check Darmowa wysyłka od 249,00 zł
check Zwroty do 14 dni
check Kup teraz! Zapłać za 30 dni
check Strefa hurtowa - B2B

Części do Motocykli SHL

Charakterystyka marki

SHL  jest  marka motocykli, które na początku swojego istnienia były produkowane w Hucie Ludwików, a potem od 1938 roku do 1970 w Kielcach  w przedsiębiorstwie KZWM Polmo- SHL. Pierwszy motocykl opuścił firmę w 1938 i został on skonstruowany przez inż. R. Ekielskiego.  W swojej konstrukcji oparł się na brytyjskim silniku Villiers 98 cm³. Uzyskał on umowę licencyjna na produkcję jednośladu, gdzie wykorzystany był ten silnik. Pierwszy pojazd został wyprodukowany w ilości 2000 egzemplarzy. II wojna światowa w naturalny sposób przerwała produkcję motocykla. Po jej zakończeniu wznowiono produkcję jednośladów i już w 1947 roku skonstruowany nowy model nazwany SHL 125-MO2. Projekt był całkowicie autorski i opierał się na konstrukcji silnika opracowanego w 1946 roku w Warszawie na potrzeby motocykla Sokół. SHL 125-MO2 został wyprodukowany w 200 sztuk egzemplarzy i od razu zastąpiono go nowszym modelem SHL M03, a ten w 1949 został wymieniony na SHL M04. Produkcja tego ostatniego wyniosła około 15,5 tysiąca sztuk egzemplarzy. W tym samym okresie pod przewodnictwem instruktora J. Jankowskiego rozpoczęto również pracę nas motocyklami, które miały brać udział w wyścigach. Były to modele nowoczesne i zaawansowane technologiczne, gdzie wykorzystywano tzw. widelec teleskopowy oraz tylne zawieszenie, które były umieszczone na suwakach.  Do dnia dzisiejszego nie zachował się żaden model RJ2, gdyż pod taką nazwą były produkowane te motocykle. W 1952 roku produkcję motocyklu przeniesiono z Kielc do Warszawskiej Fabryki Motocykli.  Tam to do 1954 roku produkowany model MO5, który był uznany za model przejściowy. W 1958 roku produkcja motocykli SHL została przeniesiona ponownie do Kielc. Tam rozpoczęto produkcję SHL MO6U, gdzie wykorzystano silnik, który miał pojemność 150 cm³. Kolejnymi modelami były SHL M11 i SHLM11W, które były modelami luksusowymi przeznaczonymi na rynek zagraniczny. Ostatnim modelem produkowanym przez firmę była SHL M7 Gazela  z silnikiem o pojemności  175 cm³.

Artykuły z bloga

M04

Motocykl SHL 04 wyprodukowany w Suchedniowskiej Hucie Ludwików zachwycał od samego początku. Kiedyś ceniony za swą prostotę wykonania i solidną konstrukcję, dziś urzeka klasyczną linią odziedziczoną po przedwojennym modelu 100 i surowością wykończenia. Wraz z pozostałymi polskimi jednośladami z dawnych lat tworzy pasjonujący obraz powojennej motoryzacji, lecz to właśnie on, dzięki niewielkiej ilości wyprodukowanych egzemplarzy, stanowi dziś prawdziwą gratkę dla kolekcjonerów. Produkcja modelu 04 rozpoczęła się w 1949 roku w Kielcach, gdzie postanowiono odbudować zakłady SHL i przywrócić je do przedwojennego funkcjonowania. Do końca 1951 roku na świętokrzyskiej ziemi wyprodukowano (w zależności od źródeł) 16- 31,5 tys. egzemplarzy. Na następny rok linie produkcyjne przeniesiono do Warszawskiej Fabryki Motocykli, gdzie do połowy 1954 roku wytworzono aż 27 tys. sztuk. Co ciekawe, produkowany do 1950 roku w WFM lekki motocykl Sokół 125 został wyeliminowany z rynku właśnie przez model SHL M04, którego wytwarzanie było znacznie tańsze, a oba motocykle posiadały tą samą jednostkę napędową. SHL M04 zostało wyposażone w jednocylindrowy silnik o pojemności 123 cm³, znany dobrze z motocykla DKW RT 125. Prosty dwusuw o oznaczeniu fabrycznym S01 był produkowany w podwrocławskich zakładach PZL Psie Pole i stosowano go później w lekko zmodyfikowanej formie w wielu polskich motocyklach (m.in w WSK 125). Chłodzony powietrzem "singiel" generował moc 4 KM i moment obrotowy na imponującym poziomie 7,4 Nm, co w połączeniu z zaledwie 80 kilogramową konstrukcją gwarantowało dobre przyspieszenia i prędkość maksymalną ponad 60 km/h. Trzystopniowa skrzynia biegów pozwalała dobrać odpowiednie przełożenie do każdych warunków, a tradycyjny gaźnik Amal przyczyniał się do niskiego spalania niecałych 3 l/100 kilometrów. Dzięki 10 litrowemu zbiornikowi paliwa SHL M04 była idealnym rozwiązaniem na międzymiastowe podróże, a z zasięgiem ponad 300 kilometrów na jednym tankowaniu zachęcała również do dalszych wojaży. Kultowa "SHL-ka" to synonim prostoty wykonania. Rama kołyskowa ze stalowych ceowników, przednie zawieszenie trapezowe i "sztywny" tył, dwa hamulce bębnowe sterowane linką Bowden'a i sztywnym cięgnem oraz prosta instalacja elektryczna bez akumulatora stały się idealnym przepisem na motocykl, który sprosta ciężkim realiom powojennego rynku motoryzacyjnego i drogom o bardzo słabej jakości. To, co dziś daje współczesnym motocyklistom SHL M04 również jest godne uwagi. Układ wydechowy z tłumikiem typu "rybi ogon" rozpala zmysły specyficznym dźwiękiem, zapach mieszanki starego dwusuwu przypomina dawne czasy, a klasyczna linia w kolorach czerni ze złotymi szparunkami sprawia, że w przedwojenną bryłę można by było wpatrywać się godzinami. Ten, kto z nowoczesnego jednośladu przesiądzie się na model M04 odbędzie prawdziwą podróż w czasie i doświadczy pełni klasycznej motoryzacji. Brak amortyzacji tylnego koła, siedzisko resorowane sprężynami śrubowymi i surowy osprzęt kierownicy pozwolą dostrzec podwaliny historii maszyn, w których dziś kocha się cały świat.

M11

W 1961 roku kielecka fabryka KZWM Polmo rozpoczęła seryjną produkcję pierwszego polskiego jednośladu klasy 175 cm3, o nazwie SHL M11 175. W stosunku do poprzedniego modelu, typ M11 zapewniał nowym nabywcom wiele udoskonaleń. Pierwszą był wspomniany silnik pod który zmieniono konstrukcję ramy oraz ją wzmocniono, a także zwiększono skok zawieszenia i wprowadzono amortyzator cierny w układzie kierowniczym.Kielecka fabryka wprowadziła kilka modernizacji w kierunku bezpieczeństwa. Aby uprzykrzyć życie ówczesnym złodziejom wytwórnia zastosowała zamek kierownicy oraz zamykany schowek pod kanapą. Plusem motocykla były również osłony gaźnika, łańcucha, filtra powietrza i akumulatora które przedstawiały motocykl w zwartej i zamkniętej postaci, co z kolei powodowało bardziej dostojną prezentację motocykla. Przez siedem lat produkcji zachodziło wiele zamian w tym modelu, jak choćby zmniejszenie rozmiaru obręczy kół czy nieznaczne zwiększenie pojemności silnika. Wiele wytwórni w okresie PRL posiadało rajdową wersję swoich jednośladów. Nie inaczej było w przypadku SHL, która dostosowała model M11 do tego sportu przez wprowadzenie np. widelca teleskopowego w przednim zawieszeniu. Produkcja motocykla SHL trwała nieprzerwanie do 1968 roku.