check Darmowa wysyłka od 249,00 zł
check Zwroty do 14 dni
check Kup teraz! Zapłać za 30 dni
check Strefa hurtowa - B2B

Części do Motocykli WSK

Najpopularniejsze modele

Charakterystyka marki

WSK to polskie motocykle produkowane w Świdniku przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL. Jak łatwo można zauważyć, nazwa motocykli pochodzi wprost od nazwy producenta. Pierwszy motocykl WSK pojawił się na polskich drogach w 1954 roku. Było to 20 sztuk, wyprodukowanych z części przywiezionych ze stolicy. Seryjna produkcja WSK ruszyła w 1959 roku. Pierwszy motocykl powstał w 1954 roku, a był to WSK M06. Maksymalną prędkością jaką osiągał było 70 km/h. Kolejny model M06-Z był lepszą wersją M06. Zmodyfikowano silnik, którego moc wzrosła do 6 KM z 4,5 KM. Zmianie uległa również maksymalna prędkość, do 78 km/h. W latach 60. z WSK konkurowała WFM, czyli Warszawska Fabryka Motocykli, zamknięta w 1966 roku. WFM wykonała własne motocykle M06 w kilku wersjach, a także M16 i pierwowzory Żuka, Bąka i Osy, produkowanych w odmianach M50 i M52. Kolejny motocyklem wyprodukowanym przez WSK był M06 B1. Produkcja miała miejsce w Świdniku i z zakładu wyjechało ich aż 500 tysięcy! B1 zużywał zaledwie 2,8 litra paliwa na 100 km i osiągał prędkość do 80 km/h. Ten motocykl otrzymał oznaczenia krajowym znakiem jakości „1”, który nadał mu Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. WSK-i doczekały się również modelu wyścigowego. Mowa tu o B1, którego pierwszą wersję zademonstrowano na Targach Poznańskich. B1 posiadał silnik W-1, a jego cena w 1968 roku wynosiła 8 tysięcy złotych. Lata 1975-78 przyniosły modele nazwane „rodziną ptaków”, dlatego że oprócz oznaczeń literowych i cyfrowych, motocykle posiadały przydomki takie jak Gil, Lelek, Bąk. Gdy zaprzestano produkcję Lelka i Bąka, skupiono się na produkcji Gila i Kosa. Tymi motocyklami celowano w młode osoby, ponieważ lepiej się prezentowały i różniły wyglądem od pozostałych. Dodatkowo malowane były na jasne kolory, a także dodano kilka ulepszeń, np. zmodyfikowano kształt kanapy. Ostatnim motocyklem produkowanym przez WSK był model M06. Sytuacja miała miejsce 31 października 1985 roku i M06 był ostatnim wyprodukowanym w kraju. Obecnie w Świdniku istnieje muzeum motocykli WSK.

Artykuły z bloga

125

Motocykl WSK 125 produkowany od 1955 do 1985 roku, to zarówno dziś jak i pół wieku temu, w czasach PRL-u, obiekt westchnień każdego kto chciał sięgnąć po cząstkę wolności. Motocykle ze Świdnika przez 30 lat produkcji zyskały nieprawdopodobną popularność, na co poparciem jest choćby liczba wyprodukowanych modeli z najmniejszym silnikiem- 1 700 000 sztuk. Co przyczyniło się do powstania tak ogromnej liczby tych jednośladów? Przede wszystkim cena i jakość, oraz stosunek pomiędzy tymi czynnikami. Maszyny spod znaku ptaka przewyższały swoich konkurentów lepszym wyposażeniem, mocniejszą konstrukcją, a także w poszczególnych wersjach ciekawą kolorystyką.Na Poznańskich targach w 1964 roku PZL rozgromił swojego głównego konkurenta- Warszawską Fabrykę Motocykli. Za dużo niższą kwotę oferował model z lepszym zawieszeniem, układem hamulcowym, oświetleniem, a także wzmocnioną ramą. WFM zamknęło swoją linię produkcyjną 2 lata po targach, ponieważ nie wytrzymało naporu konkurencji jaką był PZL. Jednak cena nie była tą najmocniejszą zaletą motocykla. To przede wszystkim dzięki prostocie konstrukcji i wytrzymałości każdy widząc WSK-ę marzył aby zasiąść za jej sterami. Jedną z tych osób był Marek Michel który ostatecznie potwierdził niezawodność najmniejszego motocykla ze stajni PZL. W ramach kampanii reklamowej wyruszył na eksportowym modelu DeLuxe w podróż dookoła świata, która zakończyła się powodzeniem. Jedyną wadą motocykla WSK 125 w trakcie jego produkcji była przestarzała konstrukcja, co w teraźniejszych czasach i tak nie ma znaczenia w końcowej ocenie tego motocykla. Przy odpowiedniej eksploatacji i zastosowaniu dobrej jakości części każdy posiadacz będzie się cieszył z bezproblemowej jazdy przez długie lata. WSK 125 to motocykl, który bez wątpienia jest jednym ze znaków rozpoznawczych zmotoryzowanej Polski. W latach swojej świetności napędzał gospodarkę, a dla wielu był jedyną szansą na kontakt z motoryzacją i dosiadanie własnego jednośladu. Głównie z tego powodu w XXI wieku przeprowadzano wiele prób wskrzeszenia WSK-i i stworzenia pierwszego współczesnego motocykla produkcji polskiej. W 2018 roku opublikowano pierwsze dane techniczne odrodzonej legendy polskich dróg, a także zdjęcia koncepcyjne obrazujące zarys nowoczesnego jednośladu. Autorzy projektu obiecują, że nowa WSK-a wyglądem będzie nawiązywać do kultowych maszyn z ubiegłego wieku, ale klasyka zostanie zinterpretowana na nowo i podążać za obecnymi kanonami design'u. Jednakże największe kontrowersje wzbudza specyfikacja jednostki napędowej. Według konstruktorów dwusuwowy silnik o pojemności 125 cm³ będzie dysponował mocą 24 KM i równie wysokim momentem obrotowym, co niestety wymija się z obecnie przyjętymi normami europejskimi dot. jednośladów z tej klasy pojemnościowej. Niestety, ale restrykcyjne prawa narzucają producentom zastosowanie jednostek czterosuwowych spełniających najnowsze normy Euro oraz ograniczenia mocy maksymalnej do 15 KM (według prawa jazdy kat. A1). Mimo drobnych potknięć, duże grono polskich motocyklistów po cichu wierzy w sukces przedsięwzięcia i ma nadzieje, że za kilka lat na drogach będzie można obserwować wysyp motocykli WSK drugiej generacji.

175

Motocykl WSK 175 ze Świdnika pierwszy raz zszedł z taśmy produkcyjnej w 1974 roku, i był produkowany nieprzerwanie do 1985 roku. Model o pojemności skokowej 175 cm3 doczekał się, przez 11 lat produkcji, kilku wersji o odmiennej charakterystyce, co pozwoliło spełnić różne wymagania szerokiego grona odbiorców. Świdnicka wytwórnia umożliwiła nabywcy wybór spośród modeli stylizowanych na soft choppery, lekkie terenówki i motocykle sportowe.Oczywiście konstrukcja motocykla w każdej wersji była taka sama, a jedynie dodatki sygnowały dany model. Poprowadzony wysoko wydech, chromowane detale, oryginalna kolorystyka, czy podniesiony przedni błotnik to tylko niektóre z różnic w stosunku do podstawowego modelu. Motocykl WSK 175 niezależnie od wersji był udaną konstrukcją, lecz nie idealną. Głównym mankamentem była zawodząca przy intensywnej eksploatacji skrzynia biegów.