Triumph Speedmaster

Speedmaster 800

Zdjęcie Triumph

Speedmaster to jeden z dwóch modeli brytyjskiej marki Triumph zbudowanych z myślą o rynku amerykańskim. Pokrewna wersja Amercia, będąca pełnoprawnym krążownikiem o dość ujarzmionym charakterze, w 2003 roku doczekała się szeregu modyfikacji, które zrodziły prawdziwego power cruisera, jakim niewątpliwie jest właśnie Speedmaster. Szeroka kierownica typu Drag-Bar, masywniejszy układ hamulcowy z dwoma tarczami na przednim kole, pękaty zbiornik paliwa w kształcie łzy, skrócony układ wydechowy oraz matowa czerń okalająca większość elementów jednośladu- to głównie dzięki nim ospała America przeobraziła się w prawdziwego chuligana, który bez najmniejszych kompleksów mógł stawać w szranki z konkurencją z oferty Harleya-Davidsona i japońskich koncernów.

Pierwsza generacja Speedmaster'a została wyposażona w dynamiczną jednostkę napędową, która przy 7400 obr/min osiągała zadowalającą moc 61 KM. Pozornie niewielkie osiągi były gwarantem zaskakująco dobrego przyspieszenia (w 5 sekund od 0 do 100 km/h) oraz wysokiej prędkości maksymalnej (190 km/h). Nowoczesna konstrukcja rzędowego "twina" gwarantowała maksimum przyjemności z jazdy, nie zaniedbując przy tym bezawaryjności i niskiego spalania. Czterosuwowy, chłodzony powietrzem i olejem silnik o pojemności 790 cm³ skrywał w głowicy osiem zaworów napędzanych podwójnym wałkiem rozrządu, zasilany był gaźnikowym układem zasilania renomowanej marki Keihin oraz posiadał precyzyjną skrzynię biegów o pięciu przełożeniach.

W podwoziu znajdziemy same sprawdzone i solidne rozwiązania konstrukcyjne, będące główną przyczyną dużej masy własnej. Waga 230 kilogramów (bez płynów) to zasługa m.in. ramy z rur stalowych i masywnego, dwustronnego wahacza z tego samego materiału. Amortyzacją kół zajęły się dwa amortyzatory hydrauliczne i konwencjonalny widelec teleskopowy, zaś ich wyhamowaniem, trzy tarcze o średnicach 310 mm i 285 mm oraz dwutłoczkowe zaciski pływające.

Dzięki regulacji napięcia wstępnego sprężyn użytkownicy mogli dostosować charakterystykę zawieszenia do własnych preferencji, jednakże już fabryczne ustawienia zapewniały komfort jazdy na bardzo wysokim poziomie. Szeroka kierownica i umiejscowienie podnóżków wymuszały poniekąd przyjęcie sportowej pozycji, jednakże dłuższe trasy za sterami Speedmastera nie należały do męczących. Mięsiste siodło zapewniało kierowcy dużą wygodę (w przeciwieństwie do siedziska pasażera, którego praktyczne walory niemalże nie istniały), a spalanie na poziomie 4,5-5 l/100 kilometrów przy 16 litrowym zbiorniku paliwa zapewniało wystarczający zasięg, aby na jednym tankowaniu przejechać dystans, który podczas podróży wydaje się rozsądnym, dziennym limitem.

Trimump Speedmaster może się spodobać pod jeszcze jednym względem, jednakże aby go dostrzec, trzeba znać historię marki i jej wkład w bicie rekordów prędkości. Speedmaster, będący jednym z wielu wariantów modelu Bonneville (nazwa bezpośrednio nawiązująca do miejsca ustanawiania rekordów), gwarantuje użytkownikom posmak czasów, gdy Brytyjczycy królowali w tej dziedzinie i stale rozwijając swoje konstrukcje podnosili poprzeczkę do nieprawdopodobnego poziomu. Oczywiście, nie zapewni takich wrażeń z jazdy co jego dalecy poprzednicy, ale zakorzeni w jeźdźcu poczucie dosiadania wyjątkowej maszyny, która jest efektem pracy zespołu o nieprzedawnionej pasji do oszałamiających prędkości.



Speedmaster 865

Zdjęcie Triumph

Triumph Speedmaster 900 to druga generacja motocykla, którego zadaniem było wzmocnienie pozycji brytyjskiej marki na rynku amerykańskim. Masywny power cruiser posiadał niemal wszystko, aby zapewnić użytkownikom zza ocean wrażenia z jazdy do jakich przyzwyczaiły ich rodzime produkcje. Największą różnicą był oczywiście brak bulgoczącego pomiędzy nogami rasowego silnika V2, jednakże ku ogromnemu zaskoczeniu typowy dla Triumpha rzędowy "twin" dawał genialną odskocznię od "widlastej" rutyny i przyjął się na podwórku Harleya-Davidsona nad wyraz dobrze.

Druga generacja Speedmastera została wyposażona w jednostkę napędową o zwiększonej pojemności skokowej. Dodatkowe 75 cm³ i pojawienie się nowoczesnego systemu wtrysku paliwa (niezbędnego do uzyskania homologacji drogowej wraz z wejściem w życie nowej normy emisji spalin Euro 3) poskutkowało zwiększeniem mocy maksymalnej do 61,5 KM i maksymalnego momentu obrotowego do 74 Nm. Pozornie drobne modyfikacje dwucylindrowego silnika pozwoliły podnieść prędkość maksymalną do niespełna 200 km/h i zmniejszyć czas przyspieszenia 0-100 km/h do 4,5 sekundy. Reszta konstrukcji "serca" brytyjskiego krążownika pozostała bez zmian. Nadal w głowicy znajdziemy osiem zaworów sterowanych podwójnym wałkiem rozrządu, precyzyjna skrzynia biegów wciąż oferuje pięć przełożeń i współpracuje z mokrym, wielotarczowym sprzęgłem. Zmianie uległo jednak spalanie, które mimo wzrostu masy własnej motocykla jest korzystniejsze niż w pierwszej generacji. Zużycie paliwa zmniejszyło się o ponad 0,5 l/100 kilometrów, co wraz z lekko powiększonym (do 16,6 litra) zbiornikiem benzyny zaowocowało zasięgiem ponad 400 kilometrów na jednym tankowaniu.

Podwozie także nie doczekało się większych modyfikacji, jednakże w tym przypadku nie powinno to nikomu przeszkadzać, ponieważ wyjściowa konstrukcja była bardzo udana. Jednostkę napędową osadzono w solidnej ramie kołyskowej ze stali nierdzewnej, dając sztywny i wytrzymały szkielet dla całego pojazdu. W skład zawieszenia niezmiennie wchodziły dwa amortyzatory hydrauliczne i klasyczny widelec teleskopowy, a w układzie hamulcowym nadal widniały dwie tarcze o średnicy 310 mm z przodu i jedna, 285 mm z tyłu. Jedyną zmianą było zastosowanie jednotłoczkowego tylnego zacisku zamiast dwutłoczkowego, aczkolwiek dzięki dwóm pływającym zaciskom hydraulicznym z przodu jakość hamowania, a w efekcie poziom bezpieczeństwa jazdy nie uległy znaczącej zmianie. Tak jak w poprzednim modelu zaciski hamulcowe pochodzą z zasobów renomowanej marki Nissin.

Najważniejsze jest jednak to, że wrażenia z jazdy uległy zmianie na plus. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny od niższego pułapu obrotów, popracowano nad ergonomią pozycji kierowcy, zastosowano nieco "sztywniejsze" zawieszenie i poczyniono wiele innych "małych kroczków" na drodze do stworzenia optymalnego power cruisera.

Triumph Speedmaster to doskonały wybór dla wielbicieli dobrego brzmienia, egzotycznych motocykli i ponadczasowej stylistyki. Jak przystało na produkt angielskiej marki do jakości wykonania i spasowania poszczególnych elementów nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Zwartą konstrukcję opływającą matową czernią zdobią liczne detale (np. logo producenta grawerowane na podnóżkach), w których każdy odkryje prawdziwe piękno i z chęcią przygarnie jednego ze Speedmaster'ów do własnego garażu.



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe