Honda XR

Zdjęcie Honda 4vector.com

XR to seria motocykli terenowych produkowana przez japoński koncern Honda. Od początku producent oferował dwie wersje najpopularniejszych kategorii pojemnościowych, dlatego niezależnie od preferencji każdy mógł znaleźć jednoślad dopasowany do swoich potrzeb.

Wersje R nie były przystosowane do poruszania się po drogach publicznych, a ich naturalnym środowiskiem były zamknięte tory motocrossowe. Bez oświetlenia, kierunkowskazów i zbędnego osprzętu (często bez rozrusznika elektrycznego) były niezwykle lekkie, co w połączeniu z mocnymi jednostkami napędowymi typu dwusuwowego generowało niezapomniane wrażenia z jazdy. Czysta dynamika stała się nieodłącznym elementem każdej maszyny z dopiskiem R, dzięki czemu zawodnicy startujący na XR-ach często zajmowali najwyższe miejsca na podium i królowali w klasyfikacji generalnej.

Z kolei wersje L to motocykle dostosowane do bardziej wygodnych użytkowników, którzy potrzebowali wytrzymałej maszyny klasy Enduro lub Dual Sport. Mniejsza moc i większa masa własna wynikały z ograniczeń prawnych dostosowujących daną pojemność do danej kategorii prawa jazdy oraz wyposażenia niezbędnego do uzyskania homologacji drogowej. Posiadając na pokładzie oświetlenie, bardziej rozbudowane układy wydechowe (spełniające ówczesne normy emisji spalin) oraz mniej wyczynowe zawieszenia i układy hamulcowe były idealnymi kompanami do codziennej eksploatacji w mieście lub okazjonalnych wycieczek w lekki teren. Większe modele z serii XR ( np. XR 650) zyskały duże uznanie wśród długodystansowych podróżników i miłośników rajdów przeprawowych. Mniej obciążona konstrukcja w połączeniu z legendarną wytrzymałością Hondy wygenerowała motocykl, który wiernie służył przez wiele lat nieskrępowanego użytkowania.

Gdy w 2000 roku seria CRF zastąpiła gamę XR motocykliści z całego świata na początku byli zawiedzeni. Był to bowiem koniec wysilonych jednostek dwusuwowych i początek ery ekonomicznych czterosuwów, które, jak się okazało, dzięki nowoczesnej technologii i innowacyjnym rozwiązaniom konstrukcyjnych były o niebo lepsze do swoich poprzedników. Wraz z mniejszym zużyciem paliwa poszły w parze dłuższe okresy pomiędzy serwisami oraz bardziej kulturalna praca jednostki, co spodobało się nie tylko amatorom off-road'u. Nawet profesjonalni zawodnicy chwalą następcę gamy XR, co oczywiście nie umniejsza ogromnej renomie, jaką przez kilkadziesiąt lat zbudowała sobie seria mocarnych terenówek.

XR 50


XR 70


XR 80


XR 125


XR 200


XR 250


XR 400


XR 500

XR 500 to motocykl terenowy produkowany przez japoński koncern Honda w latach 1979-1984. Lekka maszyna off-road'owa została wyposażona we wszystko, co było konieczne do efektownej jazdy w każdych warunkach.

Jednocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 498 cm³ generowała moc 36 KM i moment obrotowy ponad 40 Nm. W głowicy czterosuwowego "singla" znajdziemy cztery zawory sterowane pojedynczym wałkiem rozrządu, a w układzie zasilania klasyczny gaźnik uznanej marki Keihin. Pięciostopniowa skrzynia biegów o krótkich przełożeniach zapewniała doskonałe przyspieszenia, co niestety odbijało się na prędkości maksymalnej (wynoszącej jedynie 85 km/h). Na dłuższych przejazdach po asfalcie komfort podróżowania poprawia wałek wyrównoważający, który pochłania część wibracji jednocylindrowego silnika o dużej pojemności, które i tak w dużej mierze były przenoszone na kierowcę. Dla poprawienia chłodzenia bezpośredniego zastosowano aluminiowy cylinder, a żeliwną tuleję pokryto powłoką zmniejszającą tarcie Nicasil. Na pokładzie XR 500 znajdziemy również kickstarter oraz automatyczny zawór dekompresyjny ułatwiający rozruch dużej jednostki.

Pierwsza generacja XR 500 została wyposażona w tradycyjne tylne zawieszenie, w którego skład wchodziły dwa amortyzatory olejowe. Po roku produkcji zdecydowano się na wprowadzenie zawieszenia typu Monoshock opartego na wahaczu Pro-Link, dodatkowo instalując regulację napięcia wstępnego. Prze cały okres sprzedaży na przedzie widniał klasyczny widelec teleskopowy amortyzujący koło o dość nietypowym rozmiarze 23 cali. Ogromna średnica miała na celu poprawienie prowadzenia w kopnym terenie, co zdawało dobry egzamin, ale przez mały wybór ogumienia nie zyskało zbyt dużej aprobaty wśród użytkowników. Podobną renomę miał bębnowy układ hamulcowy o niezbyt dobrej skuteczności, szczególnie na asfalcie, gdzie nie zapewniał krótkiej drogi hamowania.

W 1985 roku "500-tkę" zastąpił model XR 600, który godnie zastąpił jeden z najlepszych motocykli terenowych ubiegłego wieku. Dziś XR 500 to klasyka gatunku, która mimo kilkudziesięciu lat na karku nadal chętnie wybierana jest przez motocyklistów i osiąga wysokie ceny na rynku wtórnym.



XR 600

Honda XR 600 to wszechstronna maszyna terenowa, która wśród miłośników ciężkiego off-road'u z Europy i obu Ameryk zyskała ogromną popularność. Swoją wytrzymałość i wyśmienite właściwości terenowe wielokrotnie potwierdziła w prestiżowych rajdach na całym świecie, nie raz dowożąc zawodników na najwyższe miejsca podium. Dziewięciokrotne zwycięstwo w meksykańskich zawodach Baja ( 6 razy na dystansie 1000 mil i 3 razy na dystansie 500 mil) oraz trzykrotna wygrana w morderczej imprezie Six Day Enduro w pełni potwierdzają doskonałość tego motocykla.

Gdy w 1985 roku zastępowała udany model XR 500 R ciążyła na niej ogromna odpowiedzialność, aby powtórzyć sukces poprzednika. Przez 15 lat, obfitujących w rosnącą popularność i kolejne wygrane w co raz to trudniejszych zawodach, zbudowała sobie portfolio dosadnie pokazujące, że cel został osiągnięty w 100%. Na renomę XR 600 złożyło się wiele składowych. Niebywale niska masa własna 120 kilogramów w połowie lat 80' deklasowała konkurencję w tej klasie pojemnościowej, a jednocylindrowa jednostka napędowa z tuleją cylindrową z powłoką Nicasil wytrzymywała obciążenia na takich dystansach, o których rywale mogli jedynie pomarzyć.

Honda XR 600 została wyposażona w chłodzony powietrzem, czterosuwowy silnik o bardzo prostej budowie. W głowicy ukryto cztery zawory w układzie RFVC (Radial Four Valve Combustion) sterowane pojedynczym wałkiem rozrządu, zaś w układzie zasilania wykorzystano konwencjonalny gaźnik renomowanej marki Keihin ( w pierwszej generacji dwukomorowy, w drugiej jednokomorowy). Moc maksymalna 44 KM w połączeniu z bardzo lekką konstrukcją dawała w terenie duże pole do popisu. Wraz z pięciostopniową skrzynią biegów o doskonale dobranych przełożeniach nie było miejsca, w którym XR 600 nie dałoby sobie rady. Na utartych szlakach Honda pozwalała na podróżowania z prędkością do 110 km/h, jednakże fabryczne opony terenowe i specyfika zawieszenia nie dawały przy tak szybkich przelotach zbyt wysokiego komfortu. Nie było to problemem dla wielu motocyklistów, którzy za sterami "600-tki" odbywali naprawdę długie podróże. Jedyną przeszkodą w swobodnym planowaniu trasy był 10 litrowy zbiornik paliwa, który pozwalał na przejechanie niecałych 200 kilometrów na jednym tankowaniu.

Na pochwałę zasługuje również podwozie. Przednie koło amortyzuje klasyczny widelec teleskopowy o długim skoku, z tyłu zaś zastosowano pojedynczy element resorując-tłumiący oparty na wahaczu w systemie Pro-Link. Tylny "zawias" wyposażono w regulację napięcia wstępnego sprężyny oraz tłumienia odbicia i dobicia. Początkowe modele otrzymały tarczowo-bębnowy układ hamulcowy o zadowalającej skuteczności, aczkolwiek po 1995 roku zdecydowano się na zastąpienie tylnego bębna o niewielkiej średnicy na tarczowy hamulec z jednotłoczkowym zaciskiem hydraulicznym. Miało to na celu nie tylko poprawienie sprawności w terenie, ale również skrócenie drogi hamowania na asfaltowych szlakach.

Honda XR 600 to maszyna, która z pewnością na długo pozostanie w świadomości światka motocyklowego. Legendarna wytrzymałość Hondy zestawiona z dopracowaną konstrukcją i "kuloodpornym" silnikiem to połączenie generujące kolejne legendy. Dziś XR 600 jest nadal pożądanym motocyklem, o czym świadczą chociażby wysokie ceny egzemplarzy z rynku wtórnego.



XR 650

W 2000 roku Honda XR 650 zastąpiła model XR 600. W tym przypadku nie ograniczono się jednak do powiększenia pojemności jednostki napędowej, a skonstruowano zupełnie nowy motocykl. Nowoczesny silnik został osadzony w lekkiej ramie z aluminium, co przyczyniło się do kolosalnej poprawy osiągów w stosunku do legendarnej "600-tki".

Jednocylindrowy silnik otrzymał chłodzenie cieczą i przeprojektowaną, czterozaworową głowicę z pojedynczym wałkiem rozrządu, a na swoim miejscu pozostał tylko gaźnikowy układ zasilania oparty na podzespołach renomowanej marki Keihin. Wytrzymałe "serce" o pozornie prostej budowie generowało moc maksymalną aż 61 KM i ogromny moment obrotowy na poziomie 64 Nm. Przy masie własnej 130 kilogramów gwarantował niesamowitą sprawność w terenie oraz wysoką prędkość maksymalną, która w stosunku do poprzednika wynosiła aż 30 km/h więcej. Podczas produkcji wykorzystano podobne przełożenia pięciobiegowej skrzyni biegów co w XR 600, aczkolwiek zwiększono precyzję jej działania. Japońscy konstruktorzy zadbali również o mniejsze spalanie, dlatego XR 650 na takim samym zbiorniku paliwa o pojemności zaledwie 10 litrów pokonuje aż 250 kilometrów na jednym tankowaniu, dając 20% poprawę w stosunku do poprzednika. Najważniejsze jednak, że legendarna wytrzymałość Hondy pozostała bez zmian. Przed wprowadzeniem do produkcji motocykl odbył kilka ciężkich prób terenowych oraz sprawdzianów w najbardziej wymagających rajdach na świecie. Podczas meksykańskich zawodów Baja 1000 XR 650 bezawaryjnie pokonało 1000 milową trasę pustynnego rajdu, co było doskonałym potwierdzeniem jej możliwości.

Do tak dopracowanej jednostki napędowej musiało zostać dopasowane doskonałe podwozie. Tarczowy układ hamulcowy obejmuje dwu- i jednotłoczkowe zaciski hydrauliczne uznanej firmy Nissin, a zawieszenie o dużym skoku otrzymało rozbudowany zakres regulacji. Na przedzie znajdziemy klasyczny widelec teleskopowy, z tyłu zaś centralny element resorująco-tłumiący typu Monoshock oparty na aluminiowym wahaczu Pro-Link- oba przygotowane na bezlitosne traktowanie w najcięższym terenie.

Doskonałe właściwości terenowe, ergonomiczna pozycja za kierownicą, dość komfortowa kanapa i duża ładowność przyczyniła się do dużej popularności wśród wytrwałych obieżyświatów. Na pustkowiach i w mało cywilizowanych krajach swoje dodatkowe walory pokazała prostota konstrukcja, którą można było naprawić przy użyciu najprostszych narzędzi. Wiele oblicz XR 650 zostało na tyle docenione, że w niektórych krajach jest nadal sprzedawane w prawie niezmienionej formie.



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe