Yamaha FZ

FZ 750

Podczas prezentacji na targach motoryzacyjnych IMFA w 1984 roku Yamaha FZ 750 wywarła na wszystkich ogromne wrażenie. Japoński koncern wprowadził do niej rozwiązania konstrukcyjne, które jeszcze nigdy nie znalazły zastosowania w motocyklu przeznaczonym do produkcji wielkoseryjnej. 

Największe zaciekawienie wzbudziła oczywiście czterocylindrowa jednostka napędowa z dwudziestozaworową głowicą, dzięki której z pojemności zaledwie 749 cm³ wygenerowano aż 100 KM. W połowie lat 80' taka wartość w tej klasie pojemnościowej każdego amatora mocnych wrażeń wprawiała w osłupienie, ponieważ do czasu pojawienia się FZ 750 była zarezerwowana dla maszyn o znacznie większej pojemności. Gdy do głowicy z trzema zaworami ssącymi i dwoma wydechowymi o niewielkiej masie (każdy z nich waży niecałe 20 gram) konstruktorzy dołożyli chłodzenie cieczą oraz cztery opadowe gaźniki (maksymalnie skracające drogę, którą musi pokonać mieszanka) powstała konstrukcja o dużym potencjale, lubująca się w bardzo wysokich obrotach i na tyle elastyczna, aby zdawała egzamin w codziennej eksploatacji. Jednakże nie jest to koniec innowacji, które zostały wprowadzone w FZ 750. Pochylenie bloku cylindrów pod kątem 45º pozwoliło uzyskać niższy środek ciężkości, co pozytywnie wpłynęło na lepsze wyważenie motocykla, a w efekcie poprawiła się stabilność i jakość prowadzenia. Równie ważnymi zaletami przełomowego silnika jest jego niewielka szerokość i niska waga, wynosząca niecałe 70 kilogramów.

W dniu premiery napęd Yamahy wywoływał ogromne poruszenie, a jego potencjał rozpalał wyobraźnie nie jednego właściciela rasowego "ścigacza". Niestety motocykle sportowe z tamtych lata mają szereg przywar, które występują także w FZ 750. Ciężka rama z profili stalowych, niedostateczne zawieszenie, zbyt wąskie opony i układ hamulcowy nie dający całkowitego bezpieczeństwa to czynniki, które pozostawiają wiele do życzenia i całkowicie odstają możliwościami od jednostki napędowej. Są też głównym winowajcą zbyt dużej masy motocykla, która z kolei przekłada się na niedorzeczne spalanie, na co producent odpowiedział jedynie dużym zbiornikiem paliwa o pojemności 22 litrów.

Jednakże takimi sprawami, jak bezpieczeństwo na drodze czy ekonomia lub ekologia jazdy przejmujemy się dopiero od niedawna. W czasach gdy powstawały takie motocykle jak FZ 750 liczyła się prędkość i przyspieszenie do 100 km/h, a nie długość drogi hamowania czy emisja szkodliwych substancji do atmosfery. To właśnie dlatego FZ 750 przyspiesza do "setki" w 3,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną ponad 230 km/h, ale też spala do 9 l/100 kilometrów, a jej układ wydechowy nie ma nawet najprostszego katalizatora. 

Yamaha FZ 750 to motocykl który zapisał się historii motoryzacji i do dziś chętnie sięgają po niego kolejne pokolenia miłośników szybkiej jazdy. W obecnych czasach przeleje na drogi duch dawnych lat, rozkocha staromodną stylistyką z początków motocyklowej aerodynamiki, a także przypomni podstawy wartości, których po dziś dzień trzymają się producenci z całego świata.



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe