrwa bezlitosną naukę adeptów jazdy w terenie.

CRF-R- wersje R zostały stworzone do wyczynowej jazdy po zamkniętych torach wyścigowych. Nie posiadają wyposażenia dodatkowego (oświetlenia, kierunkowskazów, rozrusznika elektrycznego, ekologicznych układów wydechowych), dzięki czemu są nieprawdopodobnie lekkie, a potencjał mocnych silników może zostać wykorzystany w pełni. W ofercie znajdziemy wersje z jednostkami o kubaturze od 150 do 450 cm³, z czego to właśnie wspomniana największa opcja cieszy się ogromna popularnością wśród zawodników.

CRF-RX- jest rozwinięciem serii R. Po wprowadzeniu kilku zmian (m.in. zwiększeniu pojemności zbiornika paliwa i rozmiaru tylnego koła oraz rozbudowaniu układu elektrycznego) z flagowej "450-tki" uzyskano motocykl dopasowany do wymagań zawodów klasy Hard Enduro. RX plasuje się pomiędzy bezkompromisową wersją R, a łagodniejszą wersją X.

CRF-X- to najłagodniejszy segment w rodzinie CRF. Motocykle w wersji X posiadają niezbędny osprzęt do uzyskania homologacji drogowej oraz liczne udogodnienia dla użytkowników (rozrusznik elektryczny, pojemny zbiornik paliwa, zawieszenie z możliwością rozbudowanej regulacji). Dla zwiększenia komfortu jazdy przebieg linii momentu obrotowego został złagodzony, co w połączeniu z resztą zmian czynią z CRF-X motocykl nastawiony bardziej na przeprawy w terenie, a nie ostrą jazdę po torze motocrossowym. W latach 2006-2008 Robby Well zasiadając za sterami wersji "X" wygrał wymagający rajd San Felipe 250, czyli 250 milową przeprawę po meksykańskiej pustyni u ujścia rzeki Kolorado.

CRF-L- to najbardziej uniwersalna gama motocykli z rodziny CRF, która bez kompleksów wpisuje się w segment Dual Sport. Posiada kompletnie przebudowaną ramę oraz jednostkę napędową (w stosunku do pozostałych jednośladów serii CRF), a także inne ogumienie i mniej wyczynowe zawieszenie. Diametralną różnicę znajdziemy również w komforcie podróżowania i właściwościach jezdnych na asfalcie, gdzie wersja "L" okaże się wyśmienitym kompanem na każdym kilometrze wymarzonego wyjazdu.

CRF-M- w 2013 roku Honda postanowiła rozpocząć w Europie sprzedaż wersji Supermoto, tym samym rozbudowując swoją ofertę jednośladów przystosowaną do wymagań prawa jazdy kategorii A2. Wersja "M" powstała na bazie CRF-L, jednakże ulepszono w niej zawieszenia, zmniejszono rozmiar kół do 17 cali, zastosowano szersze opony drogowe oraz zwiększono rozmiar tarcz w układzie hamulcowym.

Warto wspomnieć również, że w 2015 roku pod nazwą CRF 1000 L zreinkarnowano legendarny model Africa Twin. Nowoczesny motocykl turystyczny bazując na fenomenie popularnej "Afryki" od pierwszego dnia zyskał ogromne zainteresowanie wśród motocyklistów i ogólnoświatowej prasy, a w kolejnych latach potwierdził godne następstwo jednośladu wykutego rękami morderczego rajdu Paryż-Dakar.

Dla młodszych obieżyświatów Honda przygotowała model CRF 250 Rally, który mimo krótkiej obecności w ofercie japońskiego koncernu świetnie radzi sobie z konkurencją i pieczołowicie spełnia podróżnicze marzenia początkujących globtroterów. Z kolei dla motocyklistów chcących spróbować swoich sił w profesjonalnych zawodach Honda stworzyła wersję CRF 450 Rally, będącą kopią wyczynowego modelu z rajdu Dakar.

CRF 50

Honda CRF 50 to motocykl klasy Motocross stworzony dla najmłodszych adeptów jazdy po bezdrożach. Jest najstarszym jednośladem z segmentu mini-bike, co sprawia, że japońscy konstruktorzy zdążyli zaznajomić się ze wszystkimi potrzebami i wymaganiami początkujących motocyklistów, w efekcie czego oferują idealny pojazd dostosowany do nauki w wymagającym terenie.

CRF 50 zostało wyposażone w jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności 49 cm³, której moc i moment obrotowy pozwalają na pierwsze szaleństwa po zamkniętych torach. Łagodna charakterystyka silnika sprawia, że start jest przewidywalny, a trzystopniowa skrzynia biegów z automatycznym sprzęgłem pozwala skupić się na torze jazdy, jednocześnie nie zaniedbując nauki zmiany przełożeń. Dzięki czterosuwowej konstrukcji napędu zarówno koszty eksploatacji, jak i ewentualnych napraw i cyklicznych serwisów nie będą dla rodziców lub szkół motocrossowych dużym obciążeniem.

Rozpoczęcie motocyklowej pasji ułatwi nisko umieszczony środek ciężkości, łatwość prowadzenia oraz kanapa osadzona na odpowiedniej wysokości. Dopracowane zawieszenie pozwala na płynną jazdę po nierównościach. Na przedzie znajdziemy widelec teleskopowy typu Upside-down, z tyłu zaś pojedynczy element resorująco-tłumiący. Oba nie oferują regulacji, ale zapewniają zadowalający skok. Nie mniejszą uwagę małoletni przywiązują także do wyglądu wymarzonego motocykla, dlatego "50-tka" otrzymała stylistykę nawiązującą do większych motocykli z gamy CRF.

Honda CRF 50 to idealny wybór na początek terenowej przygody. Niska masa własna (tylko 50 kilogramów), wytrzymała rama grzbietowa oraz wydajny, bębnowy układ hamulcowy pozwolą nauczyć się od podstaw efektownej jazdy poza utartymi szlakami. Co więcej, układ chłodzenia powietrzem, dwuzaworowa głowica z pojedynczym wałkiem rozrządu oraz układ zasilania klasycznym gaźnikiem będą dobrą podstawą do zaznajomienia się z podstawowymi mechanizmami w jednośladzie oraz szansą do pierwszych, samodzielnych napraw.



CRF 70

Gdy młody adept jazdy offroad'owej pozostawi za sobą pierwszy ślad na CRF 50 po pewnym czasie nadchodzi czas zmiany na mocniejszą maszynę. Jeśli jednak nie czuje się na siłach, aby dosiadać "110-tkę" o dużo większych osiągach, Honda przygotowała model przejściowy- CRF 70.

Większość rozwiązań konstrukcyjnych "70-tka" dzieli z najmniejszym modelem z gamy, aczkolwiek oferuje o niebo lepsze doznania podczas dynamicznej jazdy. Motocykl wyposażono w powiększoną jednostkę napędową o pojemności 72 cm³, której moc maksymalna wzrosła do zadowalających 5 KM. Pozwoli to nie tylko na większą prędkość maksymalną, ale także na dużo lepsze przyspieszenia, czego efektem będzie co raz mniejszy czas pokonywanego okrążenia. Wraz ze wzrostem mocy także masa własna poszła w górę, lecz 63 kilogramy to zbyt mało, aby spowolnić CRF. Najważniejsze jest jednak to, że w większym modelu zachowano prostą budowę silnika i łatwość obsługi. W głowicy "singla" znajdziemy dwa zawory i pojedynczy wałek rozrządu, w układzie zasilania klasyczny gaźnik, a nieodłącznym elementem trzystopniowej skrzyni biegów nadal jest automatyczne sprzęgło.

Dla lepszego prowadzenia na grząskim podłożu zastosowano koła w rozmiarze 14 (przód) i 12 (tył) cali, które w stosunku do mniejszego brata z rodziny CRF diametralnie polepszyły właściwości jezdne. W układzie hamulcowym i zawieszeniach nie przeprowadzano zbędnych zmian. Dwa bębny o średnicy 80 mm świetnie radzą sobie z możliwościami i masą jednośladu, zaś widelec teleskopowy Upside-down i tylny "zawias" typu Monoshock efektywnie spełniają swoją rolę na wybojach.

Nie można jednak zapomnieć, że małe modele z serii CRF to przede wszystkim dopracowane "narzędzia" do nauki jazdy dla najmłodszych motocyklistów. Dlatego też równie ważna, jak mocny silnik czy dobre zawieszenie, jest ergonomiczna budowa jednośladu. Nisko umieszczone siedzisko, optymalne rozmieszczenie podnóżków, wyprostowana pozycja za kierownicą oraz miękkie siodło to wymagania, które powinna spełnić każda maszyna dla początkujących. Honda ma do zaoferowania jeszcze więcej i właśnie dzięki temu stała się liderem wśród producentów terenowych jednośladów klasy mini-bike.



CRF 100


CRF 110

Honda CRF 110 to małolitrażowy motocykl terenowy zbudowany z myślą o średniozaawansowanych motocyklistach w wieku od 8 do 11 lat. Gdy adepci jazdy po bezdrożach nabędą już wystarczające umiejętności (np. na modelach CRF 50 i CRF 70) będą mogli spróbować swoich sił na "110-tce". W porównaniu do mniejszych wersji dysponuje ona większą mocą, która przy niewielkim wzroście masy własnej robi kolosalną różnicę po zajęciu miejsca za sterami.

W stalowej ramie grzbietowej umieszczono jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności 109 cm³, która według informacji producenta generuje moc około 7 KM. Chłodzony powietrzem czterosuw skrywa w głowicy dwa zawory sterowane za pomocą pojedynczego wałka rozrządu. Tak jak w przypadku pozostałych modeli klasy mini-bike główną rolę w układzie zasilania gra tradycyjny gaźnik, a trzystopniowa skrzynia biegów współpracuje z automatycznym sprzęgłem. Największą różnicą na płaszczyźnie napędu jest rozrusznik elektryczny, dzięki któremu jazda jest przyjemniejsza i nie wymaga takiego nakładu sił jak w mniejszych wersjach. Dla polepszenia osiągów japońscy konstruktorzy wyposażyli CRF 110 w zapłon cyfrowy, który doskonale dobiera kąt wyprzedzenia zapłonu.

Podwozie CRF 110 bazuje na wersji o pojemności 72 cm³. Bębnowy układ hamulcowy, zawieszenia o zadowalającym skoku 100 mm oraz szprychowe koła w rozmiarze 14 i 12 cali obute w terenowe opony dają pełną kontrolę nad sytuacją w terenie oraz pozwalają w pełni wykorzystać potencjał mocnej jednostki napędowej. Jako jedyny model z "małej trójki" został wyposażony w automatyczny system naciągu łańcucha, co znacząco ogranicza obsługę jednośladu oraz zmniejsza koszty eksploatacyjne.

Tak jak wszystkie modele dla małoletnich, CRF 110 wyglądem nawiązuje do CRF 450. Ostre linie karoserii, dynamiczna kolorystyka oraz surowy styl nadwozia to cechy, które z pewnością przypadną do gustu najmłodszym. Warto wspomnieć, że każdy mały model z serii CRF został przystosowany do profesjonalnych zawodów, dlatego po uzyskaniu licencji MX każdy użytkownik będzie mógł spróbować swoich sił w prawdziwej rywalizacji na torze.



CRF 125


CRF 150

Honda CRF 150 to motocykl motocrossowy przygotowany do prawdziwych zmagań na zamkniętych torach, którego mogą dosiadać już kilkunastolatki. Został stworzony, aby w ekologicznym stylu stanąć w szranki z dwusuwowymi jednośladami o pojemności 85 cm³, jednakże po ostatnich zmianach w regulaminie zawodów klasy MX 85 nie będzie miał na razie takiej szansy.

Model CRF 150 został wyposażony w czterosuwowy, jednocylindrowy silnik o pojemności 149 cm³, będący pomniejszoną kopią napędów takich "wyjadaczy" jak CRF 250 i CRF 450. Z niewielkiej kubatury wyciśnięto moc 23 KM i moment obrotowy na poziomie 13 Nm, które w motocyklu ważącym niespełna 80 kilogramów (ze wszystkimi płynami) generuje niesamowite wrażenia w terenie. Dzięki dwóm układom smarowania (jeden dla jednostki, drugi dla manualnej, pięciostopniowej skrzyni biegów) chłodzenie oleju jest o wiele efektywniejsze, co w połączeniu z wydajnym układem chłodzenia cieczą daje zestaw przygotowany do nieustannej pracy pod maksymalnym obciążeniem w ciężkich warunkach. W układzie zasilania znajdziemy klasyczny gaźnik renomowanej marki Keihin o 32. mm średnicy gardzieli. Jak przystało na wyczynową maszynę w CRF 150 nie znajdziemy zbędnego wyposażenia, dlatego start silnika zainicjujemy jedynie kickstarter'em.

Jednakże zdobycie pierwszego miejsca na zawodach to kwestia nie tylko mocnej jednostki napędowej. Aby doświadczony zawodnik mógł w pełni wykorzystać potencjał 23 KM japońscy konstruktorzy nie oszczędzali na podzespołach. Przedni widelec teleskopowy typu Upside-down o masywnych, 37 mm lagach oraz centralny amortyzator Monoshock oparty na aluminiowym wahaczu pochodzą z oferty jednego z najlepszych producentów w tej dziedzinie- Showa. Oba komponenty zostały wyposażone w regulację dobicia i odbicia, co z pewnością pozwoli dopasować nastawy pod konkretnego użytkownika. W układzie hamulcowym znajdziemy tarcze o średnicy 220 i 190 mm oraz jednotłoczkowe zaciski hydrauliczne.

Honda CRF 150 to godny rywal dla dwusuwowej konkurencji z oferty np. Austriackiego KTM-a. Niezawodna konstrukcja, duża moc oraz genialne właściwości jezdne połączone z kompaktowymi wymiarami, niską masą i ergonomiczną pozycją za kierownicą dały maszynę stworzoną do triumfowania w profesjonalnych zawodach. Gdyby jeszcze nie ta cena, wynosząca ponad 20 tys. złotych, oraz fakt, że na polskim rynku można kupić ją jedynie na zamówienie, to Honda mogłaby zapomnieć o zagrożeniu płynącym od innych koncernów.



CRF 230

CRF 230 to najmniejszy motocykl motocrossowy w ofercie Hondy przeznaczony dla dorosłych użytkowników. Tak jak pozostałe modele z rodziny CRF zapewnia niezapomniane wrażenia z jazdy w wymagającym terenie oraz pozwala w sposób kontrolowany nabyć doświadczenie przed zajęciem miejsca za sterami mocniejszych jednośladów z tego segmentu.

Wielu może zaskoczyć fakt, że "230-tka" oferuje słabsze osiągi niż CRF 150. Motocykl został wyposażony w jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 223 cm³ generujący moc maksymalną 19 KM i maksymalny moment obrotowy 19 Nm. W zestawieniu z niewygórowaną masą własną 113 kilogramów gwarantuje przewidywalne przyspieszenie w każdych warunkach, co w tym modelu okazuje się ogromną zaletą. Jako maszyna dla początkujących jest w stanie spokojnie i bez niekontrolowanych sytuacji wprowadzić w świat off-road'u. W połączeniu z sześciostopniową skrzynią biegów o dość "krótkich" przełożeniach i doskonałym układem zasilania konwencjonalnym gaźnikiem pokonywanie wertepów staje się czystą przyjemnością. Bezstresowa eksploatacja to również zasługa elektrycznego rozrusznika oraz prostej budowy jednostki napędowej, której naprawa w razie ewentualnej awarii nie obciąży drastycznie portfela.

Do niewysilonej jednostki napędowej dobrano odpowiednie zawieszenia i układ hamulcowy. Przednie koło amortyzuje widelec teleskopowy typu Upside-down, a tylne- pojedynczy element resorująco-tłumiący opary na aluminiowym wahaczu. Jedynie tylny "zawias" otrzymał podstawowy zakres regulacji napięcia wstępnego sprężyny. Przez długi skok i dobre ustawienie fabryczne nie przeszkadza to podczas dynamicznej jazdy po torze, gdzie oba podzespoły dają maksimum satysfakcji podczas pokonywania kolejnych muld. Tarczowo-bębnowy układ hamulcowy wydaje się mocno przestarzałym rozwiązaniem, jednakże w CRF 230 całkowicie spełnia swoją rolę i pozwala skutecznie wyhamować z niewielkich prędkości rozwijanych na torach motocrossowych.

Honda CRF 230 to odpowiedni motocykl na początek off-road'owej przygody. Nisko umieszczone siedzenie także doświadczonej młodzieży, która wcześniej dosiadała np. mniejszych modeli z serii CRF, pozwoli posmakować jazdy pełnowymiarowym motocyklem.



CRF 250

Honda CRF 250 to lekki motocykl terenowy oferowany w dwóch wersjach nadwoziowych. Wariant "L" to typowe enduro o doskonałych właściwościach off-road'owych, zaś opcja "Rally" to maszyna stworzona dla początkujących obieżyświatów. Doskonałe zawieszenia i skuteczny układ hamulcowy połączony z lekką jednostką napędową to zestaw niemalże idealny, jeśli poszukujemy jednośladu który sprosta każdym warunkom terenowym. Zastosowanie silnika o pojemności nieprzekraczającej 250 cm³ ma szereg zalet, szczególnie jeśli potencjalni nabywcy nastawiają się na długodystansowe podróżowanie. W wielu krajach (np. w Iranie, będącym coraz bardziej popularnym kierunkiem wśród motocyklistów z Europy) przepisy zabraniają wjazdu motocykli o większej kubaturze jednostki.

CRF 250 zostało wyposażone w jednocylindrowy silnik zasilany elektronicznym systemem wtrysku paliwa PGM-FI. Niewysilona jednostka czterosuwowa generuje moc maksymalną 25 KM i maksymalny moment obrotowy ponad 22 Nm, które w maszynie o masie własnej niecałych 160 kilogramów dają zadowalające przyspieszenie oraz prędkość maksymalną ponad 150 km/h. Dzięki czterozaworowej głowicy z podwójnym wałkiem rozrządu jednostka cechuje się dobrą kulturą pracy. Niewielkie zapotrzebowanie na paliwo sprawia, że 10,5 litrowy zbiornik paliwa wystarcza na przejechanie ponad 300 kilometrów na jednym tankowaniu. W motocyklu klasy Adventure może nie zrobi na nikim wrażenia, ale w połączeniu z zapasowym kanistrem pełnym benzyny daje niezły zasięg. Jak przystało na jednoślad Hondy zarówno sprzęgło, jak i manualna, sześciostopniowa skrzynia biegów działają płynnie i nie wymagają od kierowcy użycia dużej siły, co w dalekiej podróży z pewnością zostanie docenione.

Motocykl nastawiony na tysiące kilometrów jazdy po drogach, których nawierzchnia najlepsze czasu ma już dawno za sobą, musi dysponować doskonałym zawieszeniem. Nie inaczej jest w przypadku modelu CRF 250, który ubrano w produkty renomowanej marki Showa. Na przedzie znajdziemy masywny widelec teleskopowy typu Upside-down o 43. mm średnicy lag, z tyłu zaś pojedynczy element resorująco-tłumiący oparty na aluminiowym wahaczu w systemie Pro-Link. W przypadku tylnego komponentu użytkownikom podarowano pełen zakres regulacji, obejmujący napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie dobicia i odbicia. Układ hamulcowy osadzono na kołach o typowej średnicy dla tej klasy motocykli- 21 i18 cali. W jego skład wchodzą dwie tarcze typu Wave oraz dwutłoczkowe zaciski hydrauliczne. Całość została okraszona dwukanałowym systemem ABS, który przeciwdziała blokadzie koła podczas hamowania, w efekcie diametralnie skracając drogę hamowania.

Honda CRF 250 to bez wątpienia motocykl wszechstronnego zastosowania, który dzięki stylistyce nawiązującej do rajdowego CRF 450 Rally z morderczego rajdu Dakar na każdym tle wypada niesamowicie. Niska masa i smukła sylwetka oraz małe spalanie okażą się niezastąpione podczas codziennych dojazdów, a doskonałe podwozie i wysoka ładowność dadzą duże pole do popisu podczas planowania wypraw w najdalsze zakątki ziemi.



CRF 450

Honda CRF 450 to motocykl przeznaczony dla bardzo doświadczonych motocyklistów, którzy chcieliby spróbować swoich sił na zawodach w najcięższej klasie MX1. Bezwzględna "450-tka" dysponuje wszystkim, aby zaprowadzić użytkowników na najwyższe miejsce podium.

CRF 450 wyposażono w jednocylindrową, chłodzoną cieczą jednostkę napędową o pojemności 449 cm³, generującą niebotyczną moc 51 KM i moment obrotowy przekraczający wartość 45 Nm. Tak jak pozostałe modele z serii CRF, wersja 450 spełnia rygorystyczne wytyczne normy emisji spalin Euro 4. W głowicy (Uni-Cam) czterosuwowego singla znajdziemy cztery zawory sterowane podwójnym wałkiem rozrządu, a rolę układu zasilania pełni nowoczesny, elektroniczny system wtrysku paliwa PGM-FI. Dzięki temu jednostka cechuje się wysoką kulturą pracy, a zużycie paliwa satysfakcjonuje nawet najbardziej oszczędnych motocyklistów. Na niespełna 7,5 litrowym zbiorniku CRF pokona dystans prawie 200 kilometrów na jednym tankowaniu, co w motocyklu tej klasy jest jak najbardziej zadowalającym wynikiem. Gdy do takiego zestawu dorzucimy precyzyjną, sekwencyjną skrzynię biegów o pięciu przełożeniach oraz rozrusznik elektryczny otrzymamy maszynę stworzoną do rozgramiania rywali na torze. Osadzenie lekkiego i zwartego silnika w aluminiowej ramie poskutkowało niebywale niską masą własną, która w tym segmencie liczy się równie mocno jak osiągi. Dosiadanie niespełna 110 kilogramowego jednośladu dysponującego mocą ponad 50 KM to doświadczenie, które z pewnością na długo zapadnie w pamięć.

Przy tak energicznej jednostce napędowej nie mogło zabraknąć doskonałego podwozia, które sprostałoby ogromnemu potencjałowi. Zawieszenie Upside-down i Monoshock (oparte na wahaczu typu Pro-Link) z oferty renomowanej firmy Showa posiada pełen zakres regulacji (napięcie wstępne sprężyny, tłumienie dobicia i odbicia), układ hamulcowy składa się z dwóch tarcz o średnicy 240 mm oraz dwu- i jednotłoczkowych zacisków hydraulicznych, a szprychowe koła w rozmiarze 21 i 19 cali zostały w całości wykonane z aluminium. Motocykl został fabrycznie wyposażony w terenowe opony Dunlop MX3S.

Honda przygotowała dla właścicieli CRF 450 kilka udogodnień. Fabryczny amortyzator skrętu, trzystopniowy system kontroli startu HRC i regulowana kierownica Renthal Fatbar nie tylko dają "fory" początkującym, ale także poprawiają właściwości jezdne w rękach zawodowców.

Posiadając motocykl wyczynowy warto zadbać o odpowiedni, a przede wszystkim bieżący serwis. Tylko wtedy użytkownicy będą mogli w pełni wykorzystać możliwości jednostki napędowej, ponieważ to głównie przy niej będą mili najwięcej pracy. Producent przewiduje wymianę łańcucha napędowego i zębatek co 7,5 motogodziny, tłoka i pierścieni tłokowych co 15 motogodzin oraz tłoka, pierścieni i sworznia co 30 motogodzin. Wizja wydatków na rekomendowane części może wywołać panikę, jednakże trzeba pogodzić się z myślą, że wybierając jednoślad tego typu koszty zakupu to nie wszystko, co przyjdzie nam wydać na zabawę w terenie. Gdy zaniedbamy wymianę poszczególnych podzespołów konstrukcja zacznie się sypać, co przełoży się na mniejszą sprawność na torze oraz spowoduje problemy przy odsprzedaży. Podstawowa wersja CRF 450 to wydatek rzędu 40 tys. Złotych. Jeśli dodamy do tego porządny zestaw ochraniaczy i odpowiednie obuwie oraz koszt wspomnianego serwisu okaże się, że jazda off-road'owa to droga zabawa, lecz z pewnością warta każdych pieniędzy.



CRF 1000

Honda CRF 1000 Africa Twin to ciężki motocykl klasy Adventure, który bezpośrednio nawiązuje do legendarnego modelu NXR750. Bazując na historii maszyny triumfującej w morderczym rajdzie Paryż-Dakar stworzono jednoślad, który sprosta najśmielszym wymaganiom użytkowników zakochanych w ciężkim terenie i dalekich podróżach. Pojemny zbiornik paliwa zapewniający ogromny zasięg, doskonałe zawieszenie o dużym skoku, wysoki prześwit, ergonomiczna pozycja za kierownicą i mocne "serce"- to cechy, które sprawiają, że hasło "Pojedź wszędzie gdzie zapragniesz", reklamujące nowy twór Hondy, nie jest pustym sloganem marketingowym.

CRF 1000 zostało wyposażone w dwucylindrową jednostkę napędową o pojemności 998 cm³. Znajdziemy w niej wiele nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych- ośmiozaworowa głowica Uni-Cam z podwójnym wałkiem rozrządu, układ kontroli momentu obrotowego HSTC, układ hamowania silnikiem i innowacyjny system wtrysku paliwa PGM-FI to tylko część z nich. Układ zasilania otrzymał elektronicznie sterowaną przepustnicę z czterema trybami pracy. Jednym z nich jest wariant "G", zapewniający maksymalną sprawność podczas ostrej jazdy off-road'owej. Chłodzony cieczą "twin" generuje moc 95 KM i moment obrotowy niespełna 100 Nm, gwarantując niezapomniane przyspieszenia i prędkość maksymalną ponad 180 km/h. Dysponując zbiornikiem paliwa o pojemności ponad 24 litrów motocykl jest w stanie pokonać 500 kilometrów na jednym tankowaniu. Biorąc pod uwagę fakt, że większość wyprawy w nieznane pokonujemy z dala od cywilizacji taka wartość ma kolosalne znaczenie. Od 2016 roku potencjalni nabywcy są stawiani przed trudnym wyborem pomiędzy konwencjonalną, manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, a dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DCT. Mimo początkowej niechęci do "automatu", który według wielu miał sobie nie poradzić w terenie, takie rozwiązanie okazało się niezwykle pomocne i nie raz pokazało swoją przewagę nad standardowym "manualem".

Na jednostce napędowej technologiczne smaczki się nie kończą. Układ hamulcowy z tarczami typu Wave o średnicy 310 i 256 mm, cztero- i jednotłoczkowe zaciski hydrauliczne, dwukanałowy system przeciwpoślizgowy ABS oraz jednotłoczkowy hamulec postojowy (w wersji DCT) to zestaw który robi wrażenie. Zawieszenie kół w rozmiarze 21 i 18 cali to także klasa sama dla siebie. Z przodu widnieje widelec teleskopowy typu Upise-down o skoku 252 mm, z tyłu zaś pojedynczy element resorująco-tłumiący (amortyzator gazowy) o skoku 240 mm oparty na aluminiowym wahaczu Pro-Link. Oba komponenty pochodzą z katalogów renomowanej marki Showa i zostały wyposażone w pełen zakres regulacji napięcia wstępnego sprężyny oraz tłumienia dobicia i odbicia. Zwieńczeniem dopracowanego podwozia są szprychowe koła z obręczami z lekkich stopów aluminium.

Badając warianty, w jakich występuje Africa Twin można dostać zawrotu głowy. Pośród nich znajdziemy modele wyposażone w sprzęgło antyhoppingowe (uniemożliwiające blokadę tylnego koła podczas gwałtownej zmiany biegów) oraz automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów DCT, którą Honda wplata w coraz więcej swoich motocykli klasy Adventure. Na liście wyposażenia opcjonalnego znajdą się także podgrzewane manetki, obszerna osłona silnika, reflektory przeciwmgłowe oraz rozbudowany system kufrów i toreb na zbiornik paliwa.

Honda CRF 1000 to flagowy motocykl turystyczny w ofercie japońskiego producenta. Doskonałe właściwości jezdne, legendarna wytrzymałość podzespołów silnika zapewniająca duży przebieg pomiędzy serwisami, ergonomiczna budowa i rozbudowana elektronika to cechy, które umilą każdą podróż. Motocykliści z całego świata długo wyczekiwali tego modelu, a kilkakrotne przekładanie premiery tylko potęgowały ciekawość następcy kultowej "Afryki". Jedno jest pewne- w kilka lat nowa Africa Twin w pełni pokazała, że jest godna nadanej nazwy. Raptem sześć sezonów wystarczyło, aby przetestować ją w piaskach pustyni, na dalekiej Syberii i bezdrożach krajów Azjatyckich. Opinie podróżników, którzy spędzili za jej sterami setki godzin i pokonali tysiące kilometrów, są zgodne. Na naszych oczach rodzi się kolejna legenda, która za sprawą najnowszych rozwiązań konstrukcyjnych i innowacyjnych technologii zapewni bezawaryjność przez długie lata.



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe